PDA

View Full Version : Efect kastjes uit de US of UK



Gerrit
26 maart 2006, 19:58
Hallo,

Ik ben van plan om een effectkastje van ebay te kopen, maar zit ik met de vraag hoe het zit met de spanning waar die dingen op werken,
Werken ze gewoon op 9V zodat ik er een gewone batterij in kan doen, en de buitenlandse adapter kan vervangen voor een Nederlandse?

Groet Gerrit

up-guitarman
26 maart 2006, 20:12
Ja, pedalen a la boss/ibanez/dod/... wekren allen op 9V dus daar kan je gewoon een Europese adapter aan hangen !!!

Gerrit
26 maart 2006, 20:25
Ja, pedalen a la boss/ibanez/dod/... wekren allen op 9V dus daar kan je gewoon een Europese adapter aan hangen !!!

Electro harmonix ook?

Tristan
26 maart 2006, 20:40
Electro harmonix ook?

Meestal niet. Volgens mij zijn de meeste Electro Harmonix pedalen 24 Volt.
De Qtron, Qtron+, Electric Memory Man etc. Misschien dat de Big Muff e.d. wel 9 Volt zijn, maar dat weet ik niet precies.

Gerrit
26 maart 2006, 20:49
Ik wil wat electro harmobix namelijk, ik hoop dat die hier dan te gebruiken zijn?

Rhythm Machine
26 maart 2006, 21:52
Of die pedalen nu 9, 18 of 24 volt DC nodig hebben is om het even. DC (Direct Current = gelijkstroom) is namelijk overal hetzelfde. Het verschil in voltage tussen Europa en de USA is AC (Alternating Current = wisselstroom), wat uit het stopcontact komt dus. Een adapter zet AC om in DC, je hebt dus gewoon een adapter nodig die 220 volt AC omzet in 9, 18 of 24 volt DC (en die in je stopcontacten past natuurlijk)

RM

Tristan
27 maart 2006, 16:40
Oh sorry, verkeerd begrepen, je wilt dus effecten in de USA of UK bestellen en die dan hier gebruiken? Dan moet je inderdaad gewoon een goede adapter vinden die van 230 Volt, 9 Volt of 24 Volt, of wat het pedaal dan ook nodig heeft maakt. Je moet ook even kijken naar de Mili Ampere, want dat moet ook wel genoeg zijn dan. Batterijen gaat meestal alleen bij pedalen met 9V of 18V, maar 18V zal ik je niet aanraden, want dat kost je een bom duiten.
Je kan wel een Voodoo Lab Pedal Power kopen of een Flatliner ofzo en ze daarmee voeden, maar die ondersteunen de 24V dan geloof ik weer niet...

Dastard
27 maart 2006, 16:59
Ja, pedalen a la boss/ibanez/dod/... wekren allen op 9V dus daar kan je gewoon een Europese adapter aan hangen !!!

Nou de DOD die ik had werkte op 10 volt, en de batterij die erin ging was meestal na een half uur leeg :-(

fullorder
27 maart 2006, 17:13
Nou de DOD die ik had werkte op 10 volt, en de batterij die erin ging was meestal na een half uur leeg :-(

Boss pedalen werken ook het best op 10V, maar daarmee trek je je batterij niet sneller leeg ofzo. Sommige pedalen (delay's bijvoorbeeld) hebben gewoon heel veel stroom (amperes) nodig en hebben dus sneller een nieuw batterijtje nodig.

En nog een tip als je met batterijen werkt ipv een adapter:
Trek na het spelen de kabel uit de input van het pedaal, anders blijft de batterij leeglopen.

Bottomline: werken met adapter(s) is verrekte handig, zolang ze maar genoeg amperes leveren. ;)

Dastard
27 maart 2006, 17:17
Tja dat deed ik ook wel die plugjes eruit trekken maar als ik die DOD bij een optreden gebruikte, redde ik zonder adapter dat optreden niet.
Met een batterij begon ie hoge pieptoontjes te geven.
De adapter die erin moest, moest echt een 10v zijn, stond ook expliciet op het pedaal (terwijl er toch meestal gewoon 9v staat), het plugje wat er in moest was ook niet zo'n standaard adapter plugje, dit was echt een stekkertje, al met al kon ik toendertijd 1989 er geen adapter voor vinden, ik heb dus het batterijen stekkertje eraf geknipt en daar rechtstreeks een adapter op gezet.