PDA

View Full Version : Pedelboard voeding zonder ruis?



Arthur von Berg
29 maart 2006, 09:46
Hallo,

Ik ben bezig met mijn eerste pedalboard en dat is mooi gelukt maar nu; De voeding. Ik heb een adapter 9v 1000 mA (merk Powa) naar mijn boss TU-2 en van daaruit met een daisychain om 4 andere pedalen te voeden (Shredmaster, boss PH-1, boss TR-2, Boss RV-5) Nu geeft dit al meteen iets meer ruis dan dat ik met batterijen werk maar zodra ik mijn wah wah aanzet wordt het heel veel ruis. Ik heb eens wat rond gelezen en begrijp dat dit komt doordat er geen aarde is (adapter is niet geaard) en dan die daisy chain en alle pedalen samen als een antenne gaan werken die 60 en 50 Hz opvangt en laat horen.
Oplossingen die hiervoor gegeven worden zijn voedingen van rond de 140 Uri. Of met batterijen werken. Dat laatste vind ik geen optie want dan moet ik nog iedere keer alles uit elkaar halen anders lopen de batterijen leeg.

Weet iemand hier een goedkopere effectieve oplossing hiervoor? een boss adapter misschien? Shielding?

Ik hoop dat iemand me kan helpen....

Heras
29 maart 2006, 11:26
Bij wijze van proef heb ik de OneSpot gekocht, (bij MaxGuitar (http://www.maxguitar.nl/)), was incluis 5-daisychain (met haakse pluggen!) en verzendkosten €33,50) en heb er geen spijt van. Ik voed er zo'n 8 pedalen mee (inclusief een zware loopstation) en heb geen last van ruis.

Bl44t44p
29 maart 2006, 11:29
Is je adapter gestabiliseerd en niet geschakeld?

H.Manback
29 maart 2006, 12:34
Komt waarschijnlijk door je daisy chain. Op die manier creeer je aardlussen, die ruis kunnen veroorzaken. De oplossing is een voeding met gescheide uitgangen, of gewoon een aparte adapter voor elk pedaal (kan je wel ietsjes mee smokkelen waarschijnlijk, door bijv. maar 2 pedalen per adapter te doen).

Mitch
29 maart 2006, 12:37
Er zijn meerdere mogelijkheden qua ruis. Ten eerste de gebruikte pedalen zelf, ten tweede de gebruikte patch kabels, ten derde de voeding en ten vierde de voedingsverdeling.
Gooi die daisy chain eens van de TU2 af en plug 'm eens direct n de adapter.
Probeer dan eens steeds één van de pedalen niet in de setup te plaatsen om er één te elimineren die het meest verantwoordleijk voor de ruis is.
Dat de wah voor meer ruis zorgt is bij een hoop wah pedalen helaas normaal. Zeker bij de standaard Dunlops is dat hopeloos.
Een goede mogelijkheid is, als je merkt dat één of twee pedalen in grotere mate voor de ruis zorgen, deze apart te voeden met een tweede adapter en evt. een tweede daisy chain. Dit kan echt verschil maken.

Ik vermoed trouwens dat je bedoelt dat als je meerdere pedalen tegelijk aanzet er dan meer ruis is ? Wah + drive zal altijd wat meer ruis geven, tenzij je goed spul gebruikt. Een Teese wah is bijvoorbeeld over het algemeen stukken stiller dan Dunlop of Morley.

Antal
29 maart 2006, 12:42
Bij wijze van proef heb ik de OneSpot gekocht, (bij MaxGuitar (http://www.maxguitar.nl/)), was incluis 5-daisychain (met haakse pluggen!) en verzendkosten €33,50) en heb er geen spijt van. Ik voed er zo'n 8 pedalen mee (inclusief een zware loopstation) en heb geen last van ruis.

Zeker een aanrader. En betaalbaar. Ik ben er in ieder geval erg tevreden over. Het enige wat hem misschien nog beter zou kunnen maken is dopjes om de uitgangen van de daisy chain die je niet gebruikt af te schermen. Nu moet je altijd uitkijken dat ze niet tegen een plug aankomen.

Arthur von Berg
29 maart 2006, 15:41
Bedankt voor alle feedback!

"Is je adapter gestabiliseerd en niet geschakeld?"
Dat weet ik niet, wat houdt dit in.


De wah die ik gebruik is trouwens een vox. en de ruis treedt al op wanneer ik alleen de wah inschakel, als ik overdrive of distortion aanzet wordt het meer een soort brom i.p.v. ruis. Ik denk ook dat er aardlussen ontstaan, waarom zouden die niet ontstaan met onespot?
ik ga vanavond eens wat experimenteren met pedalen ertussenuit halen en een tweede adapter gebruiken. Van de daisychain zijn 3 plugjes niet in gebruik, hier zit een klein plastic kapje over, misschien mist er een of is het niet genoeg geisoleerd?

Met veel verschillen adapters werken neemt weer veel plaats in beslag en ik wil het een beetje compact houden.

Dit lijkt me ook wel een goed oplossing, http://www.geofex.com/Article_Folders/Spyder/spyder.htm
eens aan een technische vriend vragen of hij dit kan bouwen en wat het zou kosten..

Chiel
29 maart 2006, 16:24
De adaptor die jij hebt is niet geschakeld. Je Wah zorgt voor een ruis op de voedingsspanning. Is niets aan te doen, van straling oid is geen sprake. Alhoewel, soms helpt het door de Wah een stuk van de overige pedalen en voedingen te plaatsen. Het enige dat je kunt doen is nog een adaptor aanschaffen. Iedere keer weer een FX doosje eraan hangen totdat je de brom weer hebt. Dit is dan de boosdoener en die moet je apart voeden.

Zelf heb ik ooit een stel van die one spots gekocht bij Musik Productive voor slechts 9,95 euro p/st. Ieder FX pedal separaat gevoed en dat werkt echt super! Jammer genoeg weten ze nu ook de prijzen te vragen voor die One spots. Bij Musik Productive kosten ze nu rond de 22 euro, maar dat is nog steeds geen geld voor een 9volts voeding van 1,7A!

Nitefly7
29 maart 2006, 23:56
kan een noise gate/noise terminator (carl martin) ook een beetje helpen?

ik heb nl. een erg gekunstelde stroomvoorziening 9v voor pedaaltjes, ex-computerspeakers 18v voor 535q (waarom was'ie OOIT 18v...), 12v voor Magicstomp (en nog eens 9v voor blauwe LEDS).. en eigenlijk valt het qua ruis wel mee (vind ik zelf), maar nu met m'n Keeley DS-1 is 't soms een beetje..

~mwa...mwa...~

dus: zou een noise gate afdoende zijn?
los van 't te snel afkappen van m'n spel, als de threshold lager staat en/of alleen maar aanstaat als ik m'n wah gebruik... ?

tuonra
30 maart 2006, 04:37
euh..
vlgs mij wordt je ruis door de 9v adapter veroorzaakt.. en niet zo zeer omdat 'ie nou wel of niet gestabiliseerd zou zijn maar puur omdat de inductor van de wah gewoon heel erg gevoelig is voor allerlei electrische velden..
en laat nou zo'n adapter (=transformator) net een apparaat zijn dat werkt m.b.v. het principe van dergelijke velden..

had zelf thuis opeens ook erge last een ruisende wah totdat ik adapter wat opzij schoof puur en alleen om wat ruimte te maken voor een ander pedaal..!

probeer het zelf anders even uit..
wah pedaal aanzetten en met de adapter in het stekkerblok erboven heen en weer bewegen.. je zult de ruis harder en zachter horen worden..

dus.. vlgs mij kun je gewoon een hele berg pedalen (effe verbruik optellen en vergelijken met de opgave) op 1 adapter aansluiten (m.b.v. een daisy chain) en zolang de 'm maar een eind weg houdt van de wah is er niks aan de hand.. al ruist een wah altijd wel wat natuurlijk..

Arthur von Berg
30 maart 2006, 09:39
Het is opgelost!!!

Gisteravond ben ik er eens goed voor gaan zitten, alle pedalen een voor een op een aparte adapter gezet, geen verschil. Bewegen met de kabel, stekkerdoos en adapter....geen verschil. Er kwam wel een extra bromtoon als ik heel de adapter heel dicht bij de wah zette.

De adapter die ik heb is niet geaard dus aan aardlussen lag het al niet. Dit heeft Robbert van Maxguitar me gemaild op mijn vraag waarom de onespot beter zou zijn. Mijn adapter is overigens wel gestabiliseerd zag ik.

De oplossing lag ergens anders. De TU-2 en de Wah wah stonden direct achter elkaar. Toen ik de wah wah helemaal achteraan de Effecten ketting zette was de ruis weg. Aangezien ik de wah wah juist aan het begin wil hebben heb ik vervolgens de TU-2 achteraan geplaatst en de wah weer vooraan, nog steeds geen ruis. Ik vermoed dat door de geluidsignaalkabel van de TU naar de wah iets van spanning lekt.

Hoe dan ook, het werkt!! :rockon:

Mitch
30 maart 2006, 10:22
Leuk hè ? De oplossing van dit soort problemen ligt vaak in schuiven of stroom anders verdelen. Veel ruisloos speelplezier !

FR@NK
30 maart 2006, 22:21
nou zon dure voeding zou ik niet aanschaffen, want je gaat straks toch in het water met je pedelboard

Robbert
30 maart 2006, 22:31
Hehe, what the fuck?

Mitch
30 maart 2006, 22:32
Goh, sterke eerste post zeg. Een aanwinst voor het forum: een nieuw lid voor de Grammatica Gestapo :stop:

FR@NK
31 maart 2006, 00:32
Nou moet je niet meteen boos worden..

en dit is echt niet mn eerste post.. mn vorige login, die werkte niet meer, waarom weet ik ook niet.. dus heb ik maar een nieuwe aangemaakt..

:rockon:

ik zal het nooi weerdoen..


bij deze

Antal
31 maart 2006, 00:51
nou zon dure voeding zou ik niet aanschaffen, want je gaat straks toch in het water met je pedelboard

Ik zal wel te dom zijn om dit te snappen....:confused:

Nitefly7
31 maart 2006, 11:57
Nou moet je niet meteen boos worden..

en dit is echt niet mn eerste post.. mn vorige login, die werkte niet meer, waarom weet ik ook niet.. dus heb ik maar een nieuwe aangemaakt..

:rockon:

ik zal het nooi weerdoen..


bij deze

..is het geen 'mooi weer doen' ?

maar seriously, wat bedoélde je met je post van 'in het water gaan' ???

FR@NK
1 april 2006, 23:27
Ok.. ik bedoelde nooit.. maar met een pedel ga je het water toch in?

Speeddemon
1 april 2006, 23:33
wat een Hans Kraaij Jr. niveau van humor zeg. :stop:

't is trouwens een Peddel waarmee je 't water in gaat.

En de eerste de beste die 't nou nog zonder opzet over een 'pendaal' heeft, die mag 220V op z'n kringspier krijgen. :angry: :cooler:

vester86
3 april 2006, 16:08
wat een Hans Kraaij Jr. niveau van humor zeg. :stop:

't is trouwens een Peddel waarmee je 't water in gaat.

En de eerste de beste die 't nou nog zonder opzet over een 'pendaal' heeft, die mag 220V op z'n kringspier krijgen. :angry: :cooler:

ergens anders mag ook :cheerup: