PDA

View Full Version : Versterker af! mooie sound, hete PT



qwerty
27 maart 2006, 01:22
Hoi, mijn cascode-drz-deluxe is af, en klinkt werkelijk geweldig.
Eerste keer opstarten raak, geen ruis of wat dan ook.
Enige is dat de PT flink warm wordt, graadje of 50 denk ik, misschien 60. Versterker blijft het wel doen, en netzekering en B+ zekering slaan ook niet door.Kan een hete PT kwaad?

nicoverduin
27 maart 2006, 10:10
undersized PT?

qwerty
27 maart 2006, 11:25
misschien,
maar PT was bedoeld voor 2x el84 en 3x 12ax7, dan zou 2x 6v6 en 2x 12ax7 ook moeten lukken lijkt me; minder gloeispanning, en ongeveer gelijke ruststroom.

In de laney LC15 waar de trafo's uitkwamen werd de pt ook al wel heet.

is het een probleem dat ie zo warm wordt?

nicoverduin
27 maart 2006, 11:29
Heb je de temperatuur echt gemeten of is het een schatting op gevoel? Kijk zolang ie niet rookt is er niets aan de hand. Is het een 220 of 230V trafo?

qwerty
27 maart 2006, 11:36
is op gevoel, ik kan mijn hand erop leggen zonder me te branden, maar voelt flink heet; motorkap in brandende zon....

220/230...., denk dat het een 220 is, gloeispanning is netjes; 6.5 volt

nicoverduin
27 maart 2006, 11:42
lekker laten zitten. Mogelijk is de anode stroom wat hoger.

qwerty
27 maart 2006, 11:44
ok, ik hoef me geen zorgen te maken dus?

dank voor al het advies.

Ik zal proberen wat soundsamples te maken, als ik een mic heb geregeld....

groeten Jazz

chloortablet
27 maart 2006, 18:31
Als je je hand er gewoon op kan leggen zonder te verbranden dan is er niets aan de hand, althans daar kan een trafo best tegen. Ik zou wel even een duurtest doen, kijken of hij niet warmer dan dat kan worden.

Negative K3 fan
28 maart 2006, 15:14
ik weet nog wel dat mijn 5150 combo bij de trafo's ook altijd zo gruwelijk heet werd, daar kon je echt een eitje op het chassis bakken, dan moet je er niet aan denken hoe warm die trafo's zelf werden... blijkbaar kon het.

Random_hero
28 maart 2006, 15:38
PT?

en heb je een link ofzo naar een site over die amp?

Negative K3 fan
28 maart 2006, 15:44
power transformer

nicoverduin
28 maart 2006, 19:05
Waar je tegenwoord meer last van krijgt is dat de PT's wat undersized zijn. Fender RI's zijn daar een prachtig voorbeeld van. De trafo voor een 6L6 PP trap met 6 pre-ams (bijv. vibroverb) hebben een lichtere trafo dan een voor een vintage Deluxe Reverb. Als je dan die eindbuizen een beetje warm stookt dan kan die versterker het met moeite trekken en wordt eigenlijk te warm.

Fender levert die versterkers altijd ijskoud af dus dan hebben ze dat probleem niet. Ook al zal het rendement tegenwoordig beter zijn, de trafo's van de nieuwere versterkers zijn toch beduidend van minder vermogen (te weinig ijzer).

@lennart: als een trafo zo heet wordt als jij beschrijft. dan is ie wel te heet hoor. Daar kan hij beperkt tegen. Uiteindelijk gaat de emaille laag lossmelten en krijg je wikkelingen die intern kortsluiten. De spanning zal uiteindelijk dalen.

Nico