PDA

View Full Version : Verschil tussen germanium en silicium fuzz?



Rhythm Machine
28 maart 2006, 20:04
ik lees hier wel eens over verschillende fuzzes met Ge en Si transistors maar heb daar tot nu toe niet veel aandacht aan besteed omdat ik niet in de markt was voor een fuzz. ik heb hier nu enkele clips gehoord (van Bluegate en Lord Riffenstein), en misschien moet ik toch maar eens een fuzz aan mijn (kleine) collectie gaan toevoegen. Ik speel rhythm guitar in een classic rock coverband. Wat heb ik nodig, germanium of silicium?

Thanks,

RM

bluegate
28 maart 2006, 21:09
Ik dacht eerst ook Fuzz is niks, maar daar ben ik na het horen van Eric Johnson
op teruggekomen.
De DVD "Live from Austin TX" is echt waanzinnig en dat resulteerde in een
mailtje naar Remco.
Samen met de Eventide en OCD vormt de Bluefuzz nu mijn Main setup.
Mijn Guytron laat ik al heel vaak thuis, maar dat heeft meer met vervoer
te maken.

Remco heeft mij geholpen bij het maken van de juiste Fuzz.
Heb hem gewoon een aantal clips gestuurd van wat ik wilde hebben.

Speeddemon
28 maart 2006, 21:11
Wanneer je silicium transistors met lage gain (hFE) waardes neemt (rond de 90-130), vind ik er eerlijk gezegd weinig verschil tussen zitten.
Waar de germanium transistors meestal beter in zijn, is het 'opcleanen'.
Silicium torren cleanen ook wel aardig op als je de volume knop van je gitaar terugdraait, maar germanium transistors doen dat met iets meer 'jus'/mojo.

High gain silicium (hFE >400) transistors klinken vaak scherper dan germanium, al hangt dat ook weer af van 't circuit. In een Fuzz Face circuit wordt 't gauw een schelle bende, terwijl in een Big muff circuit er juist high gain transistors (2N5088) nodig zijn, en toch klinkt dat pedaal romig, als ik 't zo hoor van de gebruikers.

Rhythm Machine
28 maart 2006, 22:18
Bedankt voor de uitleg jongens. Welke Fuzz kunnen jullie aanraden voor de 70's classic rock die ik speel? Ik denk dan in de richting van Rocky Mountain Way van Joe Walsh/James Gang. Eric Johnson leads zijn niet mijn ding (zeker niet slecht, ik heb zijn eerste 3 cd's, maar niet wat ik zelf speel). Moet MXR formaat zijn om op mijn board te passen.

RM

Jerre
29 maart 2006, 00:33
Met zoeken kan ik je niet echt helpen, ben zelf ook nog op zoek, maar algemeen kan je stellen dat silicium wat scherper klinkt en germanium wat romiger.
Hoe scherp of romig hangt een deel van het pedaal zelf af.

Mitch
29 maart 2006, 09:48
Belangrijker nog: over wat voor versterker speel je ? Eénkanaals ? Mastervolume ? Wil je de fuzz op een clean geluid zetten of op een al oversturende sound ?

Lucluc
29 maart 2006, 12:34
Wanneer je silicium transistors met lage gain (hFE) waardes neemt (rond de 90-130), vind ik er eerlijk gezegd weinig verschil tussen zitten.

In de fuzzfactory heb ik twee silicium torren geprobeerd met 300 en 500 hfe en vond het verschil nihil met de germanium set dat er al inzat van 70 en 130 hfe. Het verbaasde me zeer. Ook niet meer gain, misschien ietsje meer output.

Speeddemon
29 maart 2006, 12:41
of je siliciumtorren lekten veel (waardoor ze een ECHTE hFE waarde hadden, die veel lager is), of 't ligt puur aan 't circuit.

Maar in mijn Fuzzpedalen maakt 't ontzettend veel uit!
Zelfs 't verschil tussen 2N3904's (hFE's rond de 240-280) en de BC109C's (hFE's 500-600) is duidelijk hoorbaar, en een aantal gebruikers van de Miami Fuzz hebben duidelijk hun voorkeur voor de één of de ander uitgesproken (fullorder & Rock 'n Roll voor de BC109C's, LordRiff voor de 2N3904's).

Lucluc
29 maart 2006, 13:17
Ik zal er eens wat meer proberen en eens kijken of het dan wel wat uitmaakt. Krijg jij echt meer gain?

Speeddemon
29 maart 2006, 13:19
ietsje meer, maar vooral meer sustain, en karakter-verandering.

Rhythm Machine
29 maart 2006, 18:45
Belangrijker nog: over wat voor versterker speel je ? Eénkanaals ? Mastervolume ? Wil je de fuzz op een clean geluid zetten of op een al oversturende sound ?

50 watt Marshall JCM800 uit 1984, model 4010, 1x12" combo met 1 kanaal, master volume en een 150 watt Celestion Sidewinder, plus een Marshall model 1933 extension cab met een 200 watt Electro Voice EV12L. Mijn basisgeluid is licht overstuurd met de volumeknop van de gitaar op 10, wordt snel clean als ik de volumeknop iets terugdraai(preamp op 1, master op 2, treble, mid, bass en presence op 6). Mijn gitaar is een Gretsch '62 Duo Jet reissue met TV Jones Powertron humbuckers.

RM

Mitch
29 maart 2006, 19:31
Da's mooi. Die 4010 is redelijk helder voor een EL34 bak, dan zou ik geloof ik eerder voor germ gaan, haalt voor mijn gevoel het 'scherpe randje' er iets mooier vanaf dan sil. Maar goed, in beide gevallen: naar mijn smaak is het qua instelbaarheid ook vooral de input/output caps die de toon sterk beïnvoleden (en als ik het zo lees heeft Speedy die aardig voor elkaar) en natuurlijk een instelbare bias. Daarmee kun je 'm makkelijk wat meer richting drive draaien, wat zeker voor rhythm een groot voordeel is.