PDA

View Full Version : Probleem(?) met nieuwe Ibanez



DrunkStranger
28 maart 2006, 19:56
Heb nieuwe ibanez gekocht...E-tuning gestemd...en die maakt op de 1ste fret, vooral de hogere snaren, storend lawaai..;lijkt alsof de snaren te dicht staan...
Is dat gewoon omdat het een nieuwe gitaar is?Of is het een echte probleem en moet ik liefst terug naar die winkel?

Bedankt alvast

Reigor
28 maart 2006, 19:58
Ik denk dat je fretbuzz bedoelt. Gewoon een tijdje spelen, dan worden de snaren vanzelf goed. Anders andere snaren kopen.

nielsduursma
28 maart 2006, 20:03
Ik denk dat je fretbuzz bedoelt. Gewoon een tijdje spelen, dan worden de snaren vanzelf goed. Anders andere snaren kopen.

dat wil niet zeggen dat fretbuzz overgaat...

Reigor
28 maart 2006, 20:05
dat wil niet zeggen dat fretbuzz overgaat...
Mwah, bij mij wel..

DrunkStranger
28 maart 2006, 20:08
dat wil niet zeggen dat fretbuzz overgaat...

maar ligt dat aan de snaren of aan de fretboard?

Coco
28 maart 2006, 20:13
doet die van mij ook, 'k dacht eigenlijk dat het aan mijn beroerde manier van spelen lag

nielsduursma
28 maart 2006, 20:15
meestal is fretbuzz (als dat het probleem is) opgelost met een goede afstelbeurt. als je nog geen verstand van gitaren hebt en van de werking van alle componenten zegmaar, kan je dat beter aan een goede winkel overlaten. kost vaak niet meer dan 35 euro, en IK vind dat menig gitaar er beter van gaat spelen.

DrunkStranger
28 maart 2006, 20:23
Hmm, en wat houdt zo'n afstelbeurt in dan?

nielsduursma
28 maart 2006, 20:35
Hmm, en wat houdt zo'n afstelbeurt in dan?

dat iemand je gitaar een soort tuned, dus de hoogte van de snaren, de intonatie (zorgen dat alle noten zuiver en goed klinken) je half afstellen, een poetsbeurd, elementen op de juiste hoogte zetten. nieuwe snaren zitten meestal bij de prijs erin. en je zal merken dat je gitaar fijner speelt, en beter klinkt

marter544
28 maart 2006, 20:44
Als je in de buurt van Enschede woont, zou ik naar American Guitarstore gaan. Ik heb daar voor 42 euro 2 nieuwe frets, die 2 fretten laten vlakken, nieuwe snaren, en een afstelbeurt gekregen. Maar als je nog nooit eerder een gitaar hebt laten afstellen, zal het je verbazen hoe veel makkelijker een goed afgestelde gitaar speelt!

Eko
28 maart 2006, 22:49
Bij een goede afstelbeurt wordt gekeken of je hals hol of bol staat en deze weer goed gezet.Je zadels worden afgesteld zodat je snaren weer met de radius van je hals meelopen. Intonatie wordt geregeld. De afstand van de zadels t.o.v. je topkam. Hiermee wordt de gitaar toonzuiver over je gehele toets. Je elementen worden afgesteld zodat je met aanslaan geen metaal raakt en ze worden eventueel horizontaal gezet. Schoonmaken en snaren erop!
Als je dit doet terwijl je bv andere snaren er op laat zetten wordt eventueel je topkam aangepast aan dikkere snaren en je stemmechanieken nagelopen.
Je ziet, als je niet zoveel ervaring hebt is het verstandig dit te laten doen. Soms wel 2x per jaar als je heel veel speelt.