PDA

View Full Version : Line6 Variax 700 reviews gevraagd



tnijland
29 maart 2006, 22:06
Hoi,

Ik ben in het bezit van een aantal fijne gitaren (Gibson Les Paul, Ibanez JEM etc.). Toch ben ik inmiddels zeer geinteresseerd geraakt in de Variax gitaar (met name de Variax 700 electric vanwege zijn specificaties en het PRS uiterlijk). De reviews op het web zijn allemaal zeer lovend....

Wat ik graag zou willen weten of er gitaristen zijn die een Variax (liefst 700) hebben en of zij willen beschrijven hoe deze gitaar zich qua puurheid (klank) verhoudt tegen de orginele modellen en wat jouw favoriete modellen zijn. Wat is het speelcomfort van jouw Variax 600/700? Ook zou ik graag willen weten of de acoustische klanken van goede kwaliteit zijn. Het gaat hier dus NIET om een weer wedstrijd modelling versus orginele gitaren (alleen reviews graag).

Opmerking: Graag de eigen referentie gitaren vermelden i.v.m. een eerlijke vergelijking.

Alvast bedankt, ik ga hem uiteraard binnenkort zelf proberen :)

Fumi SG
29 maart 2006, 22:13
Variax 700 een PRS uiterlijk?:D

Moet je eens met de bouwer van deze gitaar gaan praten...

http://www.guitaristjeffmiller.com/Variax-PRS-2/Variax-PRS2-104.jpg


Tot zover mijn nutteloze bijdrage...:chicken:

Fumi SG
29 maart 2006, 22:26
Ik zie trouwens net pas dat er ook soundclips op staan, misschien heb je toch wat aan m'n post.

http://www.guitaristjeffmiller.com/

vester86
29 maart 2006, 22:44
als jeff gitaren op bestelling zou maken, dan had die binnen 24 uur een flink aantal bestellingen op de deurmat liggen als je het mij vraagt. tering, die gast is me toch ff goed bezig!

Lune-a-tic
30 maart 2006, 08:34
Hoi,
Wat ik graag zou willen weten of er gitaristen zijn die een Variax (liefst 700) hebben en of zij willen beschrijven hoe deze gitaar zich qua puurheid (klank) verhoudt tegen de orginele modellen en wat jouw favoriete modellen zijn.
Tele en strat zijn zeer overtuigend, omdat ik eenmaal van die klanken meest hou. Welke van de x-tig verschillende strats is onmogelijk te bepalen, want twee strats in dezelfde uitvoering klinken niet gelijk, en zeker niet als een andere gitarist ze vast pakt. De jazzboxes kwamen ook goed uit de verf, en de acoustische.
Je kiest niet voor Variax voor het imiteren of modelleren, maar voor het gemak waarmee je van klank kan veranderen.

taylor
30 maart 2006, 11:39
toch zie je ze best veel voorbij komen op 2ehands site's dus sommige hebben zich duidelijk vergist in die dingen,de soundclips van de variax vind ik wel goed maar of het in real life dat ook is kan je niet zeggen.

Fvddungen
30 maart 2006, 13:03
toch zie je ze best veel voorbij komen op 2ehands site's dus sommige hebben zich duidelijk vergist in die dingen,de soundclips van de variax vind ik wel goed maar of het in real life dat ook is kan je niet zeggen.
Ik denk dat velen niet eens de moeite nemen om te tweaken. Iedereen weet toch dat van elk apparaat de default settings niet het je van het zijn.

telecastermaster
30 maart 2006, 15:12
Hallo t,

Ik heb recentelijk een half uur kunnen stoeien met een Variax 600 + POD XT live + koptelefoon (tijdens de meeting in Almere :) ). Ik moet toegeven dat ik vond dat er heel fatsoenlijke geluiden uitkwamen. (Ik speel zelf teles en strat). Ook vond ik met name de hals van de 600-serie (esdoorn) heel erg lekker spelen (maar dat is altijd erg persoonlijk natuurlijk. En hoewel het houtsoort van de hals voor zo'n modelling gitaar natuurlijk geen fuck uitmaakt heb ik zelf een uitgesproken voorkeur voor esdoorn).

Ik was duidelijk overtuigd van de potentie van zo'n gitaar. Ik denk dat zo'n gitaar vooral toepassing heeft voor thuisopnemers en voor coverbands.
Mijn enige grote consideratie is de angst dat er op termijn een een soort 'digitale vermoeidheid' optreedt, dat ik ook regelmatig van POD gebruikers hoor. Aanvankelijk klinkt het geweldig maar op langere termijn ontstaat er een gewenning aan de geluidskwaliteit en ontstaat er weerzin tegen het niet-organische karakter. Dit kun je volgens mij alleen beoordelen als je 'm echt op lange termijn hebt beoordeelt.

Dirk W
30 maart 2006, 17:02
Hey,
Ik heb een half jaar terug een variax 500 gekocht en deze omgezet naar een strat (dat is net zoiets als waar jeff mee begonnen is). Op deze manier heb ik op betaalbare manier een mooiere en bespeelbaardere strat die beter in stemming blijft met een betere tremolo.
Het schijnt dat de 700 niet echt denderende stemmechanieken heeft. Veel 700 eigenaars veranderen de stemmechanieken naar planet waves tuners. Deze zijn op een of andere manier erg in trek bij variax gebruikers van het channel 6 forum.
De geluiden vind ik erg bruikbaar. Ik gebruik em in een coverband en daar is het erg geschikt voor. Ik kan me voorstellen dat hij ook erg geschikt is in andere bands om verschillende 'sounds' te hebben.
Het heeft mij iig erg veel geleerd over hoe verschillende gitaren klinken. Want ook al zijn sommige gitaren wat slechter gemodelleerd geeft het nog steeds een goede indruk van hoe de gitaar klinkt en er is er bijna geen echt storend slecht gedaan (mogelijke uitzondering voor de 12 snarige modellen).
De teles zijn vind ik redelijk slecht gedaan. Evengoed nog bruikbaar daar niet van.
De strat is redelijk, goed bruikbaar. Ik ben niet zon fan van dat 'vintage sound'.
De lp's vind ik erg goed.
Akoustische vind ik erg erg goed. Alleen de 12 snarigen zijn wat matigjes. ze zijn goed bruikbaar voor akkoorden werk, voor tokkelen vind ik ze niet zo lekker.
Je hebt 2 custom banken zodat je de gitaren die je het meest gebruikt bij elkaar kunt zetten.
Ik heb daar staan:
stand 1: sitar (voor grappige geluiden, hij staat op stand 1 omdat ik dat de meest vervelende stand vind. Soms tik ik er wel eens per ongeluk tegen aan. Ik gebruik hem ook voor jerusalem)
stand 2: gretsch nashville (heerlijk vintage geluid voor bands als "the shadows" oid)
stand 3: P90 LP (een van de scherpste geluiden op de variax, gebruik hem voor satriani)
stand 4: Lp junior (voor distortion akkoorden werk)
stand 5: gibson jumbo (dat vind ik de lekkerste akoustische).
Ik weet niet of je daar wat aan hebt, Het geeft in ieder geval aan wat ik de lekkerste gitaren erop vindt. ik verander stand 2 om de zoveel tijd. Ik ben namelijk nog niet echt thuis in de semi hollow gitaren. Ik moet er nog velen ontdekken.
Een forum waar je zeker moet kijken is channel 6. Dat is helemaal gericht aan de variax en is actiever dan intitute of noise waar jeff regelmatig post.
Als je gaat updaten moet je er ook mee oppassen. De akoustische geluiden schijnen minder mooi te worden. Je moet echter updaten als je worbench wilt gebruiken. Als je workbench gebruikt kun je allemaal gekke functies als "alternate tunings" gebruiken. Dan verandert hij de stemming voor het uitgaande signaal. Het schijnt alleen wat problemen te geven met de 12 snarige modellen, maar dat is geloof ik in de laatste update verholpen.
Met workbench kun je ook andere modellen maken en downloaden. Altijd handig.
Workbench kost 100 euro extra of is gratis als je een podxt of podxtlive hebt.
Voor meer informatie moet je echt even op het channel 6 forum kijken:
http://line6.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=18
Hoop dat je daar wat aan hebt.
Dirk

taylor
31 maart 2006, 11:18
een goeie amateur of een beetje pro kan makkelijk 10 gitaren hebben die daar ong inzitten dan heb je geen nep spul van net niet of redelijk maar het echte werk.

dus heb je liever 1 gitaar dan 10 dan moet je wel na zo'n variax kijken.

Minda
31 maart 2006, 11:56
Ik heb op 5 verschillende Variax gitaren gespeeld bij 3 verschillende gitaarzaken, maar ik vind ze allemaal nogal slordig afgewerkt. Misschien heb ik pech gehad, hoor, maar loszittende knoppen, lakfoutjes, rammeltjes, etc, vind ik erg jammer. Ook was de actie bij allemaal niet zo goed. Misschien een kwestie van afstellen, maar toch jammer. Geluiden vond ik wel goed, zoals de standaard strat, tele en les pauls. Acoustisch vond ik niet goed klinken, ik bespeel mijn acoustische gitaar ook anders door de andere snaarafstanden en diktes, en dat snapt de Variax uiteraard niet. Nogmaals, misschien had ik pech qua afwerking, maar ik vond het wel een duidelijk minpunt.

Hugo

tnijland
31 maart 2006, 18:21
Ik heb vandaag de Variax 700 uitgeprobeerd bij Feedback in Apeldoorn. Ze hadden een zwarte hangen die ik helaas niet echt mooi vond. Inderdaad was hij slecht afgesteld en was het knopje van de 5-standen schakelaar eraf. Wel moet je er dus op rekenen om Variax goed laten afstellen. De demonstratie was wel goed en die jongen van Feedback had ook een goed verhaal en bijbehorende likjes bij de verschillende gitaarmodellen. Alles klonk eigenlijk best wel goed. Als testversterker heb ik een Bogner 2x12" met een mooi neutraal clean kanaal en een licht overstuurd blues kanaal ingesteld.

Ok, Ik moet zeggen dat er wel wat verschil in volume zat bij de verschillende gitaar presets. De telecaster had een paar mooie standen voor funky slag en mooie blues lickjes. Goed dus. De stratocaster was aardig maar klonk wel een beetje neutraal na die mooie telecaster presets.

Ook de gibson geluiden waren goed te onderscheiden t.o.v. de fender geluiden en klonken best goed (lekker dik en een beetje vettig). Verrassend was een 1961 Gibson Les Paul Custom met 3 elementen die een soort "play that funky music" sound had (Iets wat je dus helemaal niet verwacht bij Gibson).

Rockabilly gitaren (Gretch en Rickenbacker) zijn heel erg leuk. Ik kan alleen helaas geen rockabilly spelen....

De jazzbox vond ik heel erg goed gedaan. Hij nodigt ook echt uit om zo te gaan spelen. De ES-335 was ook heel erg goed en klonk echt mooi over zowel het cleane kanaal als het overstuurde kanaal van de Bogner. Robben Ford en Larry Carlton sounds zijn heel mooi te halen en dat is best wel moeilijk. Prestatie!

De acoustische geluiden waren niet echt mijn ding. Jammer. Volgens Feedback klinken deze wel heel goed als je ze m.b.v. de bijgeleverde A/B box over de PA stuurt. Sitar, Banjo, Resonator etc. zijn leuke bijproducten maar je hebt er volgens mij weinig aan. Wel jammer vond ik dat er geen nylon snarige gitaar in zat. Ik heb ook de VG-88 van Roland in mijn bezit gehad en daar waren juist allle acoustische geluiden veel beter dan de electrische geluiden.

Als je een uurtje speelt is het wel moeilijk om objectief te blijven; Op een gegeven moment was ik de verschillen kwijt (alles begint op elkaar te lijken) en moest ik opnieuw beginnen.

Een ander probleem was dat ik iedere keer de geluiden die normaal ook favoriet zijn (blues lead sounds) kies en daarin is de variax dan gelijk net weer een stukje minder dan het eigen orgineel. Niet doen dus:) Als je dit probleem ook hebt kun je beter een heel goed orgineel kopen en is het eindresultaat echt een stuk beter.

De variax lijkt mij ideaal voor opname van nummers in de homerecording studio. Het is dus beslist geen rotzooi zoals sommigen beweren. Wel had ik inderdaad af en toe het gevoel dat ik moeite moest doen om een mooie pure toon te krijgen (toon kleeft niet aan de vingers) maar dat kan ook liggen aan de afstelling van de gitaar en de bijbehorende droge hals. Ik vond de persoonlijk de variax modelling beter dan de die van mijn PodXt (naast mijn Mesa Boogie amp:).

Mijn conclusie: Als je goedkope gitaren hebt (<750 Euro) zou ik gaan voor de Variax (600 of 700) omdat je een aantal echt goed bruikbare geluiden krijgt die je gewoon niet voor dat geld kunt kopen. Als je een echte tone-purist (Gibson, Fender, buizenamp met pedalen) bent dan zou ik hem alleen voor erbij willen hebben om een grotere variatie in het aantal gitaren en klanken te hebben.

screamindemon
31 maart 2006, 20:06
De acoustische geluiden waren niet echt mijn ding. Jammer. Volgens Feedback klinken deze wel heel goed als je ze m.b.v. de bijgeleverde A/B box over de PA stuurt. .

Klopt inderdaad, ik heb eens een demonstratie gezien waarbij ze dat deden, klonk erg goed. 't is dat ze zo lelijk zijn anders leek zo'n variax mij ook wel wat.

taylor
1 april 2006, 11:01
ik vind opzich wel een leuk idee of product (variax) maar wat ik veel om heen hoor het ti's net niet allemaal.

ik heb bv een tijd geleden nog klassieke gitaar van iemand overgekocht voor iets +-125 euro dat ding klinkt perfect ,speelt goed dus ja je kunt best een(kleine) verzameling zelf hebben die niet super duur hoeft te zijn.

DarknessAwaits
1 april 2006, 11:22
Het concept lijkt me echt fantastisch aangezien ik soms vrij dramatische wisselingen wil maken in de muziek.

Maar van wat ik heb gehoord aan samples en toen ik er zelf op speelde, mist er toch iets aan geluid en ook aan feel. Dus dan maar genoegen nemen met de analoge oplossingen.

tnijland
1 april 2006, 18:43
Ik denk dat deze gitaar eigenlijk een uitkomst is voor gitaristen met een kleine buidel die alle mooie geluiden van hun favoriete gitaren willen hebben. Nogmaals, het is een echt goed concept en aangezien ik (te) verwend ben met dure gitaren vond ik de variax helemaal niet slecht qua bespeelbaarheid en "true feel". Als je een variax 300 koopt heb je met dat geld gewoon meer gitaar in je handen dan je met welke andere goedkope gitaar kunt krijgen.....

Aan de ander kant is het ook wel zo dat als je op een electrische variax gitaar een semi hollow ES335, Gretch, Rickenbacker of akoustische gitaar speelt, je gewoon de look & feel mist die bij een dergelijke gitaar hoort. Hierdoor vind je het dan een beetje nep ondanks dat het best wel overtuigend klinkt en speelt.

Het blijft moeilijk.....

grayfink
23 april 2006, 09:08
Gisteren een Variax 300 getest bij Feedback Apeldoorn. Opvallend was dat de verkoper er bepaald niet veel verstand van had, hij deed de stereokabel aan de verkeerde kant van de XPS, ik moest hem uitleggen dat de gitaar juist zijn stroom kreeg via de stereokabel etc.
Wel een aardige jongen trouwens.
Toch wel redelijk onder de indruk, vond alleen de hals niet echt top, beetje lomp, ruwe frets, niet echt recht. Maar ik was wel onder de indruk van de sounds en had hem al min of meer gekocht. Toen pakte ik ook nog even een 600. Die was dus wel helemaal top. Lekkerder hals, maple toets, gelakt (Wat ik zelf erg fijn vind). Gladde gepolijste frets, kaarsrecht (Moest misschien iets boller staan, maar de frets lagen er perfect in).
Verder kreeg ik daar wel een gigbag bij en volwaardige XPS schakelaar.
Helemaal top, toen had ik ineens helemaal geen zin meer in de 300 en ben met lege handen (op een Morley Wah na dan) huiswaarts gekeerd. De 450€ was mijn vrouw wel ok mee. 699 niet...