PDA

View Full Version : Versterkertje is klaar...



Frits van Mourik
25 maart 2006, 23:41
Hallo allen,

Nou, na een jaartje prutsen is mijn versterkertje ook 'es klaar...:

http://www.studiohetpand.nl/tn_kast%20001.jpg


http://www.studiohetpand.nl/tn_kast%20005.jpg


http://www.studiohetpand.nl/tn_darmen%20001.jpg


...maar oftie ècht af is? Voorlopig blijf ik er maar eens van af.
Het is uiteindelijk een heel ander ontwerp geworden, dan ik van plan was,
maar al prutsende/luisterende & weer prutsende leert men.

Trouwens, de volgende staat al weer in de steigers...

-Frits

Globetrotter
25 maart 2006, 23:44
Hoi Frits!


Ziet er echt knap uit... vooral de looks van dit ding spreken me wel aan. Op welk model is ie gebaseerd? Welke buizen zitten er in en hoeveel kanalen heeft ie? Ben momenteel ook nog bezig met een 18 watt clone, maar dat ligt nu zowat stil wegens een boel andere verplichtingen. Dit is wel heel mooi werk, vooral dat VU metertje! Waar sloot je dit op aan?
Cheers,

Bart

bert k
25 maart 2006, 23:53
Hé Frits! Lekker aan het timmeren geweest? Hij is mooi geworden. Ik moet ook nog steeds en kassie bouwen. Ik kom wel ff checken hoe jij het chassis hebt vastgezet.

Dick_1982
26 maart 2006, 12:16
Yo Frits, mooi kassie ;). Die oude radio look die doet het m wel, maar die zwarte stootrandjes, weg ermee :).

Negative K3 fan
26 maart 2006, 13:31
ziet er mooi uit!

bert k
26 maart 2006, 23:41
Ja, na enig kijken (ik heb er nu op gelet) moet ik het toch met Dick eens zijn. Ik vind die strippies niet echt mooi. Post eens een vergelijkingsfoto? Met/zonder?

Frits van Mourik
27 maart 2006, 00:01
Hoi Frits!


Ziet er echt knap uit... vooral de looks van dit ding spreken me wel aan. Op welk model is ie gebaseerd? Welke buizen zitten er in en hoeveel kanalen heeft ie? Ben momenteel ook nog bezig met een 18 watt clone, maar dat ligt nu zowat stil wegens een boel andere verplichtingen. Dit is wel heel mooi werk, vooral dat VU metertje! Waar sloot je dit op aan?
Cheers,

Bart

Hoi Bart,

Het is wat puzzelen geweest;
uiteindelijk ben ik uitgekomen op een voorversterker-idee van Les Thornton ;
dan een kathodevolger; de toonregeling begint met een 3-voudig scheidingsfilter met een soepele helling, gevolgd door 3 versterkertrapjes en een somversterker; vervolgens een enkelvoudige eindtrap met regelbare negatieve stuurroosterspanning.
De tegenkoppeling gaat van de secundaire van de eindtrafo naar de kathode van de somversterker en is ook regelbaar. Zo zijn diverse eindbuizen makkelijk inzetbaar. Geprobeerde eindbuizen zijn EL84 (met aanpassingsvoetje), KT66, div. 6V6, div. EL34 en div. 6L6.
Voorlopig vind ik de RCA 6L6 het prettigst klinken!

Die VU-meter is een stokoud weekijzermetertje en geeft de n.r.s. van de eindbuis aan;
gewoon voor 't mooi, hihi.



Buisbezetting aldus, dus: 3 X ECC83; 1 X ECC81; 1 X 6L6

Geronimo
27 maart 2006, 22:03
Ziet er goed uit! Klinkt het ook zoals je wilt? Ik ken het probleem van het eeuwige gepruts. Ik heb ook op het laatst tegen mezelf gezegd en nu is het afgelopen, in een kassie ermee en klaar.
Ik moet mijn geval nog steeds eens afmaken en ik zie dat je van dat zwiebertjesgaas hebt gebruikt, wat ik ook graag wil toepassen.
Waar heb je dat gaas vandaan?

JoostBaksteen
27 maart 2006, 22:41
Hehe, dat VU metertje is wel stoer :D

Leuk ding :)

Frits van Mourik
27 maart 2006, 23:45
@Geronimo:
Nou, ik vond het eeuwige gepruts zeker geen probleem; juist hartstikke leuk & enorm leerzaam.
In plaats van slaafs een beproefd ontwerp als bouwpakket te assembleren
ben ik zo ongeveer mijn eigen weg gegaan en heb een soort van "Frankenstein- amp" geschapen;
stukkie van dit, stukkie van dat & van zus & zo.

Niks nieuws ofzo, maar dat kan met buizenschakelingen ook eigenlijk niet meer.
Alles is al eens bedacht en gedaan. De truc is om het op muzikale wijze aan elkaar te plakken.

Juist daarom is het erg leuk, om zèlf wat aan je ontwerpje te rekenen, je chassis en frontjes te ontwerpen, te boren,
zèlf de plaatsing van je onderdelen te verzinnen en dan weer te wijzigen; soms op je bek te gaan.. leerzaam!!

Maar om op je vraag terug te komen: dat wybertjes-rooster vond ik bij de Gamma als legplank bij de afdeling systeemrails.
Met een slijptol op de juiste maat gebracht.

@Joost:
Heej, dat is geen VU-meter, hoor!
Daar is het metertje veeeel te traag voor.
Nee, het geeft een indicatie van de n.r.s. van de eindbuis.
Effectief geheel onbelangrijk.

-Frits

Geronimo
28 maart 2006, 00:24
In het begin was het ook geen probleem, maar dat werd het wel! Het werd bij mij een obsessie. Ik bleef altijd maar iets horen wat niet naar mijn zin was en zocht de oplossing ergens waar ie niet lag wat tot frustrerende nachtjes door leidde. Ben blij dat ie nu af is en dat alles nu werkt zoals ik het wil hebben. En het is niet enkel een bestaand ontwerp zomaar nageaapt, (al is het wel zo begonnen) maar ook een samenraapsel van stukken van een paar soortgelijke versterkers.
Ik heb er uiteindelijk ook erg veel van geleerd. Dat wel. Jammergenoeg wist ik toen niets van het bestaan van dit forum af. Het had me een hoop gezeik gescheeld denk ik als ik hier wat problemen had voor kunnen leggen.


Maar toch bij de Gamma dat gaas! Ik zag daar alleen maar van dat gaas met vierkante gaatjes.
Goeie tip ik ga eens kijken bij de afdeling "systeemrails".

Frits van Mourik
28 maart 2006, 01:11
Hoi Geronimo,

Na m'n laatste post dacht ik: "dat klopt toch niet helemaal".
Bij een Gamma moet je hìer zijn:

"Element legplanksysteem "

Daar hebben ze die gewyberte roosters...

succes,

Frits

jacky
29 maart 2006, 23:35
Hoi Frits wil je ook nog even dat logo uitleggen .....

De bon fovan de bonfovan de biebele biebele bon fovan (vrij naar)


weet het heeft niets met techniek vandoen maar toch

Negative K3 fan
30 maart 2006, 12:01
Hehe, dat VU metertje is wel stoer :D

Leuk ding :)

je kunt een boel van dat soort metertjes tegenwoordig bij tube town kopen, bijvoorbeeld voor het aflezen van de ruststroom door je buizen... lijkt me wel geinig om ooit eens in een amp te bouwen :)

JoostBaksteen
30 maart 2006, 13:15
je kunt een boel van dat soort metertjes tegenwoordig bij tube town kopen, bijvoorbeeld voor het aflezen van de ruststroom door je buizen... lijkt me wel geinig om ooit eens in een amp te bouwen :)

Vet :)

Pimp My Amp :soul:

Frits van Mourik
31 maart 2006, 00:08
Hoi Frits wil je ook nog even dat logo uitleggen .....

De bon fovan de bonfovan de biebele biebele bon fovan (vrij naar)


weet het heeft niets met techniek vandoen maar toch

Hoi Jack,

Nou vooruit dan; FOVAN is een oude bijnaam vamme...
Ik had er vroeger een enorme hekel aan om bij mijn achternaam genoemd te worden: "Heej, Mourik!", gatver... M'n collega's destijds noemden me dan
maar naar het eerste stukkie van "F.O. van Mourik".