PDA

View Full Version : SD phat cats en mn Yamaki



chennie
28 maart 2006, 19:19
hoi, ik ben even op zoek naar een second opinion over het volgende:

Ik heb een 70's yamaki Les Paul Custom, een lawsuit model is mij verteld. Deze is uitgerust met SD alnico2 pro in de brug en '59 in de nek. Opzich een goede rockgitaar. Echter, misschien iets te basic. Mijn andere gitaar (ook les paul model) is uitgerust met SD SH-6 "Distortion" Behoorlijke hot pick ups en daar speel ik mn metal, hardcore, punk onzin mee. Maar ik kan er ook behoorlijk mee uit de voeten met mindere gain tot clean stukken. Oftewel mijn Yamaki is op zich behoorlijk overbodig qua sound. Overigens mn versterker is een mesa recto-verb. Die kan redelijk van clean, naar clean met een randje, naar stoner achtige gain, tot hele moderne gain. Dus de verscheidenheid in mn versterker is aanwezig.
Nou zat ik erover te denken om die Yamaki uit te rusten met SD Phat cats. Dan heb ik een iets breder aspect van het geluidsspectrum. Echter die dingen zijn duur, dus voor niet zo'n 1 , 2, 3 beslissing. Kan iemandmij vertellen hoe ze gedragen tov de alnico 2 pro en 59? De SD site biedt me weinig uitkomst, er zijn ook geen sound clips.

ccc
28 maart 2006, 20:58
Besef je wel dat die SD phatcats eigenlijk P-90's zijn in Humbucker formaat ?
Origineel zijn ze in '99 ontworpen voor de Hamer Newport, die een semi-hollowbody is. Pas een jaar of twee later werden ze door SD op de markt gegooid.
Qua klank kun je zeggen een "mellow" P90.

chennie
28 maart 2006, 21:27
jah, ik weet dat het p90 in humbuckerformaat zijn, maar ik kon ook opmaken dat ze niet echt "true" zijn aan "echte"p90. tenminste dat heb ik mij laten vertellen. Dus vandaar even dit topic.

Negative K3 fan
28 maart 2006, 22:50
op zich natuurlijk wel een goed idee, maar 2 phat cats kosten behoorlijk wat knaken terwijl er al superdegelijke elementen inzitten... ik zou in jou situatie eerst bekijken of dat geld niet beter ergens anders in gestopt kan worden.

chennie
29 maart 2006, 00:08
ik heb gespaard ;) (lees: dit kwartiel geen grote zelf bouwprojecten gehad)

Ik lees voornamelijk dat ze in hollow bodies worden gestopt. Zouden ze ook klinken in les pauls ? Dus mahonie body, maple top, je kent het. Zouden ze daar niet te modderig van worden ?

Negative K3 fan
29 maart 2006, 13:21
zeker niet, p90s zijn echt de shit daar niet van!! maar het is wel veel geld wat natuurlijk ook aan andere gitaarspullen kan worden gedoneerd :)

chennie
29 maart 2006, 14:16
....zoals ?

BVD
29 maart 2006, 15:22
Kheb een Phat Cat in een LP, zowel in brug als in halspositie gehad, en het is een geweldige pickup.
Modderig worden ze helemaal niet, ik zou eerder schrik hebben dat ze bij een hollowbody iets te schel worden.
Het is geen 'echte' P90 omdat ze geloof ik keramisch zijn.
Ze hebben wel ballen voor een P90, maar zijn makkelijk te temmen met volumepot.

Squier4ever
29 maart 2006, 19:06
Als het je om de centen te doen is: heeft GFS nix?

chennie
29 maart 2006, 19:32
nee ik ben een merkslaaf. =)

serieus: ik zit al enige tijd over na te denken en mijn gedachten zitten gewoon vast op die picks, maar omdat ik niet zoveel info kan vinden wat anders is dan wat ik 100 keer heb gelezen van de SD site of de te lovende of te niet-lovende reviews op harmony central wou ik nog wat info op het oude vertrouwde gitaarforum =)

@BVD als ze echt geweldige pick ups zijn, waarom heb je ze weggedaan ?
Volgens de SD site zijn ze minder hot dan normale p90, maar ze hebben volgens jou wel ballen. Ik weet niet wat jijzelf precies speelt, maar bv harde rock kunnen ze goed mee uit de voeten? Enige metal neiginge ? En hoe klinken ze met veel gain? Kan ik dan wel modderige picks verwachten?

BVD
29 maart 2006, 20:34
nee ik ben een merkslaaf. =)

serieus: ik zit al enige tijd over na te denken en mijn gedachten zitten gewoon vast op die picks, maar omdat ik niet zoveel info kan vinden wat anders is dan wat ik 100 keer heb gelezen van de SD site of de te lovende of te niet-lovende reviews op harmony central wou ik nog wat info op het oude vertrouwde gitaarforum =)

@BVD als ze echt geweldige pick ups zijn, waarom heb je ze weggedaan ?
Volgens de SD site zijn ze minder hot dan normale p90, maar ze hebben volgens jou wel ballen. Ik weet niet wat jijzelf precies speelt, maar bv harde rock kunnen ze goed mee uit de voeten? Enige metal neiginge ? En hoe klinken ze met veel gain? Kan ik dan wel modderige picks verwachten?

Haha, ik heb ze niet weggedaan, het was trouwens maar eentje, ik heb heel de gitaar omgeruild :satisfie:
Ik had me vergist, het waren geen keramische, maar Alnico II zie ik op de SD site.
Qua genre's staat er dit:
Recommended for country, jazz, blues, rockabilly, classic rock and heavy rock.
en dat is ook mijn ervaring, je kan er een lekker jankende blues mee doen, met een rauwe bite voor slag, maar hij kan scheuren voor stevige rock ook, vooral dat laatste deed ie voor mij.
Hoe 'hot' ze nu juist zijn weet ik niet, maar dat is 'maar' een inganssignaal voor je amp, kijk naar actieve pickups, zijn er genoeg die geen 'ballen' hebben, ik heb een Vintage Strat die meer ballen heeft dan menig humbuckergitaartje.
Voor metal zouden ze niet mijn eerste keuze zijn, maar ik speel dan ook nooit metal, high gain kan ik je dan ook weinig over vertellen, ik ben meer een crunchman, maar als ze moddrig zouden worden met veel gain is het ofwel té veel gain ofwel ligt het aan je amp.
Ik gebruik ook soms wat feedback, en ze blijven goed controleerbaar altijd.
Voor mij persoonlijk zijn ze super, maar wat jij nu net zoekt in een P90 kan ik moeilijk weten, ik wil je enkel aanraden ze zeker niet over te slaan in je zoektocht.
Ik ben erover aan het denken me opnieuw eentje aan te schaffen, als je eentje koopt en hij bevalt niet ben ik misschien wel kandidaat.

Oja, ik had de brugversie en het leukst vond ik die aan de hals in combinatie met een hum aan de brug, de brugversie heeft iets meer output gewoon, maar met een stevige hum aan de brug kan dat geen kwaad, P90's zijn van nature al wat minder dan humbuckers van output, geeft iets prettigere balans IMHO.

chennie
29 maart 2006, 21:35
Ik denk ook niet dat ze voor metal geschikt zijn, maar wie weet he wat jij allemaal speelt =) Maar bedankt, ik denk dat je me er alles over kon vertellen wat je kon. Wat ik zelf speel is veel hardcore metal stuff. Maar ik vind rockabilly en blues achtige dingen ook leuk om te doen, ben daar alleen wel beduidend minder in. Wat ik erg mooi vind is ook het Gretsch achtige geluid. Maar goed dat is een gretsch en weer een slag anders.

Iemand anders nog ?
Als ik mn oude zekers kan verkopen, dan denk ikd at ik zekers wel een set aan ga schaffen.

ccc
29 maart 2006, 21:47
Ik denk ook niet dat ze voor metal geschikt zijn, maar wie weet he wat jij allemaal speelt =) Maar bedankt, ik denk dat je me er alles over kon vertellen wat je kon. Wat ik zelf speel is veel hardcore metal stuff. Maar ik vind rockabilly en blues achtige dingen ook leuk om te doen, ben daar alleen wel beduidend minder in. Wat ik erg mooi vind is ook het Gretsch achtige geluid. Maar goed dat is een gretsch en weer een slag anders.

Iemand anders nog ?
Als ik mn oude zekers kan verkopen, dan denk ikd at ik zekers wel een set aan ga schaffen.

Hiervoor zijn ze ontworpen, en de stijl van gitaar maakt al duidelijk voor welke muziek;
http://i3.photobucket.com/albums/y52/conrad5113/korina%20lente/KORINANEWPORT.jpg

Johnny Thunders
29 maart 2006, 21:49
Ik zat er over na te denken om die dingen in m'n strat te doen, misschien niet echt een allerdaagse combi, maar dat moet toch best kunnen?

ccc
29 maart 2006, 21:53
Ik zat er over na te denken om die dingen in m'n strat te doen, misschien niet echt een allerdaagse combi, maar dat moet toch best kunnen?

Toch niet....

chennie
29 maart 2006, 22:06
best een mooie gitaar.
Misschien moet ik ze maar gewoon halen =) less talk more rockin'

Ik weet niet of je bekend met de band The living End, dat speel ik ook heel vaak na (probeer ik). Dat is denk ik heelgoed geschikt met dat soort pups.
Dan nog de band Social Distortion. die hebben goldtops met p90's in jcm800 flink open gedraaid. Ook een mooi geluid, echter dat zijn de hotte keramische. Dus ook weer anders dan die phat cats.

Johnny Thunders
29 maart 2006, 22:26
Toch niet....

want?........

ccc
29 maart 2006, 22:35
want?........

Als je er 3 humbuckersized pups wil inproppen, voor mij goed, maar je zal heel wat werk en geld instoppen voor een onbekend resultaat en er is geen weg terug. Er zijn genoeg mogelijkheden om zonder freeswerk te gaan experimenteren met pickups in een strat.

chennie
29 maart 2006, 22:38
@CCC misschien heeft die wel een strat met een humbucker bij de brug ? ;)
Ok er zullen vast mensen zijn die dat dan geen strat meer vinden. Maar misschien is die net als ik, totaal ontwetend wat strats betreft =)

Negative K3 fan
29 maart 2006, 23:00
best een mooie gitaar.
Misschien moet ik ze maar gewoon halen =) less talk more rockin'

Ik weet niet of je bekend met de band The living End, dat speel ik ook heel vaak na (probeer ik). Dat is denk ik heelgoed geschikt met dat soort pups.
Dan nog de band Social Distortion. die hebben goldtops met p90's in jcm800 flink open gedraaid. Ook een mooi geluid, echter dat zijn de hotte keramische. Dus ook weer anders dan die phat cats.

wat betreft living end kom je wel een goed eind met die bad cats denk ik... dat nummer van hun, closing in geloof ik, is echt geweldig geniaal!

Johnny Thunders
30 maart 2006, 12:36
Als je er 3 humbuckersized pups wil inproppen, voor mij goed, maar je zal heel wat werk en geld instoppen voor een onbekend resultaat en er is geen weg terug. Er zijn genoeg mogelijkheden om zonder freeswerk te gaan experimenteren met pickups in een strat.

Ik wilde er gewoon een HH slagplaat op zetten en dan twee elementen erin inplaats van drie. Dan hoef ik toch niet te fresen? En als het dan geen echte strat meer is, mij een zorg. Daarnaast, het is toch leuk om met een gitaar te expirimenteren.
Je hebt wel gelijk dat er zat alternatieven zijn waarvan inmiddels bekend is dat het werkt.