PDA

View Full Version : Minimalistische electronica?



Minda
28 maart 2006, 21:09
FF jullie mening, de houtontwerpen voor mijn gitaar zijn klaar, ik ben nu met de electronica bezig. Ik ga 2 humbuckers gebruiken (het wordt een ES 335 achtige), dus heb ik een 3 standenschakelaar nodig. Maar toonknoppen gebruik ik eigenlijk nooit. En volume niet of nauwelijks. Wat zou er op tegen zijn al die pots gewoon weg te laten, of alleen 1 volumepot te plaatsen?

Nou ja, graag jullie mening, dus.
Cheers,

Hugo

THW
28 maart 2006, 21:29
Het kan electronsich gezien geen kwaad. Alleen is het wel zo dat het geluid wel veranderd als je de potmeters weg haalt. Zelfs al gebruik je ze niet, ze beinvloeden nog steeds je geluid

sickpunk
28 maart 2006, 21:29
niets op tegen, alleen je ehbt wat minder geluid mogenlijk heden, that's all

hoofd
29 maart 2006, 00:00
Je kan ook gewoon 2 aan/uit schakelaars gebruiken, voor elke pu 1...niks geen pots of switches.

Jerre
29 maart 2006, 00:21
Hey Minda, ik heb net exact hetzelfde gedacht als jij, volume en tone knoppen vind ik ook rommel op een gitaar, en ik heb er ook een goed alternatief voor gevonden. Normaalgezien zou ik dit niet delen, want het maakt een groot deel uit van mijn persoonlijke sound, maar aangezien jij de magische woorden gebruikt hebt kan ik het niet weerstaan.

Ik heb je een privé-bericht gestuurd met al de nodige uitleg.
Je kan deze lezen door bovenaan op "Gebruiker CP" te drukken, en dan in het menu aan de linker kant onder Privé-berichten op "Berichten Weergeven" te klikken.

Het is eigelijk de 4e optie om een humbucker aan te sluiten waar niemand ooit aan denkt omdat je een klein stukje moet opofferen hiervoor.

hoofd
29 maart 2006, 00:24
Dan vraag ik me af wat je op een forum doet als je informatie niet openbaar wilt delen met anderen? Beetje flauw, vind je niet?

Gerrit
29 maart 2006, 00:43
In principe is het geluidstechnisch een voordeel als je de toonregeling weg laat.
Want ook al gebruik je hem niet, je verliest wel iets van het geluid.
Het verschil is zelfs merkbaar(licht wel aan hoe kritisch je bent).

Eddy Van halen wou om die reden ook allen een volume knop, er zit wat in.

Dirk W
29 maart 2006, 07:35
Je kan je potmeters aanpassen zodat je geen tone meer verliest als de tonepot dicht staat. De weerstant moet bij 10 dan oneindig zijn. Dit kan door te zorgen dat de 2 aansluitingen dan absoluut geen contact maken.
Ik dacht een beschrijving op projectguitar te hebben gelezen, maar ik kan hem niet meer vinden.
Het komt erop neer dat je je potmeter openhaalt (bij japanse zitten er 4 lipjes over het deksel heen) en het weerstandje aan een kant alleen het uiteinde met nagellak besmeert. Zo krijg je een soort logaritmische pot. Hij is lineair van 0 tot 9 en bij 10 is hij helemaal dicht.
Maar dit is redelijk off topic want je wilt geen tone vanwege de ruimte.
Ik zou het persoonlijk wel doen, eigenlijk een blend pot, een tone en een volume. Volume is handig zodat je je gitaar uit kan zetten. Tijdens het oefenen hoef je dan niet bang te zijn dat je even iets aanraakt als je aan het praten bent. Ook kun je tijdens een optreden jezelf snel iets zachter zetten.
Tone gebruik ik ook bijna niet, maar soms is het handig als je akkoorden speelt ofzo, dan moet het soms niet teveel sprankelen zodat de lead guitar wat meer opvalt.
Daarom haal ik mn tone er nog niet uit. Maar je moet het helemaal zelf weten. Ik dacht ooit aan een lp junior waarbij het element direct op de jack staat. is wel compleet simpel dan :D.
En ik ben erg benieuwd wat jerre nu gepmt heeft. Beetje flauw om hier te zeggen dat je een soort nieuwe manier hebt gevonden, dan ook nog eens zegt dat hij heel goed is. Maar niet zegt wat het is :(.
Dirk

G.G.
29 maart 2006, 08:05
En ik ben erg benieuwd wat javaca nu gepmt heeft. Beetje flauw om hier te zeggen dat je een soort nieuwe manier hebt gevonden, dan ook nog eens zegt dat hij heel goed is. Maar niet zegt wat het is :(.
Dirk

Kijk nog eens goed naar de betreffende post. Wel de juiste mensen benoemen hé :)

Mattia
29 maart 2006, 09:24
Ik zet standaard geen tone pots op m'n gitaren. Gebruik ik gewoonweg nooit. Vind ze redelijk onzinnig. Volume, tja, soms moet het effe wat zachter, en dan staat een pot charmanter als een kill switch, en kan veelzijdiger zijn (push/pull). zo krijg je met 3 switches (2 mini on/on/on en een 3-way Gibson-style) en een push/push pot om twee buckers in serie te schakelen flink wat combinaties. Ik vind 2 volume knoppen ook wel wat hebben, trouwens; balans tussen de pickups haarfijn instellen enzo.

AlterEgo
29 maart 2006, 09:32
Ik heb op de plaats van de necktonepot een killswitch in mijn SG gezet, werkt prima en ook lekker snel. Gewoon een 2weg schakelaar die je gitaar aan/uit zet. Voor subtielere volume effecten heb ik nog beide volume knoppen :)

Minda
29 maart 2006, 10:19
Wow, heb ik even wat losgemaakt... Allemaal zaken waar ik geen hout (wel toonhout, uiteraard) van snap. Dus vraag ik:
1) Hoe split je humbuckers, en wat is de lol ervan?
2) Wat is de lol van parrallel of in serie schakelen, en doe je dat met de 2 coils van één humbucker of met 2 humbuckers?
Als er ergens een leuke site is met 100000000000000 schema's en uitleg, ook goed!

Dank,

Hugo

no 1 hops
29 maart 2006, 11:39
http://www.guitarnuts.com/wiring/index.php

hier valt veel te lezen.
een humbucker is een dubbele single coil.
een coil is een spoel.
door een bepaalde constructie maak je van twee single coils een humbucker die dus hum cancelt, dus brom uitschakelt.
splitten is dat je toch een dubbels poels element kunt gebruiken op 1 spoel.
en daar zijn nog meer variaties in.
ikzelf gebruik het liefst serieel/parallel.
hiermee heb je toch de anti brom functie maar een meer enkel spoels geluid.

Minda
29 maart 2006, 14:26
Hmmm, de benamingen wist ik al, maar wat is het voordeel van serieel over parrallel geschakelde elementen? Verder vond ik deze:
Heel veel schema's (http://www.seymourduncan.com/support/schematics.shtml)
Daar ga ik mij maar eens in verdiepen. Al denk ik dat ik op één 3-standen switch en één volume pot uit ga komen...

Hugo

Mattia
29 maart 2006, 14:53
Nou, parallel/series/single per humbucker is gewoon handig; serie is gewoon dat bekende humbucker geluid. Single is een wat dunne single coil tone, en parallel is nog steeds humbucking (is single niet), maar wat meer single-coil-achtig, zeg maar. Als je beide pickups in serie schakeld heb je als het ware een mega-bucker (iedere pickup speelt dan voor coil), hoge output, beetje 'modderig', veel mid, minder hoog. Heeft op zich wel wat. Als je een mini-switch per pickup heb kun je daarbinnen nog het een en ander bijwerken.

Orpheo
29 maart 2006, 15:03
t voordeel van parallel en single is dat je een 'dunnere' tone krijgt, maar ik vind het een nutteloze optie. live zal ik het nooit gebruiken. wil ik lager volume, draai ik de pot wel wat dicht. wil ik bepaald clean, speel ik wel met mn amp. t zuigt zoveel tone, dat ik liever maar alles simpel en clean heb, met 1 volume (op les paul 2, en geen tone). kheb zo'n beetje iedere wiring gehad in mn strat en les pual, als t ging om serie single parallel fase etc etc. tis eigenlijk nutteloos. vind ik.

Mattia
30 maart 2006, 09:17
Nou, phase vind ik inderdaad volstrekt onnodig, maar ik hou wel van de afwisseling van vooral parallel vs. series per humbucker; ik wil echt niet bepaald altijd dat volle, dikke, ronde, humbucker geluidjes; voor een beetje ryhthm, beetje 'open' klank is dat IMO efficienter en klinkt beter als je volume dichtdraaien.

Maargoed, je moet zelf gewoon wat dingen uitproberen, en dan beslissen welke combinaties voor jouw speelstijl goed werken.

Dirk W
30 maart 2006, 13:15
Ik weet niet of iemand hier nog in teresse in had, maar ik post het toch maar ff. Ik wou het in eerste instantie zelf proberen dus heb me niet uitgesloofd voor het forum oid.
Je kunt een tonepot maken die bij stand 10 helemaal uitstaat. dus dan is het alsof je geen tonepot hebt en je verliest dus geen tone.
2 fotos verklaren een hoop
http://img82.imageshack.us/img82/4003/tonepot14ac.jpg
http://img85.imageshack.us/img85/4705/tonepot27oi.jpg
bij de rode pijl moet je dan een drupeltje nagellak laten vallen oid. Het doel is dat het kopere kwastje geen contact meer maakt met het koolstof randje als hij erboven is.
Dirk

Orpheo
30 maart 2006, 13:23
interessant. maar is dat dan aan de kant van de aarding?? :chicken:

Negative K3 fan
1 april 2006, 19:02
interessant. maar is dat dan aan de kant van de aarding?? :chicken:

nee aan de kant van je moeder :roll: