PDA

View Full Version : elementen



moos
28 maart 2006, 14:43
Hallo medebouwers,
Mijn eigen gitaarprojectje is nu zover dat ik de elementen kan plaatsen.
Het worden in ieder geval 2 humbuckers. Wat ik zoek zijn elementen met een lang sustain, zoals hey geluid van David Gilmour, of Santana.
Ik heb het idee dit te zoeken in actieve elementen. Am I right?:???:

moos
29 maart 2006, 12:17
Niemand een idee????:o

G.G.
29 maart 2006, 12:24
Moos, vertel eerst eens wat voor houtsoorten je gebruikt hebt, kan iets handiger zijn om een idee te krijgen wat je nodig hebt.

Post eens een fotootje met korte beschrijving ofzo.

Mattia
29 maart 2006, 12:59
Je noemt daar ook twee gitaristen met VOLSTREKT andere gitaren/pickups/systemen (Santana en Gilmour; de eentje speelt op 'n strat met EMGs, de ander op een eigen model mahonie/maple gitaar met humbuckers).

Sustain moet je niet hebben van pickups, maar van de constructie van de gitaar zelf en niet te vergeten de keuze van versterker+effecten+speelstijl. Elementen spelen ook wel een rol, maar niet per se een bepalende rol.

moos
29 maart 2006, 13:18
Jongens, jullie hebben gelijk. Ik zal in een volgende post iets meer vertellen en laten zien, als ik tenminste door heb hoe je foto's kan plaatsen.

almarvk
29 maart 2006, 13:38
Dat doe je door linkvanhetplaatje

Uiteraard zonder de spaties ertussen...

moos
29 maart 2006, 13:43
Mijn plicht roept, ga 't morgen proberen......

moos
30 maart 2006, 10:29
Hierbij enkele foto's
http://i58.photobucket.com/albums/g274/viv26/ric/__2_0002aa.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g274/viv26/ric/_18_0018aa.jpg
http://i58.photobucket.com/albums/g274/viv26/ric/_11_0011aa.jpg
Wel, lukt ook nog :D
Enkele gegevens:body: ik meen essen
Hals: vox humana
Bij gelegenheid zal ik er meer sturen

G.G.
30 maart 2006, 11:38
Dat Gilmour geluid moet wel lukken met emg's. Santana wordt iets lastiger. Denk dat je gewoon met experimenteren en kijken wat je lekker vind klinken. Zoals eerder gezet zit "geluid" ook in randapparatuur, versterken, vingen, plectrum en techniek.

charlotte
30 maart 2006, 12:36
Hey Moos,

Ziet er goed uit, als je beide geluiden wil kunnen maken;
Gilmour speelt op een strat= single coils elementen, Santana speelt op PRS met humbuckers= dubbelspoels elementen.
Wil je voor de look het single coil element plaatsen, en toch geluid a la santana kunnen produceren, dan kun je een humbucker in de vorm van een single coil plaatsen,die zijn verkrijgbaar; Seymour duncan en Dimarzio als ik me niet vergis,ook is het mogelijk humbuckers te plaatsen, en daar een coil tap op toe te passen, hierdoor kun je dan ook single coil geluid maken.

Succes , groetjes Charlotte . :lp:

Orpheo
30 maart 2006, 13:27
wat ik zou doen in zo'n gitaar, van essen, is de superdistortion in brug, air norton in hals (lekker warm smoooth geluid) en een faseswitch maken. opdat je de humbucker uit fase kan zetten (per pup dus. je zet de humbucker uit fase) geeft n heel erg singlecoil geluid. hoppa. santana met een flick of a switch, en ff de andere kant op, hoppa, gilmour. niks aan t handje :)

moos
1 april 2006, 00:09
Superditortion en air norton, van welk merk?? Ben de laatste nog niet tegengekomen........

charlotte
1 april 2006, 09:23
Hoi , :)

Da's van Dimarzio......

groetjes Charlotte . :rockon:

moos
2 april 2006, 13:48
iedereen bedankt voor de reacties:D. Heb weer iets om over na te denken.....

moos
3 april 2006, 19:38
Wel Orpheo, ik heb je raad overgenomen. Ik heb beide elementen besteld.
Maar hoe maak ik een faseswitch??? Heb je iets van een schema?

Orpheo
3 april 2006, 20:23
Wel Orpheo, ik heb je raad overgenomen. Ik heb beide elementen besteld.
Maar hoe maak ik een faseswitch??? Heb je iets van een schema?

faseswitch; welke wil je precies? dat je 2 pups aan hebt, en ze dan ten opzichte van elkaar uit fase zet, of dat je de humbucker zelf uit fase zet?

either way, je vindt de schema's op www.seymourduncan.com bij humbuckers. als je eenmaal t doosje krijgt moet je wel ff kijken in de handleiding die dimarzio geeft, welk draadje wat doet natuurlijk, en dat dan 'vertalen' naar s.d.'s draadjes. uit mijn hoofd:

groen=groen
zwart=rood
rood=wit
wit=zwart

links seymour duncan. rechts dimarzio. in het doosje heb je ook nog een papiertje met n schema overigens. tis echt heel eenvoudig. je neemt een 2weg DPDT toggle. dus zo'n ding met 2x3 rijtjes.

x x x

y y y

van de linkerboven x naar rechteronder y een loop solderen, van rechterboven x naar linkeronder Y een loop. hot gaat naar mid Y. cold naar mid x. output is rechter y. rechter x gaat naar aarding.

uit mijn hoofd is dat. de site van SD is natuurlijk wat duidelijker, maar goed.

Succes!

Gerrit
3 april 2006, 21:04
Je noemt daar ook twee gitaristen met VOLSTREKT andere gitaren/pickups/systemen (Santana en Gilmour; de eentje speelt op 'n strat met EMGs, de ander op een eigen model mahonie/maple gitaar met humbuckers).

Sustain moet je niet hebben van pickups, maar van de constructie van de gitaar zelf en niet te vergeten de keuze van versterker+effecten+speelstijl. Elementen spelen ook wel een rol, maar niet per se een bepalende rol.


De elementkeuze is voor een groot deel zeker bepalend voor de sustain.
Zet maar is bijvoorbeeld een setje emg in je strat, of een set kinman je sustain zal toenemen.

http://www.kinman.com/html/toneWorkshop/perfectGuitar.htm#sustain

moos
4 april 2006, 12:44
Dank je Orpheo, ik wacht ff tot ik ze in huis heb, zodat ik kan zien wat je bedoelt.