PDA

View Full Version : tele "model nr" versus "neckplate nr" vraagje



fabrizio
26 maart 2006, 16:03
tele's (en waarschijnlijk ook andere fenders) hebben blijkbaar twee nummers, een "model nr" en een "neckplate nr". dat laatste leert over welke reeks het gaat, bvb V136119 betekent dat het gaat om een gitaar uit de American Vintage reeks. maar wat leert ons dan het "model nr", bvb. 010-6200?
schijnbaar ben ik niet zo goed met google, want ik kom er niet uit. anyone?

vulvasonic
26 maart 2006, 21:52
Een foto doet soms wonderen.

Het is me ook niet helemaal precies duidelijk wat je wilt weten. Is het je te doen om het bouwjaar, het specifieke model (en of dat specifieke model zeldzaam is??)?

En zijn meerdere kenmerken waaruit je kan afleiden wat het is.

fabrizio
27 maart 2006, 09:10
wat ik wilde weten:
welk van beide nrs is het 'serienummer', het neckplate nr of het modelnr?
kan je ergens op het net die cijfers aftoetsen? over de neckplate nrs vind ik wel een en ander op de fender site zelf, bvb dat het gaat om een gitaar uit de vintage american reeks, maar niet wanneer ze is gemaakt. heeft het model number daar iets mee te maken?

taylor
27 maart 2006, 11:18
serienummers zeggen niet zo veel,je moet kijken na bv een date stempel in de neck dat zegt wanneer de neck is gemaakt datums op potmeters, pick-ups,neckpocket van de body enz dat samen met serienummer of model nummer kun je ong bepalen welk jaar of maand die is gemaakt.

er is wel ergens een site van, beter googelen...

Eko
27 maart 2006, 18:14
De Tele`s ( maar ook strats) hebben een serienummer voorafgegaan door een letter. De info hierover kun je vinden op fender.com. Hier ga je naar resources en customerservice. Daar ga je naar productdating. Hier vind je de manieren om je instrument of amp te daten. Let wel! niet alles klopt voor de volle 100%. Versterkers zullen echt moeten worden gedateerd aan de hand van onderdelen. Veelal weet ook Fender niet hoe oud de spullen zijn. Eigenlijk is het daarmee hoe ouder hoe moeilijker.

De tweede nummering is eigenlijk heel simpel 10-6200 wil eigenlijk zeggen dat de gitaar een vintage model is ( V code ) met een body en hals als in oktober ( 10 ) 1962 ( 6200). Je hebt dus ook 56reissues enz.
NB! Op de diverse forums zijn we er al achter dat Fender ook gewoon fouten maakt. Er zijn reissues waarvan de specificatie gewoonweg niet kloppen. En als hun het al niet goed doen , wat moeten wij dan nog?

fabrizio
28 maart 2006, 10:36
bedankt, Eko, een antwoord waar ik echt iets mee ben!