PDA

View Full Version : Versterker Kapot..



Chroxy
25 maart 2006, 13:33
Ik had het al in moderne versterkers geplaats.. maar aangezien hier de techneuten zitten vraag ik het even overnieuw..

Ik heb een Marshall JCM2000 DSL 401 versterker. Dit is een buizenbak met 4 ECC83 in de voorversterker en 4 EL84 in de poweramp.. heeft verder 2 kanalen (clean + OD kanalen).. en op het od kanaal zit een schakelbare boost.. en hij heeft een FXloop..

2 weken terug deed hij opeens moeilijk: clean werkte normaal.. maar op de OD kanalen had ik totaal geen geluid.. Ik dacht meteen aan de FXLoop en duwde er een aantal keer een plug in/uit.. toen kwam het geluid opzetten *alsof je de buizen nie warm hebt laten worden*..

Zo heb ik die week ermee gespeeld, hij deed het soms in 1 keer en soms moest ik weer de plug erin duwen.

Sinds afgelopen zondag doet het ODkanaal helemaal niks meer, ook nie als ik een plug in de FXloop duw..

Ik heb alle potmeters bespoten met contactspray en ook de FXLoop *send en return*.. Als ik rechtstreeks in de poweramp speel.. dan heb ik gewoon geluid.. het is dus ook niet de poweramp..

Ik heb nieuwe buizen geprobeerd, en hij deed het ook niet.
Wanneer ik alle knoppen volledig opendraain *master volumne, gain en gewone volume* komt er een vrij zacht geluid uit..

Weet dus iemand wat dit is? Dan kan ik het zelf 'reperaren'.. ik wil nog niet naar een winkel omdat ik dus hier in de buurt (maastricht) geen fatsoenlijke winkel heeft die dat goed oplost..

Han S
25 maart 2006, 15:21
Heb je een snoertje in de effect loop gestopt, dus in de send en return? Marshall gebruikt echt de goedkoopste troep voor die meuk, het klinkt allemaal geweldig als het werkt, maar er zitten potmeters in van drie kwartjes en jack chassisdelen van twee kwartjes.

Als er een echt probleem is zou ik het niet zelf doen zonder de nodige kennis, er staat 340 volt op sommige draden en aansluitpunten.

Dat is ruim voldoende voor een doodklap.

Afblijven dus, tenzij je goed weet waar je mee bezig bent.

bert k
25 maart 2006, 17:26
Het blijft moeilijk gokken op afstand, maar een slechte schakelaar in de send of return zou kunnen.Ik neem aan dar er een schakelend chassisdeel inzit.

Franc
25 maart 2006, 17:55
Klinkt inderdaad als een slecht (of inmiddels helemaal niet meer) schakelende send of return input.

Probeer eens een kort kabeltje van send naar return.

Chroxy
25 maart 2006, 19:46
ik zal zo even proberen..

Maar wat is een schakelende input precies?

Geronimo
25 maart 2006, 20:35
ik zal zo even proberen..

Maar wat is een schakelende input precies?

Er zit een schakelaartje in de jack gebouwd, waardoor als je er een plug insteekt het contact verbroken wordt. Als je er niks in hebt zitten is de send dus via die schakelaartjes doorgelust naar de return. Als die schakelaartjes vies worden kan het dus zijn dat het contact altijd verbroken is en dat je dus niks meer hoort. Bekend probleem met zulke loops.

Maar die fxloop werkt alleen met je OD kanaal? Want als ie het op het clean kanaal wel doet lijkt het me niet dat het de loop is...

Chroxy
26 maart 2006, 01:34
dat zou dan inderdaad het probleem kunnen zijn..

het is trouwens een paralelle effectloop.. waarvan ik de FXmix kan instellen.. en de fxloop werkt ook met mn clean kanaal.. dus dan zou het miscshien iets anders zijn?

Want clean werkt dus normaal. en mn OD kanalen supersuperzacht..

Chroxy
26 maart 2006, 12:39
vanmorgen heb ik er even getest met een kort kabeltje..
clean deed het nog steeds normaal.. en de ODkanalen deed het nog steeds niet..

Hmm .. en nu?

Chroxy
27 maart 2006, 13:32
vandaag een half uur in de auto gezeten .. was de winkel dicht.. :(

woensdag nog een keer!

Chroxy
11 april 2006, 18:59
Wat was er nu aan de hand?

Er was een print gebroken zeiden ze me.. en deze was nu gerepareerd. :)

Toch raar hoe zo'n print kan breken dan, dan moet er toch hardhandig mee zijn omgegaan!, terwijl ik altijd erg rustig ben met mn versterker..

Brommert
11 april 2006, 19:37
Wat was er nu aan de hand?

Er was een print gebroken zeiden ze me.. en deze was nu gerepareerd. :)

Toch raar hoe zo'n print kan breken dan, dan moet er toch hardhandig mee zijn omgegaan!, terwijl ik altijd erg rustig ben met mn versterker..


Ik had laatst hetzelfde probleem, ook met een dsl401, alleen deed het clean kanaal bij mij ook niet. Was ook een gebroken print, en ik ben er ook niet al te wild mee omgegaan. Maar nu ben ik er wel wat voorzichtiger mee :)

Chroxy
11 april 2006, 20:20
hmm.. dat vind ik erg raar dat het al bij 2 DSL401's gebeurd is!

Frits van Mourik
11 april 2006, 23:24
Dat er echt een print breekt, lijkt me onwaarschijnlijk.
Den heedendaagsche prentplaat is van glasepoxy, tering-taai spul.
Als men het over printbreuk heeft, bedoelt men meestal breuk van een printbaan.
En da's niet zo gek in hete versterkers, waar de fragiele koperbaantjes telkens
weer strek- en krimpoefeningen moeten doen onder sterk wisselende temperaturen.
Komt zelfs bij de beste apparatuur wel eens voor...

lorenz
12 april 2006, 20:15
beetje offtopic:

@ han s: je weet toch dat het ampère is die gevaarlijk is. 340 volt gaat een beetje pijn doen ja, maar daar sterf je niet van.

maar oke, zal waarschijnlijk ook wel een voldoende hoge ampère door de amp stromen.

matto
13 april 2006, 10:06
beetje offtopic:

@ han s: je weet toch dat het ampère is die gevaarlijk is. 340 volt gaat een beetje pijn doen ja, maar daar sterf je niet van.

maar oke, zal waarschijnlijk ook wel een voldoende hoge ampère door de amp stromen.

???? :nervous: combinatie van meer dan 42 Volt AC of 60 Volt DC en een goede geleider (via je vinger door je lichaam bijvoorbeeld) kan dodelijk zijn toch?

sickpunk
13 april 2006, 10:39
ligt wel aan et ampere hoor

Franc
13 april 2006, 10:45
De stroom is dodelijk omdat dat hetgene is dat door je lichaam gaat.
Als gevolg van de hoge spanning.
Maar dan moet je wel een circuit maken, anders gebeurt er niets. Doet het alleen ff zeer.

aad
13 april 2006, 12:21
Wat was er nu aan de hand?

Er was een print gebroken zeiden ze me.. en deze was nu gerepareerd. :)

Toch raar hoe zo'n print kan breken dan, dan moet er toch hardhandig mee zijn omgegaan!, terwijl ik altijd erg rustig ben met mn versterker..

Het kan eenvoudig een breuk in de print zijn geweest, ontstaan op 't moment van transport vanaf de fabriek (of ergens verder op in het traject) en kan dus gebeurt zijn voordat jij 'm in handen kreeg.
Dan zit het koper soms gewoon nog aan elkaar, maar door de tijd (en trillingen) breekt het koper. Dan heb jij een probleem :(.

Robbert
13 april 2006, 15:06
Ik heb vroeger eens met mij zotte kop een extension cab aangesloten op de line-out van mijn versterker. Na een flinke knal (mijn hart zat niet meer in mijn keel, maar plakte zeg maar aan het plafond) en een zwarte rook voorzichtig de boel opengemaakt. En inderdaad, koper was weg, evenals bekabeling en een paar condensatoren.

Wat dit verder te maken heeft met een printbreuk weet ik ook niet, maar ik vond het wel leuk om te delen.

Geronimo
13 april 2006, 20:02
ligt wel aan et ampere hoor

De ampere is afhankelijk van jou weerstand en de spanning. Als je met je blote voeten in een plas water staat is je contact met aarde (nul) erg goed en is je weerstand dus laag, waardoor er idd meer stroom loopt en je dus een flink hardere optater kan krijgen. Hetzelfde geld als je met de ene hand een spanningbron pakt en met een andere de verwarming ofzo (of dus bv een geaard chassis! Kan er over meepraten, is niet leuk)
Heb je daarentegen schoenen met rubber zolen aan en raak je met je andere hand niks aan komt de tik niet echt verder dan je arm en scheelt het stukken.

Wat dus in eerste instantie gevaarlijk is is wel degelijk eerst de spanning, en niet de stroom.

Franc
13 april 2006, 20:05
dat zeg ik...:D Gamma

lorenz
13 april 2006, 20:29
ampere is niet afhankelijk van jou eigen weerstand. ampere hangt af van de weerstand en dikte van de draad en de spanning die erdoor vloeit. het feit of het al dan niet pijnlijk is hangt van je eigen weerstand af. mensen met bv. een vochtige huid gaan meer pijn hebben dan mensen met een heel droge huid.

spanning is zeker niet gevaarlijk (tot op bepaald niveau, want bij zeer hoge spanning bv. 100.000 volt of meer vlieg je gwoon in brand). maar 10.000 volt bv. kan je gewoon vastnemen, en het enige wat er gebeurd is dat je ontzettend hard begint te beven. en da gaat ook wel pijn doen. maar je gaat er ni van sterven. 230 volt bv. kan je gerust aanraken, da gaat gewoon een beetje kietelen.

stroom is de gevaarlijke factor en is dodelijk vanaf 4A. ik heb al verschillende schokken gehad (vanwege mijn beroep) en ik kan u verzekeren dat stroom ontzettend veel pijn doet. 't was zeker geen 4A maar toch gaat ge dan efkes zitten hoor.

nicoverduin
13 april 2006, 20:37
Wat een vreselijke onverstandige opmerking:cooler:

chocorookie
13 april 2006, 21:21
Lorenz, als ik je in mijn Hoogspanningsteam had, dan had ik je op non-actief gezet.

Ik wil je wel een aantal HS-rapporten doen opsturen(anoniem)wat hoogspanning met mensen heeft gedaan.

1 verhaal: een schilder moest spanningsrailen schilderen(10kV), uitgeschakeld, geaard en wel.
De beste man vergist zich i.v.m. een dubbel rail systeem; pakt de verkeerde rail aan de andere zijde van het hoogspanningsstation.(na een pauze en onoplettend heid)

De rest kun je wel raden............ z'n horloge was vastgesmolten in het koper.

Beste Lorenz, als je een schrikapparaat opnoemt om de schapen in de wei te houden, OK, maar zeg geen 10kV. Bij ons gaat er wel ff gem. 1200A doorheen.
Oja, en je wil niet weten als je hem vastpakt(t.o.v. aarde); ik denk een Ik-tje van 5-7x Inom.= 8000A

MMMMMMMMM, pak gerust ff vast.

Ik zoek ff een stuk hout om erop af te kloppen, iedereen bij ons op het werk is een beetje bijgelovig...........hoe komt dat toch?

Choc

bert k
13 april 2006, 22:00
Feit is dat er uit een buizenversterker genoeg stroom en/of spanning kan komen om dodelijke ongelukken te veroorzaken, zeker bij ondeskundig gebruik. Dat blijven we alsmaar benadrukken!

JoostBaksteen
13 april 2006, 22:15
Ik ben opzich best benieuwd hoelang het duurt voordat we iemand hier nooit meer zien ... en dan denken: "waar is X toch gebleven? hij is er al 2 maanden niet meer" .....

lorenz
13 april 2006, 22:24
Bij ons gaat er wel ff gem. 1200A doorheen.
Oja, en je wil niet weten als je hem vastpakt(t.o.v. aarde); ik denk een Ik-tje van 5-7x Inom.= 8000A

wel uit jou uitleg versta ik nu toch ook dat het om ampère draait.
en ik bedoelde maar, als je 10.000 volt vastneemt (zonder dat er stroom door zou gaan (en ik weet dat daar een enorme stroom doorgaat)) dat dat je niks zou doen.

gewoon die spanning op zich zonder iets of wat stroom zou normaal niet dodelijk moeten zijn. indien wel zo, mijn excuses dan, maar dan hebbe ze het mij verkeerd aangeleerd.

chocorookie
13 april 2006, 22:53
Joost, je bedoelt mij toch niet zeker:)

Lorenz, 10.000V met een heeeeel lage amperage zou ik nog niet eens aanraken. Trouwens wat je doet is mijn zaak niet......

Maar een aantal voorbeelden over tintelen enz krijg ik het gevoel van:'Nou, probeer het maar eens, praten we d'r straks es lekker over hoe 't was"

Gevaar is gevaar. Punt uit en plus ik ben off topic.

Dus sorry Chroxy

Choc

lorenz
13 april 2006, 23:07
tuurlijk gaat ge da ni voor uw plezier vastpakken. 't was maar een voorbeeld. 230V geeft een kleine prik, en that's it. 'k zeg heus ni da iedereen da moet doen, 'k raad da ook af. maar 'k zeg ook maar wa m'n leraar zowa elke les gezegd heeft: "10.000 volt kunt ge gewoon vastpakken"

nuja, we houden er maar mee op.

ook mijn excuses voor de off topic.

Chroxy
14 april 2006, 11:02
Dus sorry Chroxy

Choc

De amp is allang gemaakt hoor! :) En dit vind ik ook interessant om eens te lezen!

Ik weet dat het gevaarlijk is om te kloten met je buizenversterker en je er dood aan kan gaan.. ik pas dus ook enorm op als ik hem altijd open draai! Maar helpt het als je rubberen handschoenen aandoet..? Ja toch?

JoostBaksteen
14 april 2006, 11:27
Joost, je bedoelt mij toch niet zeker:)

Nee, ik bedoelde jou niet. Het was algemeen bedoeld.

Er zijn aardig wat mensen die zonder enige kennis in versterkers gaan klooien en denken 'het is toch niet gevaarlijk', 'mij overkomt toch niks' of 'het prikt alleen een beetje'. Dan houd ik mijn hart af en toe wel vast....

lorenz
14 april 2006, 16:57
dat van dat "prikt alleen een beetje" is wss op mij bedoeld he? :P maar 'k had het gewoon over 230V, en da is nu eenmaal zo, kan er ook ni aan doen.

swat, genoeg erover gezeverd.

Geronimo
17 april 2006, 12:38
Idd dude, want zeveren kan je zker