PDA

View Full Version : weerstanden vervangen of niet?



RF
26 maart 2006, 13:17
hi, Ik ben de weerstanden van mijn 6G6 aan het doormeten en een aantal wijken af van de originele waardes.. Ik weet dat weerstanden kunnen gaan driften tzt, maar bij welke afwijking ga je ze vervangen? wat is tolerabel? (en is tolerabel wel een nederlands woord?)

gr Robert

Negative K3 fan
26 maart 2006, 13:27
te tolereren... veel weerstanden hebben vaniut de frabriek al 5% of 10% toleranties, als je drift meeneemt zou ik me zorgen maken als ze meer dan 20% gaan afwijken, maar dan nog is het niet direct schadelijk

RF
26 maart 2006, 13:33
als je drift meeneemt zou ik me zorgen maken als ze meer dan 20% gaan afwijken, maar dan nog is het niet direct schadelijk

Ik zat ook meer te denken aan hoe andere waardes je toon beinvloeden.. dat maakt toch ook uit?

grrobert

chocorookie
26 maart 2006, 14:35
RF, ik wil niet rude overkomen maar een 6G6 gaan veranderen qua caps en weerstanden doet je amp in waarde dalen en is ie in 1x vintage af.

Tis zoiets als een Rembrandt overschilderen en een paar poppetjes er op schilderen........................

Doe dit alsjeblieft niet, er zijn meerdere jongens hieroo, die pijnlijk je verrichtingen lezen...................

Is er iets aan kapot, ga er mee naar een goede tech met zelfs vintage onderdelen, Jay bijv.

Je moet het zelf weten, maar toch, zoek voor deze acties een goedkope amp uit waarmee je niemand pijn doet. Zulke amp's zijn bijna "public propety" als het om electronica gaat.


,................................................. ..Choc

RF
26 maart 2006, 15:19
RF, ik wil niet rude overkomen maar een 6G6 gaan veranderen qua caps en weerstanden doet je amp in waarde dalen en is ie in 1x vintage af.

Tis zoiets als een Rembrandt overschilderen en een paar poppetjes er op schilderen........................

Doe dit alsjeblieft niet, er zijn meerdere jongens hieroo, die pijnlijk je verrichtingen lezen...................

Is er iets aan kapot, ga er mee naar een goede tech met zelfs vintage onderdelen, Jay bijv.

Je moet het zelf weten, maar toch, zoek voor deze acties een goedkope amp uit waarmee je niemand pijn doet. Zulke amp's zijn bijna "public propety" als het om electronica gaat.


,................................................. ..Choc

bedankt voor je bezorgdheid, misschien wat uitleg om hulp te stimuleren is dan blijkbaar op zijn plaats..
Toen ik de amp kocht was er van alles aan mis, zowel uiterlijk als innerlijk. Er was praktisch niet op te spelen. Ik besloot om hem zelf te servicen met wat hulp van de pro's. Tot nu toe erg goed gelukt. Hij heeft weer de juiste spanning conform de schema's en hij klinkt weer supergoed.

Lijkt me niet alsof ik een Rembrandt overschilder, maar restaureren is meer op zijn plaats.. Daarbij is niets van wat ik doe onomkeerbaar, op het aantasten van het oude soldeer na.. Ik heb zelf de oude kapotte amp weer opgeknapt en dat is te gek..

Nou kan ik hem naar een tech brengen en die de weerstanden laten nameten en desnoods vervangen, krijg ik hem weer terug en heb ik geen flauw idee wat en hoe hij dat gedaan heeft. Daar leer ik dus nix van..

Gezien mijn interesse en passie voor vintage versterkers kan je er bijvoorbeeld ook van uit gaan dat ik heel veel tijd en zorg besteed aan alles wat ik er mee doe, zonder meteen te denken dat ik de boel verpruts. Misschien lees ik me wel dagen in en dubbelcheck ik alles voor dat ik ook maar iets doe aan de amp?

grrobert

nicoverduin
26 maart 2006, 15:36
Als de weerstanden max zo'n 10-15% afwijken, lekker laten zitten. Als er al iets is verlopen zijn het meestal de anode weerstanden. Verder even de G2 weerstanden (zitten meestal aan de voet) even doormeten.

RF
26 maart 2006, 16:11
muchos gracias :)

Mr.Jay
26 maart 2006, 17:25
Toen ik de amp kocht was er van alles aan mis, zowel uiterlijk als innerlijk. Er was praktisch niet op te spelen. Ik besloot om hem zelf te servicen met wat hulp van de pro's. Tot nu toe erg goed gelukt. Hij heeft weer de juiste spanning conform de schema's en hij klinkt weer supergoed.
Gezien mijn interesse en passie voor vintage versterkers kan je er bijvoorbeeld ook van uit gaan dat ik heel veel tijd en zorg besteed aan alles wat ik er mee doe, zonder meteen te denken dat ik de boel verpruts. Misschien lees ik me wel dagen in en dubbelcheck ik alles voor dat ik ook maar iets doe aan de amp? grrobert

mooi dat je er plezier aan heb en dat ie goed klinkt. Als hij "supergoed" klinkt zou ik me niet druk maken om de weerstandwaardes. Ga ze dan alleen nog vervangen als er een begint te sputteren o.i.d.
En gebruik dan CCweerstanden dan is er niks mis mee. Je kunt van een '65Mustang ook niet verwachten dat die nog steeds zijn originele bougies aan boord heeft.
Fender heeft standaard 20% tolerantie parts in die amps, dus sowhat....
Juist die tolerantie zorgt ervoor dat elke ouwe amp net weer iets anders klinkt , de ene wat beter dan de ander. N
Net wat Nico zegt : zorg dat de weerstanden op de eindbuizen wel vrij exact de juiste waarde hebben en that's it. Pas als je problemen zou hebben, zou je je druk kunnen maken om juiste weerstandwaardes.
Heb je trouwens aan de codering van die 'gedrifte" weerstanden nagecheckt of er ook gewoon geen andere waarde inzit, kom ik ook wel es bij Fenders tegen. Of fout gepakt uit het bakje of misschien weer es een uitprobeersel.

JaY

RF
26 maart 2006, 17:51
mooi dat je er plezier aan heb en dat ie goed klinkt. Als hij "supergoed" klinkt zou ik me niet druk maken om de weerstandwaardes. Ga ze dan alleen nog vervangen als er een begint te sputteren o.i.d.
En gebruik dan CCweerstanden dan is er niks mis mee.

Net wat Nico zegt : zorg dat de weerstanden op de eindbuizen wel vrij exact de juiste waarde hebben en that's it. Pas als je problemen zou hebben, zou je je druk kunnen maken om juiste weerstandwaardes.
Heb je trouwens aan de codering van die 'gedrifte" weerstanden nagecheckt of er ook gewoon geen andere waarde inzit, kom ik ook wel es bij Fenders tegen. Of fout gepakt uit het bakje of misschien weer es een uitprobeersel.

JaY

Tja, supergoed ten opzichte van hoe die was, goed zoals ie is.. Ik vind hem iets stijfjes klinken en wat venijnig in het midhoog.. vandaar de SM caps en het checken van de weerstanden.. Het zijn nuances, want in het algemeen vind ik het een gave top.

Het leuke is dat ik hem binnen kreeg als een afgetrapte top met kapotte elco's, ijskoude buizen, enz. Nu ziet ie er weer waardig uit en rockt ie een aardig potje mee..

Van elke handeling leer ik ontzettend veel, dat nameten van die weerstanden zorgt er bijvoorbeeld voor dat ik het schema moet nalopen, schema moet vergelijken met het chassis, inlezen wat het een en ander doet, enz.. beste zelfstudie die ik ooit gedaan heb. Dat wisselen van de cer. caps voor de SM (andere post) was ook zeer leerzaam, ik snap nu wat die SM caps kunnen opleveren toonwise.

goede tip dus van het checken van die kleurcodes van die weerstanden, kan ik weer even mee aan de slag.

dank! grrobert

RF
26 maart 2006, 18:28
grappig, op de buisvoeten zitten extra weerstanden zoals op de AA864. Wat is de reden om deze (1500 ) weerstanden te plaatsen?

Mr.Jay
26 maart 2006, 19:18
Tja, supergoed ten opzichte van hoe die was, goed zoals ie is.. Ik vind hem iets stijfjes klinken en wat venijnig in het midhoog..

Als je nou tóch es een MIDPOT plaatst, kun je dat probleem misschien al oplossen. Ik vind die 6G6's helemaal niet mooi klinken qua mid, de vaste weerstand waarde is aan de hoge kant. E.e.a. afhankellijk van de gebruikte speakers natuurlijk ). Met een Midpot kun je dit mooi uitproberen wat voro jou en je speakers de mooiste waarde is. Of plaats een lagere midweerstand.

JaY

nicoverduin
26 maart 2006, 19:25
grappig, op de buisvoeten zitten extra weerstanden zoals op de AA864. Wat is de reden om deze (1500 ) weerstanden te plaatsen?Dubbele functie:
- voor komen van oscillatie
- begrenzen van te grote stromen door het stuurrooster

Nico

RF
26 maart 2006, 20:23
Als je nou tóch es een MIDPOT plaatst, kun je dat probleem misschien al oplossen. Ik vind die 6G6's helemaal niet mooi klinken qua mid, de vaste weerstand waarde is aan de hoge kant. E.e.a. afhankellijk van de gebruikte speakers natuurlijk ). Met een Midpot kun je dit mooi uitproberen wat voro jou en je speakers de mooiste waarde is. Of plaats een lagere midweerstand.

JaY

hoe zou jij dat doen? ik zou bv de bass-pot van het basskanaal kunnen gebruiken (dat kanaal gebruik ik toch niet en is makkelijk weer terug te draaien), of zou jij iets erbij maken?

Robert

Mr.Jay
26 maart 2006, 20:42
hoe zou jij dat doen? ik zou bv de bass-pot van het basskanaal kunnen gebruiken (dat kanaal gebruik ik toch niet en is makkelijk weer terug te draaien), of zou jij iets erbij maken?
Robert

Ik doe dat voortdurend en neem een pot van het ongebruikte knl. uiteraard.
Neem een 25K pot, kun je meteen tevens "tweed-mid" erin draaien.
Als je vantevoren even meet welke stand op de pot dezelfde is dan van die vaste weerstand die er nu in zit, kun je het mid altijd "stock" instellen.
Als je al een nieuwe moet kopen, neem een USA-CTSpot, die klinkt dan nog het best.

JaY

chocorookie
26 maart 2006, 20:52
RF, niks gezegd als de boel al redelijk slecht was, mijn excuses voor m'n eerdere post.

Gr. Choc

RF
26 maart 2006, 22:40
Ik doe dat voortdurend en neem een pot van het ongebruikte knl. uiteraard.
Neem een 25K pot, kun je meteen tevens "tweed-mid" erin draaien.
Als je vantevoren even meet welke stand op de pot dezelfde is dan van die vaste weerstand die er nu in zit, kun je het mid altijd "stock" instellen.
Als je al een nieuwe moet kopen, neem een USA-CTSpot, die klinkt dan nog het best.

JaY

Klinkt goed, eventjes goed inlezen in het projectje.. ik zal nog wel wat vragen hebben tegen de tijd dat ik aan de slag ga. Hulp is dan weer meer dan welkom..

grrobert

RF
26 maart 2006, 22:53
RF, niks gezegd als de boel al redelijk slecht was, mijn excuses voor m'n eerdere post.

Gr. Choc

no worries Choc, ik ben ook een vintage fan..
en wanneer ik er niet 100% zeker ben van wat ik doe zal ik de laatste zijn die een risico gaat lopen op zo'n coole amp.. De reden waarom ik zo'n project-amp koop is dat ik ervan kan leren.. (en uiteindelijk een mooi ampie erbij heb) En hopelijk kan ik nog genoeg domme vragen aan jullie stellen (of ik antwoord krijg is een tweede..)

Grrobert

Al
27 maart 2006, 11:40
grappig, op de buisvoeten zitten extra weerstanden zoals op de AA864. Wat is de reden om deze (1500 ) weerstanden te plaatsen?

Wat Nico zegt. Ze worden ook wel gridstoppers genoemd. Mid is een goede optie, 10K vind ik een goede waarde die gied werkt, is wat verfijnder dan 25K, die schreeuwt meer als je die openzet. Een Alpha-pot vind ik daar prima (minder goed als signaaldrager, in dat geval is CTS beter) In dit geval trek je een draadje om signaal via de pot weg te gooien (dus niet de 5F6 manier). (... detail, details ...)

Al

RF
20 mei 2006, 16:17
zo, het duurde even (ik had de bouw van de 18w tmb voorrang gegeven 8-) ), maar ik heb het volgende gedaan;

Weerstanden codering nagelopen, bleken inderdaad 2 andere waardes in te zitten dan vermeld in het schema (ik dacht 220K ipv 470K) - vervangen voor de juiste waarde. (bedankt voor de tip Jay)
Screen weerstanden vervangen, de oude waren flink gedrift.
oa Anode weerstanden nagelopen en een aantal vervangen.
Tijdelijk bias potje ertussen gezet om wat te expirimenteren met de bias, scheelt enorm trouwens, grote verschillen bij diverse buizen..
mid-pot geplaatst. Ik heb de originele bass-pot van het bas kanaal intact gelaten en verzonken in het chassis. Mocht ik hem later weer origineel maken komt er dus geen soldeerbout aan te pas. buizen eerste kanaal verwijderd, nieuw 10K cts potje geplaatst in het vrijgekomen gat van de basspot= nu mid regelaar.

effect van deze simpele aanpassingen is enorm; betere balans, hij lijkt wat losser, flexibeler te reageren op mijn spel, heeft veeeel meer sprankel, prachtig hoog gekregen, bass/mid is meer transparant, alles heeft meer lucht gekregen zonder die bassman-druk (oohmpf)te verliezen, midpot is echt geweldig, 3 mm minder op de pot is al een wereld van verschil.. ik vind het nu echt een klasse amp! bedankt allen voor de hulp en tips!

goed weekend, grrobert

Mr.Jay
20 mei 2006, 19:47
zo, het duurde even (ik had de bouw van de 18w tmb voorrang gegeven 8-) ), maar ik heb het volgende gedaan;
Weerstanden codering nagelopen, bleken inderdaad 2 andere waardes in te zitten dan vermeld in het schema (ik dacht 220K ipv 470K) - vervangen voor de juiste waarde. (bedankt voor de tip Jay)
Screen weerstanden vervangen, de oude waren flink gedrift.
oa Anode weerstanden nagelopen en een aantal vervangen.
Tijdelijk bias potje ertussen gezet om wat te expirimenteren met de bias, scheelt enorm trouwens, grote verschillen bij diverse buizen..
mid-pot geplaatst. Ik heb de originele bass-pot van het bas kanaal intact gelaten en verzonken in het chassis. Mocht ik hem later weer origineel maken komt er dus geen soldeerbout aan te pas. buizen eerste kanaal verwijderd, nieuw 10K cts potje geplaatst in het vrijgekomen gat van de basspot= nu mid regelaar.effect van deze simpele aanpassingen is enorm; betere balans, hij lijkt wat losser, flexibeler te reageren op mijn spel, heeft veeeel meer sprankel, prachtig hoog gekregen, bass/mid is meer transparant, alles heeft meer lucht gekregen zonder die bassman-druk (oohmpf)te verliezen, midpot is echt geweldig, 3 mm minder op de pot is al een wereld van verschil.. ik vind het nu echt een klasse amp! bedankt allen voor de hulp en tips!
goed weekend, grrobert

Te gek dat ie jou nu beter bevalt dan voorheen. Veel plezier ermee, blijft een klasse-amp.

JaY