PDA

View Full Version : gitaar heeft doffer geluid dan eerst! Oorzaak?



seeyousoon
27 maart 2006, 13:11
Hoi jongens.

Ik heb mijn gitaar pas laten afstellen (Taylor 414ce) zodat ik de snaren wat dichter op de hals zitten en hij wat lichter te bespelen is. Tegelijk met het afstellen zijn er nieuwe snaren opgezet: D'addario EJ16 (0.12)

Ik merk dat de bespeelbaarheid van de gitaar aanzienlijk verbeterd is, maar dat de klank veel doffer is geworden. Nu is mijn vraag of dat komt door de afstelling of door de nieuwe snaren.

Ik had hiervoor elixir nanoweb snaren (0.10) erop zitten. Die kosten wel aanzienlijk meer dan de snaren die er nu op zitten, maar ik was gewoon benieuwd of dat veel zou uitmaken als ik wat goedkopere snaren zou nemen zoals in dit geval die van d'addario.

Maar omdat ik hem tegelijkertijd heb afgesteld weet ik dus niet precies hoe het komt dat de gitaar minder klinkt. De snaren lopen niet aan tegen de frets (alleen bij hard slagwerk).

De gitaarbouwer zei dat ik hem zelf wat kon verstellen door die bout op de nek wat losser te draaien. Dit heb ik nog niet gedaan omdat ik niet de juiste pijpsleutel daarvoor heb.

Nu staat me nog iets bij van een theorie dat hoe verder de snaren van de hals afstaan, hoe harder het geluid wordt. (tot een bepaalde hoogte uiteraard).

Wat denken jullie hiervan? Ligt het aan de de snaren of moet ik de het zo afstellen dat de snaren iets verder van de hals zitten?

Bij voorbaat dank!

gertdm
27 maart 2006, 13:35
Dat ligt aan de afstelling.
Als de snaren erg dicht op de hals liggen wordt de klank minder. Taylor's kunnen een erg lage afstelling aan, maar kennelijk is de afstelling nu iets te veel van t goede.
Wat je ook nog even zou moeten nagaan is of door de lagere afstelling, de hoek van de snaren op de brug wel goed is. Dit kan ook een doffer geluid veroorzaken. Check of ze goed door de gleufjes lopen.

Het feit dat bij een harde aanslag en bij een 012 set, de snaren de frets raken, zegt eigenlijk al genoeg :)

Een mogelijkheid is een 011 setje erop zetten. De trekkracht wordt een fractie minder en daardoor kan de hals iets terugbuigen.
Daar kan hij weel wat voller van klinken. Maar een 011 set is natuurlijk iets dunner dan een 012. Voor 6 string overigens speel ik zelf altijd 011.
Lekker soepel en toch vol genoeg.

bram123
27 maart 2006, 14:36
als je er 011 op gaat gooien krijg je alleen maar meer fretbuzz.

seeyousoon
27 maart 2006, 14:46
bedankt voor jullie reacties.

er is alleen een maar. Ik zei dat de snaren iets aanlopen bij harde aanslag. Alleen is het dan niet zo dat dat erg ten koste gaat van het geluid.

Ik heb net de hals ietsjes losser gedraaid en dat lijkt ietsje te schelen. Ik vraag me alleen af in hoeverre de kwaliteit van de snaren uit maakt, want daar hoor ik jullie niet over.

Het setje dat er nu op zit kost maar 5 euro ten opzichte van 22 euro van de vorige. (Ik was een beetje aan het orienteren, vandaar de verandering)

Boom-chick-Franky
27 maart 2006, 15:03
Het setje dat er nu op zit kost maar 5 euro ten opzichte van 22 euro van de vorige. (Ik was een beetje aan het orienteren, vandaar de verandering)

Er zit natuurlijk een wereld van verschil in kwaliteit van snaren.
Elixer`s zijn goed maar i.d.d. duur!
Maar van een setje van 5 euri mag je ook niet alles verwachten.
Probeer anders eens een setje D`addario phosphor /bronze.
Ik heb zelf een Taylor 712CE maar ook op m`n andere gitaar doen deze snaren het erg goed.
En kwa prijs liggen ze net tussen goedkoop en heel erg duur ! :satisfie:

gertdm
27 maart 2006, 15:43
als je er 011 op gaat gooien krijg je alleen maar meer fretbuzz.


Dat is ook zo...alleen n zwaarder setje dan 012 trekt de hals naar voren.
Ik was even in de bonen geloof ik :)


Verder dus is het de afstelling...of dat setje van 5 euro is helemaal geen 012 ...

BamBuFan1
27 maart 2006, 17:28
bedankt voor jullie reacties.

er is alleen een maar. Ik zei dat de snaren iets aanlopen bij harde aanslag. Alleen is het dan niet zo dat dat erg ten koste gaat van het geluid.

Ik heb net de hals ietsjes losser gedraaid en dat lijkt ietsje te schelen. Ik vraag me alleen af in hoeverre de kwaliteit van de snaren uit maakt, want daar hoor ik jullie niet over.

Het setje dat er nu op zit kost maar 5 euro ten opzichte van 22 euro van de vorige. (Ik was een beetje aan het orienteren, vandaar de verandering)

Ik merkte bij mijn Ibanez Concord een enorm verschil met een zonder Elixers. Gewone snaren geven een wollige, bassige klank en met Elixers is het geluid veel opener en gedefinieerder (ook wat scherper). En aangezien ik de Elixers er nu een half jaar, voor mijn gehoor zonder klankverlies, op heb liggen wordt dat ook weer de volgende set. Elixers werken trouwens op iedere gitaar anders: op een volledig sparren Landola waren ze bv juist teveel van het goede en werd de klank nogal nasaal.

Droffie
27 maart 2006, 17:33
Hoi jongens.

Ik heb mijn gitaar pas laten afstellen (Taylor 414ce) zodat ik de snaren wat dichter op de hals zitten en hij wat lichter te bespelen is. Tegelijk met het afstellen zijn er nieuwe snaren opgezet: D'addario EJ16 (0.12)

Ik merk dat de bespeelbaarheid van de gitaar aanzienlijk verbeterd is, maar dat de klank veel doffer is geworden. Nu is mijn vraag of dat komt door de afstelling of door de nieuwe snaren.

Ik had hiervoor elixir nanoweb snaren (0.10) erop zitten. Die kosten wel aanzienlijk meer dan de snaren die er nu op zitten, maar ik was gewoon benieuwd of dat veel zou uitmaken als ik wat goedkopere snaren zou nemen zoals in dit geval die van d'addario.

Maar omdat ik hem tegelijkertijd heb afgesteld weet ik dus niet precies hoe het komt dat de gitaar minder klinkt. De snaren lopen niet aan tegen de frets (alleen bij hard slagwerk).

De gitaarbouwer zei dat ik hem zelf wat kon verstellen door die bout op de nek wat losser te draaien. Dit heb ik nog niet gedaan omdat ik niet de juiste pijpsleutel daarvoor heb.

Nu staat me nog iets bij van een theorie dat hoe verder de snaren van de hals afstaan, hoe harder het geluid wordt. (tot een bepaalde hoogte uiteraard).

Wat denken jullie hiervan? Ligt het aan de de snaren of moet ik de het zo afstellen dat de snaren iets verder van de hals zitten?

Bij voorbaat dank!

Weet je zeker dat het D'addario snaren zijn? die EJ16 zijn duurder van 5 euro.

Picker
27 maart 2006, 18:10
Het is vreemd dat je gitaar 'doffer' klinkt. Als je de snaren dichter op de hals legt (ik neem aan dat het brugstukje is afgevijld) dan wordt de klankt juist wat metaliger en dunner.

Kan het niet gewoon zo zijn dat je d'Addario snaren wat vuil zijn geworden en daardoor dof zijn gaan klinken? Vanwege hun coating blijven Elixirs veel langer helder klinken.

Het zou ook kunnen zijn dat de bovenrand van het brugstukje te dik is. Ik weet niet of hij aan de boven- of onderkant is afgevijld, maar als hij van boven is gevijld en er zit geen goed gevormde rand aan, dan kan het soms ook dof gaan klinken.

Klinkt de gitaar overal op de hals doffer, of alleen op de open snaren? In het laatste geval kan het ook aan de hoek van je kamsleuven liggen. Als die niet goed zijn uitgezaagd (bij het verlagen) krijg je ook direct een dof geluid, maar alleen bij open snaren natuurlijk.

Eko
27 maart 2006, 18:29
DE snaren maken veel uit in klank. Iedere gitaar reageert anders op snaren. Dit kan per merk verschillen , maar ook per type. Je hebt tegenwoordig niet alleen Elixir maar ook DÀddario met gecoate snaren, de EXP. Ik heb ze geprobeerd op m`n ColeClark , werkelijk nog briljanter dan de Elixir. Ze hebben het gevoel van normale snaren.
Met normale snaren varieert de klank niet alleen per dikte , en dus spanning, maar ook qua materiaal.
Als er aan de bruggen is gevijld kan het ook daar aan liggen. Ga in ieder geval even terug naar de gitaarboer. Laat hem even vergelijken tussen de jouwe en een andere met dezelfde snaren. Het vijlen kan de brug iets rond gemaakt hebben en dan is de overdracht van de klank behoorlijk achteruit.

ReinoutV
27 maart 2006, 19:50
Ik ben zelf fan van Elixirs, maar ik heb de gecoate van D'Addario nooit geprobeerd. Wat is het verschil tussen die twee?
En hoe kan het zijn dat de afstelling van de actie de klank van de gitaar verandert?

Picker
27 maart 2006, 20:04
Ik ben zelf fan van Elixirs, maar ik heb de gecoate van D'Addario nooit geprobeerd. Wat is het verschil tussen die twee?
En hoe kan het zijn dat de afstelling van de actie de klank van de gitaar verandert?

d'Addario coat de windingen vóórdat ze om de kern gewikkeld worden. Daardoor voelen de snaren minder glibberig aan, maar corroderen net zo min als Elixirs.

Als je de snaren anders langs de hals laat lopen werkt de kracht van de snaren over een andere hoek op de brug. Daardoor gaat de brug in een iets andere richting trillen, en daardoor verandert de klank. Ook als de hoek hetzelfde blijft maar de snaren lager liggen, is het netto moment (kracht maal arm) op de brug minder, en ook daardoor verandert de manier van trillen - en dus de klank.

Icarus169
27 maart 2006, 20:14
Heeft het niet gewoon temaken met het feit dat je gewend bent om op 010 snaren te spelen, en dus gewoon in een keer een grote stap hebt genomen naar 012?

010 is namelijk erg licht voor akoestische gitaren en er komt een schrillere toon vanaf met minder diepte.

Om meer geluid te krijgen uit 012 of dikkere snaren moet je ook harder spelen.


Ik kan niet zien hoe het veel temaken kan hebben gehad met de afstelling, denk gewoon dat het met je snaardikte temaken heeft, en het feit dat je nu een ander soort snaren hebt.

Droffie
27 maart 2006, 23:44
Heeft het niet gewoon temaken met het feit dat je gewend bent om op 010 snaren te spelen, en dus gewoon in een keer een grote stap hebt genomen naar 012?

010 is namelijk erg licht voor akoestische gitaren en er komt een schrillere toon vanaf met minder diepte.

Om meer geluid te krijgen uit 012 of dikkere snaren moet je ook harder spelen.


Ik kan niet zien hoe het veel temaken kan hebben gehad met de afstelling, denk gewoon dat het met je snaardikte temaken heeft, en het feit dat je nu een ander soort snaren hebt.

+1 goed punt...

gertdm
28 maart 2006, 04:45
Dat dacht ik dus ook :)

Als n gitaar op 012 is afgesteld en je zet er een andere snaar op, lichter, dan kan het ertoe leiden dat de hals iets naar achter trekt en dus de snaren dichter op de hals komen te liggen. Gevolg bij n lage afstelling is dan dat de balans verstoort raakt en de afstelling dus te laag wordt. Dat kost klank en volume.

En wat Elixers betreft en het coating-verhaal: smaken verschillen.
Ik moet ze in ieder geval niet, maar oke, dat is een ander topic :)

Droffie
28 maart 2006, 12:38
Dat dacht ik dus ook :)
En wat Elixers betreft en het coating-verhaal: smaken verschillen.
Ik moet ze in ieder geval niet, maar oke, dat is een ander topic :)

Hmmm...ben best wel in voor een Elixer trash topic...:D

Ik vind 't ook vreselijke snaren...

Tip: ik heb Rotosound phosfor bronse op mijn Klira gezet omdat ik eens wat anders wou...Ben erg verrast...Klinken erg goed.

gertdm
28 maart 2006, 14:49
Hm, Rotosound ken ik niet goed. Alleen voor 5string banjo haha...

Ik heb onlangs de Martin Eric Clapton's uitgeprobeerd. Niet mijn keuze. Iets te stug. Lijken heel erg op D'addario.

Na al de jaren van spelen zijn er eigenlijk maar 2 snaarmerken overgebleven die ik in ieder geval fijn vind klinken: Thomastik en Martin SP (oke, moet je iets sneller vervangen, maar zijn ook niet erg duur).

Elixer heb ik uitgeprobeerd op 12string Furch en Guild en op 6 string Lárrive, Furch en Zwier...in alle gevallen miste ik in het hoog een beetje sprankeling...ik vond het echt niks. Een beetje kunstmatig geluid in zijn totaliteit.
Maar zoals gezegd: je hebt voor- en tegenstanders. Dus wat maakt het ook uit. Ieder zijn / haar keuze.

Icarus169
28 maart 2006, 14:58
Vind het ook niet zulke lekkere snaren.
Niet door het geluid waar de sprankeling volgens mij iets gedempt is door de coating, maar omdat ik ze gewoon niet lekker vind aanvoelen.
Ze voelen te glad en clean aan, wat ik niet vind passen bij akoestische gitaren.

Voor mijn elektrische gitaren gebruik ik wel elixer snaren (behalve mijn Gibson es-345)

Droffie
28 maart 2006, 15:05
Hm, Rotosound ken ik niet goed. Alleen voor 5string banjo haha...

Ik heb onlangs de Martin Eric Clapton's uitgeprobeerd. Niet mijn keuze. Iets te stug. Lijken heel erg op D'addario.

Dat vind ik ook met D'addarios...Klinken lekker maar stug. Op mijn Les Paul vind ik 't heerlijk wat stuggere snaren maar akoestisch vind ik 't niet zo.



Na al de jaren van spelen zijn er eigenlijk maar 2 snaarmerken overgebleven die ik in ieder geval fijn vind klinken: Thomastik en Martin SP (oke, moet je iets sneller vervangen, maar zijn ook niet erg duur).
Die Rotosound voelen erg natuurlijk aan en zijn ook niet duur...6.25 bij Lord of the Strings.
Mocht je een keer in een experimentele bui zijn probeer ze eens...:)

gertdm
28 maart 2006, 15:43
Dat doe ik zeker....:)

seeyousoon
29 maart 2006, 15:04
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Die snaren waren inderdaad phospor bronze en dus ietsje duurder dan 5 euro. Foutje!

@ Gertdm. Toen ik de Taylor kocht zaten daar al standaar 012 snaren op en vond het toen ook wat zwaar spelen dus ik heb daarna 010 snaren erop gedaan, maar niets aan de afstelling veranderd. Is door weer over te gaan op 012 snaren en de gitaar daarop af te stellen, volgens jou dan de balans verstoord?

Ik heb de hals nu net iets losser gedraaid en dat lijkt wel een beetje te schelen.



Klinkt de gitaar overal op de hals doffer, of alleen op de open snaren? In het laatste geval kan het ook aan de hoek van je kamsleuven liggen. Als die niet goed zijn uitgezaagd (bij het verlagen) krijg je ook direct een dof geluid, maar alleen bij open snaren natuurlijk.

Bij de open snaren is het juist prima maar als ik de frets indruk lijk het geluid minder te worden.



Wat je ook nog even zou moeten nagaan is of door de lagere afstelling, de hoek van de snaren op de brug wel goed is. Dit kan ook een doffer geluid veroorzaken. Check of ze goed door de gleufjes lopen.


Hier zet ik mijn vraagtekens bij, of de hoek van de snaren op de brug wel goed is. Bij de hoge en de lage E-snaar lopen ze bijna rond af en is de hoek, schat ik, misschien 20 graden. Zal dat er mee te maken hebben?

gertdm
29 maart 2006, 15:55
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Hier zet ik mijn vraagtekens bij, of de hoek van de snaren op de brug wel goed is. Bij de hoge en de lage E-snaar lopen ze bijna rond af en is de hoek, schat ik, misschien 20 graden. Zal dat er mee te maken hebben?


Hier kan een oorzaak liggen. Eerlijk gezegd denk ik dat het een combinatie is van de lichtere snaren waardoor de hals wat naar achteren trekt. Taylor's hebben een vrij dunne hals en zijn wat gevoelig voor de afstelling. Daarnaast speelt ook nog het weer mee. Klinkt gek, maar is echt zo. Veel vocht in de lucht trekt aan de hele gitaar. Sommige van mijn gitaarleerlingen komen in deze tijd met gitaren met kletterende snaren :)
De hoek van de snaren lijkt me wel normaal.
ik denk, even uit ervaring sprekend, dat je het gewoon moet zoeken in de snaardikte.
Als je nu eens n 011 setje neemt dan heb je een iets zwaardere en toch nog soepele snaar. kijk hoe de hals zich dan houdt.
Ik heb t gevoel dat je probleem dan al n eind opgelost is. Ik heb overigens zelf ook een 410 CE gehad. Taylor's zijn ( over het algemeen) goeie gitaren maar gevoelig op de hals als het om afstelling gaat. Daarom is het belangrijk dat je als bezitter van een Taylor op een bepaald moment een keuze maakt in snaardikte en je gitaar daarop (laat) afstellen.
Ik heb t ook met mijn LKSM, een 12string va Taylor en geen goedkope jongen....vergeleken met mijn Guild is de Taylor gewoon gevoeliger op de hals.
Dat geeft niks, want je krijgt veel gitaar van Taylor :)
Kwestie dus van: je snaardikte kiezen en dan afstellen.