PDA

View Full Version : mengtafel aanschaffen



marc_olly
29 maart 2006, 14:45
Inmiddels vordert mijn thuis-studiootje gestaag en ben ik al behoorlijk blij met de resultaten. Ik heb alleen nog 1 ding wat me mateloos irriteert en dat is het continu patchen.

Mijn geluidskaart gebruik ik voor het opnemen van mijn POD XT. Ik heb dus alleen geluid als ik Cubase aanzet en de monitoring op het kanaal activeer.

Verder gebruik ik een tweetal geluidsmodules welke ik bij het masteren van midi naar audio kanalen moet omzetten, anders ontbreekt het geluid in de eindmix. Dan moet ik dus patchen. Heel irritant...

Ik wil dus een mengtafel met subgroepen. Mijn huidige tafeltje, een LEM, met 8 kanalen voldoet verder prima en is ook echt stil. Ik zoek dus een vervanger.

Ik zat zelf te kijken naar een behringer, puur vanwege het grote aantal features op die dingen. Subgroepen/bussen, inserts voor compressor etc. Het zit er allemaal op. Ik dacht een eurorack UB2442FX pro, maar voor iets meer (100 euro) heb ik een EURODESK SL2442FX-PRO.

Is dit een goede oplossing, zijn deze stil ?? Ik wil er qua features op vooruit gaan, maar wil niet achteruit qua ruis en kleuring.

Thanks !

harrie-beton
29 maart 2006, 16:13
Ik heb zelf die 24fx pro, prima ding en erg stil.
De EQ werkt ook redelijk.
Het is wel zo dat hij binnen een jaar stuk ging maar ik kreeg gratis een nieuwe.

marc_olly
29 maart 2006, 16:21
Ok, dus dan ga ik daar even voor kijken. Ik heb het kleine broertje al even gezien (niet gehoord, maar dat kan meestal toch niet) bij FB, en het enige nadeel vond ik dat er weinig bewegingsruimte tussen de knoppen zat voor je vingers. En ze voelde wat wobbly...

Maar de prijs staat niet in verhouding tot de echte tafels. Zolang hij maar enigszins ruisvrij is en niet te veel kleurt, is het goed.

Mag ik je nog wat vragen.... aangezien jij de recording goeroe bent !
Ik heb wat problemen om voldoende laag in mijn mix te krijgen. Afzonderlijke track lijken prima te zijn (ESI nEar5 monitoring), maar toch krijg ik op andere afluisterapparaten niet de laag-boost. Is er een mogelijkheid in Cubase om de eindmix te eq-en ? Dus niet de afzonderlijke track ? Of kan ik beter op zoek naar aparte mastering software ? of.... moet ik misschien een setje monitoren aanschaffen die niet nearfield zijn, maar bijv. midfield en wat neutraler in het laag ? Pfff, vragen, vragen, vragen, ik weet het, maar dit zijn voor mij de laatste eindjes. Ben verder eigenlijk echt tevreden. Zal zo even een mp3-tje posten voor referentie.

Thanks !

Ic3gl0vE
29 maart 2006, 21:23
nearfield monitoren zijn prima, misschien moet je gewoon eens andere proberen. Ik heb zelf de nEar5 eens gehoord en vond ze erg slecht in vergelijking met bijvoorbeeld tannoy reveal, KRK of samson.

Je kunt wel fx zetten op de main bus van cubase trouwens. in je mixer kun je ook bij het main volume op zo'n e knopje drukken waardoor je bij de effecten terecht komt, deze zijn dan van toepassing op je hele mix. Handig voor mastering!

harrie-beton
30 maart 2006, 09:51
recording goeroe is teveel eer. Ik ben een echte amateur.

Nu over het laag, het laag moet ergens vandaan komen. Zomaar een eindmix met laag opkrikken is gevaarlijk. Misschien zijn je speakers niet zo geschikt of is de akoestiek van je ruimte een "laag filter".

Welke sporen hebben het beste laag? Door compressie wil het laag wel eens inzakken, er zijn er veel mogelijkheden dan.

marc_olly
30 maart 2006, 11:14
De monitoren werken voor mij op zich wel goed, maar hebben blijkbaar veel meer laag dan de gemiddelde speaker/afluistering. Of het laag zit op een freq. die je in de auto en op kleine stereosetjes nauwelijks hoort.

Het middengebied wordt blijkbaar wat afgezwakt op de nEar5, want de opnames zijn vrij neuzig bij afluistering op andere speakers.

Toch heb ik nauwelijks eq gebruikt en klinkt het op de monitoren prima. Ik moet dus iets gaan corrigeren wat op mijn afluistering prima klinkt. Dat maakt het corrigeren wel erg lastig !

De effecten in Cubase kan ik inderdaad toevoegen op de master, maar tussen de effecten zit geen EQ ?

Ic3gl0vE
30 maart 2006, 21:01
op www.kjaerhusaudio.com (of iets in die richting, google even naar kjaerhus) kun je hele mooie (gratis en legale!) effecten downloaden, waaronder een EQ die je links en rechts anders in kunt stellen. Deze kun je dan op ook op je master zetten.

marc_olly
31 maart 2006, 11:26
Ik heb de eq, compressor en de limiter gedownload. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit, vanavond gelijk proberen.

Bedankt voor de tip !

Inmiddels ben ik er achter welke freq er duidelijk mist in mijn mix. Na wat research klopt dit ook wel, want wat surfen op i-net leert me dat mijn monitoren met name op deze freq. veel te luid zijn.

Ik kreeg de tip om gewoon een setje pc speakertjes er naast te zetten voor de controle, zo af en toe. Anders blijf ik cd's branden en heen en weer lopen naar de auto om te controleren....

Ic3gl0vE
3 april 2006, 01:21
zet je auto in de studio, dat is pas hardrock :D

marc_olly
3 april 2006, 02:56
uhmm...

Andersom heb ik het wel gezien, maar deze oplossing nog niet!


alfa er uit, busje kopen en alle recording shit er in...
Nu alleen nog een lang netsnoer!

FrankS
3 april 2006, 12:00
Die nieuwe Yamaha MG's zijn ook erg cool! Vorige week eentje aangeschaft, te gekke preamps en kwalitatief voor de prijs te gek :)

marc_olly
3 april 2006, 12:19
als dat qua prijs in een beetje in de buurt komt, dan ga ik daar ook wel even voor kijken !

Oh, klein vraagje tussendoor...

In mijn pc zit een audiophile 24/96, goed kaartje, maar ik wil meer uitgangen.
Kan ik zo'n zelfde kaartje er naast pluggen en in Cubase aangeven via welke poort het kanaal moet worden afgespeeld ?

Of kan ik dan beter een hele nieuwe kaart kopen ?

Het idee van een tweede leek me wel aantrekkelijk vanwege de extra midi out !

Ic3gl0vE
3 april 2006, 14:13
als dat qua prijs in een beetje in de buurt komt, dan ga ik daar ook wel even voor kijken !

Ik heb zelf een MG16/4 en het is echt een verschil met de behringer MXB1002 die ik eerst had. De MG is steviger, klinkt beter en stiller, de faders voelen beter aan, de EQ is meer bruikbaar en z'n output is veel groter waardoor je minder hoeft te normalizen in bijv. cubase. Dit scheelt natuurlijk ook weer in ruis!
Het kan natuurlijk nog stukken beter, maar ik betwijfel sterk of je (nieuw) dan nog onder de 300 euro zit.



Oh, klein vraagje tussendoor...

In mijn pc zit een audiophile 24/96, goed kaartje, maar ik wil meer uitgangen.
Kan ik zo'n zelfde kaartje er naast pluggen en in Cubase aangeven via welke poort het kanaal moet worden afgespeeld ?

Of kan ik dan beter een hele nieuwe kaart kopen ?

Je kunt er gewoon andere kaarten bij zetten. De M-audio delta serie (dus ook bijv. de delta 1010 of de delta44) moeten sowieso samenwerken met jouw kaart, de kaarten van terratec misschien ook wel (weet ik niet zeker!). Als je meer uitgangen wilt is een kaart zoals de terratec phase 28 misschien iets voor je. Die heeft 2 in en 8 uit. Is ook niet heel duur, minder dan 150 euro in ieder geval wel.



Het idee van een tweede leek me wel aantrekkelijk vanwege de extra midi out !

Als je alleen meer midi uitgangen wilt kun je beter zo'n USB midisport dingetje nemen. 4in/4out kost rond de 125 euro nieuw.

FrankS
5 april 2006, 14:25
'k Heb de MG10/2 voor €125,-- (kan vast wel goedkoper ergens)
http://www.yamahaproaudio.com/products/mixers/mg10_2/

marc_olly
5 april 2006, 16:38
dat is eigenlijk te klein, en ik wil wel faders...

Ik moet de volgende spullen kwijt:

pod xt (2x)
audio uit cubase (2x, maar straks 4x)
Roland JV-880 (4x)
effectreturns (2x, kan ook via eff. return, hoeft niet persee via kanaal)
microfoon (1x)
En dan natuurlijk nog wat speling houden voor wat uitbereiding. Een module erbij is zo gekocht.

En dan wil ik natuurlijk een tafeltje met wat uitgebreide toonregeling, minimaal 3 bands, maar liefst mid sweep op de mono kanalen.
En minimaal 2 subgroepen, voor de routing naar de audio-in van de PC. Ik heb geen zin in een patch-bay, dat is me te veel gedoe. Als ik nu tegen de grens aanloop van de JV-880 (qua multitimbraliteit ?!?) dan maak ik van midi even snel audio)

Daarom kwam ik bij die behringer uit, die heeft behoorlijk wat routing functies en de nodige kanalen.

Maar suggesties zijn nog steeds welkom!
Een goedkope mackie lijkt me ook wel wat, die zijn wel iets duurder, maar dan heb je ook wat meer kwaliteit.

FrankS
6 april 2006, 11:34
dat is eigenlijk te klein, en ik wil wel faders...
Joa was ook meer als prijsindicatie, want prijs/kwaliteit daarvan is behoorlijk goed. De meer uitgebreide versies hebben faders. Succes iig :D

marc_olly
6 april 2006, 12:16
Ik ben inderdaad al aan het kijken voor de meer uitgebreide varianten. Ziet er goed uit en omdat het lastig is om de geluidskwaliteit te beoordelen, ben ik blij met je toevoeging !

Thanks

Ralph Nuis
6 april 2006, 13:54
Ik post mijn vraag ook maar even in dit topic omdat het ook een mengpaneelvraagje is.

Ik was van plan deze te kopen: http://www.behringer.com/UB1204/index.cfm?lang=ENG

Maar kan je die ook gebruiken als real-life mixer ? Ik bedoel dus als je in software zoals bijv. Cubase wat gemaakt heb het kan recorden via de mixer, dus dat je dingen in en out kan faden etc. ?

Ic3gl0vE
6 april 2006, 19:05
Nee dan moet je een DDX3216 of een BCF2000 kopen. deze sluit je aan via usb of midi en dan reageert cubase op je veranderingen. De DDX is een digitale mixer, de BCF is een controller (dus dan heb je ook nog een gewone mixer nodig).

Marc, ik denk dat de yamaha mg16/4 perfect voor je is. 16 kanalen, 2x stereobus, 2x fx send en fx return, 12 microfoonkanalen met gain regelaar (goh) en 80hz low cut, 3-band EQ, PFL op alle kanalen, 48v phantoomvoeding enz enz enz. Ik had de mijne voor €265,- maar 280 à 300 euro is de wat meer gangbare prijs. Vind trouwens niet dat een mackie 1404vlzpro steviger aanvoelt ofzo.
Ik heb de MG16/4 nog even vergeleken met een mackie onyx 1604 (dure tafel is dat!) en de onyx liet veel meer geluid door wanneer je de main fader geheel naar beneden zet en de fader van kanaal 15/16 helemaal omhoog. Nou heeft bijna elke mixer wel wat crosstalk/lekkage maar bij de onyx vond ik het wel erg veel, en dat voor een mixer die >1000 euro kost.

Han S
6 april 2006, 22:23
Ja, dat moet je doen, de DDX3216 kopen, heb je meteen de slechtst klinkende mengtafel ooit.

Ik heb er een jaar geleden mee gewerkt, nog nooit eerder heb ik zulke waardeloze convertors gehoord.

Ic3gl0vE
6 april 2006, 22:27
slechter dan behringer UB serie?

en het ging (mij) trouwens meer om het idee van cubase besturen met je mengtafel. dit kan ook wel met bijv. een yamaha 02v96 maar dan liggen we wel heel ver buiten het budget van degene die de vraag stelde

Han S
6 april 2006, 22:47
Ik heb vorig jaar de drums opgenomen voor de CD van Goddess of Desire, op twee inch tape. Beestachtig goede drummer en goede drummers hebben ook altijd een goed geluid.

Twee lange dagen heeft de man zich in het zweet gewerkt en het resultaat mocht er zijn, helemaal niks mis mee.

Maar toen ging de producer het overzetten in Logic Audio omdat hij het verder thuis zou gaan opnemen en mixen. En hij had dus dat prul van Behringer, nou we zijn ons echt lam geschrokken. Er bleef hoegenaamd niets van over, veel verder dan MP3 kwaliteit kwam het niet.

En dan moet je bedenken dat het beste convertor IC van Burr Brown niet meer kost dan €20. Sinds de populairiteit van DVD kost dat echt een drol.

En dan ziet Ulli Behringer nog kans om een mengtafel op de markt te brengen die helemaal nergens naar klinkt. Met de beste convertors had hij 320 euro duurder geweest, maar dan had het ook grandioos kunnen klinken.