PDA

View Full Version : wet/dry/wet system



ateng
27 maart 2006, 20:04
Wie speelt hier via een wet/dry/wet system?
En is dat wel handig live want uiteindelijk bepaalt toch de geluidsman hoe het uit de PA komt.
In de studio is dat een ander verhaal omdat afmixen achteraf gebeurt.

Nitefly7
7 april 2006, 13:06
Wie speelt hier via een wet/dry/wet system?
En is dat wel handig live want uiteindelijk bepaalt toch de geluidsman hoe het uit de PA komt.
In de studio is dat een ander verhaal omdat afmixen achteraf gebeurt.

volgens mij spelen er meer mensen live w/d/w dan dat ze opnemen, die fijne spreiding komt beter tot z'n recht als je de fysieke spreiding ook hebt lijkt me...

Jimi Hendrix
7 april 2006, 14:26
Ik gebruik W/D/W, maar dan in de vorm met microfoon voor de droge cab, dan bij het micsignaal de effecten mixen en dat sturen naar full range powered monitors (zonder DRY).
geluidsman kan dan een mono-, stereo-, W/D-lijntje krijgen, of 3 lijntjes wat hij wil. In de studio idem.

Voordeel: geen faseproblemen.
Voordeel 2: met W/D/W kun je met effecten opnemen (speelt lekker) maar als 't toch niet bevalt het D-signaal door andere effecten halen. En uiteraard kun je stoeien met de verhouding D vs Effecten.

Je geluid is natuurlijk wel iets anders dan wanneer je effecten ook door een buizeneindtrap gaan en door een mic worden opgepikt.

ateng
9 april 2006, 21:58
Oke die voordelen snap ik maar de geluidsman bepaalt toch de mix dus dat heb je dan niet in eigen hand dus en dan heb ik het over in een live situatie.

[quote]volgens mij spelen er meer mensen live w/d/w dan dat ze opnemen, die fijne spreiding komt beter tot z'n recht als je de fysieke spreiding ook hebt lijkt me...[quote]

Wat heb je aan een fijne spreiding als het door de geluidsman niet tot zijn recht wordt gebracht. Op podium kan het allemaal wel prachtig klinken maar uiteindelijk komt het door de PA wat je zelf niet kan mixen... toch. Of zie ik dat verkeerd.

Nitefly7
10 april 2006, 00:07
Ik gebruik W/D/W, maar dan in de vorm met microfoon voor de droge cab, dan bij het micsignaal de effecten mixen en dat sturen naar full range powered monitors (zonder DRY).
geluidsman kan dan een mono-, stereo-, W/D-lijntje krijgen, of 3 lijntjes wat hij wil. In de studio idem.

Voordeel: geen faseproblemen.
Voordeel 2: met W/D/W kun je met effecten opnemen (speelt lekker) maar als 't toch niet bevalt het D-signaal door andere effecten halen. En uiteraard kun je stoeien met de verhouding D vs Effecten.

Je geluid is natuurlijk wel iets anders dan wanneer je effecten ook door een buizeneindtrap gaan en door een mic worden opgepikt.

Larry Carlton en Eric Johnson spelen idd ook zo, een van de 2 heeft ooit gezegd (denk dat 't LC was) dat hij "de enige was die dat zo deed"...

Eigenlijk is dat gewoon 'studio-opname' achtig: droog inspelen en achteraf wat effectjes erbij mixen...

ik denk dat als een geluidsman inderdaad 3 sporen voor gitaar kan (wil?) hebben, dat hij ze dan óf in gelijke mate bijregelt (hij zal live niet de luxe pakken van een wet left/wet right vs. dry (midden) balans)...
óf de 'wette' kanalen bij mekaar pakt en dan 2 signalen regelt (wet + dry)


Wat heb je aan een fijne spreiding als het door de geluidsman niet tot zijn recht wordt gebracht. Op podium kan het allemaal wel prachtig klinken maar uiteindelijk komt het door de PA wat je zelf niet kan mixen... toch. Of zie ik dat verkeerd.

...een goed optreden heeft te maken met muzikanten die zich geen zorgen hoeven te maken hoe het in de zaal klinkt en een geluidsman die het podiumgeluid eer aan doet....

Lukather gebruikt live drie 2x12 kasten die ook w/d/w gemonitord worden backstage... maar hoe de zaalmixer deze signalen 'respecteert'...

het klinkt altijd wel gaaf,

....bovendien is iedere zaal toch akoestisch nooit-ideaal, dus in hoe verre het überhaupt verschil maakt...

als ik het gesleep kon rechtvaardigen speelde ik altijd wel w/d/w, maar qua repeteren vond ik too much...

Jimi Hendrix
10 april 2006, 08:08
Eigenlijk is dat gewoon 'studio-opname' achtig: droog inspelen en achteraf wat effectjes erbij mixen...


Eigenlijk wel ja :sssh:
Bij opnames neem ik eigenlijk altijd stereo op, hoewel w/d/w dan nog een ander voordeel heeft: nl. dat je D kunt pannen waar je wilt en daarnaast ook nog de plaatsing van de effecten kunt bepalen.

Ik kan me trouwens voorstellen dat als je met vaste crew speelt ik alleen een D cab meeneem en de effecten vervolgens over de monitors laat terugkomen.

Analie-G
10 april 2006, 11:48
Nou, ik speel dus altijd w/d/w en dat komt in de zaal zekers tot zijn recht.....meeste geluidsmannen weten wel degelijk wat ze ermee moeten doen en das niet de fx bij mekaar zetten .....!!!

FX klinken en zaal echt wel stereo en mijn dry is in het midden.
Hangt natuurlijk altijd van je betrouwbaarheid af naar je geluidsman.....in cafe`s etc heeft het weinig nut om 3 weg te spelen....zelfs stereo ......dus gewoon beuken met een mono top en fx is meer als voloende...

Lukather klinkt wel degelijk 3 weg in de zalen en niet zo gek ook zeg !!!

Gr,

Nitefly7
10 april 2006, 16:24
Nou, ik speel dus altijd w/d/w en dat komt in de zaal zekers tot zijn recht.....meeste geluidsmannen weten wel degelijk wat ze ermee moeten doen en das niet de fx bij mekaar zetten .....!!!

als ze de 3 signalen willen en kunnen gebruiken dan is w/d/w inderdaad simpelweg ge-wel-dig ..

..met 'bij mekaar zetten' bedoelde ik dat hij een soort wet/dry balans zou maken als hij niet genoeg sporen voor je heeft/over zou hebben (zoals al vaker gezegd: gitaar opnemen/uitversterken blijft een kunst apart)



FX klinken en zaal echt wel stereo en mijn dry is in het midden.
Hangt natuurlijk altijd van je betrouwbaarheid af naar je geluidsman.....in cafe`s etc heeft het weinig nut om 3 weg te spelen....zelfs stereo ......dus gewoon beuken met een mono top en fx is meer als voloende...

Lukather klinkt wel degelijk 3 weg in de zalen en niet zo gek ook zeg !!!

Gr,

geluidsman is inderdaad een vak (ik schijn er ergens een diploma/certificaat voor te hebben, maar richt me nu vooral op optreden en af en toe opnemen) en de betrouwbaarheid ervan is des te :rockon: 'er inderdaad!


in café's etc is mono the way to go...

...en Lukather klinkt live super, maar of het publiek het verschil tussen 'puur stereo' of w/d/w hoort: je 'hoort' geen 'dry', maar het optellen van z'n opstelling...

... ik zie 'm graag spelen! (Ahoy was erg te gek :rockon: :rockon: )