PDA

View Full Version : Gitaarles hopeloos?



Droffie
29 maart 2006, 13:32
Hey ik geef sinds 3 weken een (engelstalige) kennis wat gitaarles. Ik leer 'm gewoon waar ik mee begon. Mull of Kintyre van de Wings. Makkelijk akkoordenliedje om wat basis akkoordjes te leren en wat basis strummen. Kom ik na 2 weken weer kan hij er nog echt geen klote van?? En hij had echt geoefend.

Ik had vol goede moed House of the Rising sun meegenomen om te leren en wat bluesschemaatjes. Maar hij kan na 2 weken nog niet eens Mull of Kintyre spelen.
Is dit een hopeloos geval of hebben jullie nog suggesties voor nog makkelijker beginners materie of ben ik te ongeduldig?

Ik vrat die liedjes op toen ik begon en deed er echt niet meer dan enkele dagen over om onder de knie te krijgen :confused:

Flipkoos
29 maart 2006, 13:53
Hey ik geef sinds 3 weken een (engelstalige) kennis wat gitaarles. Ik leer 'm gewoon waar ik mee begon. Mull of Kintyre van de Wings. Makkelijk akkoordenliedje om wat basis akkoordjes te leren en wat basis strummen. Kom ik na 2 weken weer kan hij er nog echt geen klote van?? En hij had echt geoefend.

Ik had vol goede moed House of the Rising sun meegenomen om te leren en wat bluesschemaatjes. Maar hij kan na 2 weken nog niet eens Mull of Kintyre spelen.
Is dit een hopeloos geval of hebben jullie nog suggesties voor nog makkelijker beginners materie of ben ik te ongeduldig?

Ik vrat die liedjes op toen ik begon en deed er echt niet meer dan enkele dagen over om onder de knie te krijgen :confused:

Misschien had je meer tijd...of meer talent, meer motivatie,...of heb je het niet goed uitgelegd. Geduld is een schone zaak.
Begin es met 1 0f 2 akkoorden. Om het indrukken van de juiste snaren onder de knie te krijgen kunnen sommige mensen al weken zwoegen. Laat staan direct een heel liedje.

--=HANS=--
29 maart 2006, 16:29
Hallo Droffie,

Heeft je leerling plezier in wat hij doet? Zonee, toch nog even doorzetten, soms duurt het wat langer voor het kwartje valt, ik spreek uit ervaring.:seriousf: Als de eerste resultaten daar zijn en je leerling iets herkenbaars weet te produceren zal het plezier waarschijnlijk evenredig toenemen.
En zoja, lekker doorkloten, als jij er ook plezier aan beleeft tenminste.
Plezier lijkt me de allerbelangrijkste factor, snelheid zegt me niet zo veel!

Groet, Hans

Droffie
29 maart 2006, 16:34
Ik heb nog nooit les gegeven. Da's best wel moeilijk ondanks ik zelf zo'n 18 jaar speel. Ik heb geen idee hoe snel dat moet gaan. Bij mij ging allemaal heel rap maar ik was 14 toen ik begon en deze jongen is 24. Zou dat er misschien iets mee te maken kunnen hebben?

bram123
29 maart 2006, 16:54
ja natuurlijk dat maakt alle verschil in de wereld. volwassenen leren zoo onzettend veel moeilijker dan kinderen.

thijs88
29 maart 2006, 17:11
3 weken, hallo! Dat is nog veel te kort om resultaten te zien, en zeker voor akkoorden.

Ik zou net zoals ik begonnen ben hem snaar voor snaar laten spelen, en niet gelijk een akkoord in laten drukken, neem eerst even de hoge E snaar en laat hem de F en G noot spelen, dan leert hij tenminste eerst de controle over zijn linkerhand..

Ik denk dat je toch wat te ongeduldig bent 8-)

Als hij dat onder de knie heeft laat je hem pas een D-akkoord spelen.. in iedergeval geen akkoord met een barré

kornelius
29 maart 2006, 17:25
Les geven is een vak hoor. Je moet dan al die dingen die jij al jaren onbewust doet, onder woorden zien te brengen op manier die je leerling snapt. Zeker bij absolute beginners is dat wel een uitdaging. Binnen zo'n korte tijd kan je nog niet over een goed of slecht tempo spreken denk ik. Soms vallen er opeens een paar kwartjes en maakt iemand zo maar snel hele grote vorderingen. Dus, als jullie er allebei nog lol in hebben, doorgaan, en probeer goed na te denken over wat hij op dit moment nodig heeft aan tips.

Droffie
29 maart 2006, 17:31
Les geven is een vak hoor. Je moet dan al die dingen die jij al jaren onbewust doet, onder woorden zien te brengen op manier die je leerling snapt. Zeker bij absolute beginners is dat wel een uitdaging. Binnen zo'n korte tijd kan je nog niet over een goed of slecht tempo spreken denk ik. Soms vallen er opeens een paar kwartjes en maakt iemand zo maar snel hele grote vorderingen. Dus, als jullie er allebei nog lol in hebben, doorgaan, en probeer goed na te denken over wat hij op dit moment nodig heeft aan tips.

Ja en dan valt 't ook helemaal niet mee om 't in 't Engels uit te leggen...Wat is een vierkwartsmaat in 't Engels?

Icarus169
29 maart 2006, 17:47
Het heeft niks temaken met jou lesgeven en methode, maar met de student.
De helft van de gitaristen leren die dingen zonder les en doen dit ook in korte tijd.
Het heeft ermee temaken dat je leerling niet gemotiveerd is, hij vind het niet leuk en oefend niet.
Ookal is je leraar nog zo slecht (wat ik in dit geval ten zeerste betwijfel....) en je ook totaal geen talent hebt, met voldoende oefening hoor je in korte tijd zeker wel wat akkoordjes te kunnen spelen...ookal ben je nog zo motorisch gestoord.

Heb je gevraagt van wat voor muziek hij houd?
Het is in mijn ogen ongeloofelijk belangrijk voor een leraar om zijn leerling te inspireren, hem een gevoel van liefde voor iets mee proberen te geven.

Geen vordering in 3 weken tijd duid volgens mij puur op te weinig oefening ( ookal zegt hij misschien dat hij veel oefend...)

Droffie
29 maart 2006, 17:57
Wat jij nou zegt was ook mijn eerste gedachte.

Hij vind muziek ala Oasis leuk en ook blues. Dat komt goed uit in mijn ogen want ik ben ook met Blues schema's begonnen. En je kan al gauw wat leuke riffjes spelen. Maar omdat Mul of Kintyre ook gewoon een bluesschema in A is vond ik 't wel een geschikt nummer.

Ik wacht wel af wat zijn vorderingen over een week zijn.

Oh ja, ik speel zelf met een heavy plectrum..Daar heb ik 't ook mee geleerd, misschien toch beter om hem maar een dunne te geven? Want die slag is nog 't moeilijkste voor 'm denk ik. En hij is linkshandig ook nog, maar speelt wel een op een linkshandig gitaartje.

JoostBaksteen
29 maart 2006, 18:44
Oh ja, ik speel zelf met een heavy plectrum..Daar heb ik 't ook mee geleerd, misschien toch beter om hem maar een dunne te geven? Want die slag is nog 't moeilijkste voor 'm denk ik. En hij is linkshandig ook nog, maar speelt wel een op een linkshandig gitaartje.


Gewoon alles geven en laten kijken wat hij het prettigst vind. Zelf zou ik niet met een harde beginnen. Het ging bij mij met een dunne veel beter in het begin. Later ben ik overgestapt naar dikst en nu zit ik op medium. Gewoon kwestie van smaak, hij zal moeten kijken wat hij zelf het prettigst vind, en dat kan veranderen met de loop der tijd.


/edit: owja, maar wat hij veel oefenen vind, vind jij misschien niks... het is natuurlijk wel zo, je krijgt terug wat je erin stopt.... misschien vind hij een uur per week veel? misschien oefent hij 1 keer per week veel ipv elke dag een beetje? Vraag het hem eens, geeft een beter inzicht.

gertdm
29 maart 2006, 19:24
Je hebt talenten, je hebt mindere talenten en je hebt geen-talenten...

Iemand gitaar leren spelen is een samenspel ( haha) van wat je iemand wil lreren op t nivo waar die zit, de tijd die de leerling erin stopt om het te begrijpen en te oefenen....en de mate van talent.

Ik heb ook een aantal leerlingen en ze lopen allemaal uiteen in nivo, leeftijd en de tijd die ze erin investeren. In sommige gevallen bepreek ik t gewoon. Dat t me is tegengevallen dat iemand een bepaalde oefening nog niet beheerst. Het kan ook zijn namelijk dat je te hoge eisen stelt.

In sommige gevallen bespreek ik het ook als, na geduld en bijstellen, gewoon blijkt dat iemand het niet snapt, niet gemotiveerd is of gewoon t talent niet heeft...

mechmichael
30 maart 2006, 11:37
Ik heb ook net mijn eerste gitaarles gehad (ben al wel 3 maanden zelf aan het studeren) en weet al wel een aantal akkoorden te vinden (C, G, D, D7, A, Am, Em, E) maar ben toch maar weer bij het begin begonnen (Slaggitaar 1 vind ik een fijn lesboek) dus met Em en Am. Zeker gezien het feit dat het overpakken nog niet snel ging lijkt het mij verstandig bij het begin te beginnen. Ook voor je student lijkt me dit toch verstandiger. Je kunt nog zoveel akkoorden weten, het overpakken en het slagritme is zeker in het begin belangrijker, ook gezien het feit dat hij linkshandig is (ik heb hetzelfde "probleem", ben links en speel rechts) maar ik merk nu al dat het slagritme me steeds beter afgaat.
Ik speel zelf het liefst met een dunne plectrum, maar laat je student gewoon wat verschillende soorten proberen, hij merkt zelf wel wat het fijnst speelt.

Dus, begin bij het begin, hoe saai dat wellicht in het begin lijkt. Ook een voetreis van duizend kilometer begint met de eerste stap!

Groet,

Michael