PDA

View Full Version : Snaar gesprongen : Welke nu kopen ???



Steven.
25 maart 2006, 19:14
Hello, ik heb vandaag al meteen een snaar laten springen, de hoge 'E' snaar. :(
Nu moet ik deze dus gaan vervangen, maar omdat ik niets van snaren afweet wou ik even aan jullie vragen wat voor snaar ik moet kiezen
De 2 eerste hoge snaren op m'n gitaar zijn van staal, de andere 4 zijn zo van die bronskleurige omwikkelde snaren.

Moet ik opnieuw staal kiezen, of is nylon beter?
op het internet zie je vaak sets, o.a. 'martin' en dergelijke, maar er staan telkens type nummers bij, moet ik daar soms rekening mee houden ?

Alvast bedankt
Steven

piezo
25 maart 2006, 20:01
Als er origineel stalen snaren op zaten, horen er waarschijnlijk gewoon stalen snaren op. Geef ons anders van je gitaar even merk en model en/of een foto.

De typenummers van snaren zijn niet veel meer dan artikelnummers, waar soms wel en soms niet informatie over de snaren uit te halen is. Waar je op moet letten zijn materiaalsoort, dikte, en of de g-snaar wel of niet omwonden is. Voor staalsnarige akoestische gitaren zijn setjes "bronze"of "phosphor bronze" met diktes 011 (="extra light", van 0,011 tot ca. 0,050 inch) en 012 (= "light", van 0,012 tot ca. 0,054 inch) de meest gebruikte. De E- en B-snaar daarvan zijn van glad (onomwonden) staal, de G-, D-, A- en dikke E-snaar hebben een gladde stalen kern, omwonden met een draad van - je raad het al - brons.

Steven.
25 maart 2006, 21:11
hoi, een merk is moeilijk te zeggen omdat het een goedkopere gitaar is, ik ben dan ook nog maar een beginner en ik vond het wat verstandiger om niet meteen een superdure gitaar te kopen.

Maar goed, ik heb enkele foto's gemaakt die misschien een beetje kunnen helpen, ik heb met m'n schuifmaat even gemeten, de hoge 'E' is van staaldraad en is 0,3mm dik. De volgende snaar is ook van staal en is 0,4mm dik. alle andere snaren zijn van staalkern met bronsachtig spul omwikkeld..

http://i53.photobucket.com/albums/g47/steven315859/gitaarsteven0002.jpg

http://i53.photobucket.com/albums/g47/steven315859/stevensnaren03.jpg

http://i53.photobucket.com/albums/g47/steven315859/stevensnaren02.jpg

http://i53.photobucket.com/albums/g47/steven315859/stevensnaren01.jpg

In iedergeval al hartelijk dank,
met vriendelijke groeten
Steven

piezo
25 maart 2006, 22:16
Het merk staat wel op het etiket aan de binnenkant.
Alleen met een goede micrometer kun je snaren nauwkeurig genoeg meten om te weten welke dikte je hebt. Van een setje wat 1 stap dikker is, is de dunste snaar namelijk maar 0,025 mm dikker.

Nog wat info:
Zo'n type gitaar is altijd een staalsnarige gitaar en wordt vaak een "Western" gitaar genoemd. Deze specifieke vorm, dus met nauwelijks taille-inspringing heet "dreadnaught".
Dit soort gitaren wordt vrijwel altijd verkocht met daarop een setje 011 (nul elf, zo wordt dat nu eenmaal genoemd) en dunnere snaren moet je er ook niet opzetten, dat klinkt niet. Ik zou dus gewoon in de winkel vragen om een setje "fosforbrons 011" c.q. 012. De meest algemeen verkrijgbare merken zijn Martin, GHS, D'Addario. Neem van zo'n bekend merk gewone snaren en geen "signature" of andere "vernieuwd, nu nog beter" versies, dat is voor een goedkope gitaar waar je de snaren waarschijnlijk ook nog lang op laat zitten goed genoeg.
Het verschil tussen fosforbrons en gewoon brons is min of meer dat fosforbrons "vers" op de gitaar gezet ietsje minder mooi klinkt dan gewoon brons, maar de klank wat langer behoudt. Als je niet van plan bent vaak snaren te wisselen is fosforbrons dus een goede keus.

Gebruik de zoekfunctie voor het "hoe zet ik die snaren er op" om links te vinden naar sites waar dat staat uitgelegd.

Picker
25 maart 2006, 22:33
Als je snaar 0.3 mm dik is, komt dat overeen met 0.01182... inch. Waarschijnlijk was het dus een '0.012'. Dat is inderdaad wel de meest gangbare dikte bij gitaren uit de muziekwinkel. Vraag dus gewoon om een "nul-twaalf snaar voor akoestische gitaar" en je bent er. Is niet zo duur (een Euro of zo?).

Dridon
30 maart 2006, 15:11
Kan je dan niet beter een heel nieuw setje kopen voor 10 euro?

Alberto
30 maart 2006, 16:17
Dit is zeker een gitaar waar stalen snaren opmoeten zoals hierboven al gezegd is.
Als er 1 snaar gesprongen is kan je toch misschien overwegen om meteen een volledige nieuwe set te kopen omdat dat toch wat voordeliger uitkomt. Wat reserve snaren kan nooit geen kwaad :satisfie:
Persoonlijk koop ik altijd snaren van D'Addario. Ze zijn kwalitatief zeer goed en bovendien valt de prijs goed mee.
Het type snaren dat je gebruikt zal ook van je eigen voorkeur af hangen.
Probeer gewoon uit en trek je conclusies...

Grrtz

gertdm
30 maart 2006, 16:41
Als je beginnend gitarist bent is het beter om met een 011 set te beginnen.
Ik zou nu meteen ook de hele set vervangen want fabriekssnaren op goedkopere gitaren is meestal ook een besparingsonderdeel voor de fabrikant.
Koop gewoon martin SP 011 en je kunt weer even vooruit. Kost je ongeveer 10 euro.

Droffie
31 maart 2006, 12:57
Een tienje? Waar kopen jullie toch allemaal je snaren?

http://www.lordofthestrings.com/lots/mcsmambo.p?M5NextUrl=RAPRD&art_id=09030102&M5CurrUrl=RALBD&ab_agid=1

Martins SP kosten hier 6.50 per setje. Koop gelijk 2 setjes en bespaar bezorgkosten van ongeveer 1.20 E.

Of als je écht goedkoop wilt

http://www.webstrings.com/acoustic_guitar_strings_phosphor_bronze_6_string.h tml

Voor $ 2,85 een setje phosfor bronze die nog redelijk goed klinken ook. Bezorgkosten zijn ook goedkoop.

gertdm
31 maart 2006, 13:30
Nou Droffie, ik krijg mijn snaren meestal gratis..:)
Maar je tip is natuurlijk veel waard voor gitaristen in het algemeen want het scheelt inderdaad met de prijzen bij de winkelier om de hoek :)

Droffie
31 maart 2006, 13:34
Nou Droffie, ik krijg mijn snaren meestal gratis..:)

Wat ben jij toch een vervelende vent eigenlijk...:D

gertdm
31 maart 2006, 13:44
ja....ik weet t :( haha....

piezo
31 maart 2006, 13:52
Maar je tip is natuurlijk veel waard voor gitaristen in het algemeen want het scheelt inderdaad met de prijzen bij de winkelier om de hoek :)

Misschien zijn er gitaristen die het fijn zouden vinden dat er over 10 jaar nòg stééds een winkelier om de hoek is............

Droffie
31 maart 2006, 14:01
Misschien zijn er gitaristen die het fijn zouden vinden dat er over 10 jaar nòg stééds een winkelier om de hoek is............

En je punt is?

kornelius
31 maart 2006, 14:49
dat de winkelier om de hoek zijn winst niet uit snaren moet proberen te halen :)

Dridon
31 maart 2006, 16:18
En dat je het voor die paar euro toch niet hoeft te laten :D, en dagen te hoeven wachten :D

Droffie
31 maart 2006, 16:25
En dat je het voor die paar euro toch niet hoeft te laten :D, en dagen te hoeven wachten :D

Lord of the Strings is één dag met gewone brievenbuspost.

Eko
31 maart 2006, 16:53
Even on topic. Als je pas speelt , neem dan je gitaar even mee naar de winkel. De handelaar kan dan even voor doen hoe je snaren opzet. ook kan hij dan de gitaar even afstellen voor je. Je kunt dan mooi wat leren tegelijk. Gratis les dus.

Droffie
31 maart 2006, 16:58
Even on topic. Als je pas speelt , neem dan je gitaar even mee naar de winkel. De handelaar kan dan even voor doen hoe je snaren opzet. ook kan hij dan de gitaar even afstellen voor je. Je kunt dan mooi wat leren tegelijk. Gratis les dus.

Een handelaar even gratis je snaren wisselt en een setup geeft? In welke winkel is dat?

kornelius
31 maart 2006, 17:05
je kan je gitaar ook even naar LOTS mailen :D

sorry, vrijdagmiddagniveau...