PDA

View Full Version : epiphones???



tomazz
26 maart 2006, 17:24
Ik vraag me af hoe het nu eigenlijk zit met die epiphone les paul modellen,verschillende mensen hebben me al gezegt dat er veel slechte exemplaren van de band rollen en dat het een kwestie van geluk is als je er een koopt?Zijn dit nonsens of is er toch iets van waar?
Ben wat taan het twijfelen, misschien dat ik een les paul standard koop en er emg81/85 in stop,na lang twijfelen toch beslist om een rockgitaar te kopen.

Jax
26 maart 2006, 17:35
Je moet idd de goede eruit halen. De minder goede zullen niet écht slecht zijn, maar verschil is er zeker.

drap
26 maart 2006, 17:44
Ik denk dat je je ook niet teveel moet vastpinnen op een Epi. Mooie gitaren (ik heb er zelf ook 1), maar er zijn zoveel mooie en goeie gitaren van verschillende merken. Gewoon es naar een grotere gitaarwinkel gaan, advies inwinnen, es wat uitproberen en hopen dat je niet een verkoper hebt die je alleen een gitaar wil aansmeren. Dat laatste wil helaas nogal es voorkomen en kom jij met een gitaartje thuis wat achteraf eigenlijk helemaal niet jouw ding is

tomazz
26 maart 2006, 17:51
Ik denk dat je je ook niet teveel moet vastpinnen op een Epi. Mooie gitaren (ik heb er zelf ook 1), maar er zijn zoveel mooie en goeie gitaren van verschillende merken. Gewoon es naar een grotere gitaarwinkel gaan, advies inwinnen, es wat uitproberen en hopen dat je niet een verkoper hebt die je alleen een gitaar wil aansmeren. Dat laatste wil helaas nogal es voorkomen en kom jij met een gitaartje thuis wat achteraf eigenlijk helemaal niet jouw ding is
Ja nu speel ik met een strat en dat ben ik dus kotsbeu, klinkt niet echt goed distorted dus denk ik wel dat dat een goeie optie is.

ToTaL FaKe
26 maart 2006, 17:52
Het klopt zeker dat er wat mindere tussen zitten, maar echt slechte? nee dat zeker niet. Ga is naar Nederland Muziek en vraag of ze nog Tjechische(?) Epiphone Les pauls hebben!

good luck!

drap
26 maart 2006, 17:59
Ja nu speel ik met een strat en dat ben ik dus kotsbeu, klinkt niet echt goed distorted dus denk ik wel dat dat een goeie optie is.

Oh zeker, maar dat bedoel ik ook niet. Epi's zijn een heel goed alternatief voor jouw voorkeur. Tenzij je echt ook van het strat model af wil is het misschien ook een optie voor je om er hotrailsjes in te flikkeren a la Iron Maiden?

tomazz
26 maart 2006, 18:06
Oh zeker, maar dat bedoel ik ook niet. Epi's zijn een heel goed alternatief voor jouw voorkeur. Tenzij je echt ook van het strat model af wil is het misschien ook een optie voor je om er hotrailsjes in te flikkeren a la Iron Maiden?
Ja ik ben het strat model echt beu,dit is nog steeds m'n eerste gitaar en die begint me zowat op de heupen te werken,was een goeie gitaar om mee te starten maar nu zorgt hij echt voor frustratie.

RedBuell
26 maart 2006, 18:13
Ik heb vorige week de LTD EC400 en LTD EC400(AT) getest over een marshall DSL 401. (ongeveer even duur als een Epi LP met EMG's). Die verkoper zei dat het hout van die Epi's van mindere kwaliteit zijn dan van die LTD's. Ik teste een model met een emg 81/60 setje en een met een setje Seymour duncans JB/59.

Die 81 in de brug vond ik op het OD kanaal erg schel en clean leek het nergens op, die 60 in de nek klonk heerlijk, bijna acoustisch zo helder en sprankelend.

Die SD JB in de brug van die EC400AT klonk clean stukken beter en had hoewel minder output meer bass, minder vond ik wel dat het aanslaan van open akkoorden wat modderig klonk terwijl die 81 iedere noot te horen was.
De SD 59 in de brug van die EC400AT klonk ook erg goed.

Ik loop dus ook met het zelfde idee rond die jij ook hebt i.v.m. die LP, laat ff wat horen als je iets meer te weten bent gekomen. IK wil echter een EMG 60/60 plaatsen of een andere EMG in de brug die meer bass heeft dan die 81, ik speel ook hoofdzakelijk metal maar wil niet dat die gitaar alleen metal aankan.

Jax
26 maart 2006, 18:19
Ja nu speel ik met een strat en dat ben ik dus kotsbeu, klinkt niet echt goed distorted dus denk ik wel dat dat een goeie optie is.

Onhoud dat een groot deel van het geluid bepaald wordt door de versterker (en het gitaarspel van de gitarist, maar dat spreekt voor zich)

tomazz
26 maart 2006, 18:25
Mn versterker is wel goed maar het is zo'n cort strat(cheap) en dat klinkt goed...zolang je met niets anders speelt.

ToTaL FaKe
26 maart 2006, 18:26
Over wat voor versterker speel je btw als ik vragen mag?

tomazz
26 maart 2006, 18:32
Over wat voor versterker speel je btw als ik vragen mag?
Roland cube 30, denk wel voor thuisgebruik dat dat een redelijke versterker is, is natuurlijk geen topmerk zoals vox ofzo.

Jax
26 maart 2006, 18:44
Roland cube 60, denk wel voor thuisgebruik dat dat een redelijke versterker is, is natuurlijk geen topmerk zoals vox ofzo.

Idd wel goede versterker, moet wel een leuk geluid uit te krijgen zijn (met een goede gitaar)

richie sambora
26 maart 2006, 22:21
Mn versterker is wel goed maar het is zo'n cort strat(cheap) en dat klinkt goed...zolang je met niets anders speelt.

op welke cort speel je?

tomazz
27 maart 2006, 09:10
op welke cort speel je?
Op zo 1 die jij te koop hebt.

Droffie
27 maart 2006, 12:41
Ik vraag me af hoe het nu eigenlijk zit met die epiphone les paul modellen,verschillende mensen hebben me al gezegt dat er veel slechte exemplaren van de band rollen en dat het een kwestie van geluk is als je er een koopt?Zijn dit nonsens of is er toch iets van waar?
Ben wat taan het twijfelen, misschien dat ik een les paul standard koop en er emg81/85 in stop,na lang twijfelen toch beslist om een rockgitaar te kopen.

Kijk alsjeblieft uit met die EMG's. Als je dat van plan bent maakt het imo ook niet uit of je een epi of gibson hebt. Dit dingen klinken per definitie niet imo.
Die nieuwe Epi's Standards zijn prima gitaren en die humbuckers made by Gibson klinken echt goed. Geef dat eerst een kans voor dat je met die emg dingen gaat kloten.

JeStO
27 maart 2006, 14:48
ik zit op het moment (na 2 jaar spelen) ook te twijfelen een nieuwe gitaar te kopen. in eerste instantie was ik van plan gewoon EMG's in mijn LAG RX 100 te gooien maar een nieuwe gitaar leek me toch een betere investering. ik zat ook te denken aan een Epi met EMG's erin maar dan leek een setje 81/89 mij wel wat. of een LTD ofzo, maar ik moet er ook andere muziek als metal en hard rock mee kunnen maken.

casper innosence
27 maart 2006, 15:13
IK wil echter een EMG 60/60 plaatsen of een andere EMG in de brug die meer bass heeft dan die 81, ik speel ook hoofdzakelijk metal maar wil niet dat die gitaar alleen metal aankan.

Ik heb ook een 81/81 emg set in mn gitaar gehad en ik heb ze uiteindelijk verruild voor een Seymour Duncan Duncan Custom/'59 set en dat bevalt me tot op heden nog steeds goed. Ik speel er punk/hardcore mee, maar metal moet ook goed kunnen.

Als je een wat zwaarder klinkende EMG op de brug wil zou je eens moeten kijken naar de 85 schijnt wat zwaarder te klinken als de 81. De 60 is toch een typisch hals element dacht ik?

Hector_Tsolodimos
27 maart 2006, 15:25
Ik vraag me af hoe het nu eigenlijk zit met die epiphone les paul modellen,verschillende mensen hebben me al gezegt dat er veel slechte exemplaren van de band rollen en dat het een kwestie van geluk is als je er een koopt?Zijn dit nonsens of is er toch iets van waar?
Ben wat taan het twijfelen, misschien dat ik een les paul standard koop en er emg81/85 in stop,na lang twijfelen toch beslist om een rockgitaar te kopen.

zou het?
lijkt me stug, Epiphone heeft toch een redelijk goede naam, zouden ze die kapot willen maken? Door her en der 'kut' gitaren tussen te frotten?

tomazz
27 maart 2006, 20:11
De oplossing is er, morgen de ltd ec400at testen en als het meevalt kopen.Ga ook eens een ec400 testen met emg's, die at heeft SD'S erin zitn denk dat dat me het meest zal bevallen.

RedBuell
27 maart 2006, 21:29
Ik heb ook een 81/81 emg set in mn gitaar gehad en ik heb ze uiteindelijk verruild voor een Seymour Duncan Duncan Custom/'59 set en dat bevalt me tot op heden nog steeds goed. Ik speel er punk/hardcore mee, maar metal moet ook goed kunnen.

Als je een wat zwaarder klinkende EMG op de brug wil zou je eens moeten kijken naar de 85 schijnt wat zwaarder te klinken als de 81. De 60 is toch een typisch hals element dacht ik?


De 60 is in principe een hals element maar er zijn ook mensen die zweren bij een 60 in de brug, De Brug in monnickendam heeft mij dit aangeraden voor mijn Ibanez RG770. 60 in de brug en ik geloof een 89 in de hals ivm single coil schakelen.

Bins
28 maart 2006, 03:08
Godver, gaat nou iedereen ineens een ec400at kopen, net nu ik nog een beetje orgineel ben? Niet doen man, kutgitaren! ;)

Wat Droffie zegt over EMG's ga ik weer lekker tegenspreken, ik vind zowel de 81 of 85 in de brug en de 60 of 81 in de neck prima klinken. Misschien maakt het qua klank niet zo heel veel uit of je ze in een epi of gibson hebt, maar daar komt de bespeelbaarheid en "mojo" weer om de hoek kijken.

episua
28 maart 2006, 19:32
@jorien; sorry maar die handelaar heeft gewoon de juiste prijs gevraagd. Het is een LP special II in matzwarte uitvoering(die zie niet vaak, dus wat dat betreft wel mazzel gehad). Maar de prijs van de gewone uitvoering van deze gitaar variert van 189,- tot 300,-.

episua
28 maart 2006, 19:34
Correctie: je schrijft inderdaad zo één is het ONGEVEER. Heb daar even overheen gelezen.

episua
28 maart 2006, 19:45
Tja, altijd vervelend als mensen dat doen bij anderen. Bijna oplichterij toch? Gewoon iemand lekker maken door te zeggen dat ie gigantisch is afgeprijst zodat het interessanter is om op zo'n moment snel zo'n gitaar te kopen.

Hector_Tsolodimos
29 maart 2006, 07:17
Wat een oerlelijk ding zeg.

Malochia
29 maart 2006, 15:17
Trouwens, de broer van een vriend van mij (en binnenkort mijn gitaar leraar, olé!) heeft 'n nieuwe Epiphone Les Paul gekocht bij een of andere handelaar, voor €300,-! Eigenlijk kostte 'ie €970,-, maar die knakker van een handelaar zal er wel geen verstand van hebben gehad ofzo...
Zoeen is het ongeveer:
http://www.petercooks.co.uk/Images/gothlpsp2.jpg

Haha, die kost echt geen 970 euro. 300 is zelfs al veel, als je zoekt kan je 'm voor minder vinden.

Maar ach, als je daar goeie elementen in mikt heb je een lekker gitaartje hoor.

kassie
29 maart 2006, 23:38
ik heb een epi les paul uit 2005 dus het nieuwe model. daar zitten inderdaad betere elementen in als ook grover tuners, die het vorige model niet had. Ik heb de elementen toch vervangen door seymourduncan alnico2 pro's. en de nek is ook afgesteld. bij een betere gitaarzaak is dit normaal gesproken al gedaan... anyway ik moet nog zien of hij slechter dan een gibson klinkt. qua sound is het identiek maar misschien hoor je het in de aanslag bij de snaren. een echte gibson is toch meer gitaar dan mijn epi. maar moddervet klinken doet hij in iedergeval. zelfs mijn gitaarleraar die al jaren speelt op een gibson les paul uit 1969 zegt het. met de sustain is ook niets mis. gitaar is netjes afgewerkt. en spelen doet hij ook super. in iedergeval heel wat meer gitaar dan een kale saaie strat.

Rick trodat
30 maart 2006, 00:07
anyway ik moet nog zien of hij slechter dan een gibson klinkt. qua sound is het identiek maar misschien hoor je het in de aanslag bij de snaren. een echte gibson is toch meer gitaar dan mijn epi. maar moddervet klinken doet hij in iedergeval. zelfs mijn gitaarleraar die al jaren speelt op een gibson les paul uit 1969 zegt het. met de sustain is ook niets mis. gitaar is netjes afgewerkt. en spelen doet hij ook super. in iedergeval heel wat meer gitaar dan een kale saaie strat.

Beter een kale saaie strat dan een imitatie gibson. Dat je een strat niks vindt moet je zelf weten, maar als je ook maar een beetje verstand hebt van gitaren weet je, dat deze twee gitaren niet met elkaar vergelijkbaar zijn. Je kan wel zeggen beter een gibson les paul historic collection, dan een epi (namaak) les paul.

episua
30 maart 2006, 01:18
Ja maar toch mag iemand zijn epiphone lp geluid best wel met een strat vergelijken. Tuurlijk klinkt elke type lp of strat wel anders. Maar voor sommige oren kan de epiphone lp veel lekkerder klinken dan een bepaalde strat (of elke strat) en visa versus natuurlijk.

kassie
30 maart 2006, 10:44
ik kan heel goed een epi met een strat vergelijken. het zijn allebei gitaren, zijn allebei electrisch, je plugt er in allebei een kabel in, je hebt voor allebei een versterker nodig, beide hebben elementen. hetzij humbuckers hetzij singlecoils, en ik weet echt wel hoe een strat speelt en waar hij voor staat... en okee ik zal je tevreden stellen. MIJN MENING IS DAT..... een epi les paul meer gitaar is dan een strat. en zeg is dat ik niet gelijk heb dan? het zijn ook kale saaie standaard dingen die strats. en beter een namaak gibson dan van die goedkope mexicaanse strats die nog slechter dan een squier klinken. bah. anyway sorry dat ik je gekwetst heb.
met vriendelijke groet Kassie

E-J
30 maart 2006, 11:07
ik kan heel goed een epi met een strat vergelijken. het zijn allebei gitaren, zijn allebei electrisch, je plugt er in allebei een kabel in, je hebt voor allebei een versterker nodig, beide hebben elementen. hetzij humbuckers hetzij singlecoils, en ik weet echt wel hoe een strat speelt en waar hij voor staat... en okee ik zal je tevreden stellen. MIJN MENING IS DAT..... een epi les paul meer gitaar is dan een strat. en zeg is dat ik niet gelijk heb dan? het zijn ook kale saaie standaard dingen die strats. en beter een namaak gibson dan van die goedkope mexicaanse strats die nog slechter dan een squier klinken. bah. anyway sorry dat ik je gekwetst heb.
met vriendelijke groet Kassie

Wat ik wel grappig vind Kassie, dat enorm veel mensen (ik ken er misschien een stuk of 12) die van die *superdeluxe* LP teruggaan naar een *kale saaie* Strat ;) En je moet natuurlijk niet een Epi vergeleken met elke Strat. Er zijn zat Strats die de Epi gebruiken om er de kont mee af te vegen...

Maargoed iedereen heeft een mening...maar om nou te zeggen dat Stratocasters saai, kaal en standaard zijn...dat gaat te ver.

Rick trodat
30 maart 2006, 11:56
Maargoed iedereen heeft een mening...maar om nou te zeggen dat Stratocasters saai, kaal en standaard zijn...dat gaat te ver.

Helemaal mee eens. +1

Iedereen heeft zijn mening. Tuurlijk, en dat respecteer ik ook. Als hij nu blij is met z'n sound, is dat alleen maar leuk voor em.


ik kan heel goed een epi met een strat vergelijken. het zijn allebei gitaren, zijn allebei electrisch, je plugt er in allebei een kabel in, je hebt voor allebei een versterker nodig, beide hebben elementen. hetzij humbuckers hetzij singlecoils, en ik weet echt wel hoe een strat speelt en waar hij voor staat... en okee ik zal je tevreden stellen. MIJN MENING IS DAT..... een epi les paul meer gitaar is dan een strat. en zeg is dat ik niet gelijk heb dan? het zijn ook kale saaie standaard dingen die strats. en beter een namaak gibson dan van die goedkope mexicaanse strats die nog slechter dan een squier klinken. bah. anyway sorry dat ik je gekwetst heb.

Waarom ga je niet op een stagg spelen, allebei gitaren, elementen....jaaaa dat is ook een gitaar. En die heb je ook in een gibson model, en nu zet ik er alnico pro's in...en nu is het een gibson. :seriousf:

Toch zal ik er verder niets meer over zeggen.

Basseytje
30 maart 2006, 12:07
Ja ik ben het strat model echt beu,dit is nog steeds m'n eerste gitaar en die begint me zowat op de heupen te werken,was een goeie gitaar om mee te starten maar nu zorgt hij echt voor frustratie.
haha ik weet wat je bedoelt. in het begin was ik blij met'm'n stratje maar na een tijdje ging gt alles fout. hals klkrom slecht afgesteld kopn niets meer aan gedaan worden. t klonk niet. gewon niets meer. en ik ben toen naar een epiphone les paul black beauty overgestapt porima guitaar egt veel en veel fijner dan de strat. ik moet er wel bijzeggen dat het een stagg strat was:P

kassie
30 maart 2006, 13:30
okee okee jongens jullie hebben me overtuigd hahahaha

wat zoeken jullie als strat fanaten eigenlijk in een epiphone topic? de discussie les paul en strat zal toch voor eeuwig doorblijven gaan. en ik heb helemaal nooit gezegd dat een epiphone een gibson is. alleen dat het de sound zeer close evenaart. en dat is wat de topicstarter naar vroeg. hij wilde in iedergeval van zijn strat af. remember? ik identificeer me met hem. bij mij is het net zo gegaan. zand erover

FruscianteFan
30 maart 2006, 15:22
haha ik weet wat je bedoelt. in het begin was ik blij met'm'n stratje maar na een tijdje ging gt alles fout. hals klkrom slecht afgesteld kopn niets meer aan gedaan worden. t klonk niet. gewon niets meer. en ik ben toen naar een epiphone les paul black beauty overgestapt porima guitaar egt veel en veel fijner dan de strat. ik moet er wel bijzeggen dat het een stagg strat was:PMet andere woorden: het zat hem in de kwaliteit van de gitaar, niet het feit dat het een strat was.