PDA

View Full Version : Marshall retube rebias



Gerrit
27 maart 2006, 16:15
Zoom zoom zoom zoom

EmgMaster
27 maart 2006, 17:10
Biassen moet je sowieso wel doen, dat weet ik wel. Hoe je dat zelf wil doen moet je maar even afwachten wat de andere antwoorden zijn. Wordt meestal afgeraden om zelf te doen, maar je geeft aan dat je het zelf wilt doen. Is volgens mij wel te doen. Let wel op!! Een buizenversterker staat onder hoge spanning, ook als ie uit staat. Weet wat je doet! Succes ermee!

nicoverduin
27 maart 2006, 17:31
Ik blijf het zeggen. Als niet weet je doet (lijkt duidelijk sprake van te zijn), Laat het doen. Het zijn de kosten niet.

Gerrit
27 maart 2006, 17:39
Niet mee eens, ik heb zat ervaring met dingen waar hoge stroom op staat, dus het risico ken ik.
Ik moet alleen een manier vinden om er achter te komen hoe het moet, en het wegbrengen is er daar geen van.

Mocht ik er dus niet in slagen voldoende informatie te verzamelen ga ik er niet aan beginnen, maar ik verwacht dat het wel gaat lukken.

nicoverduin
27 maart 2006, 17:45
Niet mee eens, ik heb zat ervaring met dingen waar hoge stroom op staat, dus het risico ken ik.
Ik moet alleen een manier vinden om er achter te komen hoe het moet, en het wegbrengen is er daar geen van.

Mocht ik er dus niet in slagen voldoende informatie te verzamelen ga ik er niet aan beginnen, maar ik verwacht dat het wel gaat lukken.wat je wilt

Franc
27 maart 2006, 18:35
Nico, niet zo nurks :dontgeti:

Als je gewend bent om met hoogspanning te werken en je kent de gevaren, kun je het best zelf
Lees deze thread maar eens: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=71531&page=4&pp=10&highlight=bias

guitartheo
27 maart 2006, 20:56
Ik weet niet hoe je duits is maar dit is een artikel: http://www.tube-town.de/diy/bias-einstellung.pdf hoe je het zelf zou kunnen doen met een zgn. biasadaptor en multimeter hoeft de vesterker ook niet open (als de afstelpot tenminste van de buitenkant bereikbaar is
Het is handig om het zelf te kunnen doen als je wel eens met andere (merk) buizen expirimenteert of met kouder of hetere afstelingen (vind ik).

hardus
27 maart 2006, 21:11
Het zijn de kosten niet.

Het gaat niet om die paar euro natuurlijk.
Het is het zelf willen kunnen doen.
Zonder was er geen werkbank toch?

nicoverduin
27 maart 2006, 21:17
dat is natuurlijk flauwekul. Het artikel begint met de vraag of er wel gebiasd moet worden. Dus inhoudelijke kennis over buizen is weinig of beperkt. Anders had je dat geweten. Verkeerd biassen kan enorme schade aanrichten aan zowel de buizen als de rest van de versterker. Daarnaast is het werken met buizen versterkers een zaak die de nodige voorzichtigheid nodig heeft. Ik heb uit het artikel niet kunnen halen dat de kennis aanwezig was.

ALs iemand dan toch van mening is dat hij/zij het beter weet.....be my guest. Maar ik zal het niet stimuleren.

De werkbank kan nooit bedoeld zijn om mensen te stimuleren bezig te laten zijn met levensgevaarlijke situaties. Van elkaar leren is prima. Maar dan mag er ook verwacht worden dat er enig huiswerk wordt gedaan.

Nico

Gerrit
27 maart 2006, 21:22
Tja, ik heb er schijt aan, en gevaarlijk ja goed opletten dus 3 keer nadenken bij wat je doet.
En mijn kennis van buizen is idd nihil, maar dat gaat niet lang meer duren.

In elk geval bedankt voor je antwoord.

SimonS
27 maart 2006, 21:24
Helemaal mee eens Nico,
...en daarom heb ik mijn amp ook maar gewoon weggebracht.

geen tijd om me veel in te lezen in het technische buizenverhaal
geen tijd om me te verdiepen in het schema
geen tijd om me te verdiepen in de versterker
geen zin om mezelf per ongeluk onder weet ik hoeveel volt te zetten ( "oeps" )
geen zin om met mijn lompe motoriek ff uit te schieten en weet ik veel wat.

Succes Gerrit :)

drap
27 maart 2006, 21:33
Ik blijf het zeggen. Als niet weet je doet (lijkt duidelijk sprake van te zijn), Laat het doen. Het zijn de kosten niet.

Het zijn de kosten niet??? Ik moest laatst E39,50 betalen voor het er in laten zetten van 2 kutbuizen! Pikant detail is dat vlak voor m'n huis de steekkar waar m'n versterker op stond op m'n hak heb doen laten komen. Gevolg; versterker plat op de grond en bij oppakken een akelig geluid van glas... je raadt het al... Ik ga het nu dus in vervolg ook zelf doen en heb daar al een biasadapter voor aangeschaft

nicoverduin
27 maart 2006, 21:56
Het zijn de kosten niet??? Ik moest laatst E39,50 betalen voor het er in laten zetten van 2 kutbuizen! Pikant detail is dat vlak voor m'n huis de steekkar waar m'n versterker op stond op m'n hak heb doen laten komen. Gevolg; versterker plat op de grond en bij oppakken een akelig geluid van glas... je raadt het al... Ik ga het nu dus in vervolg ook zelf doen en heb daar al een biasadapter voor aangeschaft
1) beter je huiswerk doen. Er waren goedkopere alternatieven geweest.
2) onzorgvuldigheid bij vervoer heeft niets met biassen te maken
3) Ben toch benieuwd wat je meet......

chocorookie
27 maart 2006, 21:57
MMMMM, E 39,50 of kans op een lekkere ontlading (lekkere vullingensmaakje in je mond) en misschien een kapotte amp(daaaaag OT/PT)

Alsjeblieft, kies dan eieren voor je geld.

Wil je het echt zelf doen, leer dan eerst de verschillende bias technieken, lezen van een buisspecificatie een berekenen van de dissipatie per buis t.b.v. de juiste instelling.

Eh, twee strijd of niet, tis niet zomaar ff een lampje vervangen.

Leesvoer: Aiken: http://www.aikenamps.com/Biasing.html
http://www.diyguitarist.com/GuitarAmps/PT-Biasing.htm
www.drtube.nl t.b.v. karakterestieken
ook een goede, werking van de bias: http://www.hoffmanamps.com/charts/Biascircuits.htm


PS, ook ik weet de smaak van die vullingen in je mond en trillende knietjes..........................;



Tja,

groeten choc

drap
27 maart 2006, 22:32
1) beter je huiswerk doen. Er waren goedkopere alternatieven geweest.
2) onzorgvuldigheid bij vervoer heeft niets met biassen te maken
3) Ben toch benieuwd wat je meet......

1) Er zijn in Groningen 2 gitaarboeren en vragen allebei gewoon uurloon
2) Klopt, maar ik wil alle risico's op herhaling uitsluiten en het daarom zelf leren.
3) De oppervlakte nou goed. Dat weet ik dus nog niet. Ja, stroom. Verder geen idee, amperes, volt, wattage... me don't know yet

drap
27 maart 2006, 22:35
MMMMM, E 39,50 of kans op een lekkere ontlading (lekkere vullingensmaakje in je mond) en misschien een kapotte amp(daaaaag OT/PT)

Alsjeblieft, kies dan eieren voor je geld.

Wil je het echt zelf doen, leer dan eerst de verschillende bias technieken, lezen van een buisspecificatie een berekenen van de dissipatie per buis t.b.v. de juiste instelling.

Eh, twee strijd of niet, tis niet zomaar ff een lampje vervangen.

Leesvoer: Aiken: http://www.aikenamps.com/Biasing.html
http://www.diyguitarist.com/GuitarAmps/PT-Biasing.htm
www.drtube.nl t.b.v. karakterestieken
ook een goede, werking van de bias: http://www.hoffmanamps.com/charts/Biascircuits.htm


PS, ook ik weet de smaak van die vullingen in je mond en trillende knietjes..........................;



Tja,

groeten choc

Kijk, met deze link kan ik en de topicstarter tenminste wat, waarvoor mijn dank :) Ik heb trouwens wel 1 voordeel, ik heb een zwager die is afgestudeerd op zware elektrotechniek. Die kan vast voorkomen dat ik ondervind hoe vullings smaken

Gerrit
27 maart 2006, 22:42
FF naar de tone factory gemaild, naar aanleiding van dit ding.

http://www.tonefactory.nl/shop/product_info.php?cPath=1_14&products_id=1104

Ik dit antwoord terug.


Hallo Gerrit,

Bedankt voor je mailtje! Het afstellen van de bias zeker mogelijk met jouw versterker.
Je hebt daar zoasl je al schrijft een multimeter en een biasadpater voor nodig.
Echt internetpagina's waar je ze stap voor stap uitleggen hoe het werkt ken ik niet.
Het stelt echter niet zo heel veel voor, hoor.
Met de Biasadapter komt een NL stap voor stap handleiding waar iedereen,
met LTS Zwakstroom mee uit de voeten kan. M.a.w. het is erg eenvoudig voor degenen met een soldeerbout,
een schroevendraaier en een multimeter.

Simpel gezegd: Zet de Biasadapter in elkaar, meet de anodestroom (pin3 en pin 8 ),
adapter erin, buizen erin, tabel checken voor de juiste waarde, afstellen.
Dit staat allemaal stap voor stap in de handleiding.


Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Heb je nog vragen, mail me gerust!


Groeten,

Tonefactory.nl

Dus, een stap verder.

Geronimo
27 maart 2006, 22:45
De werkbank kan nooit bedoeld zijn om mensen te stimuleren bezig te laten zijn met levensgevaarlijke situaties. Van elkaar leren is prima. Maar dan mag er ook verwacht worden dat er enig huiswerk wordt gedaan.

Nico

Denk dat ie dat heus wel van plan is Nico als ik dit lees...


Het probleem is dan dat ik niet weet hoe ik dat zou moeten doen, maar ben wel erg handig en zou dit graag willen leren.

Nu wil ik dus weten wat ik nodig heb om dit te kunnen doen, en hoe ik dit moet doen,
Misschien weet iemand een website, of een boekje waar ik informatie kan vinden over het rebiasen.

Groeten Gerrit

Sorry maar toe ik met mijn buizenshit begon jaren geleden kwam ik vaak chagrijnige ouwe zeikerds tegen die mij maar een bijdehand vonden als ik hun om hulp of kennis vroeg. Er waren er maar weinig die mij juist enthousiaster maakten en mij motiveerden om ermee door te gaan. Van de meesten kreeg ik alleen maar te horen dat ik maar met een simpeler ontwerp had moeten beginnen en dat het levesgevaarlijk was en weetikwat allemaal voor meer demotiverend geleuter. Ik snap het niet we willen toch juist deze kennis overdragen aan nieuwe generaties? Straks moeten ze allemaal aan de modelingreut omdat de kennis vervlogen is.

Erg jammer. De moed is me vaak diep door onder mijn zolen gegleden.

drap
27 maart 2006, 22:48
Erg jammer. De moed is me vaak diep door onder mijn zolen gegleden.

Toch wel rubberen zolen hoop ik ? Ja je weet nooit met deze gevaarlijke bezigheid

JoostBaksteen
27 maart 2006, 22:54
In principe ben ik het met Nico eens. Hoewel het wat diplomatieker verwoord had kunnen worden :D.

Het gaat erom dat je er niet zelf aan moet beginnen als je er geen verstand van hebt. Dat zijn we het allemaal over eens, neem ik aan. Als je het toch zelf wilt doen zal je je moeten verdiepen in de materie.

Hierdoor zal je dus zelf enig onderzoek moeten verrichten. Als je dat doet kom je vanzelf bij de nodige bronnen uit (sticky b.v.) en is de vraag die gesteld is, overbodig. Ook gezien het feit dat deze vraag elke week voorbij komt getuigd van geen enkel vooronderzoek van de topicstarter.

Doe je dit niet, en ga je toch rommelen, dan is de kans zeer groot dat je niet weet wat je doet, je raakt iets verkeerds aan en je krijgt een mogelijk dodelijke schok....

Als je met alleen het mailtje dat je daar krijgt in je versterker gaat zitten rommelen weet je nog niet wat de gevaren zijn, waar de stroom vandaan komt, wat de risico's zijn en hoe je die kan minimaliseren. Persoonlijk vind ik het dus een erg gevaarlijk mailtje.......

Tegen de tijd dat je de vraag moet stellen hoe je moet biassen weet je niet genoeg van de materie af, waardoor het niet verantwoord is om met je leven te spelen....

JoostBaksteen
27 maart 2006, 22:58
Ik snap het niet we willen toch juist deze kennis overdragen aan nieuwe generaties? Straks moeten ze allemaal aan de modelingreut omdat de kennis vervlogen is.

Erg jammer. De moed is me vaak diep door onder mijn zolen gegleden.

Tuurlijk willen we een nieuwe generatie Aiken, Nico, Jay e.t.c. maar de kennis is al uitgeschreven en is al beschikbaar. Waarom zouden wij deze basiskennis die je overal vind dan 10 keer uitkouwen, terwijl het elders veel beter verwoord staat? 1 keertje google is genoeg.

Gerrit
27 maart 2006, 23:14
Het gaat erom dat je er niet zelf aan moet beginnen als je er geen verstand van hebt. Dat zijn we het allemaal over eens, neem ik aan. Als je het toch zelf wilt doen zal je je moeten verdiepen in de materie.

Hierdoor zal je dus zelf enig onderzoek moeten verrichten. Als je dat doet kom je vanzelf bij de nodige bronnen uit (sticky b.v.) en is de vraag die gesteld is, overbodig. Ook gezien het feit dat deze vraag elke week voorbij komt getuigd van geen enkel vooronderzoek van de topicstarter.



Eens en oneens, ik ben eens dat als je niet weet wat je doet niet moet gaan kloten, wat ik ook niet gedaan heb en niet ga doen.

Niet eens met dat ik geen onderzoek gedaan zou hebben, met de zoekfunctie kon ik geen concrete antwoorden op mijn vragen vinden.

En een sticky, Goed plan als het onderwerp elke week voorbij komt en er geen concreet antwoord te vinden is met de zoekfunctie.

Geronimo
27 maart 2006, 23:24
Toch wel rubberen zolen hoop ik ? Ja je weet nooit met deze gevaarlijke bezigheid

Haha uiteraard. Anders zat ik hier misschien niet meer. Ik heb ondanks alle waarschuwingen en voorzichtigheid toch wel aardig wat optaters gehad. Maar dat had ik al op de MTS al en dus ligt het niet aan de buizenversterkers...


In principe ben ik het met Nico eens. Hoewel het wat diplomatieker verwoord had kunnen worden :D.

Het gaat erom dat je er niet zelf aan moet beginnen als je er geen verstand van hebt. Dat zijn we het allemaal over eens, neem ik aan. Als je het toch zelf wilt doen zal je je moeten verdiepen in de materie.

Hierdoor zal je dus zelf enig onderzoek moeten verrichten. Als je dat doet kom je vanzelf bij de nodige bronnen uit (sticky b.v.) en is de vraag die gesteld is, overbodig. Ook gezien het feit dat deze vraag elke week voorbij komt getuigd van geen enkel vooronderzoek van de topicstarter.

Doe je dit niet, en ga je toch rommelen, dan is de kans zeer groot dat je niet weet wat je doet, je raakt iets verkeerds aan en je krijgt een mogelijk dodelijke schok....

Als je met alleen het mailtje dat je daar krijgt in je versterker gaat zitten rommelen weet je nog niet wat de gevaren zijn, waar de stroom vandaan komt, wat de risico's zijn en hoe je die kan minimaliseren. Persoonlijk vind ik het dus een erg gevaarlijk mailtje.......

Tegen de tijd dat je de vraag moet stellen hoe je moet biassen weet je niet genoeg van de materie af, waardoor het niet verantwoord is om met je leven te spelen....

Je hebt gelijk dat ie misschien te snel de vragen heeft gesteld. Elke week komt het biasgeneuzel weer ter sprake. Maar je hoeft toch niet te reageren? Dan laat je het hele topic toch links liggen? Je kan wel elke keer gaan zeuren van gebruik de zoekfunctie of zoek het op internet maar ja die vragen blijven toch wel komen... Zolang dit forum zal bestaan zullen de 'domme' vragen blijven komen.
Als topicstarter nu echt gewoon dingen wil leren en serieus geinteresseerd is hoe moeilijk is het dan om het hem uit te leggen of hem gewoon vriendelijk te verzoeken de zoekfunctie te gebruiken of 'm aan wat links met informatie te helpen.
Antwoorden als "Breng 'm maar naar de reparateur" wat heb je daar nou aan? Antwoord dan niet.


Tuurlijk willen we een nieuwe generatie Aiken, Nico, Jay e.t.c. maar de kennis is al uitgeschreven en is al beschikbaar. Waarom zouden wij deze basiskennis die je overal vind dan 10 keer uitkouwen, terwijl het elders veel beter verwoord staat? 1 keertje google is genoeg.

Heb jij hier nooit domme vragen gesteld die je waarschijnlijk best zelf had kunnen Googlen?

Geronimo
27 maart 2006, 23:29
Een aparte, gesloten Bias-sticky, dus één post met daarin precies beschreven wat biassen inhoudt en wat de methoden zijn om dat te doen zou misschien wel handig zijn en een hoop loze vragen tegenhouden ja.

Gerrit
28 maart 2006, 00:57
Lik m'n reet maar.

Zeikers

Ik kom er toch wel.

De groeten

JoostBaksteen
28 maart 2006, 09:39
Heb jij hier nooit domme vragen gesteld die je waarschijnlijk best zelf had kunnen Googlen?

Nee....

http://gitaarnet.nl/forum/search.php?searchid=59887

Ik doe altijd mijn huiswerk.... daar leer je veel meer van hoor ;)




Lik m'n reet maar.

Zeikers

Ik kom er toch wel.


Wil je hem in het vervolg wel wassen... al die tarrels zijn niet zo smakelijk http://gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_mad.gif

bert k
28 maart 2006, 09:47
Lik m'n reet maar.

Zeikers

Ik kom er toch wel.

De groeten
Zo, is iedereen nou blij? De bedoeling van de Werkbank is dat er kennis wordt uitgewisseld, niet op beginners word gezeken. Ik pleur de zaak dicht, en volgende keer graag iets meer medewerking.