PDA

View Full Version : Instrument/speakerkabels, waar te koop?



Scali
26 maart 2006, 13:53
Ik vind dat het tijd wordt voor een upgrade van m'n kabels.
Nou heb ik gezien dat Monster hele mooie dingen maakt: http://www.monstercable.com/pro_audio/

Vooral die combo-speakerkabels wil ik graag hebben.

Probleem is alleen dat ik nergens een winkel kan vinden die ze verkoopt.
En de alternatieven die ze verkopen, zijn meestal ook niet bijster interessant.
Zo'n combo-kabeltje heb ik sowieso nog nergens gezien.
Meestal hebben ze alleen wat instrumentkabels, van Klotz of Spectraflex, of Planet Waves. Maar die Monster kabels lijken me toch van een iets ander kaliber.

Iemand enig idee wat er ongeveer waar te koop is?
Ik wil graag 3 kabels van ongeveer 3 meter voor de 'vierkabelmethode', en zo'n combo-kabeltje en een goede speakerkabel (jack-jack) van ongeveer 1 meter.

pol
26 maart 2006, 19:35
Koop neutrik pluggen en goeie kwaliteit kabel, zoals belden of mogami, dan ben je stukken goedkoper uit.
En als je niet kan solderen laat het dan in de winkel even doen, veel zullen ze daar ook niet voor vragen.

Scali
26 maart 2006, 20:07
Been there, done that, bought the T-shirt, maar ik wil toch weer kant-en-klare kabels.

Tristan
26 maart 2006, 20:51
Monster Cable verkopen ze in Boekel bij Jukebox: www.muziekhandel-jukebox.nl volgens mij hebben ze er nu ook een paar aanbiedingen mee.
Uit een test in de guitar player kan ik me herinneren dat die Monster Cables niet zo goed werden bevonden. Ze kleuren je signaal behoorlijk schijnt en hebben weinig headroom. Jazz cable klinkt erg dof en de Rock cable is dan wel wat brighter, misschien dan wel weer te bright. Ik heb het zelf nooit getest, dus ik kan het niet uit mijn eigen ervaring zeggen.
Overigens maakt spectraflex echt prima kabels hoor, waarschijnlijk dus betere dan Monster Cable. Kijk vooral eens naar de Fatsoflex, dus niet de gewone Vintage kabel, want de fatsoflex is wat dikker en die klinkt veel beter nog dan de gewone vintage kabel.
Merken waar ik goede verhalen over hoor:
Evidence audio
Mogami
George L's
Vovox
Spectraflex Fatsoflex (heb ik zelf, prima klinkende kabel, levenslange garantie)
(Monster Cable)
Van Den Hul
Fender Carver Pro (heb ik zelf en die is echt supergoed, te koop bij Jukebox)
Klotz

pol
26 maart 2006, 22:44
kabels die te bright zijn ??
wat is dat nu voor onzin, een kabel kan toch niks aan je signaal toevoegen, alleen verzwakken.

Scali
26 maart 2006, 23:02
Het probleem is dus dat geen enkel merk alles maakt, behalve Monster.
Die combo-kabels (http://www.monstercable.com/pro_audio/productPagePro.asp?pin=2322) heb ik sowieso nog nergens gezien, en bij bv Spectraflex hebben ze maar 1 type speakerkabel, en die ziet er niet naar uit dat het een verbetering op m'n huidige kabel zou zijn, dus voel ik er niet zo veel voor om die te kopen.

Als instrumentkabel en pre-amp loop zou Spectraflex, Klotz oid wel voldoen, maar voor de speakerkabel komt er niks in de buurt van Monster, voor zover ik kan zien.
Van Den Hul maakt wel de kabel die vergelijkbaar is met wat Monster doet, maar heeft dan weer niks met jack-pluggen. Kun je vast op bestelling wel laten maken, maar dan wordt het weer zo absurd duur.

pol
26 maart 2006, 23:15
grappig, die combokabels.

Bij een combo zou ik de kant die aan de speaker komt gewoon vastsolderen ipv die fiches te gebruiken, een goede soldeerverbinding geleid toch altijd beter dan een fiche .

Tristan
27 maart 2006, 16:28
kabels die te bright zijn ??
wat is dat nu voor onzin, een kabel kan toch niks aan je signaal toevoegen, alleen verzwakken.

Ja ik weet het ook niet, volgens mij stond dat in die hele oude review van Guitar Player. Ik weet het nu ook niet helemaal zeker meer, maar zeker was wel dat ze er niet over te spreken waren. Misschien was het wel zo dat zowel de Jazz als de Rock kabel juist teveel frequenties afkapten, dus dat ze allebei niet helder genoeg waren. Overigens kan je wel een kabel te bright vinden klinken denk ik, want dat hangt er natuurlijk af van wat je gewend bent. Als je een gewoon standaard snoer uit de winkel gewend bent dan kan een andere duurdere kabel juist niet goed klinken met jouw gitaar en versterkerinstellingen. Daarbij komt wel dat iedere kabel toch anders klinkt. Ik denk dat het ook met de respons van de kabel te maken heeft of dat hij juist dof of helder klinkt, als een kabel de lagere frequenties goed doorlaat, maar de hogere minder, dan klinkt hij automatisch dof en als een kabel de hoge frequenties goed doorlaat, maar de lagere frequenties niet dan kan dat het gevolg hebben dat de kabel als te bright wordt ervaren.
Volledig neutrale kabels, zoals volgens mij Vovox, Evidence Audio en Van Den Hul zijn worden niet door iedereen als mooi ervaren, omdat deze vaak behoorlijk veel hoog doorlaten en daardoor niet zo warm en vettig in het middengebied klinken als bijvoorbeeld Mogami (Scott Henderson), Fatsoflex etc. Ik heb zelf een Fender Carver Pro Audio kabel en die vind ik echt waanzinnig klinken, want die klinkt heel transparant met mooie boventonen maar ook lekker vet en hij heeft ook heel veel dynamiek, kenmerken van een goede kabel naar mijn idee. Ik weet niet wat het verschil is met o.a. Vovox, Evidence Audio en Van Den Hul, maar ik kan wel zeggen dat die Fender Carver kabel eigenlijk wel een beetje lijkt op de Fatsoflex, alleen is hij nog veel beter, het hoog is nog sprankelender en je hoort de boventonen beter en hij heeft nog meer dynamiek, maar de Fatsoflex is ook allerminst een slechte kabel, want die is veel beter dan de meeste andere kabels die ik weleens heb getest en het laag/middengebied is vergelijkbaar met de Fender Carver kabel.

Tristan
27 maart 2006, 16:33
Het probleem is dus dat geen enkel merk alles maakt, behalve Monster.
Die combo-kabels (http://www.monstercable.com/pro_audio/productPagePro.asp?pin=2322) heb ik sowieso nog nergens gezien, en bij bv Spectraflex hebben ze maar 1 type speakerkabel, en die ziet er niet naar uit dat het een verbetering op m'n huidige kabel zou zijn, dus voel ik er niet zo veel voor om die te kopen.

Als instrumentkabel en pre-amp loop zou Spectraflex, Klotz oid wel voldoen, maar voor de speakerkabel komt er niks in de buurt van Monster, voor zover ik kan zien.
Van Den Hul maakt wel de kabel die vergelijkbaar is met wat Monster doet, maar heeft dan weer niks met jack-pluggen. Kun je vast op bestelling wel laten maken, maar dan wordt het weer zo absurd duur.

Ik snap niets van die combo kabel, want die heeft ook niet alleen maar jacks hoor (drie verschillende pluggen waarvan een jack), ik zou echt niet weten hoe je dat ding moet aansluiten.
Wat ik zei was voornamelijk over instrumentkabels en daar zitten dus ook hele grote verschillen in. Voor goede speakerkabels kan je ook bij de door mij genoemde merken terecht.

Scali
27 maart 2006, 16:35
Maar 'neutrale' kabels lijken me bij uitstek geschikt om tussen m'n versterker en multifx te doen...
Het lijkt me dat alleen de eerste kabel van gitaar naar versterker/effect 'kleurend' mag/moet zijn, en dat je het geluid van de preamp naar de effecten en terug naar de poweramp just wel zo neutraal mogelijk wilt hebben? Want als je zonder effecten speelt, wordt dat hele circuit overgeslagen, en heb je daar sowieso geen kleuring (dan ga ik er dus vanuit dat het geluid van de versterker zonder effecten is zoals je het hebben wilt).

Scali
27 maart 2006, 16:37
Ik snap niets van die combo kabel, want die heeft ook niet alleen maar jacks hoor (drie verschillende pluggen waarvan een jack), ik zou echt niet weten hoe je dat ding moet aansluiten.

Die is dus voor de interne speaker van een combo. De jack gaat in de speakeruitgang van de versterker, en die faston-dingetjes schuif je op de lipjes van de speaker. Bij Monster zie ik dit type kabel voor het eerst, de andere merken hebben ze niet op hun website staan, misschien dat ze wel te krijgen zijn als je je scheel betaalt.
Die wil ik dus hebben, en daarnaast ook nog een speakerkabel voor naar m'n cab, liefst van hetzelfde type/kwaliteit.

Tristan
27 maart 2006, 16:43
Maar 'neutrale' kabels lijken me bij uitstek geschikt om tussen m'n versterker en multifx te doen...
Het lijkt me dat alleen de eerste kabel van gitaar naar versterker/effect 'kleurend' mag/moet zijn, en dat je het geluid van de preamp naar de effecten en terug naar de poweramp just wel zo neutraal mogelijk wilt hebben? Want als je zonder effecten speelt, wordt dat hele circuit overgeslagen, en heb je daar sowieso geen kleuring (dan ga ik er dus vanuit dat het geluid van de versterker zonder effecten is zoals je het hebben wilt).

Sterker nog, de meeste mensen zeggen dat de eerste kabel in de keten het belangrijkste is, dus als die de klank geeft die je wil hebben dan maakt het voor de rest minder uit welke kabels je gebruikt, dus dan zou ik niet te dure kabels kopen, of dan een stel met zo'n levenslange garantie enzo (Fatsoflex).
Mijn Fender/Carver kabel gebruik ik voornamelijk voor opnames.

Tristan
27 maart 2006, 16:49
Die is dus voor de interne speaker van een combo. De jack gaat in de speakeruitgang van de versterker, en die faston-dingetjes schuif je op de lipjes van de speaker. Bij Monster zie ik dit type kabel voor het eerst, de andere merken hebben ze niet op hun website staan, misschien dat ze wel te krijgen zijn als je je scheel betaalt.
Die wil ik dus hebben, en daarnaast ook nog een speakerkabel voor naar m'n cab, liefst van hetzelfde type/kwaliteit.

Oh, ik snap het, maar dat is toch gewoon hetzelfde als dat er normaal in een amp zit, die lipjes aan de speaker en dan de jack in de speaker uitgang?
Dan is het ook alleen de kwaliteit van de kabel en de kwaliteit van de aansluitingen die ervoor zorgen dat het beter is en dat is volgens sommige mensen bij Monster Cable dus niet het geval, ze gebruiken ook goldplating, wat in muziekapparatuur totaal overbodig is, want om hier het maximale voordeel uit te halen moet waar je het op aansluit ook goldplated zijn, bovendien geleidt zilver nog veel beter dan goud, dus eigenlijk zou massief zilver of een legering of silver plating veel beter zijn, theoretisch gezien en volgens mij gebruikt Van Den Hul dat.
Ga je het binnenkort uitproberen, die kables van Monster Cable, want dat lijkt me het meest verstandig voordat je het gaat bestellen enzo...

Scali
27 maart 2006, 17:07
Oh, ik snap het, maar dat is toch gewoon hetzelfde als dat er normaal in een amp zit, die lipjes aan de speaker en dan de jack in de speaker uitgang?
Dan is het ook alleen de kwaliteit van de kabel en de kwaliteit van de aansluitingen die ervoor zorgen dat het beter is en dat is volgens sommige mensen bij Monster Cable dus niet het geval

Het is inderdaad hetzelfde, maar dan van hoogwaardige kwaliteit. Als je ziet wat Marshall standaard in mijn 6101 heeft gehangen, tsja... dan is het niet zo moeilijk om het beter te maken.


ze gebruiken ook goldplating, wat in muziekapparatuur totaal overbodig is, want om hier het maximale voordeel uit te halen moet waar je het op aansluit ook goldplated zijn, bovendien geleidt zilver nog veel beter dan goud, dus eigenlijk zou massief zilver of een legering of silver plating veel beter zijn, theoretisch gezien en volgens mij gebruikt Van Den Hul dat.

Van wat ik begrepen had, is een voordeel van goud vooral dat het niet roest of aanslag vormt of wat dan ook. Dus heb je altijd een optimaal kontakt. Zilver zou je moeten gaan poetsen, want dat vormt altijd aanslag, vraag maar aan je moeder/oma met haar zwaar verzilverde servies :)
M'n broer gebruikt trouwens Van Den Hul voor z'n peperdure Sony ES toren, waaronder The Ultimate (carbon) en de MC Gold, en voor zover ik weet, zit daar ook gewoon goud aan alle pluggen, geen zilver.
Eventueel is het geen probleem om gouden jacks in m'n Marshall te solderen, maar zo belangrijk vind ik het allemaal niet.


Ga je het binnenkort uitproberen, die kables van Monster Cable, want dat lijkt me het meest verstandig voordat je het gaat bestellen enzo...

Nee, ik hoef niet per se de beste en duurste kabels. Ik zoek gewoon goede kwaliteit kabels, en dan vooral duurzaam. Van Monster koop ik waarschijnlijk de Performer 500 of de Rock. Die Studio serie ziet er leuk uit, maar dat vind ik echt te duur worden, dat vind ik het echt niet waard (zoveel beter zal het niet zijn).
Ik word er gewoon een beetje moe van dat m'n oude kabels draadbreuken gaan vertonen en dat ze niet echt de goede maat zijn. Ik wil gewoon een goed setje aanschaffen, waar ik weer jaren mee vooruit kan. Het mooie aan Monster is dat ze alles maken dat ik wil hebben. En m'n broer heeft naast z'n Van Den Hul ook een aantal Monster THX kabels, en volgens hem is het absoluut goed spul.

aart steekelenburg
13 april 2006, 12:36
Ik heb altijd gewoon spectraflex, die dingen klinken geweldig en je hebt levenslang garantie, dus misschien zijn ze wel duur maaar je hoeft nooit meer nieuwe kabels te kopen, je loopt naar de winkel zegt hee hij's kapot! en je krijgt ter plekke een nieuwe.

paulusdeBKB
13 april 2006, 12:51
Scali, als je Monster kabels wilt kopen en je hebt het geld er voor over, doe het dan. Ik ken het niet maar het is vast beter dan standaardbedrading en prijstechnisch is het nog te overzien.

Wel stel ik mijn vraagtekens bij de nogal subjectieve aanduidingen die mensen aan kabels meegeven. Een goeie kabel geleidt goed en stoort niet. Daar houdt het bij mij wel een beetje op.

Overigens: dure speakerkabels voor in een gitaarversterker is wel een beetje overkill hoor. Tot hoeveel herz gaat een gitaarluidspreker? 4000 ofzo? en zo'n kabel? 115.000? (echt geen idee, ik weet alleen dat de hoge frequenties toch niet kunnen worden weergegeven door de luidspreker, ongeacht welke kabel je hebt)

Dude
18 april 2006, 13:50
Weet je wat volgens mij het leuke is


die gasten verkopen voor een BOEL centen een gitaarkabel die specifiek geschikt is voor jazz muziek, een die geschikt is voor rock muziek, een die beter is voor acoustische muziek...


man man.... wat een bullshit, uiteindelijk hoor je dat ECHT niet hoor, ik geloof daar werkelijk geen zak van.

Ik heb een jaar of wat geleden een keer een gitaarsnoer gekocht voor 60 euro, ben het merk effe kwijt. Lifelong guaranty,

na 2 keer oefenen kon ik de stekkers al opnieuw solderen, 1 gig daarna zat er een kraak in, en de gig daarop waren de soldeer verbindingen aan de andere jack naar de klote...

ik hou het dus nu bij neutrik pluggen en koop bij de gitaarboer zelf een zooi goed snoer.

Al die dingen zijn van die nep marketing stunts joh, tuurlijk zal zon monster kabel bepaalde frequenties beter doorgeven maar ik geloof dr echt geen zak van dat je dat gaat horen on stage of op je slaapkamertje.

Wellicht als je echt met ZEER proffesionele spullen gaan opnemen oid.

Scali
18 april 2006, 14:00
man man.... wat een bullshit, uiteindelijk hoor je dat ECHT niet hoor, ik geloof daar werkelijk geen zak van.

Het is anders wel waar. In een passief circuit als een elektrische gitaar is de 'capaciteit' van de kabel zeer van invloed op de klankkleur. De kabel werkt als een soort low-pass filter.
Monster biedt dus een rock-kabel die relatief weinig hoog eraf filtert, en een jazz-kabel die wat meer hoog eraf filtert, door de capaciteit van de kabel te varieren.
Dat hoor je duidelijk wel. De jazz-kabel klinkt dus 'doffer', wat jazz-gitaristen fijn vinden.
Er gaat ook een theorie dat gitaristen als Jimi Hendrix juist een 'mellow' geluid kregen omdat ze van die lange krulsnoeren gebruikten, die dus ook veel hoog opsnoepten.

En hun akoestische kabel is vooral ontwikkeld voor piezo-gitaren, dus met aktieve elektronica. Dat stelt ook weer iets andere eisen aan je kabel.

Of je veel geld overhebt voor die kleine verschillen, moet je zelf weten, maar het is niet alleen maar marketing, er zit wel degelijk hoorbaar verschil tussen hun kabels.