PDA

View Full Version : Wie weet hoe je de topkam kan verwijderen?



episua
25 maart 2006, 16:18
Help! Tja, ik heb namelijk een probleem waar ik niet uit kom. Ik moet dus de topkam van mijn epiphone vervangen. Geen probleem in feite. Maar nu krijg ik de oude topkam er niet af. Het is net of is deze met vette secondelijm vastgeplakt. Ik heb al een hamer gepakt en er een beetje tegenaan getikt, maar dit wil gewoon niet. De lak heb ik er ook al voorzichtig rond losgesneden, dus dat is het ook niet. alsjeblieft, geef me tips!
B.v.d. Willem

Jerre
25 maart 2006, 16:46
Dit zou ik ook erg graag weten.
Hoe krijg je zo'n kam in hemelsnaam los ?

1959SLP
25 maart 2006, 16:48
met een houten blokje lukt dat wel. Dus blokje tegen de kam aan leggen en met een hamer tegen het blokje tikken.

Mattia
25 maart 2006, 17:49
Oke, als eerste, zeker wezen dat de lak RONDOM (inclusief de zijkanten) mooi doorgesneden is, dat de nut daar los zit. Ik neem aan dat dit een plastic nut is, dus dat 'ie niet zo goed tegen wat hitte bestend zou zijn?

Enfin, als een flinke tik (met blokje hout oid) niet werkt, neme men een dunne zaag, aan de boel in de lengterichting doormidden zagen, dan aan voor en achterkant aantikken, hopen dat 'ie los komt, dan van de zijkant. Zo niet eruit beitelen.

Dit is dus de reden dat je een MINIMALE hoeveelheid lijm wil gebruiken bij een opkam...

episua
25 maart 2006, 18:07
Hey bedankt voor de reacties. Het is gelukt. Ik heb bijna de kam eruit moeten snijden en vervolgens nog een paar keer met de hamer er tegen aan moeten slaan. Nu eerst maar een graphtech kam besteld. Ik denk dat dit al 100x beter is dan de originele kam, zelfsmerend is deze, waarschijnlijk in combinatie met het gebruik van de bigsby ook een vooruitgang dus.

Jerre
25 maart 2006, 20:21
Als je nieuwe topkam geïnstaleerd is, laat je dan even weten hoe hij klinkt tegenover de vorige, en hoe zelfsmerend het nu echt is ...
Was van plan hetzelfde te doen als jij nu aan het doen bent.

wietse
25 maart 2006, 20:37
Hey bedankt voor de reacties. Het is gelukt. Ik heb bijna de kam eruit moeten snijden en vervolgens nog een paar keer met de hamer er tegen aan moeten slaan. Nu eerst maar een graphtech kam besteld. Ik denk dat dit al 100x beter is dan de originele kam, zelfsmerend is deze, waarschijnlijk in combinatie met het gebruik van de bigsby ook een vooruitgang dus.

kunnen inderdaad ondingen zijn om er uit te halen, vaak met een klein schroevendraaiertje, kan je ze er wel uit wippen.
ik heb vandaag een topkam van een oude eko vervangen die was deels weg gebroken, moest hem echt met een snijschijfje op de dremel er uit snijden.
gelukkig is het bij een eko niet erg als de topkam wat te diep komt of niet precies op z'n plaats, die gitaren hebben namelijk een 0 fret en de topkam is er dus alleen maar voor geleiding van de snaren.

Dirk W
26 maart 2006, 10:58
Wat voor nadelen heeft een 0 fret eigenlijk? het lijkt me makkelijker te bouwen namelijk.

Mattia
26 maart 2006, 12:29
Wat voor nadelen heeft een 0 fret eigenlijk? het lijkt me makkelijker te bouwen namelijk.

Weinig tot geen. Als je een compensated nut wil, a la Buzz Feiten/Earvana/Noem maar op, wordt 't wat moeilijker. Verder...ga vooral je gang.

wietse
26 maart 2006, 21:57
Wat voor nadelen heeft een 0 fret eigenlijk? het lijkt me makkelijker te bouwen namelijk.
het is alleen gemakkelijker in de zin dat de topkam niet zo nauw luistert kwa diepte, dat is de voornaamste reden dat vroeger oude cheapo's eigenlijk allemaal een 0 fret hadden.
extra fretje erbij is sneller en dus goedkoper dan een topkam precies op diepte snijden.
op den duur wil de nulfret wel slijten, dan komen er kuilen in, maar zo'n 0 fret kan je gemakkelijk vervangen.
ik begrijp niet waarom dit principe tegenwoordig eigenlijk niet meer voorkomt, ik vind het ideaal een 0 fret.

no 1 hops
27 maart 2006, 06:26
om problemen met een vastzittende topkam te voorkomen, dus eigenlijk dan met het loshalen, meetrekken van stukjes toets of onderliggend neck hout boor ik twee kleine gaatjes in de nieuwe kam, even licht voorboren in de hals en dan twee kleine spijkertjes of schroefjes erin om hem vast te zetten.
misschien niet de mooiste oplossing maar het werkt wel.

fred dons
27 maart 2006, 06:44
vigier gebruikt nog een nul fret maar zoals je zelf al zei, er komen snel kuilen in de nul fret en dat vertaald zich in een "ping" geluid bij het benden
natuurlijk kun je de nulfret vervangen maar de meeste mensen zijn een beetje huiverig tegen herfretten dus als het vermeden kan worden...
(met een stalen o fret zou het probleem btw al veel minder zijn)

episua
27 maart 2006, 11:59
Ik laat jullie inderdaad nog wel ff weten of die graphtech topkam iets is, of het zelfsmerende effect echt zo is. Voxhumana moet alleen ff opschieten.

episua
1 april 2006, 00:20
Zo, de topkam is vandaag binnengekomen. Hij past perfect, je hoeft zelf in feite helemaal niks meer te doen. Of ie nu beter op stemming blijft heb ik nog niet getest, krijgen jullie nog te horen.

Jerre
4 april 2006, 01:45
En, hoe is je gitaar er op vooruit gegaan ?
Beter stemvast ? Hoe is je tone veranderd (als dat het geval mocht zijn) ?

Ik ga een van de dagen een bestellinkje plaatsen bij VoxHumana, daarom als deze topkam de moeite is laat ik er een meekomen.

Jerre
6 april 2006, 16:49
Komt hier nog iemand ??? :cheerup:

Jerre
12 april 2006, 13:53
Episua, waar zit je ?

episua
18 april 2006, 17:08
Jerre, hier je antwoord.
Het werkt 50% beter dan een normale topkam. Het werkt wel, merk ik al helemaal in gebruik met de bigsby! Doen dus!