PDA

View Full Version : Gitaar voor lage stemming



Bram159
25 maart 2006, 14:33
Ik zou graag naast mijn hoofdgitaar een gitaar willen hebben die altijd in C is gestemd om dingen te spelen zoals system of a down. De gitarist van system of a down speelt vaak op een gibson sg.

Nu zag ik op een jackson baritone te koop met active elementen voor 375 euro, link: http://www.musicstorekoeln.de/nl/E-Gitarren/3_42_GEGIT_189_GIT0004788-003/0/0/0/detail/musicstore.html
Is zoŽn baritone heel anders om te spelen. Of is het beter dat een sg koop, wel van epiphone dan ofzo want ik heb niet echt 1000 euro rondliggen.
Of hebben jullie een betere gitaar in gedachten?

sir_oinksalot
25 maart 2006, 14:35
met jackson zit je nooit fout voor te downtunen imo, je kan volgens mij wel gewoon beter een standaard model nemen met dikkere snaren om te downtunen, zo heb ik mijn jackson dxmg in B gestemd staan met een setje 013 snaren, werkt perfect
ik zou persoonlijk een epiphone sg toch niet gebruiken om te downtunen

robert-gitarist
25 maart 2006, 14:47
Kijk eens na LTD Baritones..ook hele vette gitaren zijn dat..Jackson is zeker niet fout.

Scali
25 maart 2006, 14:55
Ik zou een bariton nemen om in C of lager te stemmen, omdat ik die gitaren een beter geluid vind hebben. Bij een gewone gitaar met zo'n lage stemming klinkt het niet strak en zuiver, vind ik.
Je moet wel even wennen, omdat de hals dus langer is... open akkoorden zitten wat verder weg, en je moet je vingers dus wat verder spreiden dan normaal om laag op de hals toonladdertjes etc te spelen.

Buryyourdead
25 maart 2006, 17:39
Oww..
Ik speel wel met gewone gitaren..

Speel op een Lespaul custom en een LTD viper..
allebei gestemd in c# wel geintoneerd en geblaat, ( je kent het wel )
maar niks mis mee hoor,... !! :)

Whiplash
25 maart 2006, 18:43
Daron (system of a down) speelde op zijn ibanez iceman in drop C op Mezemerize/Hypnotize en dus met zn SG in C#

Bram159
26 maart 2006, 16:24
Maar is die jackson een goede gitaar, want hij is redelijk goedkoop. Hij heeft actieve emg's wat wel lekker is. Zijn de houtsoorten nog een beetje redelijk dan.

vinni
26 maart 2006, 16:27
De MM Baritone van Ibanez?

Is de signature van Mike Mushok van Staind.

Vinni

Bram159
26 maart 2006, 18:09
De baritone van ibanez is ongeveer 900 euro en dat is beetje boven budget, de jackson kost maar 375 dus dat is wat beter. De hals is van esdoorn en de body is van elzenhout. Is dat nog een beetje kwaliteit?

gitarist17
26 maart 2006, 20:11
die baritone van ibanez heeft wel een hele mooie natural finish... even tussendoor ; )

sterkte met zoeken
erice

interessander
26 maart 2006, 21:15
Er zijn ook mooie baritone LP's van epiphone, wat wel vreemd is dat de meeste baritones gemaakt zijn om in B te stemmen, en dat je je gitaar dus omhoog stemt om in C te staan i.p.v. omlaag. Je bent dan dus aan het uptunen ;)

Luke-wannabe
26 maart 2006, 21:48
Mag ik even opmerken dat de emg HZ die in de jackson NIET actief zijn...

Keesz
26 maart 2006, 22:02
met jackson zit je nooit fout voor te downtunen imo, je kan volgens mij wel gewoon beter een standaard model nemen met dikkere snaren om te downtunen, zo heb ik mijn jackson dxmg in B gestemd staan met een setje 013 snaren, werkt perfect
ik zou persoonlijk een epiphone sg toch niet gebruiken om te downtunen

niet vergeten om je trussrod aan te passen, anders trekt ie zo krom als een hoepel

vester86
27 maart 2006, 00:00
niet met dikkere snaren in B stemming, verschil in trekkracht is dan nog geen 3 kg

Deanliner
27 maart 2006, 18:40
heejj

ik heb nu me Dean gitaar lager gestemt in een Drop B maar iemand nog een handig heidje dat het minder snel ontstemt:o ik hoef maar een paar keer te spelen en de gitaar is al weer ontstemt, niet dat het moeilijk is om even terug te draaien 8-) maar toch wel handiger als het minder vaak ontstemt iemand een oplossing:o

Luke-wannabe
27 maart 2006, 18:59
heejj

ik heb nu me Dean gitaar lager gestemt in een Drop B maar iemand nog een handig heidje dat het minder snel ontstemt:o ik hoef maar een paar keer te spelen en de gitaar is al weer ontstemt, niet dat het moeilijk is om even terug te draaien 8-) maar toch wel handiger als het minder vaak ontstemt iemand een oplossing:o
Ligt eraan, hoe dikke snaren liggen erop? Als je met 0.09 snaren in drop b gaat spelen gebeurd dat

Deanliner
28 maart 2006, 14:42
ik heb nu 011 er op zitten

Paultje-k
28 maart 2006, 19:29
Epiphone Tony Iommi..