PDA

View Full Version : Tapdansen



Veekeren
26 maart 2006, 14:37
Ik zit met een "dilemma" wat waarschijnlijk velen met mij hebben. Graag zou ik kunnen schakelen van clean met delay en of flanger (dmv pedaaltjes), naar slechts een distortion (van mn versterker). Maar wel in één keer :D

Ik heb een Marshall 30th anniversary combo met 3 kanalen (en midi-optie, al weet ik daar nog weinig van af). De pedaaltjes die ik wil gebruiken bestaan voornamelijk uit een Boss delay en een Ibanez flanger, ook heb ik een boss line-selector.

Ik vraag me af of hier geen oplossing voor is (buiten inkoppertjes als de aanschaf van een multi-effect enz.) waar ik geen kapitaal aan kwijt ben. Het mooiste zou een soort pedaal zijn waarbij ik de 3 kanalen van mijn versterker kan schakelen, maar waarbij er bij het inschakelen van kanaal 2 ook de effectloop ingeschakeld wordt.. Maar dan zou die effectloop ook uit moeten als kanaal 1 of 3 wordt ingeschakeld :s...

Als hier al een topic over is, ik kon hem niet vinden, maar geef dan alsjeblieft de link. Bij voorbaat dank voor elke hulp!!

nielsduursma
26 maart 2006, 14:54
als de distortion uit je versterker komt kan je die aanzetten, en de delay + flanger in de loop van de line selector. en dan met 1 voet op de schakelaar van je versterker drukken voor clean, en met je andere voet op de line selector voor het "uitzetten"/bypassen van de flanger en delay.

DarknessAwaits
26 maart 2006, 15:06
Ik denk aan een zelfgemaakte footswitch die fungeert als looper/(true-)bypass voor je fx en kanaalschakelaar voor je Marshall.

Nitefly7
26 maart 2006, 15:18
Met zo'n mooie versterker (dat is nou een van de weinige Marshalls die ik zou willen..krijgen), is het eigenlijk fantastisch dat je aan 2 pedaaltjes eigenlijk genoeg hebt, maar tegelijkertijd is het een "building block" voor een mooie setup:

met die MIDI-optie zou je bijv met een midiswitcher (Axess GRX of iets dergelijks...) + een midi(foot)controller (kleintje als Rocktron Xpress/Tech 21 Midi mouse) tegelijkertijd een kanaal van je Marshall + een loop van die midiswitcher/looper kunnen maken:

wat je dan doet is bijv de combinatie ch2 + flanger opslaan als ware het een (multi-effects-achtige) preset!
ch2 zonder flanger is dan een andere preset...

zo duur hoeft dat niet eens te zijn (kan die midiswitcher/looper ook op een pedalboard zetten!...)

nu nog wachten tot Behringer ons verblijd met zulks gereedschap.....

Speeddemon
26 maart 2006, 15:21
Ik denk aan een zelfgemaakte footswitch die fungeert als looper/(true-)bypass voor je fx en kanaalschakelaar voor je Marshall.
Zoiets zou passief wel mogelijk zijn, maar dan zou de TS nog steeds 2 keer moeten schakelen.

Anders ben ik bang dat je met actieve electronica, en relais-schakelingen aan de slag zal moeten. Daarvoor is ons aller mod Dirk_Hendrik de aangewezen persoon.

Veekeren
26 maart 2006, 16:32
als de distortion uit je versterker komt kan je die aanzetten, en de delay + flanger in de loop van de line selector. en dan met 1 voet op de schakelaar van je versterker drukken voor clean, en met je andere voet op de line selector voor het "uitzetten"/bypassen van de flanger en delay.

Maar daar heb ik dus geen zin in. Steunend op beide hakken proberen met beide voeten dingen in te drukken. In het heetst van de strijd gaan die dingen altijd mis. En ik ga niet op een stoel zitten :)

Veekeren
26 maart 2006, 16:40
Zoiets zou passief wel mogelijk zijn, maar dan zou de TS nog steeds 2 keer moeten schakelen.

Anders ben ik bang dat je met actieve electronica, en relais-schakelingen aan de slag zal moeten. Daarvoor is ons aller mod Dirk_Hendrik de aangewezen persoon.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met TS maar ik ga er voor het gemak maar van uit dat je bedoelt wat ik ook al eerder bedacht had. Als het nou een 2 kanaals footswitch was, kon je wellicht bij kanaal 1 met een aanknop voor de loop maken, en bij 2 een uitknop, maar bij 3 kanalen moet hij op 2 kanalen uit kunnen en toch altijd weer bij kanaal 2 aan. In mijn eigen noobtaal :D. Maar misschien dat Dirk_Hendrik zich nog mengt in de discussie met mogelijkheden (en prijsschattingen :))

vinni
26 maart 2006, 16:42
Tja.....Dit lost al je problemen op....

http://www.brunetti.it/img/prodimgs/Vectorweb1.jpg
Looper....programmeerbaar....met midi...en 9v voeding.

Prijs....? effe Erik van de Haar bellen.

Vinni

Veekeren
26 maart 2006, 16:48
met die MIDI-optie zou je bijv met een midiswitcher (Axess GRX of iets dergelijks...) + een midi(foot)controller (kleintje als Rocktron Xpress/Tech 21 Midi mouse) tegelijkertijd een kanaal van je Marshall + een loop van die midiswitcher/looper kunnen maken:

wat je dan doet is bijv de combinatie ch2 + flanger opslaan als ware het een (multi-effects-achtige) preset!
ch2 zonder flanger is dan een andere preset...

zo duur hoeft dat niet eens te zijn (kan die midiswitcher/looper ook op een pedalboard zetten!...)

nu nog wachten tot Behringer ons verblijd met zulks gereedschap.....

Oke dit klinkt ook interessant. Ik heb zoals ik zei totaal geen verstand van midi-switchers e.d., maar dat is geen probleem. Ik dacht zelf aan een soort midi apparaat waar je losse pedaaltjes op aan kan sluiten en dan ala multi-effect kan switchen. Deze kon ik niet vinden, maar zoals jij het nu beschrijft komt het op hetzelfde neer. Weet je toevallig wat dat ongeveer zou kosten?

Veekeren
26 maart 2006, 16:49
Tja.....Dit lost al je problemen op....

http://www.brunetti.it/img/prodimgs/Vectorweb1.jpg
Looper....programmeerbaar....met midi...en 9v voeding.

Prijs....? effe Erik van de Haar bellen.

Vinni

Oke, zie vorige post, bedankt! Ik zal eens kijken.

Edit: heb even rondgekeken op het net, ik zie prijzen tussen de 800 en 1200 euro :S Ongetwijfeld een prachtapparaat, maar ik had het iets goedkoper gehoopt :D

Jeroenvanhulsteijn
26 maart 2006, 16:57
dat ding is niet zo heel goedkoopr (800 euro). Maar alles zit er wel op en aan! Met een losse voeding, midi looper en switcher kom je toch ook wel erg richting die prijs lijkt me.

Maarja, voor 2 pedaaltjes is dit wat overdone.

Lehle heeft een midi schakelbare loopbox. Heeft je amp ook MIDI THRU? Want dan kom je met die Lehle en een midi floorboard een heel eind. Kun je voor 350 wel klaar zijn. Blijft nog een hoop geld om niet te hoeven tapdansen.

Veekeren
27 maart 2006, 13:27
Tot zover iedereen bedankt voor de input!

Maar ik heb nog eens verder gedacht over mijn "dilemma". Wil ik de losse effecten en diverse kanalen van mijn versterker gebruiken, dan moeten die effecten voor het juiste geluid in de effectloop van mn versterker komen. Dat sluit volgens mij midi aansturing uit, aangezien je volgens mij dan je geluid eerst over de effecten stuurt en dan pas de versterker in.

Het is eigenlijk alleen nodig om de effecten over kanaal 2 te sturen. Dit kanaal is met een paar drukknoppen van clean- naar distortionkanaal te schakelen, wat je per specifiek nummer kan doen, en me voldoende mogelijkheden bied.

Wat ik dus denk nodig te hebben is een nieuwe 3 kanaals-footswitch, waarbij bij het indrukken van kanaal 2 automatisch de effectoop ingeschakeld wordt, en waarbij bij het indrukken van kanaal 1 en 3 de loop onderbroken wordt. Eventueel zou het onderbreken van de loop ook alleen bij kanaal 3 kunnen, aangezien het altijd een kwestie is van clean/distortion met effecten naar slechts distortion is.

Wie kan zoiets voor hoeveel bouwen, of waar kan ik het laten bouwen?

idno
27 maart 2006, 14:34
ik denk dat je je moet verdiepen in MIDI en zo de versterker schakelen

Veekeren
27 maart 2006, 14:37
ik denk dat je je moet verdiepen in MIDI en zo de versterker schakelen

Zit ik dan niet met het probleem wat ik eerder noemde? dat ik de effecten niet door de effectloop van de versterker krijg?

Nitefly7
27 maart 2006, 15:26
Zit ik dan niet met het probleem wat ik eerder noemde? dat ik de effecten niet door de effectloop van de versterker krijg?

Nee, want het omschakelen m.b.v. MIDI heeft niks met je geluid te maken:

een midiswitcher/looper werkt los van je versterker:
in -> (loop 1t/m 4) -> uit

gitaar-> marshall ->
marshall fx send -> looper in (loop 1t/m4) ->
looper uit -> marshall fx return

verschillende mogelijkheden zijn bijvoorbeeld:
1. Carl Martin combinator (€425, non-midi en misschien te groot voor 2 effecten..maar je kan altijd effecten toevoegen, zeker met zo'n schakelcentrale...) deze zou je ook in de FXloop kunnen hangen (combinator heeft ook switch uitgangen voor je kanalen...

2. als de status van je FX-loop te schakelen is via midi (dwz: fxloop "aan"/"uit") dan ben je nog sneller klaar:

een Looper, waar je per effect er wel een van nodig hebt... (http://www.thomann.de/de/nobels_loopmaster_loop_selector.htm)

preset 1: ch1 of 2 of 3 met fx loop "uit"
preset 2: ch 1, 2 of 3 met fx loop "aan" ÉN de juiste loop selector (+ het effect dat in die loop hangt) "aan"

dit kan wel erg druk worden, maar dan kun je zoals ik eerder al aangaf, een preset maken van

- wélk kanaal je wilt
- wélk effect bij dat kanaal 'hoort'...

loopers zijn ongveer 50 of 60 € per stuk....

3. mijn 1e idee was de

http://www.skrydstrup.com/images/mr4a.jpg
of of deze van Axess electronics (http://www.axess-electronics.com/_p_grx4.htm)

die je dan met een kleine midicontroller aanstuurt...

de prijs hiervan is echter meer dan een combinator én een G-major samen...

dus dan kun je voor hetzelfde geld beter een multi-effects kopen...

als ik jou was zou ik gewoon een G-major en een kleine midicontroller kopen, óf combinator, óf dat losse looper idee...


hoewel ik uit je beschrijving opmaak dat je eigenlijk nooit meer dan 2x hoeft te trappen om je geluid te veranderen, dus je zou ook gewoon je Line selector in je FX-loop kunnen aansluiten, 1x trappen voor juiste kanaal, 1x voor juiste LS-2 loop...

ruurdtje
27 maart 2006, 16:23
Heey nu we toch over midi hebben kan je op een midifootswitch ook bvb z'n apparaat zoals hierboven met een g-force en je amp er opaan sluiten dus alledrie.

Nitefly7
27 maart 2006, 18:28
Heey nu we toch over midi hebben kan je op een midifootswitch ook bvb z'n apparaat zoals hierboven met een g-force en je amp er opaan sluiten dus alledrie.
als je amp midi heeft, dan wel (weet niet zeker of ik je vraag begrijp)

er bestaat nl. zoiets als Midi thru...

midifootcontroller -> midi in Switcher -> midi out -> midi in G-force ->midi out -> versterker

of evt
FC-> midi in switcher -> midi out -> midi in G-force
" -> " -> midi thru -> amp (quasi parallel zeg maar)

met program change kun je dan een "preset" maken van:
- status van je effectpedalen (welk pedaal/welk pedaal aan of uit)
- preset in je G-force
- kanaal van je amp

ruurdtje
27 maart 2006, 18:35
(quasi parallel zeg maar) wat bedoel je met dat snap dat niet echt ben nog niet echt heel technis met gitaarapparatuur

Veekeren
27 maart 2006, 19:04
Om even weer naar mijn setup terug te schakelen :D

Als ik het goed begrijp zou ik het dus zo kunnen doen:

Gitaar -> Marshall

...................../ Marshall
Midi controller {
.....................\ Midi looper -> Effect -> Effectloop Marshall -> terug naar midilooper.

Zo kan ik met presets de effecten in de loop van de versterker in en uitschakelen toch? Eventueel zou ik in eenzelfde loop meerdere effecten kunnen plaatsen. Sorry als ik het maar niet wil begrijpen als het niet klopt :D

Nitefly7
27 maart 2006, 19:45
FC-> midi in switcher -> midi out -> midi in G-force
" -> " -> midi thru -> amp (quasi parallel zeg maar)

met program change kun je dan een "preset" maken van:
- status van je effectpedalen (welk pedaal/welk pedaal aan of uit)
- preset in je G-force
- kanaal van je amp

met quasi parallel bedoel ik "quasi..parallel"

je stuurt dus tegelijkertijd de G-force én de amp aan (en niet "na mekaar" zoals in het 1e voorbeeld...), dat maakt nix uit voor het MIDI-'signaal' ..maar kan wel veiliger zijn m.b.t. MIDI-'timing'...


Voor Veekeren:

vanaf je midicontroller kun je dus idd een MIDI-commando naar je Marshall sturen (die heeft MIDI-in/uit/thru??) en tegelijkertijd naar een MIDI-switcher..

het klopt wat je dacht!

ruurdtje
27 maart 2006, 19:48
FC-> midi in switcher -> midi thru -> midi in G-force
" -> " -> midi thru -> amp (quasi parallel zeg maar)
is dit ook mogelijk

is midi thru ongeveer het zelfde als midi out
en oja.. moet de midi cabel dan niet meer terug naar het floorboard

srv-man
27 maart 2006, 21:48
Om even weer naar mijn setup terug te schakelen :D

Als ik het goed begrijp zou ik het dus zo kunnen doen:

Gitaar -> Marshall

...................../ Marshall
Midi controller {
.....................\ Midi looper -> Effect -> Effectloop Marshall -> terug naar midilooper.

Zo kan ik met presets de effecten in de loop van de versterker in en uitschakelen toch? Eventueel zou ik in eenzelfde loop meerdere effecten kunnen plaatsen. Sorry als ik het maar niet wil begrijpen als het niet klopt :D

Als ik ook even een duit in het zakje mag doen......
Je zegt 2 fx pedaaltjes te gebruiken: een delay en een flanger. Bovendien wil je niet teveel geld uitgeven. Ik lees allerlei dure (goedklinkende, maar wellicht overkill) en goedkopere (tonesuck) opties.

Je Marshall biedt al aardig wat mogelijkheden en een leuk uitgangspunt:
- alle kanalen zijn midi schakelbaar
- de fx loop is instelbaar op pedaal of lijn niveau
- de fx loop kan zowel serieel als parallel

In ieder geval heb je een midi controller nodig. Dit kan een eenvoudige zijn, onder de 100 euro zou ik zelf kiezen voor bijv.
Boss FC50: goed, goedkoop en onverwoestbaar
ART X15 zie je ook wel eens, goed, lekker goedkoop en toch uitgebreid
etc.

Je bestaande pedalen kun je gebruiken met een loopertje. Nobels zou ik niet aan beginnen (tonesuck), ook niet aan Exef, Rocktron, Kitty Hawk, etc.
Skrydstrup is goed spul, maar VEEEEEL te duur.

Een 2ehans Axess GRX4 is erg goed met 4 loops (200 euro 2ehands en slecht te vinden)
Of bijv. een Lehle D-Loop midi, 2 loops, http://www.thomann.de/de/lehle_dloop_midi_looper_switcher.htm
http://images3.thomann.de/pics/prod/168578.jpg

Maar, zoals gezegd ben je best wel aardig wat geld kwijt en nog steeds aan het klooien met 2 pedaaltjes, kabels, etc.

Aangezien je loop ook parallel kan, kun je ook kiezen voor een multi fx unit. Hoeft helemaal niet duur te zijn, een G-Force is waarschijnlijk toch overkill voor je.
Als je Boss pedaaltjes prima vindt koop je voor 75 euro een Boss SE50 en dat klinkt echt lekker hoor! Zeker zo goed als je pedaaltjes.
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=59085

Je schakelt je fx-loop serieel en alles is te bedienen met een midipedaal, zowel fx- als kanaal schakeling. Lekker compact, geen geklooi met allerlei kabels meer, onder de 200 euro klaar, meer mogelijkheden dan je tot op heden gedroomd hebt en het klinkt nog eens beter ook....

Nitefly7
27 maart 2006, 21:53
midi thru is een "spiegel" van midi in, het is dus een soort midi out ja... (maar niet hetzelfde als midi out 2)

je zou bijv. midi out van je g-force terug kunnen sturen naar je floorboard, maar dat is alleen écht nodig als je bijv. effecten(blokken) aan/uit zet en je lampjes op je midicontroller wilt laten branden..

in feite hoef je nix te versturen van processor naar floorboard...

Nitefly7
27 maart 2006, 21:54
Als ik ook even een duit in het zakje mag doen......
Je zegt 2 fx pedaaltjes te gebruiken: een delay en een flanger. Bovendien wil je niet teveel geld uitgeven. Ik lees allerlei dure (goedklinkende, maar wellicht overkill) en goedkopere (tonesuck) opties.

Je Marshall biedt al aardig wat mogelijkheden en een leuk uitgangspunt:
- alle kanalen zijn midi schakelbaar
- de fx loop is instelbaar op pedaal of lijn niveau
- de fx loop kan zowel serieel als parallel

In ieder geval heb je een midi controller nodig. Dit kan een eenvoudige zijn, onder de 100 euro zou ik zelf kiezen voor bijv.
Boss FC50: goed, goedkoop en onverwoestbaar
ART X15 zie je ook wel eens, goed, lekker goedkoop en toch uitgebreid
etc.

Je bestaande pedalen kun je gebruiken met een loopertje. Nobels zou ik niet aan beginnen (tonesuck), ook niet aan Exef, Rocktron, Kitty Hawk, etc.
Skrydstrup is goed spul, maar VEEEEEL te duur.

Een 2ehans Axess GRX4 is erg goed met 4 loops (200 euro 2ehands en slecht te vinden)
Of bijv. een Lehle D-Loop midi, 2 loops, http://www.thomann.de/de/lehle_dloop_midi_looper_switcher.htm
http://images3.thomann.de/pics/prod/168578.jpg

Maar, zoals gezegd ben je best wel aardig wat geld kwijt en nog steeds aan het klooien met 2 pedaaltjes, kabels, etc.

Aangezien je loop ook parallel kan, kun je ook kiezen voor een multi fx unit. Hoeft helemaal niet duur te zijn, een G-Force is waarschijnlijk toch overkill voor je.
Als je Boss pedaaltjes prima vindt koop je voor 75 euro een Boss SE50 en dat klinkt echt lekker hoor! Zeker zo goed als je pedaaltjes.
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=59085

Je schakelt je fx-loop serieel en alles is te bedienen met een midipedaal, zowel fx- als kanaal schakeling. Lekker compact, geen geklooi met allerlei kabels meer, onder de 200 euro klaar, meer mogelijkheden dan je tot op heden gedroomd hebt en het klinkt nog eens beter ook....


dit alles + 1 !

Veekeren
27 maart 2006, 23:32
Oke, nogmaals bedankt.

Als ik zoek zie ik dat het ook mogelijk is een boss gx700 met een boss fc50 of digitecht footcontroller te kopen. Ik weet niet of het beter is dan die se50, hij is in ieder geval nieuwer... Maar het is dan dus wel mogelijk 2 midi-apparaten op een footcontroller aan te sluiten?

srv-man
28 maart 2006, 08:34
GX700 is ook een prima ding, heeft veel meer mogelijkheden. De vraag is of je dat wilt cq nodig hebt.

Het is inderdaad mogelijk om meerdere midi-apparaten aan te sturen met 1 controller. Dit kan door gebruik te maken van verschillende midikanalen (maar de eenvoudigere controllers als de FC50 ondersteunen dit niet) of op de fx-units zelf gebruik te maken van midimapping, dwz dat je het inkomende midisignaal aan een willekeurige geheugenplaats kunt koppelen.

Veekeren
28 maart 2006, 09:14
GX700 is ook een prima ding, heeft veel meer mogelijkheden. De vraag is of je dat wilt cq nodig hebt.

Het is inderdaad mogelijk om meerdere midi-apparaten aan te sturen met 1 controller. Dit kan door gebruik te maken van verschillende midikanalen (maar de eenvoudigere controllers als de FC50 ondersteunen dit niet) of op de fx-units zelf gebruik te maken van midimapping, dwz dat je het inkomende midisignaal aan een willekeurige geheugenplaats kunt koppelen.

Qua prijs zou het niet enorm veel uitmaken waarschijnlijk, ik zie een paar gx700's inclusief footcontrollers. Maar dat bijv. een FC50 niet meerdere midikanalen kan aansturen is wel een belangrijk detail, het is een vereiste effecten en amp tegelijk aan te kunnen sturen. Dat is natuurlijk uiteindelijk de hele reden van dit alles. Optie is dan dus de versterker op de multifx aan te sluiten...

srv-man
28 maart 2006, 17:35
Je begrijpt het niet helemaal, met de FC50 kun je wel degelijk zowel de amp als fx-unit tegelijkertijd aansturen.

Veekeren
28 maart 2006, 20:22
Dit kan door gebruik te maken van verschillende midikanalen (maar de eenvoudigere controllers als de FC50 ondersteunen dit niet)

Ik dacht dat je hiermee wilde zeggen dat je niet meerdere midi-apparaten op een fc50 kan aansluiten...

srv-man
28 maart 2006, 22:00
Nee, ik bedoelde het volgende:

Er zijn 2 manieren om meerdere apparaten tegelijk aan te sturen:
1. Je verstuurt tegelijkertijd verschillende program changes (=programmanummer) over verschillende midikanalen.
Bijvoorbeeld:
Voor de Marshall gebruik je midikanaal 1
Voor de GX700 gebruik je midikanaal 2
Eenvoudigere controllers zoals de Boss FC50 ondersteunen dit niet, die verzenden maar op 1 kanaal. Dat gaat dus niet werken in dit geval

2. Je verstuurt 1 program change over 1 midikanaal tegelijk en koppelt dit aan verschillende programmanummers (=midimapping).
De Marshall kan alleen midi-info op midikanaal 1 ontvangen, dit gebruik je dus ook voor de GX700
Bijvoorbeeld:
Je verstuurt op midikanaal 1 program change 1.
In de Marshall koppel je dit aan het crunchkanaal.
In de GX700 koppel je dit aan het gewenste programmanummer van de GX700 (midimapping).
Dit kan dus allemaal wel met een eenvoudige controller (als de FC50)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Misschien is het aan te bevelen om de FAQ in de afdeling rackgear over midi eens te lezen. Op zich is midi eenvoudig te begrijpen als je bekend bent met de basisprincipes.
Sla er ook eens de handleiding van de Marshall http://www.drtube.com/schematics/marshall/30thanniv.pdf en de GX700 http://gx700.freeservers.com/index.html op na.

Succes!

arn
23 september 2006, 00:10
Kijk ook eens op http://www.woboge.com/ Dit is een Pools bedrijf met leuke, goede en betaalbare loop oplossingen

peter_heijnen
23 september 2006, 00:23
Dit is best een leuk kastje: http://www.tone-toys.com/de/The_Black-Switch.html


Kijk hier voor wat je er mee kunt: http://www.tone-toys.com/de/Anwendungsmoeglichkeiten.html

Leuke site ook verder.

up-guitarman
23 september 2006, 01:30
Ik denk aan een zelfgemaakte footswitch die fungeert als looper/(true-)bypass voor je fx en kanaalschakelaar voor je Marshall.

Dat is exact hoe ik het doe !!! Ik heb zo'n loooper gekocht en de footswitch voor mijn marshall erbij ingebouwd. In de loop zitten mijn delay, phaser en tremolo.
De 2 knopjes staan net zo ver van mekaar dat je ze tegelijk kan indrukken maar ook nog apart zonder dat je heel erg moet opletten !!!

Ronaldd
23 september 2006, 17:08
een slaafje huren die het voor je doet met z'n handen en voeten :D:D
Twee pedaaltjes per ledemaat, kan hij er toch al gauw zo'n 10 te gelijk schakelen

SimonS
23 september 2006, 18:12
:seriousf: Twister!

./...