PDA

View Full Version : Vingers plaatsen op de gitaar!?



girlgamertje
27 maart 2006, 14:52
Als je nou een noot moet spelen waar moet je dan precies je linker hand zetten? Bij welke toets moet je op de snaar duwen? Want als je elke toets even uitprobeerd krijg je steeds een ander geluid. Hoe weet je nou waar je je vingers moet plaatsen?

bram123
27 maart 2006, 14:58
dit is wel heel erg basic.

kornelius
27 maart 2006, 14:59
dat is het hele idee, zo kun je verschillende noten spelen terwijl je toch maar 6 snaren hebt.?.

zx81
27 maart 2006, 15:13
Hoe weet je nou waar je je vingers moet plaatsen? Dat is het probleem waar elke gitarist mee worstelt...

Als je net begint dan is het een goed idee om een paar lessen te nemen.

Picker
27 maart 2006, 23:29
Gewoon proberen. Klinkt het niet mooi, dan weer vergeten. Klinkt het wel mooi: onthouden! Zo ben ik ook ooit begonnen.

Kijk anders eens naar dit filmpje (http://www.peghead.nl/Cornerstone_Theme.wmv), dat geeft je een idee.
(Daar moet je natuurlijk wel even voor oefenen :))

Icarus169
28 maart 2006, 08:20
Hahaha, laat een beginner even een filmpje van cornerstone zien als hij vraagt waar hij zijn vingers moet zetten :D

Prachtig!


Ga maar eens naar de site van Picker/(eltjo), staat in zijn signature, daar staan goede fingerstyle gitaarlessen op!

Ga leren tab lezen en probeer wat makkelijkere liedjes te spelen
http://www.ultimate-guitar.com

Je kan les nemen, maar als je een beetje autodidact bent hoeft het in principe niet, het kan alleen je leerprocess erg bevorderen als je een goede inspirerende leraar hebt :)

girlgamertje
28 maart 2006, 17:46
Owkeej bedankt voor de antwoorden, Het maakt dus helemaal niks uit waar je ze plaatst?

Sim-Simon
28 maart 2006, 20:05
dit is wel heel erg basic.

Dit voegt gelukkig veel toe.

Flipkoos
28 maart 2006, 23:12
Misschien heb je hier ook nog wat aan:

http://chordfind.com

Groet, Peter

Alberto
29 maart 2006, 10:32
Je gitaar heeft 6 snaren. Van hoog naar laag E-B-G-D-A-E oftewel mi - si - sol - re - la - mi.
Op elke snaar kan je je vingers vakje per vakje verplaatsen. Dat verhoogt de noot van de snaar met een halve ofwel een hele toon.
Eerste vakje op E wordt dus F...
Eerste vakje op G wordt dus Gis...

Je komt er wel uit!! :)

Grrtz

gertdm
29 maart 2006, 11:36
en vingers altijd vlak voor de fret plaatsen.....

Enfin, gitaarspelen is veel meer dan alleen waar je je vingers moet plaatsen natuurlijk. Ik zou gewoon wat lesjes nemen bij iemand in de buurt bij je.
Lijkt me zinvol :)

Icarus169
29 maart 2006, 13:07
Het is heel erg aan te raden om meteen even een stemapparaatje te kopen.

Het is voor beginnende gitaristen vaak moeilijk om op het oor te stemmen, aangezien je nog niet zo'n muzikaal oor hebt ontwikkeld.
Een stemapparaat kan veel frustratie wegnemen.

Het is ook slecht om op een slecht gestemde gitaar te spelen, niet goed voor je muzikale gehoor.

Een paar lessen nemen kan je idd heel erg vooruit helpen in het begin en je de juiste techniek aanleren.
Neem een paar lessen, probeer wat van internet ( Hele internet staat vol met tablatuur (notatie voor snaarinstrumenten) en lessen) en probeer eens wat mee te spelen met nummers die je leuk vind.

Ga gewoon kloten met dat ding, heel belangrijk is dat je gitaarspelen niet gaat zien als taak of werk, het moet iets zijn wat jij leuk vind om te doen en dus vrijetijdsbesteding.

Ik ken veel mensen die gestopt zijn met gitaarspelen om deze rede, en meestal was de oorzaak hiervan een oninspirerende leraar, dus als je les neemt, probeer een goede te vinden!!

Picker
29 maart 2006, 14:11
Het maakt dus helemaal niks uit waar je ze plaatst?
Dat hangt er van af welke stijl je speelt...

Dridon
30 maart 2006, 15:29
Das een kwestie van het fretboard leren. Argh! Daar ben ik op het moment mee bezig, and its no fun :D, maar zeker de moeite!

girlgamertje
10 april 2006, 19:46
Ik kan helaas geen lessen nemen, daar heb ik het geld helaas niet voor. Mischien later nog eens, maar dat duurt nog jaren.

gertdm
10 april 2006, 21:32
Ik kan helaas geen lessen nemen, daar heb ik het geld helaas niet voor. Mischien later nog eens, maar dat duurt nog jaren.


Ik ben wel bereid je voor nop een paar basisbeginselen te leren, mits je het ervoor over hebt een keer naar Zeeland af te reizen. In n middagje kan ik je wel wat handvaten geven.