PDA

View Full Version : Probleem met blackface Deluxe Reverb



ziggie
29 maart 2006, 01:09
Ik heb mijn Fender Deluxe Reverb uit 1965 onlangs een uitgebreide beurt laat geven (door Peter van Weelden). Zoals ik in een eerder topic aangaf heeft hij alle pre-ampbuizen vervangen door JJ's. Ik heb na uitvoerig proberen uiteindelijk alle oude voorversterkerbuizen weer teruggeplaatst.

De amp klonk daarna veel beter dan met de JJ's, en ik heb er een paar uur probleemloos mee kunnen spelen.

Nu knalde vanavond na enige tijd spelen plotseling de zekering van de versterker. Een andere zekering er in en weer meteen naar de knoppen.

Wat zou dit kunnen zijn?

Ik heb ergens gelezen dat als je de eindbuizen vervangt dat je dan ook de fasedraaier moet vervangen. Nu heb ik de eindversterkerbuizen laten zitten, maar wel de fasedraaier vervangen. Dat klonk nl. veel beter dan met die JJ buis op die plaats. Kan ik hier mee het probleem veroorzaakt hebben? Of heeft dit er niets mee te maken? Dit laatste is belangrijk te weten, aangezien ik garantie heb op de beurt/reparatie.

nicoverduin
29 maart 2006, 05:35
Zet je toch die fasedraaier terug en doe je er nog een zekering in?

Mr.Jay
29 maart 2006, 07:29
Ik heb mijn Fender Deluxe Reverb uit 1965 onlangs een uitgebreide beurt laat geven (door Peter van Weelden). Zoals ik in een eerder topic aangaf heeft hij alle pre-ampbuizen vervangen door JJ's. Ik heb na uitvoerig proberen uiteindelijk alle oude voorversterkerbuizen weer teruggeplaatst.

De amp klonk daarna veel beter dan met de JJ's, en ik heb er een paar uur probleemloos mee kunnen spelen.

Nu knalde vanavond na enige tijd spelen plotseling de zekering van de versterker. Een andere zekering er in en weer meteen naar de knoppen.

Wat zou dit kunnen zijn?

Ik heb ergens gelezen dat als je de eindbuizen vervangt dat je dan ook de fasedraaier moet vervangen. Nu heb ik de eindversterkerbuizen laten zitten, maar wel de fasedraaier vervangen. Dat klonk nl. veel beter dan met die JJ buis op die plaats. Kan ik hier mee het probleem veroorzaakt hebben? Of heeft dit er niets mee te maken? Dit laatste is belangrijk te weten, aangezien ik garantie heb op de beurt/reparatie.

En dan maar hopen dat v.W. dit forum niet leest.........
En er wéér meteen nw. buizen in zet

JaY

nicoverduin
29 maart 2006, 07:44
En dan maar hopen dat v.W. dit forum niet leest.........
En er wéér meteen nw. buizen in zet

JaYEcht handig is het natuurlijk niet om dat op het forum te zetten.:D :D :D :D

Albert
29 maart 2006, 08:15
Lijkt me toch dat je die garantie nu wel 'verspeelt' hebt? (-:

Al
29 maart 2006, 09:49
(..)

Nu knalde vanavond na enige tijd spelen plotseling de zekering van de versterker. Een andere zekering er in en weer meteen naar de knoppen.

Wat zou dit kunnen zijn?

Ik heb ergens gelezen dat als je de eindbuizen vervangt dat je dan ook de fasedraaier moet vervangen.

Nu heb ik de eindversterkerbuizen laten zitten, maar wel de fasedraaier vervangen. Dat klonk nl. veel beter dan met die JJ buis op die plaats. Kan ik hier mee het probleem veroorzaakt hebben? Of heeft dit er niets mee te maken? Dit laatste is belangrijk te weten, aangezien ik garantie heb op de beurt/reparatie.

Meestal is de oorzaak een eindbuis of rectifier

Als de eindebuizen vervangen worden hoeft de fasedraaier hoeft niet per definitie vervangen te worden, staat los van elkaar.

Op buizen wordt doorgaans geen garantie gegeven.

Al

ziggie
29 maart 2006, 10:41
Wat ik me afvraag is of het vervangen van een fasedraaierbuis iets verandert aan de afstelling van de versterker.

Kortom, heb ik door de fasedraaierbuis te veranderen mogelijk schade veroorzaakt?

Of kan je een fasedraaier gewoon verwisselen, net zoals de voorversterkerbuizen, zonder de amp. opnieuw af te stellen?

Mitch
29 maart 2006, 12:39
Respectievelijk nee en ja.

Mr.Jay
29 maart 2006, 13:38
Op buizen wordt doorgaans geen garantie gegeven.
Al

misschien wél op de zekering?

JaY

jacky
29 maart 2006, 21:08
Tja we kunnen uren er over kletsen maar gewoon teruggaan lijkt me toch het handigste.....

Of open maken en kijken of het de gelijk richter of een van de eindbuizen is.

Maar dan is het laatste beetje garantie zeker verkeken

Die zekering ben ik niet zeker van of die onder de glas garantie valt trouwens maar dat terzijde

ziggie
29 maart 2006, 23:45
Vandaag al even gebeld met Peter van Weelden. Hij adviseerde de eindbuizen te verwijderen en te kijken of dan de zekering intact blijft. Dit zou kunnen wijzen op een kortsluiting in een eindbuis.

Als de zekering er dan toch nog uit zou knallen, dan alle pre-ampbuizen verwijderen en dezelfde test doen.

Zojuist beide opties getest en beide keren knalde meteen de zekering.

Kennelijk toch iets ergers aan de hand.

Dat garantie verkeken zou zijn, lijkt me overigens onzin. Ik heb slechts de vorige, en nog goede, pre-ampbuizen teruggezet. Dit kon geen kwaad, zo had hij me eerder al laten weten. Verder ben ik van de amp afgebleven, omdat ik weet dat je mogelijk van alles stuk kan maken als je zonder voldoende know-how daar aan gaat knutselen.

Morgen maar weer bellen en overleggen hoe verder. Zal wel weer een ritje naar Apeldoorn betekenen :(

Al
30 maart 2006, 01:10
Vandaag al even gebeld met Peter van Weelden. Hij adviseerde de eindbuizen te verwijderen en te kijken of dan de zekering intact blijft. Dit zou kunnen wijzen op een kortsluiting in een eindbuis.
Als de zekering er dan toch nog uit zou knallen, dan alle pre-ampbuizen verwijderen en dezelfde test doen.
Zojuist beide opties getest en beide keren knalde meteen de zekering.
Kennelijk toch iets ergers aan de hand.
(..)
Morgen maar weer bellen en overleggen hoe verder. Zal wel weer een ritje naar Apeldoorn betekenen :(

Ok, houd ons op de hoogte.
Welke zekeringen gebruik je?

Al

ziggie
30 maart 2006, 03:00
T 1A zekering

Scali
30 maart 2006, 13:36
Ik denk dat je gewoon pech hebt, dat er toevallig iets kapot is gegaan na het vervangen van die buisjes.
Als ie zelfs zonder buisjes de zekering eruit blaast, dan kan het niet aan de buizen liggen.
De vraag is dan natuurlijk of de garantie ook opgaat voor het onderdeel dat nu kapot is.

En hoe komen ze erbij om JJ buisjes te gebruiken? 7025s zijn veel beter :)

SteavisSmokin
30 maart 2006, 16:29
uiteraard maar ecc83 zijn dan nog beter maar 12ax7's vind ik dan toch de beste :D

jacky
30 maart 2006, 16:40
als ik het goed begrijp zijn alle buizen eruit en nog knalt hij er uit ?

Heb je ook al zonder gelijk richt buis getest of deze vervangen ?

En hoort er geen 2 A zekering in (weet ik niet zeker)

Mr.Jay
30 maart 2006, 19:32
T 1A zekering

N.O.S.?
JaY

Mr.Jay
30 maart 2006, 19:33
En er hoort er geen 2 A zekering in (weet ik niet zeker)

zat toch 1A in ?!
JaY

Mr.Jay
30 maart 2006, 19:34
En hoe komen ze erbij om JJ buisjes te gebruiken? 7025s zijn veel beter :)

Waarom ?
JaY

Scali
30 maart 2006, 19:48
Waarom ?
JaY

Er horen 7025s in, die klinken wat helderder en meer 'Fender' dan ECC83/12AX7 buisjes (JJ maakt geen 7025, dus zullen het wel ECC83S geweest zijn). De 7025 is een aangepaste 'low-noise'-versie van de 12AX7, die sinds de jaren 50 door Fender gebruikt wordt, en dus voor een aanzienlijk deel verantwoordelijk is voor de karakteristieke sound en feel van Fender.

Ik heb zelf een 7025 van Tubetown in m'n Marshall 6101 (die ik van ziggie gekocht heb). Vind ik zelf ook een stuk beter klinken dan de JJ ECC83S die er eerst in zat.
Ook als V1-buis in het lead-kanaal vind ik een 7025 wel aan te raden.

nicoverduin
30 maart 2006, 19:56
Er horen 7025s in, die klinken wat helderder en meer 'Fender' dan ECC83/12AX7 buisjes (JJ maakt geen 7025, dus zullen het wel ECC83S geweest zijn). De 7025 is een aangepaste 'low-noise'-versie van de 12AX7, die sinds de jaren 50 door Fender gebruikt wordt, en dus voor een aanzienlijk deel verantwoordelijk is voor de karakteristieke sound en feel van Fender.

Ik heb zelf een 7025 van Tubetown in m'n Marshall 6101 (die ik van ziggie gekocht heb). Vind ik zelf ook een stuk beter klinken dan de JJ ECC83S die er eerst in zat.
Ook als V1-buis in het lead-kanaal vind ik een 7025 wel aan te raden.Ik denk dat je toch wel een kleine vergissing maakt tussen een NOS 7025 en de huidige generatie chinese Shuguang 7025. Dat zijn dus andere buizen. Ook al hebben ze hetzelfde label (wat tegenwoordig een trend aan het worden is). Wat overigens niet wil zeggen dat ze slecht klinken.

Scali
30 maart 2006, 20:03
Ik denk dat je toch wel een kleine vergissing maakt tussen een NOS 7025 en de huidige generatie chinese Shuguang 7025. Dat zijn dus andere buizen. Ook al hebben ze hetzelfde label (wat tegenwoordig een trend aan het worden is). Wat overigens niet wil zeggen dat ze slecht klinken.

Ik maak helemaal geen vergissing, want ik beweer nergens dat ze hetzelfde zouden zijn.
Ik weet alleen dat ik zelfs met die 'inferieure' Chinese 7025 al een duidelijk verschil merk, en een veel meer Fender-achtig geluid uit m'n Marshall krijg.
Vandaar dat ik het wat raar vind om in een Blackface uit 1965 ECC83s te gaan stoppen, ipv 7025s (zelfs al zouden dat Chineesjes zijn ipv NOS, maar ziggie heeft wel NOS-buisjes).

Lucluc
30 maart 2006, 20:16
Eh, waar gaat het nu over? Is het niet dezelfde naam voor dezelfde types buizen, of is een 7025 echt anders dan een ECC83 of 12AX7? Ik dacht het niet.

Alleen zal er in een Amerikaanse versterker uit 1965 hoogstwaarschijnlijk geen ECC83 hebben gezeten, maar een equivalent met de Amerikaanse (fabrieks) benaming, 7025 dus.

Ik vind dat geen reden om er nu een chinees buisje in te zetten met de opdruk 7025 als je er een kan vinden die je mooier vindt klinken met 12AX7 of ECC83 opdruk.

Ik kan me voorstellen dat een JJ ECC83 prima werkt in zo'n mooie versterkers als een Deluxe Reverb. Bij mij worden ze echter snel microfonisch en dan gaat er toch weer een Siemens, Telefunken, Mullard, etc in. Allemaal met ECC83 opdruk en toch 'echt Fendergeluid' (uit een Fender). :soul:

nicoverduin
30 maart 2006, 20:21
Ik vind dat geen reden om er nu een chinees buisje in te zetten met de opdruk 7025 als je er een kan vinden die je mooier vindt klinken met 12AX7 of ECC83 opdruk.

Dit is ook het enige belangrijke.....het gehoor...en de bijbehorende perceptie

Scali
30 maart 2006, 20:21
Een 7025 is wel degelijk anders. Net als bv een EHX ECC83 niet hetzelfde is als een JJ ECC83. Door het andere ontwerp krijg je een iets ander karakter.
Ook de Chinese 7025 is dus niet hetzelfde als de Chinese 12AX7A. Ander ontwerp, en ander karakter. Het is dus niet alleen een andere opdruk.

En de originele 7025s waren dus OOK niet hetzelfde als de 12AX7 uit die tijd (ze hebben nou juist hun naam te danken aan dat verschil, 12AX7 is dus de Amerikaanse naam voor de gewone ECC83).

Je moet maar eens een setje 7025s in je Fender-versterker prikken, dan snap je waar ziggie en ik het over hebben.

Mr.Jay
30 maart 2006, 20:22
Eh, waar gaat het nu over? Is het niet dezelfde naam voor dezelfde types buizen, of is een 7025 echt anders dan een ECC83 of 12AX7? Ik dacht het niet.

Alleen zal er in een Amerikaanse versterker uit 1965 hoogstwaarschijnlijk geen ECC83 hebben gezeten, maar een equivalent met de Amerikaanse (fabrieks) benaming, 7025 dus.

Ik vind dat geen reden om er nu een chinees buisje in te zetten met de opdruk 7025 als je er een kan vinden die je mooier vindt klinken met 12AX7 of ECC83 opdruk.

Ik kan me voorstellen dat een JJ ECC83 prima werkt in zo'n mooie versterkers als een Deluxe Reverb. Bij mij worden ze echter snel microfonisch en dan gaat er toch weer een Siemens, Telefunken, Mullard, etc in. Allemaal met ECC83 opdruk en toch 'echt Fendergeluid' (uit een Fender). :soul:

+2 ( tjesus....moet er wat achteraan typen want het is te kort blijkbaar, bij deze.........)

JaY

Mr.Jay
30 maart 2006, 20:23
Een 7025 is wel degelijk anders. Net als bv een EHX ECC83 niet hetzelfde is als een JJ ECC83. Door het andere ontwerp krijg je een iets ander karakter.
Ook de Chinese 7025 is dus niet hetzelfde als de Chinese 12AX7A. Ander ontwerp, en ander karakter. Het is dus niet alleen een andere opdruk.
En de originele 7025s waren dus OOK niet hetzelfde als de 12AX7 uit die tijd.
Je moet maar eens een setje 7025s in je Fender-versterker prikken, dan snap je waar ziggie en ik het over hebben.

geeneen buisje is hetzelfde, dan snap je waar ik het over heb.
en chinees is allemaal crap, amen.

JaY

Scali
30 maart 2006, 20:25
geeneen buisje is hetzelfde, dan snap je waar ik het over heb.

Nee, maar je hebt grote verschillen en marginale verschillen.
Een verschil in ontwerp is dus groot, kwaliteitsverschillen in productie zijn marginaal.
En die Chinese 7025 klinkt nog steeds beter dan die JJ ECC83S, naar mijn mening, dus ik vind het absoluut geen crap.

Toaster
30 maart 2006, 20:45
Scali heb je het wel eens getest met een Fender --> het Fender geluid.

En heb je toen ook de verschillende buizen eens getest. Misschien dat je dan wat genuanceerder kan reageren.

Scali
30 maart 2006, 20:49
Misschien kun je dat beter aan de anderen vragen?
De topicstarter geeft aan dat hij ook z'n NOS 7025 buisjes in z'n Fender-versterker beter vindt klinken.
Ik snap niet waarom die anderen daar zo ongenuanceerd op reageren.

Lucluc
30 maart 2006, 20:51
...kwaliteitsverschillen in productie zijn marginaal.

Absoluut niet mee eens!

Scali
30 maart 2006, 20:53
Absoluut niet mee eens!

Andere discussie, feit blijft dat een 7025 een andere buis is dan een 12AX7, net als bv een 12AY7 anders is.
Verdiep je eens in de materie, voordat je reageert.

Lucluc
30 maart 2006, 20:53
De topicstarter geeft aan dat hij ook z'n NOS 7025 buisjes in z'n Fender-versterker beter vindt klinken.

Maar dan gaat het meer om NOS vs huidige productie dan om 7025 vs ECC83.

Lucluc
30 maart 2006, 20:54
Andere discussie, feit blijft dat een 7025 een andere buis is dan een 12AX7, net als bv een 12AY7 anders is.
Verdiep je eens in de materie, voordat je reageert.

Al? Need your help!

Scali
30 maart 2006, 20:54
Maar dan gaat het meer om NOS vs huidige productie dan om 7025 vs ECC83.

Nee hoor, want een NOS 7025 klinkt nog steeds heel anders dan een NOS 12AX7/ECC83. Het is gewoon een ander ding. Hoe moeilijk is dat te begrijpen?

Negative K3 fan
30 maart 2006, 21:06
Al? Need your help!

scali moet zn mond eens leren te houden, 7025 is een aanduiding voor low noise 12ax7s en verschilt niet meer of minder dan 12ax7s van verschillende merken...

Scali
30 maart 2006, 21:11
Ik hoef m'n mond niet te houden, ik heb gelijk. Zeker als het gaat om JJ-buisjes, want dat zijn zo ongeveer de minst heldere en meest bassige ECC83s die ik ooit heb meegemaakt, dus die zitten een flink eind van 7025s af.
Of je ze nou ziet als apart type buis, of als 12AX7, dat is eigenlijk niet relevant. Feit is dat ze een heel karakteristiek geluid hebben, en dat je dat met 7025 dus heel direct aanduidt... net zo specifiek als bv een "Telefunken ECC83".
En hoeveel van jullie hebben ook daadwerkelijk ervaring met 7025 buisjes?

Negative K3 fan
30 maart 2006, 21:13
Dit bericht is verborgen omdat Scali is op jouw negeerlijst.

i love this :soul:

PeeVee
30 maart 2006, 22:21
Andere discussie, feit blijft dat een 7025 een andere buis is dan een 12AX7

Niet "is" maar "was"... back in the 50's... De 7025 was een "low noise uitvoering van 12AX7 / ECC83"... Echt geen ander type / model / binnenwerkje maar moest aan iets hogere specificaties voldoen. Het is ook niet zo dat de 7025 zomaar is "verdwenen" of niet meer werd/wordt geproduceerd maar precies andersom; de nieuwere (lees 60's / 70's) 12AX7's / ECC83's zijn zoveel beter geworden (lees minder noisy) dan de eerste voorgangers dat ze feitenlijk voldeden aan 7025 specificaties.

Heb horen fluisteren dat RCA 7025's gewoon geselecteerde 12AX7's waren (met goed passende spacers etc.). Heb er voor de grap eens wat ouwe buisjes begepakt, dat onderstreept nog eens de stelling.

Chinese productie vind ik niet verkeerd klinken, maar kwaliteit is doorgaans naadje... Als ze dat een beetje onder controle krijgen dan voor mij ook gewoon Chinees, maar tot die tijd toch lekker JJ's, die blijven het doorgaans toch in ieder geval doen en da's heden ten dag toch al een opsteker. Kan van Shuguang bijna de helft weggooien na paar maanden, rammel, microfonisch of (bij eindbuizen) loopt "gematchte en ingebrande set" (yeah right!) 20 mA uit elkaar (resp. 45 & 25 mA, stonden ooit 40/40).

Mitch
30 maart 2006, 22:28
Nou nou, toch al zeker een week lang na de ban geen irritant eigenwijs gedrag vertoond, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. :stop:

PeeVee
30 maart 2006, 22:35
Nou nou, toch al zeker een week lang na de ban geen irritant eigenwijs gedrag vertoond, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. :stop:
Ik vat 'm effe niet, bedoel je mijn reactie? Wat vind je daar irritant en eigenwijs aan?

Negative K3 fan
30 maart 2006, 22:37
het gaat over onze forumheld Scali...

PeeVee
30 maart 2006, 22:38
het gaat over onze forumheld Scali...
Oef... ik schrok al :hippie:

Mr.Jay
30 maart 2006, 22:40
want dat zijn zo ongeveer de minst heldere en meest bassige ECC83s die ik ooit heb meegemaakt,En hoeveel van jullie hebben ook daadwerkelijk ervaring met 7025 buisjes?

Ik vermoed dat "ooit" niet zo heel erg lang is voor jou.
.. hoeveel ouwe 7025's wil je hebben ?
de 7025 is niets anders dan de industriële benaming voor Ecc83/12Ax7, vandaar vroeger low-noise buisje, de eisen waren hoger.


JaY

Mr.Jay
30 maart 2006, 22:45
Andere discussie, feit blijft dat een 7025 een andere buis is dan een 12AX7, net als bv een 12AY7 anders is.
Verdiep je eens in de materie, voordat je reageert.


Waar haal je dat "feit" vandaan dan?
Lever es bewijsmateriaal zou ik zeggen zodat we mee kunnen lezen.

JaY

Negative K3 fan
30 maart 2006, 22:46
please, NOT AGAIN, make it stop!!!1

Mitch
30 maart 2006, 23:04
Oef... ik schrok al :hippie:

Geen nood, je post stond er nog niet toen ik mijn bericht plaatste, het ging inderdaad om je bovenbuurman. :satisfie:

Ik heb momenteel Brimar, Siemens, Mullard, Telefunken, Sylvania, Amperex, RFT, Magnavox en nog wat ge-relabelden en merklozen op pre amp buisgebied en ben me er goed van bewust dat sommige buisjes een enorm verschil kunnen maken in klank, maar persoonlijk heb ik er dan niet zo'n behoefte aan om mijn ervaringen als feiten te presenteren en daarmee topics volkomen van hun koers te brengen.

Back on topic please !

Scali
30 maart 2006, 23:41
Waar haal je dat "feit" vandaan dan?
Lever es bewijsmateriaal zou ik zeggen zodat we mee kunnen lezen.

Kun je het omgekeerde niet bewijzen dan?
En wat maakt het sowieso uit of ze al dan niet als 12AX7 aangeduid kunnen worden? Het gaat om het specifieke geluid, zoals ik al eerder aangaf.

Ik heb trouwens ergens gelezen dat ook EI 7025s zou maken.

ziggie
30 maart 2006, 23:45
Geen nood, je post stond er nog niet toen ik mijn bericht plaatste, het ging inderdaad om je bovenbuurman. :satisfie:

Ik heb momenteel Brimar, Siemens, Mullard, Telefunken, Sylvania, Amperex, RFT, Magnavox en nog wat ge-relabelden en merklozen op pre amp buisgebied en ben me er goed van bewust dat sommige buisjes een enorm verschil kunnen maken in klank, maar persoonlijk heb ik er dan niet zo'n behoefte aan om mijn ervaringen als feiten te presenteren en daarmee topics volkomen van hun koers te brengen.

Back on topic please !

We raken inderdaad flink van koers. Toch nog even een reactie op al het voorgaande van de topicstarter zelf; Of het nu gaat om 7025's, 12ax7/ecc83. Het gaat mijns inziens uiteindelijk om de feel en de sound van de versterker.

Mijn conclusie is, dat mijn oude buisjes (RCA, GE, Philips, ed.) een stuk beter klinken dan de nieuwe JJ's. Diezelfde JJ's vond ik super klinken in de Marshall 6101 die in aan Scali heb verkocht, maar hij vond ze weer heel matig klinken. Zo zie je maar hoe persoonlijk het ligt. In mijn siverface Deluxe Reverb (gekocht van AL) heb ik ook al eens JJ's getest. Vond ik ook niet lekker klinken. Wellicht zijn JJ's de beste nieuwe buizen voor een Deluxe Reverb, maar ik prefereer het oude spul. Die chinese 7025's ken ik nog niet. Ga ik toch eens testen denk ik.

Nu weer terug on topic: Vandaag Peter van Weelden weer gesproken. Hij weet ook niet wat het probleem kan zijn. Dat wordt dus weer naar Apeldoorn rijden en (nog erger) weer wachten tot hij weer gerepareerd is.

Scali
30 maart 2006, 23:53
Geen nood, je post stond er nog niet toen ik mijn bericht plaatste, het ging inderdaad om je bovenbuurman. :satisfie:

Ik heb momenteel Brimar, Siemens, Mullard, Telefunken, Sylvania, Amperex, RFT, Magnavox en nog wat ge-relabelden en merklozen op pre amp buisgebied en ben me er goed van bewust dat sommige buisjes een enorm verschil kunnen maken in klank, maar persoonlijk heb ik er dan niet zo'n behoefte aan om mijn ervaringen als feiten te presenteren en daarmee topics volkomen van hun koers te brengen.

Back on topic please !

Door dit soort reacties raken topics van hun koers.
Mijn opmerking over JJ en 7025 was met een knipoog naar ziggie bedoeld. Hij begreep dat waarschijnlijk wel, omdat ik dus zelf ook m'n JJs heb vervangen, en nu een 7025 gebruik, en ik weet dat hij ook het liefst 7025s in zijn Fenders gebruikt. Daar wordt dan weer een hele hoop achter gezocht, en natuurlijk weer flink uitgelokt wordt.
Ik probeer niets als feit te presenteren, zag je die smiley dan niet? Dat betekent dat je het niet zo serieus moet nemen.
Bemoei je er alsjeblieft niet mee.

Of wees anders consequent en ga ook zeuren tegen die kerel die als feit wilde presenteren dat alle Chinese buisjes 'crap' zijn (en dat zonder smiley).

Scali
31 maart 2006, 00:03
Niet "is" maar "was"... back in the 50's... De 7025 was een "low noise uitvoering van 12AX7 / ECC83"... Echt geen ander type / model / binnenwerkje maar moest aan iets hogere specificaties voldoen.

Nu is het dus wel zo dat bepaalde fabrikanten een kloon van de toenmalige 7025 maken, die door Fender gebruikt werd (waarschijnlijk van GE?), die dus afwijkt van hun gebruikelijke 12AX7-modellen.
Het is dan wel niet om de low-noise of hi-gain meer te doen, maar wel om de specifieke sound en feel.

renevanveen
31 maart 2006, 03:36
[QUOTE=PeeVee]
Niet "is" maar "was"... back in the 50's... De 7025 was een "low noise uitvoering van 12AX7 / ECC83"... Echt geen ander type / model / binnenwerkje maar moest aan iets hogere specificaties voldoen. Het is ook niet zo dat de 7025 zomaar is "verdwenen" of niet meer werd/wordt geproduceerd maar precies andersom; de nieuwere (lees 60's / 70's) 12AX7's / ECC83's zijn zoveel beter geworden (lees minder noisy) dan de eerste voorgangers dat ze feitenlijk voldeden aan 7025 specificaties.

Met veel interesse jullie discussie gevolgd en ik heb zelf ook altijd gedacht dat de 7025 een low noise versie was van de 12ax7.
Stel nou dat inderdaad de 12ax7 in de 70's hetzelfde of beter was geworden dan de 7025 waarom bleef Fender dan op hun Tube-charts uitgaan van de 7025 als input tube?

nicoverduin
31 maart 2006, 06:17
[QUOTE=PeeVee]
Niet "is" maar "was"... back in the 50's... De 7025 was een "low noise uitvoering van 12AX7 / ECC83"... Echt geen ander type / model / binnenwerkje maar moest aan iets hogere specificaties voldoen. Het is ook niet zo dat de 7025 zomaar is "verdwenen" of niet meer werd/wordt geproduceerd maar precies andersom; de nieuwere (lees 60's / 70's) 12AX7's / ECC83's zijn zoveel beter geworden (lees minder noisy) dan de eerste voorgangers dat ze feitenlijk voldeden aan 7025 specificaties.

Met veel interesse jullie discussie gevolgd en ik heb zelf ook altijd gedacht dat de 7025 een low noise versie was van de 12ax7.
Stel nou dat inderdaad de 12ax7 in de 70's hetzelfde of beter was geworden dan de 7025 waarom bleef Fender dan op hun Tube-charts uitgaan van de 7025 als input tube?prijs?

PeeVee
31 maart 2006, 12:16
Stel nou dat inderdaad de 12ax7 in de 70's hetzelfde of beter was geworden dan de 7025 waarom bleef Fender dan op hun Tube-charts uitgaan van de 7025 als input tube?
Weet je per hoeveel stuks Fender die dingen liet drukken? Weet je tot hoe lang in de 70's er nog AB763 charts (indicatie van circuit van Juli 1963) zijn gebruikt? ;)

De buisjes in V1 en V2 moesten voldoen aan de specs die opgesteld zijn voor de 7025, dat veranderde verder niet natuurlijk. Bedenk je ook dat deze "low noise" uitvoeringen uit de 50's stammen. Denk b.v. ook aan cassette bandjes; Ferro, Ferro-Chroom, Chroom, Metal etc. (TDK SA90 natuurlijk!). Dat de meeste 12AX7's vaak al aan die specs voldeden was natuurlijk mooi, maar daar mocht je niet van uitgaan. De meeste 7025's die ik heb gezien zijn qua binnenwerkje identiek aan de 12AX7 van dat zelfde merk uit zelfde periode. Zo'n 7025 was meer een 12AX7 met extra garantie. Waar je wel wezenlijk verschil ziet is b.v. bij militaire buisjes; heb hier 6V6GTY's liggen van RCA (uitmuntend!), zijn beter afschermd tegen HF en hebben andere voet en dubbele spacers. Het binnenwerk is verder wel hetzelfde als een andere RCA blackplate 6V6 maar dit is gewoon een "rugged" uitvoering.

Je moet 7025 beetje opvatten als "een goeie 12AX7" of "een 12AX7 met niet teveel ruis". Dat is wat Fender nog steeds wilde en daarom bleef het waarschijnlijk op de TubeChart staan. Afgezien daarvan; waarom zouden ze het veranderen; iedereen wist wat er in moest (12AX7 met niet teveel ruis) en misschien ook nog wel een marketing puntje. "Special selected high-grade low-noise 7025 preamp tubes with double purpose" blablabla.

PeeVee
31 maart 2006, 12:21
Mijn opmerking over JJ en 7025 was met een knipoog naar ziggie bedoeld.
JJ is een merk (en maken vele types)
7025 is een type (en gemaakt door vele merken)

Het is dus een beetje appels met peren vergelijken en er staan toch wel vrij stellige statements in je verhaal dus je krijgt dan vanzelf zo'n discussie. Is in principe best interessant. Tip: vat e.e.a. niet te persoonlijk op en blijf niet halsstarrig vasthouden aan "jouw waarheid". Er bestaat niet zoiets als "de waarheid" want in deze discussie komt zeker ook de factor "smaak" bij kijken en daarover valt niet te twisten. Stel je dus open voor de informatie die je hier (gratis) krijgt. Share what you know, learn what you don't is mijn motto. Ik zit best aardig diep in de materie maar leer nog iedere dag bij en schaam me daar niets voor. Een mens kan niet alles weten en is dus ook geen schande als je erachter komt dat iets wat je al jaren dacht niet blijkt te kloppen. Een 7025 is nl. gewoon een 12AX7. Dat betekent overigens niet dat de door jou specifiek gebruikte 7025 hetzelfde klinkt als een ander merk 12AX7 (of 7025). Daar zit beetje de verwarring.

Wat jij bedoelde te zeggen is dat je een bepaalde 7025 van een bepaald merk (= 12AX7, de "low noise" aanduiding is tegenwoordig eigenlijk een dooddoener want alle buisjes voldoen aan die specs zoals eerder uitgelegd) beter vind klinken dan een ECC83s van een ander merk. Dat kan natuurlijk en da's een kwestie van smaak; wat vind je mooi, maar b.v. ook hoe is je amp gevoiced, wat voor speakers gebruik je, wat voor gitaar prik je er op in. Jouw conclusie m.b.t. 7025's en de specifieke sound die ze geven t.o.v. van 12AX7's klopt dus niet. Het wel waar dat de ene 12AX7 de andere niet is en dat is wat jij bedoelde te zeggen.

De dingen die jij zegt over de JJ ECC83S herken ik niet, ik gebruik deze JJ's in mijn Fender amps als ik zo gauw even niks anders kan vinden en ben daar erg tevreden over. Het is niet toppiejoppie, maar ik vind ze beter dan b.v. Sovteks en ze zijn niet zo duur. De Chinese 12AX7's vind ik wel aardig klinken maar ervaring leert dat ze het snel op geven. Nogmaals, als die Chinezen dat onder controle krijgen dan zou het de goeie kant uitgaan.


Of wees anders consequent en ga ook zeuren tegen die kerel die als feit wilde presenteren dat alle Chinese buisjes 'crap' zijn (en dat zonder smiley).
Je vat het persoonlijk op. Het is algemeen bekend dat buisjes van Chinese makelijk "crap" zijn; mechanisch zeer matig, worden snel microfonisch / ruiserig. Je kunt natuurlijk niet alle buisjes uit China over één kam scheren maar aangezien het vrijwel allemaal Shuguang is kun je zo'n statement wel maken hoor. Dat zegt verder niets over jou of over jouw versterker en als jij het zo mooi vind klinkt; prima toch? Ze klinken overigens wel aardig maar nogmaals, betrouwbaarheid is beperkt in vergelijk met ouwe Amerikaans, Engelse en Duitse buisjes van 40 of 50 jaar oud die nog steeds door velen gebruikt worden.


Nu is het dus wel zo dat bepaalde fabrikanten een kloon van de toenmalige 7025 maken, die door Fender gebruikt werd (waarschijnlijk van GE?), die dus afwijkt van hun gebruikelijke 12AX7-modellen.
Fender werd in 60's bestuukt met RCA, later met Sylvania (= Amerikaanse Philips). Het kan best zijn dat een producent die RCA 7025 heeft nagemaakt en die klinkt vast en zeker anders dan een willekeurige andere 12AX7 of 7025 maar dat is dus niet specifiek omdat het een 7025 is maar gewoon omdat het een ander buisje is. De RCA 7025's klinken doorgaans warm en gebruik ik vaak om een wilde amp wat te temmen. Ik vind de JJ ECC83S zelf juist lekker fris / wakker, prima voor in een wat muffere amp die wat sprankel kan gebruiken. Zo zie je maar hoe de beleving kan verschillen.

Overigens is het in buizenland dat flitsende merken komen en gaan, allemaal met fantastische marketing verhalen, maar als je zo'n buisje bekijkt blijkt het 9 van de 10 keren gewoon een overgestempelde Saratov productie (a.k.a. Sovtek) of Chinese Shuguang. Ik heb buisjes van Ruby waar een heel kletsverhaal achter zat over GEC exacte specs blabla, heb hetzelfde buisje van andere "overstempelaar" die er juist een kletsverhaal over RCA over ophing, ik bedoel maar... Gewoon inprikken en luisteren, if it works for you dan is het een goeie buis.

Scali
31 maart 2006, 12:47
JJ is een merk (en maken vele types)
7025 is een type (en gemaakt door vele merken)

Dat weet ik, maar JJ maakt eigenlijk maar twee typen die in aanmerking zouden komen voor deze versterker... de ECC83 en ECC803. En die klinken behoorlijk anders dan mijn 7025.


Wat jij bedoelde te zeggen is dat je een bepaalde 7025 van een bepaald merk (= 12AX7, de "low noise" aanduiding is tegenwoordig eigenlijk een dooddoener want alle buisjes voldoen aan die specs zoals eerder uitgelegd) beter vind klinken dan een ECC83s van een ander merk. Dat kan natuurlijk en da's een kwestie van smaak; wat vind je mooi, maar b.v. ook hoe is je amp gevoiced, wat voor speakers gebruik je, wat voor gitaar prik je er op in. Jouw conclusie m.b.t. 7025's en de specifieke sound die ze geven t.o.v. van 12AX7's klopt dus niet. Het wel waar dat de ene 12AX7 de andere niet is en dat is wat jij bedoelde te zeggen.

Nee, ik had het over de 7025 van nu, en die is wel degelijk een bepaald TYPE, en niet meer 'gewoon' een 12AX7, aangezien de 12AX7 van datzelfde merk dus heel anders is. Dat wil niet zeggen dat hij niet vergelijkbaar is met de 12AX7... sterker nog, bepaalde fabrikanten hebben ook meerdere typen 12AX7 in hun assortiment. Het is maar net wat voor labeltje je eraan hangt. Feit blijft dat er een flink verschil is tussen die 7025 en de 12AX7s van verschillende merken die ik geprobeerd heb. En aangezien het om een kloon van een oude 7025 gaat, verwacht ik van de echte 7025 (van het merk dat ze gekloond hebben) ongeveer hetzelfde.


De dingen die jij zegt over de JJ ECC83S herken ik niet, ik gebruik deze JJ's in mijn Fender amps als ik zo gauw even niks anders kan vinden en ben daar erg tevreden over. Het is niet toppiejoppie, maar ik vind ze beter dan b.v. Sovteks en ze zijn niet zo duur. De Chinese 12AX7's vind ik wel aardig klinken maar ervaring leert dat ze het snel op geven. Nogmaals, als die Chinezen dat onder controle krijgen dan zou het de goeie kant uitgaan.

Ik zou echt aanraden om de Chinese 7025 te proberen, want die zijn totaal anders dan de Chinese 12AX7. Hun 12AX7 klinkt vooral erg aggressief, met relatief weinig bas, en is ideaal om flink mee te scheuren, ik gebruik ze nu in crunch en lead-kanaal van m'n Marshall. De 7025 heeft een mooi 'transparant' basgeluid, weinig midden, en heel veel hoog (in het 'presence'-spectrum, zeg maar, heel hoog dus). Lijkt me veel beter als je voor het Fender-geluid gaat.


Het is algemeen bekend dat buisjes van Chinese makelijk "crap" zijn; mechanisch zeer matig, worden snel microfonisch / ruiserig. Je kunt natuurlijk niet alle buisjes uit China over één kam scheren maar aangezien het vrijwel allemaal Shuguang is kun je zo'n statement wel maken hoor. Dat zegt verder niets over jou of over jouw versterker en als jij het zo mooi vind klinkt; prima toch? Ze klinken overigens wel aardig maar nogmaals, betrouwbaarheid is beperkt in vergelijk met ouwe Amerikaans, Engelse en Duitse buisjes van 40 of 50 jaar oud die nog steeds door velen gebruikt worden.

Volgens mij ligt dat er ook aan van wie je ze koopt. Een Ruby Tubes of Tubetown doet misschien veel uitgebreidere tests en heeft hogere selectiecriteria dan Shuguang zelf.
Ik heb ze dus via Tubetown gekocht (hun huismerk), en tot dusverre geen klachten. Ze zijn minder microfonisch dan de EHX die ik er eerst in had, hebben ook bijzonder weinig ruis (vooral de 7025 is enorm stil, stilste buis die ik tot nu toe in m'n versterker heb gehad), en voorlopig werkt alles nog perfect.
Chinese eindbuizen zal ik niet zo snel proberen, met eindbuizen loop je toch een groter risico dat er dingen kapot gaan. Ik heb nu gewoon JJ E34L erin, en die laat ik fijn zitten.

Al
1 april 2006, 00:23
En hoe komen ze erbij om JJ buisjes te gebruiken? 7025s zijn veel beter :)

1) --> je gebruikt een merk en een type aanduiding door elkaar, die vergelijking klopt niet.

2) je kan niet zo makkelijk in het algemeen stellen dat XXXX beter is, iedere amp is anders.

Al

Al
1 april 2006, 00:24
uiteraard maar ecc83 zijn dan nog beter maar 12ax7's vind ik dan toch de beste :D

ik neig naar ECC803..........

Al

Scali
1 april 2006, 00:29
1) --> je gebruikt een merk en een type aanduiding door elkaar, die vergelijking klopt niet.

2) je kan niet zo makkelijk in het algemeen stellen dat XXXX beter is, iedere amp is anders.

Dat was allang allemaal uitgelegd, spuit 11.

Al
1 april 2006, 00:34
Er horen 7025s in, die klinken wat helderder en meer 'Fender' dan ECC83/12AX7 buisjes.

Dat klopt niet, dat kan je niet per definitie zo zeggen. Er zijn veel types 7025 en ik heb veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel AX'en gehoord die helderder zijn dan een (zgn) 7025.

Het onderscheid wat hier gemaakt wordt klopt in beginsel niet.


De 7025 is een aangepaste 'low-noise'-versie van de 12AX7, die sinds de jaren 50 door Fender gebruikt wordt, en dus voor een aanzienlijk deel verantwoordelijk is voor de karakteristieke sound en feel van Fender.

Dat statement klopt niet. Het zegt dat een Fender voor een aanzienlijk deel "zijn feel" niet zou hebben zonder 7025. Dat is beslist niet zo.

Al

Al
1 april 2006, 00:35
Dat was allang allemaal uitgelegd, spuit 11.

Zeker, ik ben nog niet klaar.

Al

Al
1 april 2006, 00:56
Ik maak helemaal geen vergissing, want ik beweer nergens dat ze hetzelfde zouden zijn.

Je maakt constant "vergissingen". Dat komt omdat je niet op de hoogte bent van de materie. Normaal gesproken niet erg maar bij jou is dat zo te zien een probleem. Nico probeert je te helpen door te zeggen dat verschillende merken aanzienlijke verschillen geven. Het hele 7025 en AX7 verhaal overlapt elkaar sterk, dit dus i.t.t. tot waar jij steeds vanuit gaat. Misschien niet genoeg gehoord. je statements lijken me iig ongepast.


Vandaar dat ik het wat raar vind om in een Blackface uit 1965 ECC83s te gaan stoppen, ipv 7025s

Ik snap dat je dat raar vind gezien vanuit jouw perspectief. Blijf ontdekken zou ik zeggen.

Al

Scali
1 april 2006, 00:56
Zeker, ik ben nog niet klaar.

Misschien moet je eerst de hele discussie doorlezen voordat je dingen gaat herhalen die anderen al 10 keer gezegd hebben.

Scali
1 april 2006, 01:00
Dat komt omdat je niet op de hoogte bent van de materie.

Ik snap dat je dat raar vind gezien vanuit jouw perspectief. Blijf ontdekken zou ik zeggen.

Wat ik vooral ontdek is een enorm irritant pedant en belerend toontje.
Dat is absoluut nergens voor nodig, of wel soms?

Al
1 april 2006, 01:08
Een 7025 is wel degelijk anders. Net als bv een EHX ECC83 niet hetzelfde is als een JJ ECC83. Door het andere ontwerp krijg je een iets ander karakter.

Ok, dan onderken je de verschillen tussen AX'en, alleen de 7025 is daar een van...


Je moet maar eens een setje 7025s in je Fender-versterker prikken, dan snap je waar ziggie en ik het over hebben.

Die mening deel ik beslist niet.

Al

Scali
1 april 2006, 01:10
Ok, dan onderken je de verschillen tussen AX'en

Ja duh, ik ben lang niet zo achterlijk als jij denkt. Jij bent echt wereldkampioen mensen onderschatten... of is het vooral dat je jezelf schromelijk overschat? Het een heeft vaak verband met het ander.
Dus, ga je die belerende onzin nog terugnemen, over dat ik niet "op de hoogte ben van de materie" aangaande de verschillen tussen 12AX7 buizen etc, of overschat ik jou nu?

Al
1 april 2006, 01:15
geeneen buisje is hetzelfde, dan snap je waar ik het over heb.
en chinees is allemaal crap, amen.

JaY

Ik gebruik graag een chinese 12AX7 (!) Golden dragon (heb je ook weer verschillen in...) in mijn werkpaard bfFENDER (!). De meesten zijn echter zo micrfofonisch als de hel. Het zijn daarbij dure hifi buizen, waren iets van 20,= per stuk maar klinken als een klok. Ik heb vaker meegemaakt dat zo'n buisje na 15 minuten gebruik in een combo al begon te fluiten. Chinese buisjes.... Ik heb trouwens goede ervaringen met de nwe Tung Sol AX, doet het ook goed in Fender, krachtig buisje. (Rus)

Al

Al
1 april 2006, 01:21
Nee, maar je hebt grote verschillen en marginale verschillen.
Een verschil in ontwerp is dus groot, kwaliteitsverschillen in productie zijn marginaal.

Dat klopt niet. Ik heb gemerkt dat er behoorlijke verschillen met name in JJ ECC83S kunnen zijn. Ik heb er een aantal gehad die behoorlijk slap klonken.

Ook heb ik een groot aantal NOS buisjes van hetzelfde merk beluisterd. Daar waren aanzienlijke verschillen, zowel qua microfonie, testresultaat en klank.

Al

Al
1 april 2006, 01:23
Misschien kun je dat beter aan de anderen vragen?
De topicstarter geeft aan dat hij ook z'n NOS 7025 buisjes in z'n Fender-versterker beter vindt klinken.
Ik snap niet waarom die anderen daar zo ongenuanceerd op reageren.

Ik vermoed dat je het niet snapt omdat je het niet goed begrijpt.

Al

Scali
1 april 2006, 01:25
Dat klopt niet. Ik heb gemerkt dat er behoorlijke verschillen met name in JJ ECC83S kunnen zijn. Ik heb er een aantal gehad die behoorlijk slap klonken.

Ook heb ik een groot aantal NOS buisjes van hetzelfde merk beluisterd. Daar waren aanzienlijke verschillen, zowel qua microfonie, testresultaat en klank.

Hoe weet je nou of dat klopt of niet? Er staat niet uitgelegd wat ik met 'marginaal' bedoel. Hoe groot zijn die marges, en vallen dingen als microfonie, testresultaat en klank binnen of buiten die marge?
Goed lezen en logisch nadenken, voordat je rare dingen gaat posten. En probeer vooral jezelf niet te overschatten.

Wat ik dus bedoel is dat er wel verschillen tussen dezelfde buizen zitten, en die kunnen best groot zijn, maar toch zal een JJ in zekere zin toch als een JJ klinken, en een EHX zal als een EHX klinken, om maar eens wat te noemen, binnen een bepaalde marge dus, want het ontwerp van een buis legt de karakteristieken nou eenmaal vast, binnen die bepaalde marge.
De afwijkingen zijn meestal niet zo groot dat een JJ ineens als een EHX gaat klinken of andersom (maar er zullen vast uitzonderingsgevallen zijn, die bevestigen de regel, nietwaar?)

Scali
1 april 2006, 01:26
Ik vermoed dat je het niet snapt omdat je het niet goed begrijpt.

Eigenlijk begrijp ik het heel goed, het was vooral retoriek.

Al
1 april 2006, 01:29
Andere discussie, feit blijft dat een 7025 een andere buis is dan een 12AX7, net als bv een 12AY7 anders is.
Verdiep je eens in de materie, voordat je reageert.

Niks andere discussie. Lucluc ging in op wat JIJ in de discussie meldde.
Verdiep jij je maar eens in de materie.

Al

Al
1 april 2006, 01:31
Al? Need your help!

Ik ben bezig...... effe die dit onderwerp afgaan maar ik geloof dat het steeds langer wordt (gaaaaaaaaaaaaaap)

Al

Al
1 april 2006, 01:33
Nee hoor, want een NOS 7025 klinkt nog steeds heel anders dan een NOS 12AX7/ECC83. Het is gewoon een ander ding. Hoe moeilijk is dat te begrijpen?

Dat klopt niet want het waren veelal dezelfde buizen. Verschillen in klank zijn dus exemplarisch.. gaaaaaap

Al

Al
1 april 2006, 01:35
[QUOTE=Scali]Ik hoef m'n mond niet te houden, ik heb gelijk. QUOTE]

GAAAAAAAAAAAAAAAAAPPPPPPPP

Al

Scali
1 april 2006, 01:40
Niks andere discussie. Lucluc ging in op wat JIJ in de discussie meldde.
Verdiep jij je maar eens in de materie.

Natuurlijk denk jij dat het dezelfde discussie is, jij hebt immers zojuist ook diezelfde fout gemaakt. Leer eerst maar eens goed begrijpend lezen.

Al
1 april 2006, 01:40
Kun je het omgekeerde niet bewijzen dan?

Flauwe vraag. Hij vraagt gewoon waar je aan refereert.


En wat maakt het sowieso uit of ze al dan niet als 12AX7 aangeduid kunnen worden? Het gaat om het specifieke geluid, zoals ik al eerder aangaf.

Jij verbindt anders als geen ander het geluid aan het type.

Al

Scali
1 april 2006, 01:41
Dat klopt niet want het waren veelal dezelfde buizen. Verschillen in klank zijn dus exemplarisch.. gaaaaaap

Al

Okee, er moest bij staan "12AX7-buizen van merken die geen 7025 maakten".
Maar een goed begrijpend lezer had dat vast zelf wel aangevuld.
Een irritante pedante kwal moet daar vervelende opmerkingen over gaan maken.

Scali
1 april 2006, 01:43
Flauwe vraag. Hij vraagt gewoon waar je aan refereert.

Ik vraag het alleen omdat het anders zo'n "jouw woord tegen het mijne" blijft.
Ik kan zo gauw geen referenties tonen, maar anderen blijkbaar ook niet.


Jij verbindt anders als geen ander het geluid aan het type.

Vooral als ik het over de nieuwe Chinese productie heb, waar 7025 dus in feite een apart type is, zoals ik al heb toegelicht.

Al
1 april 2006, 02:02
Door dit soort reacties raken topics van hun koers.
Mijn opmerking over JJ en 7025 was met een knipoog naar ziggie bedoeld. Hij begreep dat waarschijnlijk wel

Inside talk dus? of gaan we nu wegdraaien? Ik geloof niet dat, gezien de lading die je sofar de discussie insmijt, dit als een knipoog bedoelt..


omdat ik dus zelf ook m'n JJs heb vervangen, en nu een 7025 gebruik, en ik weet dat hij ook het liefst 7025s in zijn Fenders gebruikt. Daar wordt dan weer een hele hoop achter gezocht, en natuurlijk weer flink uitgelokt wordt.

Daar wordt niks achter gezocht. Wat wel stof doet opwaaien is wat jij hier roept.


Ik probeer niets als feit te presenteren, zag je die smiley dan niet? Dat betekent dat je het niet zo serieus moet nemen.
Bemoei je er alsjeblieft niet mee.

Die smiley + de rest....

Al

Scali
1 april 2006, 02:06
Inside talk dus? of gaan we nu wegdraaien? Ik geloof niet dat, gezien de lading die je sofar de discussie insmijt, dit als een knipoog bedoelt..

Er zit natuurlijk wel een bepaalde gedachte achter mijn statement, je moet het alleen niet te letterlijk opvatten, en me niet onderschatten als een randdebiel die nog niet eens weet dat JJ een merk is en 7025 een type-aanduiding.
Of moet ik iedereen hier ook maar als randdebiel zien omdat ze dat kennelijk niet begrepen hebben?


Daar wordt niks achter gezocht. Wat wel stof doet opwaaien is wat jij hier roept.

Als je geen randdebiel bent, moet je ondertussen ook wel doorhebben dat dingen vooral stof doen opwaaien omdat IK ze roep, niet zozeer om WAT ik roep. Het maakt niet uit wat ik zeg, m'n woorden worden toch wel zo verdraaid dat ze wel ergens gebruikt kunnen worden om te proberen een ruzie uit te lokken, of ergens zogenaamd 'lollig' in een signature te zetten.
Sterker nog, je hebt zelf laatst nog een topic gesloten waar een hoop stof opwaaide zonder dat ik daar zelf enig aandeel in had, al draaide het uiteindelijk wel om mij.
Ik ga nu echt twijfelen...

Al
1 april 2006, 02:15
Nu is het dus wel zo dat bepaalde fabrikanten een kloon van de toenmalige 7025 maken, die door Fender gebruikt werd (waarschijnlijk van GE?), die dus afwijkt van hun gebruikelijke 12AX7-modellen.
Het is dan wel niet om de low-noise of hi-gain meer te doen, maar wel om de specifieke sound en feel.

De specifieke sound en feel heeft niks te maen met hoe een 7025 gespecificeerd is. Dat ging om andere specificaties. Dat hedendaagse fabrikanten daar een eigen draai aan geven is marketing.

Al

Scali
1 april 2006, 02:17
De specifieke sound en feel heeft niks te maen met hoe een 7025 gespecificeerd is. Dat ging om andere specificaties. Dat hedendaagse fabrikanten daar een eigen draai aan geven is marketing.

En bananen zijn niet ongezond, die zjijn juist heel gezond.

Al
1 april 2006, 02:38
Dat weet ik, maar JJ maakt eigenlijk maar twee typen die in aanmerking zouden komen voor deze versterker... de ECC83 en ECC803. En die klinken behoorlijk anders dan mijn 7025.

Nee, dat wist je helemaal niet. Ja, misschien nu door de discussie maar wat peevee daar zegt was jou absoluut niet duidelijk.


Nee, ik had het over de 7025 van nu, en die is wel degelijk een bepaald TYPE, en niet meer 'gewoon' een 12AX7, aangezien de 12AX7 van datzelfde merk dus heel anders is.

Een aanwijzing dat je kennis geen diepgang heeft. Wat een hedendaagse fabrikant op zijn buizen zet is geen wetmatigheid voor wat het werkelijk is. Had je wellicht nog niet door.


Dat wil niet zeggen dat hij niet vergelijkbaar is met de 12AX7... sterker nog, bepaalde fabrikanten hebben ook meerdere typen 12AX7 in hun assortiment. Het is maar net wat voor labeltje je eraan hangt. Feit blijft dat er een flink verschil is tussen die 7025 en de 12AX7s van verschillende merken die ik geprobeerd heb. En aangezien het om een kloon van een oude 7025 gaat, verwacht ik van de echte 7025 (van het merk dat ze gekloond hebben) ongeveer hetzelfde.

Gelul. De verschillen tussen 7025 en AX7 zijn niet klankmatig bedoeld. Als er hedendaagse AX´en worden geproduceerd die aan de (oude) 7025 norm voldoen dan zou daar op 7025 op mogen staan.

Wat hedendaagse buizenproducenten willekeurig doen wil niet zeggen dat dat correct is. Er zijn AT7 buizen op de markt die laag testende AX´en zijn. Groove tubes heeft laag testende 6L6´s (!!!!) op de markt gebracht met het label 6V6, leuk als je een Princeton hebt.... kans op kapotte PT'

Al

Al
1 april 2006, 02:40
Misschien moet je eerst de hele discussie doorlezen voordat je dingen gaat herhalen die anderen al 10 keer gezegd hebben.

Ik nader de laatste blz.
Als je het niet erg vind neem ik ff de hele discussie door. Heeft te maken met verbanden leggen en context.

Al

Al
1 april 2006, 02:41
Wat ik vooral ontdek is een enorm irritant pedant en belerend toontje.
Dat is absoluut nergens voor nodig, of wel soms?

Als ik belerend ben is dat gegrond en zo bedoeld

Al

Al
1 april 2006, 02:43
Ja duh, ik ben lang niet zo achterlijk als jij denkt. Jij bent echt wereldkampioen mensen onderschatten... of is het vooral dat je jezelf schromelijk overschat? Het een heeft vaak verband met het ander.
Dus, ga je die belerende onzin nog terugnemen, over dat ik niet "op de hoogte ben van de materie" aangaande de verschillen tussen 12AX7 buizen etc, of overschat ik jou nu?

Het antwoord is voor een ieder die dit leest

Al

Scali
1 april 2006, 02:50
Nee, dat wist je helemaal niet. Ja, misschien nu door de discussie maar wat peevee daar zegt was jou absoluut niet duidelijk.

Dat wist ik wel, ik heb namelijk JJs in m'n versterker gehad voordat ik die 7025 erin deed (daar was zelfs een thread over een tijdje terug, bewijs genoeg dus). Ga me even niet lopen vertellen wat ik wel en niet weet, want dat weet ik een stuk beter dan jij.


Een aanwijzing dat je kennis geen diepgang heeft. Wat een hedendaagse fabrikant op zijn buizen zet is geen wetmatigheid voor wat het werkelijk is. Had je wellicht nog niet door.

Dat zeg ik ook helemaal niet.
Wat ik wel zeg is dat ik NU zowel Chinese 7025s als Chinese 12AX7A heb gekocht, en dat die NU verschillend zijn. Het is dus NU een FEIT dat het werkelijk andere buizen zijn.
Natuurlijk garandeert dat niet dat ze over 10 jaar geen 7025 zouden drukken op de buis waar ze nu 12AX7A op drukken, of misschien een nog heel andere buis, maar dat heb ik nooit beweerd.
Dus dat leuke op-de-man-spelen was weer lekker nergens voor nodig. Slap van je dat je zo diep moet zinken.
Jij lijkt hier degene te zijn die blijkbaar geen hedendaagse Chinese 7025 naast een Chinese 12AX7A heeft gehouden, zodat ie kan zien dat het inderdaad wat anders is. Jouw kennis heeft hier blijkbaar geen diepgang.


Gelul. De verschillen tussen 7025 en AX7 zijn niet klankmatig bedoeld. Als er hedendaagse AX´en worden geproduceerd die aan de (oude) 7025 norm voldoen dan zou daar op 7025 op mogen staan.

Maar we hebben het nu over het Chinese geval, en daar zijn ze wel klankmatig bedoeld. Hun 12AX7 voldoet vast ook wel aan de 7025-norm. Welke hedendaagse 12AX7 doet dat nou niet? Ze drukken er 7025 op om aan te geven dat het daar gaat om een replica van de 7025s uit de Fender-versterkers van de jaren 50/60. En over die buis heb ik het dus, want die buis heb ik zelf ook.

Scali
1 april 2006, 02:51
Als ik belerend ben is dat gegrond en zo bedoeld

Blijkbaar zie je jezelf als alwetend en onfeilbaar. Ik had dus gelijk met je zelfoverschatting.

Ik weet niet hoelang je nog doorgaat met die kinderachtige missie van je, maar er wacht al een tijd een PM op je. Ik zie het morgen wel.

Al
1 april 2006, 03:12
Hoe weet je nou of dat klopt of niet? Er staat niet uitgelegd wat ik met 'marginaal' bedoel. Hoe groot zijn die marges, en vallen dingen als microfonie, testresultaat en klank binnen of buiten die marge?

Je relateert een marginaal verschil aan een groot verschil. Een ´wat minder begaafde` kan dat in de regel goed inschatten. Ik vind het niet interessant wat JIJ vervolgens als JOUW MOGELIJKE (zonder te benoemen) marges aangeeft. IK heb aangegeven hoe ik jouw stelling zie. Nuanceer maar waar je kan.


Goed lezen en logisch nadenken, voordat je rare dingen gaat posten. En probeer vooral jezelf niet te overschatten.

Maak je geen zorgen, is helemaal goed.

[QUOTE=Scali] Wat ik dus bedoel is dat er wel verschillen tussen dezelfde buizen zitten, en die kunnen best groot zijn [QUOTE=Scali]

Je draait wat bij

[QUOTE=Scali] maar toch zal een JJ in zekere zin toch als een JJ klinken, en een EHX zal als een EHX klinken, om maar eens wat te noemen, binnen een bepaalde marge dus, want het ontwerp van een buis legt de karakteristieken nou eenmaal vast, binnen die bepaalde marge. [QUOTE=Scali]

Die marges.... da's zeker weten best wel interessant, ofzo denk ik, hoop ik

[QUOTE=Scali] De afwijkingen zijn meestal niet zo groot dat een JJ ineens als een EHX gaat klinken of andersom (maar er zullen vast uitzonderingsgevallen zijn, die bevestigen de regel, nietwaar?) [QUOTE=Scali]

Best wel, nietwaar?

Al

Al
1 april 2006, 03:16
Eigenlijk begrijp ik het heel goed, het was vooral retoriek.

ja... retoriek is 'close related' aan muziek...

Al

Al
1 april 2006, 03:17
Natuurlijk denk jij dat het dezelfde discussie is, jij hebt immers zojuist ook diezelfde fout gemaakt. Leer eerst maar eens goed begrijpend lezen.

Sorry, help me

Al

Al
1 april 2006, 03:19
Een irritante pedante kwal moet daar vervelende opmerkingen over gaan maken.

Dat heb jij als geen ander door

Al

Al
1 april 2006, 03:21
Ik vraag het alleen omdat het anders zo'n "jouw woord tegen het mijne" blijft.
Ik kan zo gauw geen referenties tonen, maar anderen blijkbaar ook niet.


Geen rererentie --> bek houden!

Al

SteavisSmokin
1 april 2006, 03:22
<quote>Ze drukken er 7025 op om aan te geven dat het daar gaat om een replica van de 7025s uit de Fender-versterkers van de jaren 50/60. En over die buis heb ik het dus, want die buis heb ik zelf ook.<quote>

scali...waar heb je die info vandaan? ergens gelezen of verzin je dit nou zelf?

Al
1 april 2006, 03:38
Er zit natuurlijk wel een bepaalde gedachte achter mijn statement, je moet het alleen niet te letterlijk opvatten, en me niet onderschatten als een randdebiel die nog niet eens weet dat JJ een merk is en 7025 een type-aanduiding.
Of moet ik iedereen hier ook maar als randdebiel zien omdat ze dat kennelijk niet begrepen hebben?

Tip: Kijk met geschreven woord uit als je NIET letterlijk schrijft wat je bedoelt. Ik denk dat je dat wel weet.

--> Je hebt de indruk gemaakt dat je niet wist dat JJ een merk was en 7025 een type. Ik vind dat gezien jouw achtergrond vrij stom maar niemand heeft jou daarvoor als randdebiel gezien. Integendeel --> ze hebben je geprobeerd dat duidelijk te maken


Als je geen randdebiel bent, moet je ondertussen ook wel doorhebben dat dingen vooral stof doen opwaaien omdat IK ze roep, niet zozeer om WAT ik roep. Het maakt niet uit wat ik zeg, m'n woorden worden toch wel zo verdraaid dat ze wel ergens gebruikt kunnen worden om te proberen een ruzie uit te lokken, of ergens zogenaamd 'lollig' in een signature te zetten.

Ik vind dat niet zo gek. Ik heb je al een tijdje in de gaten en zie op welke manier je de discussie aangaat. Wat denk je dat ik NU aan het doen ben?
Woord voor woord lezen en bloot leggen --> ik denk zeker dat je op een zinnige manier aan de discussie kan deelnemen maar niet op de manier waarop je dat nu doet. Ik WEET dat je gepest wordt maar ik weet ook dat 'men' snel vergeet als je verderop toont dat je okay bent. Ik merk dat je hier graag bent en meedoet. Probeer wat meer te relativeren en dingen met een smile te pakken.

Al

Al
1 april 2006, 03:40
En bananen zijn niet ongezond, die zjijn juist heel gezond.

Waar baseer je dat op?

Al

Scali
1 april 2006, 04:32
scali...waar heb je die info vandaan? ergens gelezen of verzin je dit nou zelf?

Nou, dat verzin ik natuurlijk niet zelf, dat is dus het verhaal van de fabrikant. Ik heb zelf een 'black plate' 7025, dat zou dus een verwijzing zijn naar een RCA-model. Er is ook nog een 'silver plate'-variant, dacht ik (voor Groove Tubes).
Je zou ze eens naast elkaar moeten leggen, dan zou je moeten zien dat inderdaad het ontwerp sterk overeenkomt (qua model van platen, lengte van platen, gloeidraad etc).

Maar dat is toch niets nieuws? Er zijn een hoop 'nieuwe' merken die buizen volgens oud ontwerp produceren. JJ is dus het voormalige Tesla, en werkt nog gewoon met dezelfde apparatuur. EI was een fabriek van Telefunken, gebruiken ook nog hetzelfde spul. Van wat ik begrepen heb, is EHX een afsplitsing van Sovtek, en wel de afdeling die een Telefunken-kloon maakte.
Groove Tubes laat ergens een buis volgens Mullard-ontwerp maken... En misschien zijn er nog meer.

Scali
1 april 2006, 04:39
Ik WEET dat je gepest wordt maar ik weet ook dat 'men' snel vergeet als je verderop toont dat je okay bent.

Ik ben hier onderhand niet graag meer. Ik ben hier uit principe, omdat ik me niet zomaar laat wegpesten.
Als de moderators zich ook al tegen je keren, heb je geen poot om op te staan.
Die discussies kun je toch niet winnen, want ten eerste vinden de forummers vaak dat een moderator gelijk heeft vanwege z'n aanzien, en ten tweede, als hij jou geen gelijk geeft (ook al heb je het), dan kun je discussieren wat je wilt, maar weet je toch wel dat het in een ban eindigt, als jij het niet opgeeft.

Ik weet dat ik ook genoeg goede dingen bijdraag, en dat ik van het een en ander ook wel wat af weet.
Daarom vind ik niet gepast dat er meteen neerbuigend of beledigend wordt gedaan, als je een keer vindt dat ik iets verkeerds zeg. Dat kan best met wat meer respect, gezien de rest van mijn bijdragen. Misschien is het ook wel beter om eerst te vragen wat ik precies bedoel, in plaats van meteen van die rare aannamen maken. Een hoop dingen die ik zeg, zijn misschien helemaal niet zo raar als je denkt, zonder dat je de achtergrond ervan weet.

Dit topic gaat ook helemaal nergens over. Waar het uiteindelijk op neerkomt is dat je mij gaat lopen beledigen omdat jij het er niet mee eens bent dat een of andere Chinees '7025' op z'n buisjes stempelt.
Richt je frustratie ergens anders op, want ik kan er ook niks aan doen dat ie dat erop stempelt.

Al
1 april 2006, 04:57
Nou, dat verzin ik natuurlijk niet zelf, dat is dus het verhaal van de fabrikant. (....)

Precies, en hier gaat het er om om dat aan de kaak te stellen. Wat de fabrikant beweert is tegenwoordig in de regel NIET zaligmakend.


Maar dat is toch niets nieuws? Er zijn een hoop 'nieuwe' merken die buizen volgens oud ontwerp produceren.

Dus niet!! Ze gebruiken daar de correcte materialen niet meer voor. Daarbij is de marktpolicy niet meer gericht op duurzaamheid.


EI was een fabriek van Telefunken, gebruiken ook nog hetzelfde spul. (..)

ABSOLUUT NIET WAAR. Laat je toch niks wijsmaken.

Al

Scali
1 april 2006, 05:08
Precies, en hier gaat het er om om dat aan de kaak te stellen. Wat de fabrikant beweert is tegenwoordig in de regel NIET zaligmakend.

Daarom moet je die buisjes dus naast elkaar leggen.


Dus niet!! Ze gebruiken daar de correcte materialen niet meer voor. Daarbij is de marktpolicy niet meer gericht op duurzaamheid.

Als ik het heb over ontwerp, heb ik het dus niet over de materialen, dat zou ik de 'implementatie' van het ontwerp noemen.
Ik weet ook wel dat die materialen niet altijd overeenkomen, en dat de kwaliteitscontrole niet altijd even goed is, zodat de uiteindelijke buisjes niet helemaal vergelijkbaar zijn met de NOS-buizen.
Het ontwerp zal ook niet helemaal 100% gelijk meer zijn, er zijn misschien aanpassingen gedaan om het ontwerp te verbeteren of om de productie efficienter of goedkoper te maken, of wat dan ook. Zeg maar 'geinspireerd op'.


ABSOLUUT NIET WAAR. Laat je toch niks wijsmaken.

Zeggen ze zelf anders wel: http://www.eierc.com/rc/who_we_are.htm

Kun je dat weerleggen dan? Ik moet dit soort dingen aan de kaak stellen, volgens jou.

Al
1 april 2006, 05:21
Ik ben hier onderhand niet graag meer. Ik ben hier uit principe, omdat ik me niet zomaar laat wegpesten.

Okay, ik heb even gedacht dat een geflipte psychologiestudent hier de boel uitprobeerde om een scriptie te schrijven.


Als de moderators zich ook al tegen je keren, heb je geen poot om op te staan.

Dat zegt iets over de mod's. Kan ik opvatten als een compliment.


Die discussies kun je toch niet winnen, want ten eerste vinden de forummers vaak dat een moderator gelijk heeft vanwege z'n aanzien, en ten tweede, als hij jou geen gelijk geeft (ook al heb je het), dan kun je discussieren wat je wilt, maar weet je toch wel dat het in een ban eindigt, als jij het niet opgeeft.

Ja, de mod heeft gelijk, zo niet --> ban!!!!!!
Kom op zeg. Als ik de discussie met Han S. nalees dan krijg ik geen goed gevoel van je manier van communiceren.


Ik weet dat ik ook genoeg goede dingen bijdraag, en dat ik van het een en ander ook wel wat af weet.

Dat is zeker zo. Wat dat betreft ben je van harte welkom op dit forum. Pas aub alleen op met de manier van communiceren? Okay?

Al

Scali
1 april 2006, 05:27
Ja, de mod heeft gelijk, zo niet --> ban!!!!!!
Kom op zeg. Als ik de discussie met Han S. nalees dan krijg ik geen goed gevoel van je manier van communiceren.

Daar heb ik wel het een en ander op te zeggen, maar dat kan beter prive dan hier in de thread. Zie je prive-berichten.

Al
1 april 2006, 05:39
Als ik het heb over ontwerp, heb ik het dus niet over de materialen, dat zou ik de 'implementatie' van het ontwerp noemen.

Het gaat niet zozeer om het ontwerp maar om de MATERIALEN.

Moet ik nu zeggen dat vanwege het feit dat je 'implementatie' in je discussie NIET noemde dat je NIET genuanceerd was?




Ik weet ook wel dat die materialen niet altijd overeenkomen, en dat de kwaliteitscontrole niet altijd even goed is, zodat de uiteindelijke buisjes niet helemaal vergelijkbaar zijn met de NOS-buizen.
Het ontwerp zal ook niet helemaal 100% gelijk meer zijn, er zijn misschien aanpassingen gedaan om het ontwerp te verbeteren of om de productie efficienter of goedkoper te maken, of wat dan ook. Zeg maar 'geinspireerd op'.

Nee, dat wist je niet, dat BLEEK iig nergens uit, integendeel. Dat weet je misschien NU gaandeweg de discussie, maar zo genuanceerd over buisjes was je niet. Doe dan niet alsof je dat allemaal al wist. Dat is irritant.

Al

Scali
1 april 2006, 05:49
Het gaat niet zozeer om het ontwerp maar om de MATERIALEN.

Moet ik nu zeggen dat vanwege het feit dat je 'implementatie' in je discussie NIET noemde dat je NIET genuanceerd was?

Lijkt me vooral een spraakverwarring.
In mijn jargon is ontwerp dus puur wat 'op papier' staat, de beschrijving van de constructie, afmetingen etc. Volgens mij is dat ook de meest gangbare definitie, ik ken geen andere.
Ik heb heel duidelijk alleen het woord 'ontwerp' gebruikt, en heb nergens materialen genoemd, dus als jij het toch interpreteert dat ik wel materialen bedoel, dan kan ik daar weinig aan doen.
Misschien kun je beter eerst vragen wat ik precies bedoel, voordat je verkeerde aannamen maakt.


Nee, dat wist je niet, dat BLEEK iig nergens uit, integendeel. Dat weet je misschien NU gaandeweg de discussie, maar zo genuanceerd over buisjes was je niet. Doe dan niet alsof je dat allemaal al wist. Dat is irritant.

Jij hebt gewoon een foute aanname gemaakt, en mij onderschat. Dat vind je misschien irritant, maar ik wist die dingen al wel veel langer dan vandaag.
Lijken me ook redelijk algemeen bekend. Als je een beetje voor buisjes gaat shoppen, en je gaat eens kijken naar reviews etc, dan kom je dit soort dingen gauw genoeg tegen. Het zijn geen grote geheimen, dat weet je zelf ook.

Deze post zou toch ook al min of meer moeten aanduiden dat ik me bewust ben van de verschillen:


Ik maak helemaal geen vergissing, want ik beweer nergens dat ze hetzelfde zouden zijn.
Ik weet alleen dat ik zelfs met die 'inferieure' Chinese 7025 al een duidelijk verschil merk, en een veel meer Fender-achtig geluid uit m'n Marshall krijg.

Al
1 april 2006, 05:50
Daar heb ik wel het een en ander op te zeggen, maar dat kan beter prive dan hier in de thread. Zie je prive-berichten.

Ok, mail me je telefoonnr.

Al

renevanveen
1 april 2006, 05:51
[QUOTE=Scali]
zeggen ze zelf anders wel: http://www.eierc.com/rc/who_we_are.htm

Scali, sorry dat ik me er mee bemoei, maar ik heb de link gelezen en alhoewel
tekstverklaren niet mijn sterkste punt is haal ik nergens uit de tekst dat ze
nu nog steeds dezelfde technologie en spullen van de oude telefunkenfabriek gebruiken. Of zie ik iets over het hoofd?

Enne..zullen we weer gewoon over amps gaan ouwehoeren? Veel leuker toch?

Scali
1 april 2006, 05:52
Ok, mail me je telefoonnr.

Dacht het effe niet, prive-berichten op het forum of email zijn goed genoeg.

Scali
1 april 2006, 05:58
Scali, sorry dat ik me er mee bemoei, maar ik heb de link gelezen en alhoewel
tekstverklaren niet mijn sterkste punt is haal ik nergens uit de tekst dat ze
nu nog steeds dezelfde technologie en spullen van de oude telefunkenfabriek gebruiken. Of zie ik iets over het hoofd?

Nee, maar wel dat ze dus in een oud pand van Telefunken (later Philips) zitten, en dat ze dus iig toegang tot die apparatuur hebben/hadden.
Er zal vast wel wat zijn blijven hangen... je kunt die apparatuur namelijk niet even makkelijk kopen. Alle andere fabrieken werken ook op de apparatuur die al van oudsher in het pand aanwezig was, met eventuele aanvullingen/verbeteringen.

Bewijs dan maar dat ze niets met Telefunken of Philips te maken hebben.
Niet dat EI verder een goed voorbeeld is, want ze schijnen zo ongeveer de slechtste reputatie te hebben... De buizen schijnen fantastisch te klinken... als ze het goed doen... en dat is niet vaak.

Al
1 april 2006, 05:59
Dacht het effe niet, prive-berichten op het forum of email zijn goed genoeg.


Looser, vind ik echt zwak.

Al

Scali
1 april 2006, 06:02
Ik ben gesteld op m'n privacy.
Telefoon is strikt voor werk en vrienden, jij valt in geen van beide categorien.
Ik zie ook niet in waarom email niet goed genoeg zou zijn. Ik heb ook geen zin om te gaan bekvechten met een of andere wildvreemde.

Al
1 april 2006, 06:20
Lijkt me vooral een spraakverwarring.
In mijn jargon is ontwerp dus puur wat 'op papier' staat, de beschrijving van de constructie, afmetingen etc. Volgens mij is dat ook de meest gangbare definitie, ik ken geen andere. Ik heb heel duidelijk alleen het woord 'ontwerp' gebruikt, en heb nergens materialen genoemd, dus als jij het toch interpreteert dat ik wel materialen bedoel, dan kan ik daar weinig aan doen.
Misschien kun je beter eerst vragen wat ik precies bedoel, voordat je verkeerde aannamen maakt.

Ik maak geen verkeerde aannames, ik verduidelijk wat. Ik noem materialen omdat het blijkt dat jij dat over het hoofd ziet. Je mengde je in deze discussie alleen maar met het refereren naar typenummers --> voor Fendersound neem een 7025.... .


Jij hebt gewoon een foute aanname gemaakt, en mij onderschat. Dat vind je misschien irritant, maar ik wist die dingen al wel veel langer dan vandaag.

Klopt --> sinds gisteren.

Al

Al
1 april 2006, 06:23
Ik ben gesteld op m'n privacy.
Telefoon is strikt voor werk en vrienden, jij valt in geen van beide categorien.
Ik zie ook niet in waarom email niet goed genoeg zou zijn. Ik heb ook geen zin om te gaan bekvechten met een of andere wildvreemde.

Prima, dan hoef ik daar geen energie te steken.

Al

PeeVee
1 april 2006, 10:16
Ik vraag het alleen omdat het anders zo'n "jouw woord tegen het mijne" blijft.
Nee hoor, dan heb je niet goed opgelet...


Nou, dat verzin ik natuurlijk niet zelf, dat is dus het verhaal van de fabrikant.

Over welke 'fabrikant' hebben we het eigenlijk? Ik heb even zitten zoeken op thetubestore.com, tubesandmore.com etc. maar kan ze niet vinden. Het enige dat ik tegenkom is de Shuguang buisjes van TAD (geen fabrikant, stempelt gewoon Shuguang over):

TAD 7025 HIGHGRADE Premium Selected [RT010] 25,00 Euro
Feine Höhen, cremiges Sustain im Overdrive, ideal für anspruchsvolle Anwendungen.

TAD 7025/E83CC HIGHGRADE Premium Selected [RT030] 20,20 Euro
Ideale Input-Stage-Röhre für anspruchsvolle Gitarrensounds. Warme Clean-Sounds und fette, weiche Verzerrungen im Overdrive.


dat zou dus een verwijzing zijn naar een RCA-model. Er is ook nog een 'silver plate'-variant, dacht ik (voor Groove Tubes).

RCA maakte eindbuizen (b.v. 6L6GC, 6V6GT maar ook 7591's etc.) met matzwarte (beetje roetachtige) platen waar vaak aan gerefereerd wordt als "blackplates". De preamp buisjes (waar we het nu over hebben) hebben volgens mij doorgaans gewoon grijze platen, ik zal wederom eens in mijn voorraad duiken. Ik heb het idee dat de kreet "blackplate" nu erg voor marketing wordt gebruikt, wanneer ik ("men"?) het over "blackplates" heb, dan heb ik het doorgaans niet over preamp buisjes maar over 6L6GC of 6V6GT (eind)buizen, meestal van RCA, maar zijn ook blackplates van Philips/Sylvania, GEC etc.

Die preamp buisjes met 'zilveren' (beetje alu achtig) zijn inderdaad Shuguang en ik heb ze van vele merken. Die met zwarte platen zijn, bedoel je daarmee TAD's? Zal er nu toch eens wat RCA 7025's bijpakken.

(zo... is het weer on topic ;))

chocorookie
1 april 2006, 10:38
Off topic??????????????????????????????????

Mr.Jay
1 april 2006, 11:07
Ik gebruik graag een chinese 12AX7 (!) Golden dragon (heb je ook weer verschillen in...) in mijn werkpaard bfFENDER (!). De meesten zijn echter zo micrfofonisch als de hel. Het zijn daarbij dure hifi buizen, waren iets van 20,= per stuk maar klinken als een klok. Ik heb vaker meegemaakt dat zo'n buisje na 15 minuten gebruik in een combo al begon te fluiten. Chinese buisjes....(Rus)
Al

Dat bedoel ik ook met CRAP. Het gaat hier ( en vaker eleders ook ) altijd maar om klank. Wordt veel vergeten dat een buis ook goed moet funktioneren en niet alleen goed klinken.
Heb doos vol met prima klinkende TELEF's en Philips maar bijna allemaal onbruikbaar omdat ze te microfonisch zijn of ruisen. Kan dan prachtige sound zijn maar je hebt er niks aan.

JaY

Al
1 april 2006, 11:14
RCA maakte eindbuizen (b.v. 6L6GC, 6V6GT maar ook 7591's etc.) met matzwarte (beetje roetachtige) platen waar vaak aan gerefereerd wordt als "blackplates". De preamp buisjes (waar we het nu over hebben) hebben volgens mij doorgaans gewoon grijze platen

Klopt. RCA oudjes zijn er voor zover ik gezien heb ook met zwarte plaatjes, niet alleen AX maar ook AT. De rest zal dus ook wel.

Al

PeeVee
1 april 2006, 11:23
Ik ben hier uit principe, omdat ik me niet zomaar laat wegpesten.
Hoe kom je er uberhaubt bij dat dat hier speelt? Is nicht im Frage joh. Zijn allemaal mensen hier die hun ouwe buizenbakkies koesteren, snuiven aan ouwe versterkers omdat ze zo lekker ruiken (ja... geef maar toe boys), met engelengeduld tot diep in de nacht buisjes zitten te AB'en of te meten etc. etc. Hobbyisten die druk zijn met muziek en versterkers. Er is hier niemand die er op uit is wie dan ook te "pesten".

Mensen reageren op jouw statement, niet op jou als persoon. Afhankelijk van je statements krijg je ondersteunende of kritische reacties, dat is het hele idee van een forum. Als je kritiek als "persoonlijk" en "kwetsend" ervaart, dan ben je hier verkeerd. Niet iedereen is alwetend (subtiele woordspeling) dus het is echt geen probleem als je in dit forum op eerdere uitspraken terugkomt met "hee, thanks guys, dat wist ik nog niet, na dan zat ik er blijkbaar naast". Oh mijn god je moest eens weten hoe vaak ik met de billen bloot ben gegaan (jajaja).

Het maakt niet uit joh, je kunt geen omelet bakken zonder een eitje te breken en je bent nooit te oud om te leren. Helaas wordt dat soms gezien als "gezichtsverlies" i.p.v. "intellectuele verrijking". Wanneer je iemand moet goede bedoelingen wijst op een fout / vergissing dan wordt dat niet gewaardeerd en zelfs als "respectloos" gezien. Ik vind dat heel vreemd. Getuigt juist van respect dat iemand met kennis van zake de moeite wil nemen jou iets uit te leggen en zijn ervaringen met je wilt delen. Je kent Al blijkbaar niet, ik kan je verzekeren dat hij een zeer respectabele staat van dienst heeft, is een Pro Musiker, zeer begenadigd amp tech en gezegend met zeer spitse oren. Hij zet zelfs zijn koffie nog analoog en bij een handgegoten Tasche Kaffee krijg je doorgaans een koekblik met (uitgeselecteerde) 12AT7's gepresenteerd, "buisje bij de koffie?".

Hij (maar b.v. ook Nico, Jay, Mathe e.a.) vind(en) het leuk zijn kennis en ervaring met ons te delen en daar is veel van te leren. Jij vat een aantal reacties op als "belerend", ik zie dat ook wel maar is een reactie die jij zelf hebt getriggerd met jouw eigen stelligheid (over iets dat niet klopt) en je hardnekkig vasthouden aan eerdere (incorrecte / inconsistente) uitspraken. Het geeft niets dat je eerdere statements niet correct / consistent zijn, maar wind er dan verder ook geen doekjes om, "take it like a man"... "show a little dignity".


Als de moderators zich ook al tegen je keren, heb je geen poot om op te staan.
Je had het over "aanzien" van de moderator, dat is natuurlijk niet iets dat een moderator cadeau krijgt bij de titel maar iets dat hij/zij moet verdienen. Al heeft dat imo ruimschoots gedaan. Je schrijft meervoud; heb je het al aan de stok met meerdere moderators? Misschien moet je dan toch eens je conclusies gaan trekken. Ik denk niet dat je het verkeerd bedoelt en je bent hier van harte welkom, maar je zult dan toch beetje meer open moeten staan voor bijdragen van anderen denk ik. De discussie over wat nou eigenlijk het verschil is tussen een 7025 en een 12AX7 is in dit forum gewoon interessant. En jouw ervaring met een Chinese 7025 is ook interessant, het enige wat niet helemaal klopte was de algemene conclusies over 7025's in het algemeen. Dat had je ook kunnen nuanceren; "klopt, ik bedoelde eigenlijk gewoon deze specifieke 7025 in vergelijking met een JJ ECC83S". Dan gaat het gewoon over hoe het ene specifieke ECC83/12AX7/7025 klinkt t.o.v. een andere.


Daarom vind ik niet gepast dat er meteen neerbuigend of beledigend wordt gedaan, als je een keer vindt dat ik iets verkeerds zeg.
De enige die zich in dit forum beledigend heeft uitgelaten ben jijzelf. Met verbazing lees ik (en vele anderen) hoe rustig Al blijft. Jij wordt persoonlijk en speelt op de man (pedant etc.), de rest reageert gewoon op jouw (incorrecte) statements over 7025's. Je vind dat blijkbaar niet leuk en vat de reacties persoonlijk op (wat je niet zo moeten doen) maar if you can't stand the heat, stay out of the kitchen! Ik lees verder geen onvertogen woord richting jouw adres, dit forum heeft al genoeg meegemaakt en is door de jaren heen erg tolerant en flexibel gebleken, bijzonder dat je je zelfs daar nog zo tegen af wil zetten.

Dennis, PM je telefoonnummer even naar Al. Hij gaat je echt niet stalken ofzo. Al kennende wil hij gewoon even "face to face" praten omdat de ervaring leert dat dat veel duidelijk kan maken (uitsluitend in positieve zin) en leidt tot wederzijds begrip. Is in dit soort situaties beter dan heen en weer gemail en uitpluizen van elkaar's zinnen en woorden.

Mr.Jay
1 april 2006, 11:26
Nee, maar wel dat ze dus in een oud pand van Telefunken (later Philips) zitten, en dat ze dus iig toegang tot die apparatuur hebben/hadden.r zal vast wel wat zijn blijven hangen... je kunt die apparatuur namelijk niet even makkelijk kopen. Alle andere fabrieken werken ook op de apparatuur die al van oudsher in het pand aanwezig was, met eventuele aanvullingen/verbeteringen.
Bewijs dan maar dat ze niets met Telefunken of Philips te maken hebben.


Dit vind ik toch wel het toppunt van het allerslapste gelul uit je nek. Ga dat asjeblief op een ander forum doen.

JaY

Scali
1 april 2006, 11:40
Nee hoor, dan heb je niet goed opgelet...

Inderdaad, want ik heb nergens een link naar een of andere betrouwbare bron gezien, alleen mensen die wat roepen zonder enig bewijs.


Over welke 'fabrikant' hebben we het eigenlijk? Ik heb even zitten zoeken op thetubestore.com, tubesandmore.com etc. maar kan ze niet vinden. Het enige dat ik tegenkom is de Shuguang buisjes van TAD (geen fabrikant, stempelt gewoon Shuguang over):

Dan heb je niet goed opgelet, ik heb gezegd Tubetown: http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p1172_TT-7025-Black-Plate.html


RCA maakte eindbuizen (b.v. 6L6GC, 6V6GT maar ook 7591's etc.) met matzwarte (beetje roetachtige) platen waar vaak aan gerefereerd wordt als "blackplates". De preamp buisjes (waar we het nu over hebben) hebben volgens mij doorgaans gewoon grijze platen, ik zal wederom eens in mijn voorraad duiken. Ik heb het idee dat de kreet "blackplate" nu erg voor marketing wordt gebruikt, wanneer ik ("men"?) het over "blackplates" heb, dan heb ik het doorgaans niet over preamp buisjes maar over 6L6GC of 6V6GT (eind)buizen, meestal van RCA, maar zijn ook blackplates van Philips/Sylvania, GEC etc.

Nou, als ik google op RCA, Black Plate en 7025 (http://www.google.com/search?q=RCA+black+plate+7025), dan krijg ik toch genoeg hits om te vermoeden dat de buisjes uit de jaren 50/60 'black plate' worden genoemd, en de buisjes uit de jaren 60/70 'gray plate'.
Hier heb je een mooie: http://www.tubedepot.com/nos-7025-rca.html
Blijkbaar nog duurder en exclusiever dan de gewone, want ze kosten $10 extra.
Dus misschien zit je er hier zelf naast? Zou kunnen natuurlijk.

Scali
1 april 2006, 11:45
Niet iedereen is alwetend (subtiele woordspeling) dus het is echt geen probleem als je in dit forum op eerdere uitspraken terugkomt met "hee, thanks guys, dat wist ik nog niet, na dan zat ik er blijkbaar naast". Oh mijn god je moest eens weten hoe vaak ik met de billen bloot ben gegaan (jajaja).

Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat bv Al hier nu zit te drammen alsof ik dat verschil over materialen niet wist etc.
Dat soort dingen ga ik echt niet toegeven, want dat is gewoon niet waar.
En dat vind ik dus het vervelende aan deze discussie.
Ik ben mans genoeg om mijn fouten toe te geven, maar je wordt hier praktisch gedwongen om dingen toe te geven die je nooit gezegd hebt, of die absoluut niet waar zijn.
Volgens mij is het vooral fout gegaan omdat ik die nieuwe 7025s, zoals ik die gekocht heb, zie als een apart type buis, en jullie niet. En verder had ik het bij de 'NOS 7025' vooral over het type waar deze van afgeleid is... Waarschijnlijk dus zo'n RCA 7025 uit de jaren 50.
Jullie hadden het blijkbaar de hele tijd over ALLE 7025s die ooit gemaakt zijn, van ALLE fabrikanten, en dan heb je het inderdaad over heel wat anders, en dan wordt het erg verwarrend.
Maar er zijn genoeg topics over buizen hier, waaraan ik deelgenomen heb, of die ik zelfs begonnen ben, waarbij je vast wel bewijs kunt vinden dat ik in ieder geval weet dat er verschillen zitten tussen typen/merken/materialen, en weet ik van wat ik allemaal beschuldigd word.


PM Al even je telefoonnummer, hij gaat je echt niet stalken ofzo. Al kennende wil hij gewoon even "face to face" wat zaken uitpraten, de ervaring leert dat dat veel duidelijk kan maken (in uitsluitend positieve zin) en wat meer wederzijds begrip oplvert. Is in dit soort situaties beter dan heen en weer gemail en uitpluizen van elkaar's zinnen en woorden.

Ik heb Al al een tijd geleden twee PMs gestuurd, maar hij reageert er gewoon niet op (dat vind ik ook absoluut niet netjes).
Verder wil ik dit niet over de telefoon afhandelen, zoals ik gezegd heb, trek ik daar de lijn wat betreft m'n privacy. Het kan best via mail, PM of desnoods MSN oid.

Ik zie sowieso niet wat hij uit te praten zou hebben, hij zit nog steeds te stoken.

PeeVee
1 april 2006, 12:20
Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat bv Al hier nu zit te drammen
Is een "reactie op" en eerlijk gezegd is die ook wel te rechtvaardigen.


omdat ik die nieuwe 7025s, zoals ik die gekocht heb, zie als een apart type buis, en jullie niet.
Er is geen sprake van "zien als" of "een mening hebben over". Het gaat gewoon om feiten. Je kunt een 6CA7 en EL34 ook wel "zien als" een ander type buis maar het IS niet zo.


Ik ben mans genoeg om mijn fouten toe te geven
Mooi... talk the talk, now walk the walk zou ik zeggen...


maar je wordt hier praktisch gedwongen om dingen toe te geven die je nooit gezegd hebt, of die absoluut niet waar zijn.
Klopt echt niet Dennis... Doe nou niet zo moeilijk joh. Er is niks aan de hand, een paar van je eerdere statements waren op z'n zachts gezegd wat "ongenuanceerd" en door de discussie (iedereen dank voor de bijdrage) ben je weer wat wijzer geworden. Precies waar het forum voor bedoelt is. Nu niet gaan dimdammen of je iets al wist of niet, daar gaat het totaal niet om. Jij bent begonnen met "ik weet dat allemaal heus wel" wanneer andere mensen hier met goede bedoelingen een bijdrage leveren dus nu gewoon kappen.

Dank voor de link naar die TT... Heb even bekeken maar staat geen verwijzing naar RCA 7025 en dat het een remake daarvan is. Staat wel "blackplate" wat natuurlijk zoveel betekent als "zwarte platen" en type 7025 mag je, zoals eerder besproken, eigenlijk tegenwoordig wel op iedere 12AX7 zetten. Staat me overigens vaag iets van bij dat de 7025 buis een Fender specifiek type was dus zou best kunnen dat ze daar nog rechten op hebben. Hier de info over die TT, waar is nu dat verhaal van "exacte remake van RCA 7025"?

TT 7025 Black Plate Ab 8,90 EUR Art.Nr.: tt7025
Eine echte 7025 für den echten, alten Fender-Sound. Druckvoll aber dennoch Vintage, bei hoher Dynamik und Verstärkung. Ideal für alle 12AX7/7025 Verstärkerstufen, bei denen es auf sauber Clean-Sounds ankommt

Ik denk zelfs dat wanneer je dit bij Fender zou aankaarten, ze de omschrijving zouden moeten veranderen. Fender levert zelf ook buisjes (ook overgestempeld) en zij zullen natuurlijk beweren (en af kunnen dwingen omdat het een beschermd "trademark" is) dat alleen hun Fender buisjes ook de Fender-Sound geeft.


verder had ik het bij de 'NOS 7025' vooral over het type waar deze van afgeleid is... Waarschijnlijk dus zo'n RCA 7025 uit de jaren 50.
NOS betekent "New Old Stock" oftewel "ouwe voorraad". Het kan van ieder merk zijn maar ik zit me nu toch wel te bedenken dat ik eigenlijk geen 7025's heb gezien van andere merken dan RCA en later Sylvania; de huisleveranciers van Fender... Misschien is 7025 dus wel een (marketing!) bedenksel van Fender...


waarbij je vast wel bewijs kunt vinden dat ik in ieder geval weet dat er verschillen zitten tussen typen/merken/materialen, en weet ik van wat ik allemaal beschuldigd word.
Je zit er echt verkeerd in en vat dingen veel te zwaar op Dennis, lighten up man! Je hoeft hier niets te bewijzen en je wordt nergens van beschuldigd. Het enige dat je op dit moment bewijst in dit forum is ongetwijfeld het tegenovergestelde van wat je werkelijk wilt bewijzen dus gooi over boord die halsstarrigheid en lul lekker met ons mee over buizen en ouwe stoffige amps OK.


Ik heb Al al een tijd geleden twee PMs gestuurd, maar hij reageert er gewoon niet op (dat vind ik ook absoluut niet netjes).
Al zal daar zeker op reageren, heeft misschien te maken met automatische PM notification die je normaal via email ontvangt als er een PM is. Sinds de forum upgrade stond die niet meer aan, heb ik zelf laatst aangezet, staat nu bij mij ook weer uit... Dennis, mijn welgemeende tip, PM Al ff je telefoonnummer, het zal veel duidelijk maken. Al is absoluut OK en zal gewoon eenmalig even met je willen praten, mocht het gesprek een verkeerde kant op gaan dan houd het verder op en heb je er nooit meer last van. Al is beetje de "gastheer" van dit forum en in geval van dit soort situaties is het het beste om gewoon even zaken onder elkaar uit te spreken.


trek ik daar de lijn wat betreft m'n privacy.
Doe niet zo zwaar op de hand joh...


Ik zie sowieso niet wat hij uit te praten zou hebben, hij zit nog steeds te stoken.
Nee, hij reageert op wat jij schrijft, probeert je een beetje te prikkelen, zijn geduld raakt ook een keertje op natuurlijk. Gewoon ff bellen samen joh, dat werkt het beste. Ga nou niet de martelaar uithangen, als je het leuk vindt om hier te schrijven/lezen dan gewoon even wat zaken uitspreken en beetje open staan voor elkaar dan komt het best goed. Anders zit er inderdaad misschien een "ban" in en is volgens mij nergens voor nodig.

Negative K3 fan
1 april 2006, 12:36
omg heren, veel respect dat jullie begonnen zijn aan scali...... ik heb inmiddels weer genoeg sigmateriaal voor heel 2006!!!1

Scali
1 april 2006, 12:46
Er is geen sprake van "zien als" of "een mening hebben over". Het gaat gewoon om feiten. Je kunt een 6CA7 en EL34 ook wel "zien als" een ander type buis maar het IS niet zo.

Ja, als je je zo opstelt, dan valt er niet te discussieren.
Feit is dat je bij Tubetown een 7025 kunt bestellen, en dan krijg je een bepaald buisje. En dat is een ander buisje dan wanneer je daar een 12AX7 bestelt. Of wou je dat ontkennen?


Mooi... talk the talk, now walk the walk zou ik zeggen...

Wat zou ik eigenlijk precies toe moeten geven dan? Ik ben onderhand de draad kwijt.
Jij stapt ook wel even makkelijk over die black plate 7025 van RCA heen, trouwens.


Dank voor de link naar die TT... Heb even bekeken maar staat geen verwijzing naar RCA 7025 en dat het een remake daarvan is. Staat wel "blackplate" wat natuurlijk zoveel betekent als "zwarte platen" en type 7025 mag je, zoals eerder besproken, eigenlijk tegenwoordig wel op iedere 12AX7 zetten. Staat me overigens vaag iets van bij dat de 7025 buis een Fender specifiek type was dus zou best kunnen dat ze daar nog rechten op hebben. Hier de info over die TT, waar is nu dat verhaal van "exacte remake van RCA 7025"?

Dat staat er natuurlijk niet, vanwege allerlei rechten etc.
Maar leg ze naast elkaar, en je weet genoeg.


NOS betekent "New Old Stock" oftewel "ouwe voorraad". Het kan van ieder merk zijn maar ik zit me nu toch wel te bedenken dat ik eigenlijk geen 7025's heb gezien van andere merken dan RCA en later Sylvania; de huisleveranciers van Fender... Misschien is 7025 dus wel een (marketing!) bedenksel van Fender...

Dat heb ik me ook al afgevraagd... Zijn er uberhaupt andere 7025s (is wel wat over te vinden, maar niet duidelijk of de verkoper daarmee wil aangeven dat ze geschikt zijn voor Fender-versterkers, of dat ze daadwerkelijk als 7025 aangeduid/verkocht werden), en zo ja, heeft Fender die ooit gebruikt?
Zo niet, dan is de hele discussie eigenlijk nogal nutteloos, want dan is DE 7025 dus die RCA, en nu die kloon, en is het wel HEEL duidelijk dat die dus in de versterker van ziggie gezeten moet hebben, en dat je die er in zou willen hebben om hem zo origineel mogelijk te laten klinken, zoals ik aan het begin al zei.


lekker met ons mee over buizen en ouwe stoffige amps OK.

Dat gaat een beetje lastig als anderen je daar de gelegenheid niet toe geven.
Verder interesseren buizen en oude stoffige amps me niet zo.
Ik ben meer van de moderne amps.


Al zal daar zeker op reageren, heeft misschien te maken met automatische PM notification die je normaal via email ontvangt als er een PM is.

Ik heb hem er anders al zeker twee maal op gewezen in deze thread. Ik heb de berichten maar gemaild. Misschien dat ie dan reageert.

cosmos
1 april 2006, 12:59
Pfff...de eerste pagina gaat nog, maar daarna.....

http://www.cnn.com/interactive/allpolitics/0410/gallery.off.topic/gall.off.topic.jpg

PeeVee
1 april 2006, 14:29
Ja, als je je zo opstelt, dan valt er niet te discussieren.Klopt, het heeft ook weinig zin om over "feiten" te discussiëren, die staan nu eenmaal vast, daar is weinig aan te doen. Als het gaat om buisjes kun je gewoon de spec sheets erbij pakken. Je mag daar best een afwijkende mening over hebben, alleen heeft dat erg weinig zin.


Feit is dat je bij Tubetown een 7025 kunt bestellen
Klopt, maar (ik verval in herhaling), een 7025 is een "low noise" 12AX7. Het buisje kan (hoeft niet) anders zijn dan een 12AX7 van een ander merk (niet te verwarren met fabrikant) maar niet omdat er 7025 opstaat maar omdat het gewoon een ander buis is / kan zijn.


En dat is een ander buisje dan wanneer je daar een 12AX7 bestelt. Of wou je dat ontkennen?Nee hoor (het lijkt wel een kruisverhoor hihi), maar nu zeg je iets anders (en dat is wat Al waarschijnlijk bedoelt met "bijdraaien"). Ik heb niet gezegd dat de ene 12AX7 (of 7025) hetzelfde is als de andere, ik (en vele anderen) heb(ben) gezegd dat een 7025 geen wezenlijk (klankmatig) ander type is als een 12AX7 / ECC83. Dat is gewoon een feit. Je hecht wat teveel waarde aan marketing praatjes (waar overigens niets staat over replica van RCA 7025) en kijkt wat te weinig in de "buizenbijbel". Hier vind je de specs van RCA zelf, let op de tekst "in other aspects... etc."

RCA 7025 tube spec sheet (http://www.pmillett.com/tubedata/HB-3/Receiving%20Tubes%20Part%202/7025.PDF)

Een 5751 is b.v. wel een wezenlijk ander buisje dan een 12AX7, 12AT7 of 12AY7 (die laatste komt er het dichts bij in de buurt). Overigens zijn het maar nuances en heb ik ook 5751's die weer verdacht veel op 12AY7's lijken. Ik heb Philips 6BG6'en (eigenlijk maar 19W, met topcap) met het binnenwerk van een echte (30W!) Sylvania 6L6GC etc. en zo rommelen de fabrikanten wel vaker wat aan. Oude Saratov 6L6 productie (het beste bekend als "Sovtek") heb ik gestempeld als (max. plaatdissipatie 19W!) 6L6GB, ik heb Sovtek 5881's met EXACT hetzelfde binnenwerk en later doodleuk met een 6L6GC (max. plaatdissipatie 30W!) stempel van o.a. Ruby, Groove Tubes etc. M.a.w. men kloot maar wat aan en wij slikken het voor zoete koek.


Wat zou ik eigenlijk precies toe moeten geven dan? Ik ben onderhand de draad kwijt.Dan moet je het verhaal nog maar eens goed overlezen, het lijkt mij vrij duidelijk.


Jij stapt ook wel even makkelijk over die black plate 7025 van RCA heen, trouwens. Dat staat er natuurlijk niet, vanwege allerlei rechten etc.
Maar leg ze naast elkaar, en je weet genoeg.Hoe bedoel je ik stap er makkelijk overheen? Het feit dat ik dacht dat de RCA 7025 geen blackplates hadden bedoel je? Is gewoon vergissing, kan de beste overkomen, heb inmiddels inderdaad wat (met name) AT-jes, AX-jes en 7025's met zwarte platen gevonden in m'n voorraadje. Ik gebruik de kreet "blackplates" eigenlijk alleen maar wanneer het om eindbuizen gaat maar in de letterlijke zin van het woord klopt het prima. Mijn best klinkende RCA-tjes hebben overigens gewoon grijze platen maar dat terzijde. Heb inmiddels ook "merkloze" 7025's gevonden (wel RCA binnenwerkje) waar alleen "made in USA" en "V1" op staat.

Scali
1 april 2006, 14:48
Klopt, het heeft ook weinig zin om over "feiten" te discussiëren, die staan nu eenmaal vast, daar is weinig aan te doen. Als het gaat om buisjes kun je gewoon de spec sheets erbij pakken. Je mag daar best een afwijkende mening over hebben, alleen heeft dat erg weinig zin.

..

Klopt, maar (ik verval in herhaling), een 7025 is een "low noise" 12AX7. Het buisje kan (hoeft niet) anders zijn dan een 12AX7 van een ander merk (niet te verwarren met fabrikant) maar niet omdat er 7025 opstaat maar omdat het gewoon een ander buis is / kan zijn.

Het punt is vooral dat ik het specifiek over die 7025 van Tubetown heb/had, en dat dat werd/wordt opgevat alsof ik zou ontkennen dat 7025 een bepaalde 'kwaliteitsgraad' van 12AX7 was in de tijd dat RCA de buisjes voor Fender maakte (hoewel ook die specsheet van jou niet bewijst of weerlegt of die low-noise en hum nou puur een kwestie zijn van het hand-picken van de buisjes, of dat ze qua ontwerp/constructie/materiaal ook afwijken van 'gewone' 12AX7 buisjes, ze geven alleen droog de specificaties, en verder dat ze 'similar to 12AX7' zijn. Ja, maar 'similar' is niet hetzelfde als 'equal'. 'Similar' is minder sterk, en zou je kunnen opvatten als 'gelijkaardig', dus dat de buizen een uitwisselbaar type zijn, net als 12AX7 van verschillende merken, die dus ook duidelijk niet hetzelfde zijn qua constructie, materiaal etc). Dat ontken ik niet, dus je probeert een discussie uit te lokken over iets dat ik nooit gezegd heb.

Rijst eigenlijk de vraag of die 'afgekeurde' 7025s ook als 12AX7 verkocht zijn dan, en zo ja, of die nu nog als NOS-buisjes te koop zijn, en of je die uberhaupt zou willen gebruiken in plaats van een 7025, omdat je eigenlijk per definitie al weet dat die buisjes minder zijn. Dus ze zijn sowieso wel anders.


Je hecht wat teveel waarde aan marketing praatjes

Helemaal niet, ik ben geen naieve randdebiel. Ik heb gewoon zo'n buisje besteld en in m'n versterker gepropt, en dat zijn m'n bevindingen. Er zit echt wel wat waarheid in dat marketingverhaal, luister maar naar m'n soundclip op Soundclick. Er zit een duidelijke vleug 'Fender' in m'n geluid, en dat terwijl ik nota bene op een Marshall-versterker speel.
Verder had ik het niet over 'een 7025' of 'een ECC83', maar specifiek over de Tubetown 7025 (en indirect z'n illustere voorganger van RCA), en de JJ ECC83S.


ik heb Sovtek 5881's met EXACT hetzelfde binnenwerk en later doodleuk met een 6L6GC (max. plaatdissipatie 30W!) stempel van o.a. Ruby, Groove Tubes etc. M.a.w. men kloot maar wat aan en wij slikken het voor zoete koek.

Heb je het wel eens nagemeten dan? Misschien was de Saratov-specificatie wel wat te terughoudend, of zijn die latere 6L6GC toch gewijzigd op een bepaalde manier, die niet goed met het blote oog te zien is (behalve misschien als je weet waar je op moet letten?), waardoor ze nu die grotere vermogens aankunnen?
Daarmee bedoel ik dus te zeggen dat je voorbarige conclusies trekt, die best juist kunnen zijn, maar je zou er ook wel eens naast kunnen zitten. Meten is weten.
Ik begrijp ook niet waar je je druk om maakt. Als die buizen gewoon goed werken, en ze klinken goed, dan maakt het toch verder niks uit wat er op gedrukt staat, of wat de fabrikant allemaal erover vertelt?
Het kan mij in ieder geval weinig schelen. Ik beoordeel m'n buisjes alleen op klank, microfonie, ruis, betrouwbaarheid etc. Het zal me worst wezen wat er op papier staat aan zin of onzin wat betreft de specificaties. Als ik maar weet welke buisjes ik wel en niet moet hebben voor m'n versterker/sound.


Hoe bedoel je ik stap er makkelijk overheen? Het feit dat ik dacht dat de RCA 7025 geen blackplates hadden bedoel je? Is gewoon vergissing, kan de beste overkomen

Je reageerde er niet eens op, en dat terwijl je net een betoog afsteekt over hoe ik mijn vermeende fouten moet toegeven, die mij in de schoenen geschoven worden door anderen.


heb inmiddels inderdaad wat (met name) AT-jes, AX-jes en 7025's met zwarte platen gevonden in m'n voorraadje. Ik gebruik de kreet "blackplates" eigenlijk alleen maar wanneer het om eindbuizen gaat maar in de letterlijke zin van het woord klopt het prima.

Precies hetzelfde verhaal dus. Jij bedoelt kennelijk iets anders met 'black plates' dan die websites die Google vond. Net zoals ik met '7025' dus specifiek de Tubetown bedoel, en z'n illustere voorganger, en niet geinteresseerd ben in het theoretische geleuter dat het eigenlijk op papier een 12AX7 is, maar dan beter.
Zullen we over die blackplates ook even 10 pagina's moeilijk gaan doen, of vind je het zo wel genoeg?

nicoverduin
1 april 2006, 16:19
Toch weer een tijdje geleden dat ik zo'n "drammer" meemaak:D :D :D :D

Scali
1 april 2006, 16:37
Toch weer een tijdje geleden dat ik zo'n "drammer" meemaak:D :D :D :D

Ik sta tenminste achter de dingen die ik zeg. Dat kun je niet van iedereen zeggen.
En ik hoef geen goedkope opmerkingen ten koste van anderen te maken. Dat kun je ook niet van iedereen zeggen.

chocorookie
1 april 2006, 17:00
Het wordt tijd dat alle topic aanwezigen eens diplomatisch een biertje moeten gaan drinken..............

Lost heel veel dingen op:)

Choc

Mr.Jay
1 april 2006, 17:06
[QUOTE=Scali]Inderdaad, want ik heb nergens een link naar een of andere betrouwbare bron gezien, alleen mensen die wat roepen zonder enig bewijs./QUOTE]

wat doe je zelf dan met je "feiten" ?
JaY

Mr.Jay
1 april 2006, 17:12
Verder interesseren buizen en oude stoffige amps me niet zo.
Ik ben meer van de moderne amps.

Wat doe je dan hier?
JaY

cosmos
1 april 2006, 17:14
Het wordt tijd dat alle topic aanwezigen eens diplomatisch een biertje moeten gaan drinken..............

Lost heel veel dingen op:)

Choc

Inderdaad! En dan meteen een slotje erop.

:hippie:

SteavisSmokin
1 april 2006, 17:15
nee man geen slotje, begin het net leuk te vinden. Beter dan GTST dit hoor. :D

Scali
1 april 2006, 17:17
Wat doe je dan hier?

Puur uit interesse voor ziggie en z'n 'nieuwe' versterker, omdat dat de opvolger is van de versterker die hij aan mij heeft verkocht. En ik vond het wel jammer dat z'n nieuwe versterker nu al kapot is.

PeeVee
1 april 2006, 17:43
Toch weer een tijdje geleden dat ik zo'n "drammer" meemaak :DEn bedankt Nico ;)

Hihi... Nee wat je zegt, Ik geef het ook op... :stop:

Negative K3 fan
1 april 2006, 17:44
nee man geen slotje, begin het net leuk te vinden. Beter dan GTST dit hoor. :D

weer een voor in de archieven :)

Lucluc
1 april 2006, 20:34
Ouwerwetse tafrelen hier :rockon:

matto
2 april 2006, 10:45
PPFFFFFFFFFFF!!!!!!!!:confused:

guhlenn
3 april 2006, 14:03
ik zou willen dat ik het geduld van een PeeVee ofzo had. Engelen kunnen daarvan leren. Hulde!

PeeVee
3 april 2006, 18:32
ik zou willen dat ik het geduld van een PeeVee ofzo had!
Hihi... Is ook wel eens anders geweest hoor :rockon:

Dude
3 april 2006, 19:58
Ik heb zelf een 7025 van Tubetown in m'n Marshall 6101 (die ik van ziggie gekocht heb).


AAAAAAH sweet mother of god make the pain stop

Dude
3 april 2006, 20:06
Ik ben hier onderhand niet graag meer. Ik ben hier uit principe, omdat ik me niet zomaar laat wegpesten.



Okay, ik heb even gedacht dat een geflipte psychologiestudent hier de boel uitprobeerde om een scriptie te schrijven.

IK IK IK ik ben aan het afstuderen Sociaal pedagogische hulpverlening maar ik denk serieus dat ik wel kan afstuderen op Scali's freak buien...

hahahahahahaha damn man ik lach me rot in dit topic,

guhlenn
4 april 2006, 11:33
@PeeVee. je onderschrift spreekt natuurlijk boekdelen.

PeeVee
4 april 2006, 15:03
Ja leuk istie he? Hij leek me in deze wel toepasselijk dus heb mijn "advertentie spam" maar even ingeruild voor deze mooie tagline hehe. Op mijn werk heb ik er trouwens ook veel aan ;)

guhlenn
5 april 2006, 10:50
zeer zeker. een terechte ruil en een one-liner for life. ;)

ziggie
19 april 2006, 22:02
Zo en nu weer ontopic verder...

De voedingstrafo van mijn Deluxe Reverb blijkt sluiting te hebben. De vorige eigenaar heeft de originele 110 volt trafo laten vervangen bij FNS (Marble amps) door een 220 volt versie (de originele heb ik er wel bij gekregen).

Nu vraag ik mij af, wat de oorzaak kan zijn van het stuk gaan van zo'n voedingstrafo. Ideeën?

nicoverduin
19 april 2006, 22:27
Trafo te heet geworden. Maar dan zou ie undersized geweest zijn en dat lijk me stug bij Arie Jan. Tijdje met 6l6'en gedraait?

ziggie
19 april 2006, 22:46
Nee er hebben nooit 6l6'en in gezeten. Toen ik hem kocht zaten er net nieuwe Groove Tubes 6V6'en in. Die heeft Van Weelden ook laten zitten.

Na die (uitgebreide) beurt heeft de amp zo'n 10 tot 15 uur probleemloos gedraaid. Daarna stopte hij er ineens mee.

Nu weet ik niet hoe goed de amp was afgeregeld toen de GT's er in kwamen. Wellicht dat de amp in die periode te heet geworden kan zijn.

Ik mag er toch wel van uit gaan dat Van Weelden de boel goed heeft afgeregeld?!

Kan die trafo in een eerder stadium (bij de vorige eigenaar) te heet zijn geworden en dat hij nu pas sluiting is gaan maken?

matto
19 april 2006, 23:02
Misschien een 5u4 G (trekt meer stroom)er in in plaats van een GZ 34?

ps. je hebt een pm

Mr.Jay
20 april 2006, 10:32
Misschien een 5u4 G (trekt meer stroom)er in in plaats van een GZ 34?
ps. je hebt een pm

Pas op ! > je kunt in een FNS-PT niet zomaar een 5U4 proppen.
Ik heb zelf ook enkele ervaringen met érrug heet wordende FNS-PT's.
Mijn advies sowieso voor fenders : hang een FAN aan de amp zodat PT, buizen e.d. niet overhit raken. Heb je ook de hele avond hetzelfde geluid en minder slijtage aan parts die in de eindtrapomgeving zitten.

JaY

PeeVee
24 april 2006, 18:10
Ik heb geen FNS trafo's (meer) maar ik zet mijn amp tijdens optreden in de pauze gewoon weer UIT... Kan ie toch weer even beetje bijkomen. Eerste wat ik doe als ik podium weer op kom is 'm aanzetten, na één liedje spelen is ie wel weer op temp hoor... Nog goed voor het milieu ook... ;)

Mr.Jay
24 april 2006, 18:24
Nee er hebben nooit 6l6'en in gezeten. Toen ik hem kocht zaten er net nieuwe Groove Tubes 6V6'en in. Die heeft Van Weelden ook laten zitten.

Ik wil niet lullig doen ( of toch....? ) maar check die GT's es of post een pic.
Ik heb er eerder hier gehad dat waren gewoon 6L6, echter gelabeld door GT als 6V6 > zó ga je dus mooi de mist in ! Ook je speakerimpedantie klopt dan niet meer. Héél toevallig zaten die ook in een DR.

JaY

ziggie
24 april 2006, 22:44
Ik heb die amp momenteel niet hier staan. Hij staat nog voor reparatie bij Van Weelden. Ik zal hem ook naar die GT's laten kijken. Zou mooi kut zijn als het 6l6'en blijken te zijn.

ziggie
27 april 2006, 17:54
Vandaag mijn gerepareerde amp weer opgehaald. Het was dus de voedingstrafo. Alles werkt nu weer top.

Ik had onlangs wat NOS RCA 6V6'en gekocht. Heb ik er meteen in laten zetten. Een hele verbetering met die Groove Tubes. De amp klinkt opener, warmer en nog directer en dynamischer dan hij al was. Dat wordt weer knallen en genieten bij de komende bandrepetitie.

Die Groove Tubes waren trouwens wel echte 6V6'en en geen 6L6'en. Dus dat kan niet de oorzaak zijn geweest van het doorbranden van (het primaire gedeelte van) de trafo.

Mr.Jay
27 april 2006, 18:08
Vandaag mijn gerepareerde amp weer opgehaald. Het was dus de voedingstrafo. Alles werkt nu weer top.
Die Groove Tubes waren trouwens wel echte 6V6'en en geen 6L6'en. Dus dat kan niet de oorzaak zijn geweest van het doorbranden van (het primaire gedeelte van) de trafo.

Hoe weet je dat het echte 6v6 zijn dan? ( heb je misschien een pic?)
Prima dat ie weer bevalt natuurlijk en jammer dat er een nw. PT in moest.

JaY

ziggie
27 april 2006, 18:51
Ik kan een dezer dagen wel een pic sturen. Echter Peter van Weelden die de amp gerepareerd heeft, stelde dat het absloluut wel 6V6'en zijn en geen 6L6. Ik neem aan dat hij het toch wel moet kunnen beoordelen.

Verder inderdaad jammer van die PT. Maar gelukkig heb ik de originele 110V PT uit 1965 nog. Mocht ik hem ooit nog eens verkopen kan ik die erbij leveren. Zo houdt hij ook nog zijn verzamelaarswaarde.

Verkopen ben ik overigens absoluut niet van plan ben. Nog nooit zo'n goede amp gehad....

Werken moet zo'n versterker ipv in een vitrine staan.