PDA

View Full Version : Muzieksoort.



TRC
29 maart 2006, 20:12
Sinds september speel ik elektrische gitaar, heb lessen, het gaat behoorlijk lekker enzo, maar aangezien ik ook een akoustisch gitaartje thuis heb staan ben ik daar ook wat op gaan spelen.
Aan mijn gitaarleraar heb ik wat nummers om te spelen gevraagd (oa Blackbird(s?) van The Beatles) en ik ben aan het oefenen gegaan.
Helemaal verbaasd kwam ik er achter dat ik het misschien wel net zo leuk vind om akoustisch te spelen!

Nu is mijn vraag dus, wat voor nummers raden jullie me aan om te oefenen?
Op de elektrische ben ik vooral bezig met redelijk simpele powerchord en hard-op-de-gitaar-ram nummers, maar op de akoustische wil ik wat subtielers en rustigers.

Tips anyone?

Alberto
30 maart 2006, 14:03
De akoestische gitaar leent zich uitstekend voor flamenco en andere Spaanse werken!! Flamenco is niet zo simpel aangezien het een heel andere techniek vraagt dan klassiek en pop en dergelijke.
Lessen nemen voor flamenco is dus wel aan te raden.
Maar ook trage popnummers zijn goed te spelen op een akoestische gitaar.
Air Supply - All Out of Love
The Calling - Wherever You Will Go
Gorki - Mia
Bob Marley - No Woman No Cry
Metallica - Nothing Else Matters

Het klinkt allemaal vrij aardig :) en klassieke stukken speel je natuurlijk ook op een akoestische. Maar dat moet je graag horen natuurlijk.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.

Grrtz

Droffie
30 maart 2006, 14:17
Sinds september speel ik elektrische gitaar, heb lessen, het gaat behoorlijk lekker enzo, maar aangezien ik ook een akoustisch gitaartje thuis heb staan ben ik daar ook wat op gaan spelen.
Aan mijn gitaarleraar heb ik wat nummers om te spelen gevraagd (oa Blackbird(s?) van The Beatles) en ik ben aan het oefenen gegaan.
Helemaal verbaasd kwam ik er achter dat ik het misschien wel net zo leuk vind om akoustisch te spelen!

Nu is mijn vraag dus, wat voor nummers raden jullie me aan om te oefenen?
Op de elektrische ben ik vooral bezig met redelijk simpele powerchord en hard-op-de-gitaar-ram nummers, maar op de akoustische wil ik wat subtielers en rustigers.

Tips anyone?

Tjemig, er is zo veel leuks te spelen op een akoestische gitaar. Ik speel in een rockband maar ondanks dat vind ik nog steeds 't leukst om akoestisch te spelen thuis.

Met blackbird heeft je leraar je al geintroduceerd in Fingerstyle spelen. Vraag of hij je wat travis picken (alternate bass) en blues/ragtime wil leren. Mega gaaf om te leren.
Misschien love you more van Racoon, is ook erg leuk om te spelen. Gebruik ik meestal als opwarmertje.

Er is genoeg...succes.

Je kan op picker z'n site basis picken leren. er staan een paar leuke online lessen op z'n site. http://www.eltjohaselhoff.com/

Dridon
30 maart 2006, 15:24
Vroeger wilde ik altijd een electrische gitaar, grappig nu je het zegt. Zelf vind ik akoustisch tegenwoordig helemaal geweldig, en zou wel een electrische willen voor "erbij".

Artiesten waarvan ik nummers speel, probeer en oefen zijn:

Pink Floyd
Jose Gonzalez
Jack Johnson
Damien Rice

en nog een heeele zooi oude nummers.

kornelius
30 maart 2006, 15:32
Van bijna alles kan je wel een akoestische versie maken. Dus zoek iets uit wat je een leuk liedje vindt, en gaan met die banaan. :)

--=HANS=--
30 maart 2006, 15:41
Beste TRC, ik sluit me aan bij de vorige spreker! Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel tablatuur van te vinden. Een goede site voor tablatuur is mysongbook. Je moet dan wel guitarpro op je pc hebben om de bestanden te kunnen openen. Guitarpro is uberhaupt een fijn programma om spel te verbeteren.
Succes, Hans:satisfie:

TRC
30 maart 2006, 15:52
Thnx mannen!

Ik ben zelf niet zo into de flamenco :satisfie:
maar aan Jack Johnsson had ik nog niet gedacht,
en dat vind ik nu net een super artiest!
Volgens mij wel erg moeilijk, wat zijn de makkelijkere nummers?

Verder vind ik Nothing Else Matters een goed idee
en zal ik nog eens gaan kijken welke elektrische nummers
ook goed klinken op de akoustische.

gertdm
30 maart 2006, 16:05
Check ook deze site eens. Powertab is gratis te downloaden.

http://www.acousticpower.com/variousA-D.html

kornelius
30 maart 2006, 16:52
www.tabsrus.nl heeft ook de nodige NL dingen, geen software nodig.

jaspie
30 maart 2006, 17:37
als je makkelijke nummers wil moet je eens naar unplugged in new york van nirvana luisteren;)

Don Capo
30 maart 2006, 17:50
als je makkelijke nummers wil moet je eens naar unplugged in new york van nirvana luisteren;)

of gewoon alles van nirvana...... ;)

TRC
30 maart 2006, 18:23
Pink Floyd - Wish you were here ga ik eens proberen, erg mooi nummer en lijkt me niet AL te moeilijk.


Weet iemand of deze (http://www.pinkfloyd-co.com/band/tab/wywh/tab_wywh-wish2.txt) tab goed is?

kornelius
30 maart 2006, 18:25
het introtje ontbreekt geloof ik

gertdm
30 maart 2006, 20:14
www.tabsrus.nl heeft ook de nodige NL dingen, geen software nodig.


Dat klopt....het voordeel van Powertab echter is dat je de nummers dan wel ook in midi kunt horen etc. Die Asci tabs zijn over het algemeen wat lastig voor beginnende gitaristen als er geen referentie is. Sommige tabs namelijk kloppen maar gedeeltelijk.

kornelius
30 maart 2006, 21:12
hee ja dat is leuk. Heb het ff gedownload. en dan op de speakertjes afspelen die tabs.

Droffie
31 maart 2006, 10:45
Pink Floyd - Wish you were here ga ik eens proberen, erg mooi nummer en lijkt me niet AL te moeilijk.


Weet iemand of deze (http://www.pinkfloyd-co.com/band/tab/wywh/tab_wywh-wish2.txt) tab goed is?

Klopt redelijk die tab maar het is echt geen beginners werk. Zeker de intro slagpartijen niet. Coupletje is wel te doen denk ik.

succes.

Postov
31 maart 2006, 12:27
Zelf net begonnen met akoestisch gitaar spelen en ben nu bezig met nummers van Johnny Cash, Hurt b.v. (Origineel is van Nine Inch Nails).

Don McLean is ook goed te spelen maar wel wat lievelijk :) Verder raad ik aan Simon & Garfunkel, Oasis, Red Hot Chili Peppers (Californication) Bob Dylan en Beatles natuurlijk.

TRC
31 maart 2006, 15:35
@Droffie: eh.. yeah daar kwam ik gisteren ook achter :satisfie:
Maar ik blijf proberen.
@Postov: het lijkt met dat NIN een cover heeft gemaakt van Johnny, niet?
En ik zal californication ook eens proberen.
Thnx all :)

Postov
31 maart 2006, 18:08
@Postov: het lijkt met dat NIN een cover heeft gemaakt van Johnny, niet?
En ik zal californication ook eens proberen.
Thnx all :)

Nope :) Hurt is origineel van Trent Reznor (NIN). De versie van Cash staat op The Man Comes Around met vele andere gecoverde nummers.

TRC
31 maart 2006, 18:21
Hmmf :) verrassend!
Zal 'm eens downoaden, ben wel benieuwd.

Eko
1 april 2006, 09:57
Vreemd dat nog niemand het unplugged album van Clapton heeft genoemd. Goed om diverse technieken mee te leren. Op diverse sites vond ik al het hele album.