PDA

View Full Version : Hoeveel gaat dit me kosten? bouwen van eigen effect



domie
2 november 2002, 21:03
hallo.

Ik ben van plan binnenkort mijn eigen effectje te maken, gewoon omdat het me leuk lijkt dat een keer dit te doen:
Nu heb ik een schema van een distortion, die ik waarschijnlijk ga maken.
Nu wilde ik vragen hoeveel dit me gaat kosten zo ongeveer:

http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=36

domie
2 november 2002, 21:28
oja, ik kies uit deze twee: de gene die hier boven staat of deze:
http://www.tonepad.com/getFile.asp?id=4

Negative K3 fan
2 november 2002, 21:52
dat eerste schema ziet er wel relatief simpel uit, ik heb het 2e niet bekeken. Mijn vader heeft zelf een univox superfuzz gemaakt (= ietsje ingewikkelder) maar daar zijn we wel uitgekomen. je hebt alleen de behuizing van een defecrt pedaal nodig. En je hebt ook geen true bypass switches nodig (die zijn 11 euro). Ik denk dat dat wel moet gaan lukken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2002-11-02 21:54 ]</font>

Negative K3 fan
2 november 2002, 21:55
het duurste onderdeel wordt waarschijnlijk dee behuizing, zon true bypass voetschakelaar kost 11 euro, maar aangezien je die niet nodig hebt wordt hij wat goedkoper. Ik denk dat als je die losse componenten ergens van een kennis klunt krijgen en ded behuizing neit te duur wort tussen de 20 en 50 euro uitkomt.

domie
2 november 2002, 22:34
dus behalve die spullen die daarop staan heb ik nog een behuizing nodig, en dan heb ik alles? Trouwens, die onderdelen die daarop staan zijn toch niet zo duur?
Die weerstandjes enz.?

Lacrymosa
3 november 2002, 02:57
Een weerstandje is geloof ik 20 centen of zoiets, het enige dat echt duur kan worden zijn grote elco's, maar ik weet niet of die er in zitten, heb et schema nog niet bekeken

CheerS!!

FragDaddy
3 november 2002, 09:40
grote elco's in een pedaal ? neu. er zitten geen extreem dure onderdelen in het gemiddelde pedaal.

je moet alleen ff een behuizing vinden. ik zou gewoon een standaard stalen behuizing uit de electronicazaak gebruiken..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-11-03 09:41 ]</font>

Negative K3 fan
3 november 2002, 10:16
Ja de behuizing wordt ded grgootste kosten post, maar als je wat ingewikkeldere pedalen hebt heb je 100 keer 20 cent ofzo en dan wordt het al een stuk duurder. Zorg eerst maar dat je een oud pedaal vindt maar erg duur zal het niet worden.

sash
3 november 2002, 10:26
Zou je zelf niet een behuizinkje kunnen maken van een plaatje metaal ofzo, beetje buigen met een tangetje, schroefgaatjes de onderkant. Ik bedoel, de behuizingen van Fulltone zijn meestal ook maar 2 omgebogen stukjes metaal.

Nash
3 november 2002, 10:29
Tip: Die stukken metaal zoals Mesa ze heeft, met dat profieletje erop, zijn her en der gewoon te krijgen. Een vriend van mij heeft daar een mooie footswitch van gebakken.

Negative K3 fan
3 november 2002, 10:39
Ja dat kan wel, maar dat kost weer heel veel fysieke inspanning :razz:

domie
3 november 2002, 12:35
dus het gaat me zo rond de 10-20 euro kosten? als ik kijk wat ik nodig heb, namelijk weerstandjes, een paar condensators, transistors en nog een paar kleine dingen. en geloof een printplaat

Negative K3 fan
3 november 2002, 15:49
als printplaat kun je zon plaatje gebruiken met van die koperen stroken erop. Ik weet de naam er niet van, maar je begrijpt ht vast wel, daar moet je die dingen gewoon opsolderen en klaar is kees.

domie
3 november 2002, 16:35
ja, het wordt vast een makkie...

Trouwens, jij zei dat ik tussen de 20 en 50 kwijt zou zijn, Klopt dat wel?
Want zonder behuizing zullen deze dingetjes toch niet zo veel kosten?
En welke van de twee is beter?

El Hefe
3 november 2002, 17:09
je kan ze ook allebei in 1 behuizing bouwen :wink:

Negative K3 fan
3 november 2002, 17:48
Op 2002-11-03 16:35, schreef domie:
ja, het wordt vast een makkie...

Trouwens, jij zei dat ik tussen de 20 en 50 kwijt zou zijn, Klopt dat wel?
Want zonder behuizing zullen deze dingetjes toch niet zo veel kosten?
En welke van de twee is beter?


met die vijftig euro heb ik ook het absolute maximum genomen voor als je behuizing heel duru zou worden ofzo. Een aangezien de schemas niet zo heel ingewikkel zijn kun je zoals die laatst poster ook proberen ze allebei in 1 pedaal met 2 voet schakelaars te bouwen. misschien is het dan ook wel handig om een schakelaar erbij te maken voor de volgorde voor als je allebei tegelijk wilt gebruiken. Je kan ook rondzoeken naar een wat moeilijker ontwerp, ik heb op internet eens een "omnidrive" gezien die iemand zelf had ontworpen. Enorm veelzijdig ding en ook niet te ingewikkeld.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Negative K3 fan op 2002-11-03 17:49 ]</font>

domie
3 november 2002, 19:02
ja, dat kan ook.....maar dat doe ik niet!

DOLBY
4 november 2002, 15:12
(tip: kijk ns op het forum "randapparatuur", daar staat heel wat over het zelf maken van effecten)
Je hebt voor beide pedaaltjes een zg. DPDT voet switch nodig voor true bypass, de goedkoopste uitvoering is zo'n 5 euro, de goede (Carling) zo'n 9 euro. De behuizing hebben ze het al uitgebreid over gehad. Ik maak ze heel goedkoop van metalen profielen voor het maken van gipswanden !!!)
Verder zijn ook duur de potmeters.
De Easy Face heeft een germanium transistor: niet goedkoop en niet makkelijk aan te komen.
Tonepad maakt reclame voor Small Bear. Die heeft alle benodigde spulletjes, niet te duur, de verzendkosten zijn redelijk en onder 22 euro betaal je geen btw. Ik heb er goede ervaring mee.
oh ja, het printplaatje moet je zelf maken en daar moet je wel de spullen voor hebben (uv lamp, ontwikkelaar, etsmiddel)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: DOLBY op 2002-11-04 15:14 ]</font>

domie
4 november 2002, 15:19
ow, ik dacht dat ik gewoon een printplaat kon kopen bij zo'n winkeltje

maar Negative K3 fan, ik ga me nu eerst bezig houden met zo'n distortion (1 effect) want ik wil eerst kijken of ik er echt handig in ben en of ik het leuk vind.

domie
4 november 2002, 15:31
ok, als ik het dus goed begrijp:

ik koop een printplaat (gewoon bij een winkeltje toch, zijn daar nog verschillen in of niet)
ik koop de dingen die op die site staan, zoals de condesatoren, transistors en weerstandjes.
Ik maak/koop een behuizing (dit is toch gewoon de bescherming?)
En dan ben ik klaar. Of moet ik nog een pedaal maken, of knop om hem aan te zetten.?)

Sorry voor al deze (domme) vragen, maar ik heb dit nog nooit gedaan. Gelukkig ga ik hem samen met iemand maken, die er wat meer verstande van heeft.

BLOK182
4 november 2002, 15:48
Mij lijkt het ook heel leuk zo'n pedaaltje te maken. Ik weet er net als Domie ook niet veel vanaf, maar mun pa weet een hoop van elektrospul (duh hij maakt faxen en weet ik wat nog meer) en hij wil me wel helpen.

jpb
4 november 2002, 15:49
Aluminium doosjes met geschroefde onderplaat zijn niet zo duur en ijzer(!)sterk. Je hebt meteen een goede aarde (schroef aan de binnenkant) en afscherming. Ik betaalde voor 11,5cm(l) x 6,5cm(b) x 3cm(h) iets minder dan 10 Euro. Alleen bij grote electronica winkels te krijgen. succes.

BLOK182
4 november 2002, 15:59
Damn dat spul is echt goedkoop. Maarre, die prijzen van small bear electronics, gelden die ook onegveer voor Nederland?

Negative K3 fan
4 november 2002, 16:06
Op 2002-11-04 15:12, schreef DOLBY:
(tip: kijk ns op het forum "randapparatuur", daar staat heel wat over het zelf maken van effecten)
Je hebt voor beide pedaaltjes een zg. DPDT voet switch nodig voor true bypass, de goedkoopste uitvoering is zo'n 5 euro, de goede (Carling) zo'n 9 euro. De behuizing hebben ze het al uitgebreid over gehad. Ik maak ze heel goedkoop van metalen profielen voor het maken van gipswanden !!!)

Voor deze pedaaltjes zijn geen true bypass swtiches nodig, maar dat is al besproken

Verder zijn ook duur de potmeters.

als je een paar euro duur vindt...

De Easy Face heeft een germanium transistor: niet goedkoop en niet makkelijk aan te komen.
Tonepad maakt reclame voor Small Bear. Die heeft alle benodigde spulletjes, niet te duur, de verzendkosten zijn redelijk en onder 22 euro betaal je geen btw. Ik heb er goede ervaring mee.
oh ja, het printplaatje moet je zelf maken en daar moet je wel de spullen voor hebben (uv lamp, ontwikkelaar, etsmiddel)


dat printplaatje kan ook anders, zoals ik eerder heb beschreven, het is niet zo compact maar wel makkelijker voor de leek.

BLOK182
4 november 2002, 16:17
je bedoelt dus gewoon een blanco-plaatje kopen met een x aantal "holes" zoals ze genoemd worden en daar alles op vastmaken?

Negative K3 fan
4 november 2002, 16:32
Op 2002-11-04 16:17, schreef BLOK182:
je bedoelt dus gewoon een blanco-plaatje kopen met een x aantal "holes" zoals ze genoemd worden en daar alles op vastmaken?


dieja, dan hoef je niet helemaal met uv lampen enzo in de weer te gaan. Zijn koperen plaatjes met strippen en gaatjes enzo.

BLOK182
4 november 2002, 16:42
ok bedankt.

BLOK182
4 november 2002, 17:07
Ik snap het nog steeds niet helemaal van die printplaten. Mun vader zei dat dat namelijk een hoop werk was omdat je met zuur koper eraf moest halen enzo.

domie
4 november 2002, 17:08
ok, dus gewoon een printplaatje bij de electronica zaak, wat hieronder beschreven staat (Ze zullen wel weten wat dat is) en dan nog iets, Er wordt ook iets gezecht over een voetswitch truebypass. Wat is dat dan? want je hoeft toch helemaal niet te switchen. Deze staat trouwens ook niet op het schema. En nog iets.. Die ene pod waar jullie het over hadden, is die niet in nl gewoon te krijgen?

domie
4 november 2002, 17:11
oeps.. dat met het zuur enz... is dat niet een beetje ingewikkeld?

(zijn er geen nog makkelijkere ontwerpen voor de eerste keer)

BLOK182
4 november 2002, 17:25
Kennelijk heb je dus ook printplaten waar je nix weg hoef te halen met zuur, maar met "holes" waar je denk ik iets op vast soldeert en daarna met koperstrips ofzo alles verbindt? Ik heb trouwens net ff mun Boss Turbo-overdrive opengemaakt, maar dat ziet er ff ingewikkeld uit.

domie
4 november 2002, 17:51
niet drukmaken over dat zuur enz..

gewoon een normaal printplaatje met die holes kopen.

domie
4 november 2002, 17:53
trouwens, ik heb is gekeken bij dat smallbearelc.com en dan bij de prijzenlijsten, en ik zag dat dan alleen de transistors duur zijn. Maar er staan er wel vijf, met prijzen van 5 tot 15 euro ongeveer.
Welke moet ik dan nemen. (ff de link: http://www.smallbearelec.com/Ordering/Stocklist.htm )

Negative K3 fan
4 november 2002, 18:34
Op 2002-11-04 17:25, schreef BLOK182:
Kennelijk heb je dus ook printplaten waar je nix weg hoef te halen met zuur, maar met "holes" waar je denk ik iets op vast soldeert en daarna met koperstrips ofzo alles verbindt? Ik heb trouwens net ff mun Boss Turbo-overdrive opengemaakt, maar dat ziet er ff ingewikkeld uit.


Ja, dat is waar, een stuk handiger en minder tijdrovend,maar natuurlijk niet zo "mooi" als een echte printplaat.

Negative K3 fan
4 november 2002, 18:36
Op 2002-11-04 17:08, schreef domie:
ok, dus gewoon een printplaatje bij de electronica zaak, wat hieronder beschreven staat (Ze zullen wel weten wat dat is) en dan nog iets, Er wordt ook iets gezecht over een voetswitch truebypass. Wat is dat dan? want je hoeft toch helemaal niet te switchen. Deze staat trouwens ook niet op het schema. En nog iets.. Die ene pod waar jullie het over hadden, is die niet in nl gewoon te krijgen?


die trrue bypass swtiches zijn speciale voetschakelaar met 6 van die "puntjes", maar voor jouw ontwerpen heb je er 1 met 4 "puntjes" nodig, die zijn volgens mij een stuk goedkoper.

domie
4 november 2002, 19:25
maar ik snap dan niet waarom je die nodig hebt. Waarom heb je die nodig, en waar moet je die dan aan vast zetten (hij staat niet in het schema.

Static-M
4 november 2002, 19:42
Hej BLOK182,

ik heb er niet zoveel verstand van hoor, maar volgens mij kun je in plaats van zuur ook gewoon een mesje gebruiken om wat koper weg te krabben.
Het lijkt me wel leuk, zo'n distortion bouwen, ik ga d'r ook maar aan beginnen!

domie
4 november 2002, 20:01
hey leuk nog iemand die het wil gaan proberen. Maar static-m, dat met dat zuur is al opgelost, je kan ook een printplaat kopen zonder dat je er iets met zuur hoeft te doen. Het is alleen wel wat minder compacht.

Trouwens, weten julllie al welke jullie gana bouwen? (static-m en blok185)
en weet iemand nog een antwoord op mijn vraag? Zie hierboven

BLOK182
4 november 2002, 20:07
Ik wil die MXR wel proberen, ziet er lekker simpel uit. Maar eerst nog ff met mun pa overleggen, ben nogal a-technisch hehe.

Moonchild
4 november 2002, 20:21
Aan de mods: Als deze thread nou elke keer naar boven BLIJFT komen, kan die dan niet even verplaatst worden naar het forum van RANDAPPARATUUR?

t'is ook wel moeilijk he voor sommige mensen om de fora uitelkaar te houden!

Negative K3 fan
4 november 2002, 21:44
Op 2002-11-04 19:25, schreef domie:
maar ik snap dan niet waarom je die nodig hebt. Waarom heb je die nodig, en waar moet je die dan aan vast zetten (hij staat niet in het schema.


Vergeet het hele gezeur erover, jij hebt hem niet nodig dus geen onnidge moeite (geld) aan besteden.

Fenisi
4 november 2002, 21:59
is een chorus moeilijk te maken.. ik wil nog een chorus.. :razz:

nee serieus lijkt me ook leuk.. :smile:

domie
4 november 2002, 22:17
oh, ik dacht dat je gezegd had dat ik hem wel nodig had.

Fenisi
4 november 2002, 23:43
chorus? moeluk?

domie
5 november 2002, 08:33
nee joh, makkie

Stripe
5 november 2002, 11:37
een effectje solderen is niet zo moeilijk (als je een goed schema hebt), en niet zo duur, gewoon zo'n gaatjesprint gebruikten en dan point-to-point met draadjes (is nog beter voor je geluid ook).

probleem is alleen de goede behuizing, potmeters, in- en uitgang pluggen, en een degelijke voetschakelaar $$$$

BLOK182
5 november 2002, 12:56
Pots voor $1,25
Ingangen voor $0,60-$1,50
Knoppen voor $0,65-$1
Switch is wel wat duurder met $5-$9

guitarmusicman
5 november 2002, 14:25
Trouwens volgens mij is een chorus maken wel een stuk moeilijker...op de site staat chorus namelijk voor experienced mensen...

Fenisi
5 november 2002, 17:50
OW leuk wie heeft een goed schema voor een chorus.. mail hem me even als je wil op mirresimons@hotmail.com

guitarmusicman
5 november 2002, 21:21
Ben jij dan al zo ervaren??

Fenisi
5 november 2002, 23:16
jah dat zag ik ook maar domie zegt da het wel makkelijk is.. das ook een small clone die ze daar bouwe..

@iro
6 november 2002, 01:11
Moet je exact dezelfde printplaat hebben zoals op je schema ?? ja sorry misschien stomme vraag maar ik ken er niks van. en als ik naar de winkel hier ga en ik laat m'n schema zijn weten ze dan wat ik nodig heb ??

Greetz @iro

@iro
6 november 2002, 12:41
iemand ?

domie
6 november 2002, 16:08
ja, je moet gewoon naar zo'n winkeltje gaan als ze tijd hebben zoeken ze zelf de dingen bij elkaar, wel zo handig.
Ik ga het morgen proberen.

domie
6 november 2002, 19:15
hey, is dit schemaatje misschien niet beter?

http://www.geocities.com/CollegePark/Library/1355/beginners.htm

ik wil dan de electra distortion gaan maken.

Lex
9 november 2002, 22:47
lijkt me ook leuk een eigen geluid te maken :smile:

In de bibliothee zag ik een hele dikke boek
hoe je eigen effecten moet bouwen, was wel en beetje ouwe boek maar het zal toch wel en beetje lukken

Negative K3 fan
9 november 2002, 22:50
Op 2002-11-09 22:47, schreef Lex:
lijkt me ook leuk een eigen geluid te maken &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

In de bibliothee zag ik een hele dikke boek
hoe je eigen effecten moet bouwen, was wel en beetje ouwe boek maar het zal toch wel en beetje lukken



koel, missgien kun je wat inscannen ofzo :smile:

Negative K3 fan
9 november 2002, 22:50
Op 2002-11-09 22:47, schreef Lex:
lijkt me ook leuk een eigen geluid te maken &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_smile.gif">

In de bibliothee zag ik een hele dikke boek
hoe je eigen effecten moet bouwen, was wel en beetje ouwe boek maar het zal toch wel en beetje lukken



koel, missgien kun je wat inscannen ofzo :smile:

aadplagiaat
9 november 2002, 23:53
Het bouwen van een effect of welk ander eletronisch apparaat dan ook kan op verschillende manieren. Ik heb een tijd in een electronicawinkel gewerkt en heb daar veel voorbeelden gezien. Ook van hoe het niet moet.
1 manier is inderdaad naar de elctronicawinkel gaan en een gaatjesprint kopen. Die zijn er in diverse varianten. Zelf vind ik die met enkel eilandjes de makkelijkste. Die bestaat zoals gezegd uit een plaat epoxy van meestal 10x16cm (euro-kaart) met allemaal vlakjes vertind koper met gaatjes op steeds 2,54mm afstand. Hierin kun je je onderdelen steken, vanaf de kant zonder koper door de print heen naar de andere kant, waar wel koper zit. Aan die kant kun je dus de componenten vastsolderen.
Als alles op zijn plek zit kun je de onderlinge verbindingen gaan maken. Dit is een ingewikkelde klus. Het beste is om van te voren de zaak op tekening te zetten om zo min mogelijk kruisingen te krijgen. Het is de kunst hierbij om het "sporenplan" zo overzichtelijk mogelijk te maken. Echt waar binnen no-time weet je niet meer waar je was.
De betere manier is zoals al geopperd een voorbewerkte print te hebben. Die is al helemaal ingericht op het schema. Alleen maar de onderdelen op de juiste plaats zetten en vastsolderen.
Dit is dan wel een probleem.