PDA

View Full Version : Powermetal Distortion



Antal
28 maart 2006, 20:16
Na jarenlang rock en blues achtige dingen te hebben gespeelt ga ik nu als 2e gitarist in een powermetalband aan de slag. Ik heb ondertussen geloof ik zo'n beetje een miljoen pedalen uitgeprobeerd, maar ik heb me nooit in deze sound verdiept. Wel heb ik met de search wat dingen gevonden, maar ik ben er toch nog niet helemaal uit.

Wat ik zoek? Een distortionpedaal waar een strakke powermetalsound uitkomt. Ik speel over een LP-studio. Als versterker staat er in de oefenruimte een Marshall Lead Mosfet. Zelf speel ik over een SLP, maar die neem ik dus niet elke keer mee naar de oefenruimte. Mijn idee was om de versterkers gewoon clean te gebruiken en er dan dus een pedaal voor te hangen.

Ik heb nu momenteel ff een metalzone te leen, gewoon vanwege het feit dat ik geen pedalen heb die echt 'metal' zijn, en ik toch ff wat moet. Maar ik zoek dus uiteraard iets beters. Ben benieuwd wat jullie ideeen hierover zijn.

Speeddemon
28 maart 2006, 21:34
Tubefactor met een leuke boost of compressor ervoor. :hippie:

dano
28 maart 2006, 21:36
mmm misschien ook uitkijken naar een andere top? Of die pedalen van Mesa even beluisteren, schijnen ook wel pittig te zijn. Gewoon even de dichtsbijzijnde gitaarsjop inwandelen en alles uitbproberen wat los en vast zit is ook een leuk idee op een regenachtige zaterdag:)

succes

robert-gitarist
28 maart 2006, 21:41
Probeer een Line6 Uber Metal eens.
Die heb ik gehad en gebruikte ik op me Marshall JCM900 top.
Klonk zeer strak en heavy..me amp had ik toen ook op clean staan ;)
Enne als je een ander alternatief zoekt en overweegt een andere top te nemen(of erbij nemen) zal ik zeker een Randall eens uitproberen..zeer strakke drives,erg goeie clean..zeer geschikt voor diverse metalstijlen ;)
Maare Uber metal zal ik eens uittesten ;) Wat ook goed schijnt te zijn is een Zoom pedaal(weet ff type niet meer maar speeddemon wel).Veder zijn inderdaad de H&K pedalen erg goed en Mesa Boogie ook.

Speeddemon
28 maart 2006, 21:54
Wat ook goed schijnt te zijn is een Zoom pedaal(weet ff type niet meer maar speeddemon wel)..
Als je puur van heavy palm-muting houdt: Zoom TM-01 Tri Metal.

Wil je meer een hard rock/heavy metal sound: Zoom HL-01 Hyper Lead.

Wil je strakker dan strak, vetter dan vet, bruter dan bruut: Zoom Driver 5000.

interessander
28 maart 2006, 22:00
speeddemon: ik zag al vaker dat je fan was van deze zoom distortion pedalen, heb je hier toevallig ook soundclips van? Ben wel benieuwd namelijk.

Speeddemon
28 maart 2006, 22:58
helaas nie.

Arnie
29 maart 2006, 08:12
Ik heb zelf een Hughes & Kettner Warpfactor (http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=42&hus=d8b94f280715500902f24fcc4f0588cf). Dit is een solidstate pedaal, geen buizen.

Voor de prijs is dit een erg goed klinkend pedaal voor metal. Dit pedaal heeft veel gain. Zelf heb ik de gain nooit hoger dan 10 uur. Er zit geen echte eq op. Wel een 'warp' draaiknop waarmee je de midboost/midcut kan regelen. Ook zit er een klein knoppie op waarmee je echt belachelijk veel laag erbij krijgt.

Antal
29 maart 2006, 12:34
Tubefactor met een leuke boost of compressor ervoor. :hippie:

De tubefactor met een boost ervoor is idd wel een beetje wat ik zoek qua sound. Probleem is alleen dat mijn tubefactor al een jaar stuk is en ik helemaal de balen heb van dat ding. Het is ook vrij lastig zoeken naar een probleem wat zich maar de helft van de tijd voordoet. Misschien toch DH maar een keer lief aankijken.



mmm misschien ook uitkijken naar een andere top? Of die pedalen van Mesa even beluisteren, schijnen ook wel pittig te zijn. Gewoon even de dichtsbijzijnde gitaarsjop inwandelen en alles uitbproberen wat los en vast zit is ook een leuk idee op een regenachtige zaterdag:)

succes

Een nieuwe top is gezien m'n financiele situatie nog niet echt een optie. En overigens ook helemaal niet wat ik zoek, omdat ik toch meestal de spullen in de oefenruimte zal gebruiken. Ik wil dus echt iets waarmee ik ook een goed geluid uit die Lead Mosfet krijg.
Verder wil ik mijn oude top eigenlijk helemaal niet kwijt, want die gebruik ik voor m'n andere band ook nog gewoon. Hoogstens dat ik hem ooit omruil tegen een 1kanaals JCM800, omdat die voor beide stijlen goed bruikbaar is.
En Mesa pedalen zijn idd erg goed. Ze hebben een heel eigen karakter, erg mooi, maar niet echt mijn ding. Maar in ieder geval bedankt voor de suggestie:)


Ik heb zelf een Hughes & Kettner Warpfactor (http://www.hughes-and-kettner.com/products.php?mode=prod&id=42&hus=d8b94f280715500902f24fcc4f0588cf). Dit is een solidstate pedaal, geen buizen.

Voor de prijs is dit een erg goed klinkend pedaal voor metal. Dit pedaal heeft veel gain. Zelf heb ik de gain nooit hoger dan 10 uur. Er zit geen echte eq op. Wel een 'warp' draaiknop waarmee je de midboost/midcut kan regelen. Ook zit er een klein knoppie op waarmee je echt belachelijk veel laag erbij krijgt.

Vind ik wat beperkt qua EQ.

Antal
29 maart 2006, 12:38
Ik zit nu te denken aan:

Zoom Tri-metal (qua beschrijving wat ik zoek, heb hem alleen nog niet gehoord)
Tubefactor met boost (Dan moet ik hem dus eerst zien te fixen)
Line 6 Uber metal (goede dingen over gehoord, ben alleen niet zo'n fan van moddeling maar misschien moet ik toch eens van dat idee afstappen)

Nog meer goede ideeen? Oh ja, de Digitech metalmaster valt af, want die heeft de andere gitarist al, en ik wil niet hetzelfde klinken.

duckman
29 maart 2006, 12:39
Probeer ook eens de Visual sound Jekyl&Hyde ( de rode), heeft een goede range qua distortion.
De Carl Martin Plexitone heeft een mooie marshall distortion.

Antal
29 maart 2006, 12:48
Probeer ook eens de Visual sound Jekyl&Hyde ( de rode), heeft een goede range qua distortion.
De Carl Martin Plexitone heeft een mooie marshall distortion.

Zeker goede pedalen. Maar niet echt metal IMO.

treblemaster
29 maart 2006, 13:01
Probeer de metalzone ook eens samen met een equalizer! Zo heb ik 'm lange tijd gebruikt (lees ook maar eens op harmony central.....).

Mitch
29 maart 2006, 13:09
Jij oefent dus in de Muziekfabriek ? 8-) Aardige lui hè ?

Maar on-topic: mogelijkheden genoeg.
Twee pedalen combineren is inderdaad een goeie, ofwel met een comp dan wel met een EQ.
De Zoom analoge bakies die 2ehands nog wel te vinden zijn zijn inderdad erg goed voor die sound.
Wat duurder, maar erg goed vond ik de Subdecay Black Star, erg goede toonregeling en begint bij strake medium gain tot behoorlijk hi gain genoeg om er power metal uit te halen. Staat een recensie van op het forum.
Verder heb ik op transistor versterkers erg goede ervaringen met Carl Martin, mar ik denk dat zelfs de Heavy Drive niet gecomprimeerd genoeg is voor Power Metal. Wel een erg goed pedaal overigens.

Antal
29 maart 2006, 13:10
Probeer de metalzone ook eens samen met een equalizer! Zo heb ik 'm lange tijd gebruikt (lees ook maar eens op harmony central.....).

Heb hem geprobeerd met een GE7 ervoor. Was nog niet echt onder de indruk moet ik zeggen. Maar goed, de metalzone heb ik geleend, en moet ik toch teruggeven. Dus dan kan ik beter voor mezelf gelijk iets beters kopen nietwaar!

Antal
29 maart 2006, 13:19
Jij oefent dus in de Muziekfabriek ? 8-) Aardige lui hè ?

Ja, met die metalband idd. zeker aardige lui. Hoop echt dat ze het volhouden, want er is al teveel gefaald op dit gebied hier in Vlaardingen!


Maar on-topic: mogelijkheden genoeg.
Twee pedalen combineren is inderdaad een goeie, ofwel met een comp dan wel met een EQ.
De Zoom analoge bakies die 2ehands nog wel te vinden zijn zijn inderdad erg goed voor die sound.
Wat duurder, maar erg goed vond ik de Subdecay Black Star, erg goede toonregeling en begint bij strake medium gain tot behoorlijk hi gain genoeg om er power metal uit te halen. Staat een recensie van op het forum.
Verder heb ik op transistor versterkers erg goede ervaringen met Carl Martin, mar ik denk dat zelfs de Heavy Drive niet gecomprimeerd genoeg is voor Power Metal. Wel een erg goed pedaal overigens.

Dat combineren heb ik idd goede ervaringen mee. Een GE7 voor een tubefactor klinkt geweldig bijvoorbeeld. Die subdecay lijkt me ook wel ok, maar is denk ik 2dehands niet te vinden. En nieuw kopen ben ik niet zo'n voorstander van.
Carl Martin heb ik ook goede ervaringen mee, maar is nu idd ff niet wat ik zoek.

duckman
29 maart 2006, 14:19
Zeker goede pedalen. Maar niet echt metal IMO.


de J&H niet metal?? Dat is een misverstand, de distortion gaat erg heavy.
De plexitone heeft zeker ook een high gain feel.

Probeer ze eens uit..

Trocar
29 maart 2006, 14:43
de J&H niet metal?? Dat is een misverstand, de distortion gaat erg heavy.


+1
Ik krijg er precies genoeg uit zonder dat de definitie verloren gaat of de boel steriel of ruizig wordt. Het past goed bij mijn motto 'metal is niet super veel gain, maar super vette riffs'. Beetje simplistisch motto ;) maar het werkt goed in live/band situaties. Zo ook het pedaal, vind ik dan.

[edit] Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je een keer een onbehoorlijke over-the-top oncontroleerbare hoeveelheid gain wilt hebben, het pedaal ernstig te kort schiet. Het pedaal heeft z'n limits.

Antal
30 maart 2006, 17:07
+1
Ik krijg er precies genoeg uit zonder dat de definitie verloren gaat of de boel steriel of ruizig wordt. Het past goed bij mijn motto 'metal is niet super veel gain, maar super vette riffs'. Beetje simplistisch motto ;) maar het werkt goed in live/band situaties. Zo ook het pedaal, vind ik dan.

[edit] Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je een keer een onbehoorlijke over-the-top oncontroleerbare hoeveelheid gain wilt hebben, het pedaal ernstig te kort schiet. Het pedaal heeft z'n limits.

Gaat ook niet echt om de hoeveelheid gain (of in ieder geval in mindere mate) maar meer om de 'sound' van het ding.
Zo heb ik sinds kort een OCD. Geweldig pedaal trouwens. Heeft best veel gain. Maar klinkt gewoon in 100 jaar niet metal. Misschien met een EQ d'rvoor, dat weet ik niet.

Speeddemon
30 maart 2006, 17:38
Zo heb ik sinds kort een OCD. .
Als je die nieuw gekocht hebt, spreek je wel jezelf tegen, vanwege je eerdere statement "nieuw kopen ben ik niet zo'n voorstander van".

gitarist17
30 maart 2006, 18:08
even offtopic...

is de ocd een beetje bluesy? zit er een beetje aan te denken : )


erice

wateenbende
30 maart 2006, 21:48
digitech black 13 scott ian heeft dachtik ook een best geluid.
maarjah dan heb je wel een anthrax signature, je moet er maar mee on stage willen...

Antal
31 maart 2006, 00:43
Als je die nieuw gekocht hebt, spreek je wel jezelf tegen, vanwege je eerdere statement "nieuw kopen ben ik niet zo'n voorstander van".

Beste Speedy, waar uit mijn verhaal haal jij dat ik die OCD nieuw gekocht heb?:???:


is de ocd een beetje bluesy? zit er een beetje aan te denken : )


Dat heb ik er nog niet geprobeerd uit te halen. Hij is in ieder geval super lekker voor classic en wat modernere rock. En ik vond hem over EL34's wat beter uit de verf komen als over EL84's. Waarmee ik overigens absoluut niet wil zeggen dat hij over de laatste slecht klonk.

Antal
6 april 2006, 23:43
Ok, ik heb een Zoom Driver 5000 gekocht van Marktplaats! Wordt morgen opgestuurd. Ik ben absoluut geen zoom fan, maar ik ben dan ook alleen bekend met de 505 en de 3030 ( of was het nou de 3010:???: ), dus ik ben erg benieuwd. Heb hem eigenlijk gekocht omdat Speedy er erg enthousiast over was. :cooler:

Misschien dat jullie alvast wat tips kunnen geven over welke standen bruikbaar zijn ( en dan dus met name voor metal:rockon: )

Speeddemon
6 april 2006, 23:57
Stack II en Combo 112.

Driver op 3 uur, niet teveel laag, beetje hoog erbij, en veel volume.

R&B en Metal settings zijn totaal ruk. Stack I moet je van houden. Zoom box is instant Brian May.

Antal
7 april 2006, 00:04
Stack II en Combo 112.

Driver op 3 uur, niet teveel laag, beetje hoog erbij, en veel volume.

R&B en Metal settings zijn totaal ruk. Stack I moet je van houden. Zoom box is instant Brian May.

De metal setting is ruk??? Hmm, krijg ik met die stack en die combo setting wel een metalgeluid dan?

Speeddemon
7 april 2006, 00:37
De metal setting is ruk??? Hmm, krijg ik met die stack en die combo setting wel een metalgeluid dan?
en hoe!

die Stack II setting is superstrakke Pantera/Iced Earth metal.

Combo112 is meer Zakk Wylde/Hammerfall, iets ronder.
ik heb die Choir 5050 ook trouwens; die 2 samen is een leuke minimalistische metal-setup.

pinbackfreak
8 april 2006, 00:30
Wat ik zoek? Een distortionpedaal waar een strakke powermetalsound uitkomt.

Eigenlijk zoek ik precies hetzelfde.
Naast een mooie drive sound.
Ik heb een HIWATT custom 100 en nog geen echte goede gitaar,
ook daar wordt aan gewerkt...