PDA

View Full Version : weet iemand wat voor soort hout dit is?



G.G.
25 maart 2006, 13:15
Heb voor 4 eurotjes twee hele mooie balken gevonden en maar gelijk meegenomen (marktplaats afkomstig van een of andere houtbewerkhobbyboer). Degene die het daar verkocht wist alleen niet wat het precies was.

Hier twee foto's:

http://img87.imageshack.us/img87/3115/img02022he.jpg

http://img238.imageshack.us/img238/4905/img02039kl.jpg

Foto's zijn niet super duidelijk, maar weet iemand wat het voor hout is?

Het hout heeft een hele lichte heldere en harde klank (voorzover je dat kan bepalen door het zachtjes beet te pakken en in de lucht te hangen en er op de kloppen)

Hoop dat iemand weet wat het is en of het bruikbaar is. Kan er namelijk 1 doorlopende hals en 2 strathalzen uithalen. Ohja, de balken zijn in het verleden als tafelpoten gebruikt. ze zijn 6cm dik en 12 breed en een meter lang, en kaarsrecht.

Keesz
25 maart 2006, 13:28
ik zie op die eerste foto 3 soorten hout...en op de 2e nog een andere....ik denk dat je toch IETS duidelijk moet zijn...

G.G.
25 maart 2006, 13:34
ik zie op die eerste foto 3 soorten hout...en op de 2e nog een andere....ik denk dat je toch IETS duidelijk moet zijn...

Ik ga proberen duidelijkere foto's te maken. Ff een fotootje van een ander ideetje:

http://img239.imageshack.us/img239/7961/img02045va.jpg

(de stukken die bij de hals overblijven kunnen gebruikt worden om de romp op de juiste breedte te krijgen).

G.G.
25 maart 2006, 13:36
ik zie op die eerste foto 3 soorten hout...en op de 2e nog een andere....ik denk dat je toch IETS duidelijk moet zijn...

Eerste foto zijn 2 balken van exact hetzelfde materiaal, alleen de ene liet ik zien vanaf de gelakte kant.

De tweede foto is de kopse kant van een van de balken.

Wat voor soort foto zou je willen zien om enigszins een idee te kunnen krijgen wat het is?

Javaca
25 maart 2006, 13:40
Schaaf er eens een beetje van af. Event. wat nat maken, en dan een duidelijke foto.

Random_hero
25 maart 2006, 13:40
Ik ga proberen duidelijkere foto's te maken. Ff een fotootje van een ander ideetje:

http://img239.imageshack.us/img239/7961/img02045va.jpg

(de stukken die bij de hals overblijven kunnen gebruikt worden om de romp op de juiste breedte te krijgen).

Was je echt van plan de gitaar uit helemaal hetzelfde hout te maken?

G.G.
25 maart 2006, 14:03
Was je echt van plan de gitaar uit helemaal hetzelfde hout te maken?Tsja.. waarom niet? zou er super uit moeten zien, zonder lelijke overgangen tussen hals en romp. Voor de sustain zou het ook geen kwaad kunnen en materiaal kosten zitten nu op 4 euro (kan ook niet echt veel kwaad (fretbord wordt het duurste dat er permanent op komt. De rest is er altijd wel weer vanaf te schroeven)

G.G.
25 maart 2006, 14:18
Kom er net achter dat ik dus mijn schaaf kwijt ben. Zal dus wel eenlat met schuurpapier worden :mad:

Heb er ff een schuurpapiertje overheen gehaald, misschien is het zo iets duidelijker?

http://img72.imageshack.us/img72/5963/img02051vn.jpg

http://img60.imageshack.us/img60/7966/img02067tw.jpg

http://img72.imageshack.us/img72/7392/img02074sd.jpg

G.G.
25 maart 2006, 15:19
Ach.. ben maar begonnen zonder dat ik weet wat voor hout het is. Wie niet waagt, die niet wint.

Heb beide delen volgeplakt met schuurpapier en ben de delen over elkaar heen gaan schuiven (bij gebrek aan een schaaf) todat ze mooi aansloten. Ander latje ertussen voor het kleurcontrast en op elkaar persen:

http://img231.imageshack.us/img231/8364/img02099dj.jpg

Ik zal dit onderwerp wel aanhouden om het bouwproces te laten zien. Het moet super lowbudget worden dus ik kan nog niet precies zeggen welke kant het opgaat.

marter544
25 maart 2006, 15:51
Ik zeg dat het maranti is! Das tropisch hardhout, is erg zwaar, en verrot bijna niet.

G.G.
25 maart 2006, 16:08
Ik zeg dat het maranti is! Das tropisch hardhout, is erg zwaar, en verrot bijna niet.

Is inderdaad gruwelijk zwaar. Ben benieuwd wat de klankeigenschappen zullen worden.

Mattia
25 maart 2006, 17:51
vzv ik dat zo kan beoordelen, gok ik zelf ook op Meranti.

Keesz
25 maart 2006, 18:35
houd ons zeker op de hoogte, ik ben namelijk zeer benieuwd hoe merantie klinkt...

Dirk W
25 maart 2006, 19:22
Wat grappig, ik werkte vandaag voor mn eerste dag in een trappenfabriek(binnenshuise trappen) en daar werkte ik ook met meranti. We hebben gruwelijk mooie stukken liggen met prachtige vlekken (heeft iets weg van quilted maple, maar toch niet helemaal). Ik wou hier vragen of het goed toonhout is. Leuk dat iemand anders het probeert :D.
Het lijkt idd wel een beetje op meranti.

G.G.
25 maart 2006, 20:07
Wat grappig, ik werkte vandaag voor mn eerste dag in een trappenfabriek(binnenshuise trappen) en daar werkte ik ook met meranti. We hebben gruwelijk mooie stukken liggen met prachtige vlekken (heeft iets weg van quilted maple, maar toch niet helemaal). Ik wou hier vragen of het goed toonhout is. Leuk dat iemand anders het probeert :D.
Het lijkt idd wel een beetje op meranti.

Is inderdaad best mooi hout, en goedkoop. Dus er moet een addertje onder het gras zitten voor gitaarbouw want bijna niemand gebruikt het.

Heb voor de zekerheid de stukken zo gelijmd dat de nerven symetrisch zijn aan elkaar en er zit een 1 cm dikke strip van hetzelfde hout tussen met de nerven haaks op het geheel. Ik zal in het begin de hals voor de zekerheid net iets dikker laten dan dat ik prettig vind, er kan altijd meer af want ik ga de boel toch niet lakken, maar in de olie zetten.

Ben zelf ook erg benieuwd wat het gaat worden.

Ik hou jullie wel op de hoogte of het wat wordt, of dat het een groot fiasco wordt.

Mattia
25 maart 2006, 23:51
Euh, nouja, het is loodzwaar (ik vind mahonie gitaren vaak al wat zwaar, en dit is veeeel zwaarder), vaak wat vettig hout, en niet de lekkerste soort om te bewerken. Het zal vast stabiel zijn, wordt veel voor buitenbouw gebruikt.

G.G.
26 maart 2006, 10:28
Euh, nouja, het is loodzwaar (ik vind mahonie gitaren vaak al wat zwaar, en dit is veeeel zwaarder), vaak wat vettig hout, en niet de lekkerste soort om te bewerken. Het zal vast stabiel zijn, wordt veel voor buitenbouw gebruikt.

Gelukkig boeit het gewicht me niet echt heel erg. Denk ook dat ik hem behoorlijk ga afronden aan de achterkant (alleen het vierkant rondom de veren en de tremelo zal 4.5 cm dik zijn, de rest wordt schuin afgerond. De voorkant zal wel plat blijven, maar dat ig gewoon omdat ik dat erg mooi vind.


Vanmiddag, als de lijm 24 uur uitgehard is, ga ik de stukken naast de hals wegfrezen om ze langs de body te plakken, want daar mis ik nog 2 cm aan iedere kant.

Dirk W
26 maart 2006, 10:55
Is het niet een soort en met familie van mahonie ofzo? het lijkt er een beetje op. Misschien klinkt het ook een beetje zo. Ik hou meestal wel van een beetje zware gitaar en niet van een grote gitaar. Lichte gitaren voelen altijd zo... speelgoedachtig.
Maar ieder zn smaak uiteraard.

Mattia
26 maart 2006, 12:28
Is het niet een soort en met familie van mahonie ofzo? het lijkt er een beetje op. Misschien klinkt het ook een beetje zo. Ik hou meestal wel van een beetje zware gitaar en niet van een grote gitaar. Lichte gitaren voelen altijd zo... speelgoedachtig.
Maar ieder zn smaak uiteraard.

Nee. Ik bedenk me net dat als het zo zwaar is, het waarschijnlijk Merbau is (ik haal die twee te vaak door elkaar; Meranti is Shorea Spp. en kan flink verschillen qua look en bewerkbaarheid, Merbau is het kozijnspul dat tegen vanalles en nogwat is bestend, qua weer, wordt veel voor buitenhout gebruikt).

Sommige Shorea/Meranti/Luan/Phillipine Mahogany soorten klinken misschien wat mahonie-achtig, maar het is een hele andere houtsoort dan de echte mahonie soorten (Swetenia) of de Afrikaanse mahonie-achtigen (zelfde familie, nl Meliciae, maar dan Entandrophragma Utile en Cylindricum voor resp. Sipo en Sapele, Khaya spp voor Khaya mahonie), die qua klank, bewerkbaarheid, soms gewicht redelijk dicht in de buurt zitten bij echte mahonie, en qua kleur ook redelijk (al kan het best flink varieren. Ik gebruik de Afrikaanse soorten zeer geregeld, maar aan meranti zal ik me niet wagen, denk ik zo.

G.G.
26 maart 2006, 13:35
Nee. Ik bedenk me net dat als het zo zwaar is, het waarschijnlijk Merbau is ...., Merbau is het kozijnspul dat tegen vanalles en nogwat is bestend, qua weer, wordt veel voor buitenhout gebruikt).


Mattia, weet je iets van de klankeigenschappen van Merbau?

Dirk W
26 maart 2006, 14:25
huh?! ik vind het niet echt lijken op merbau. Dat heeft toch vaak een beetje een gelige/oranje tint?

Mattia
26 maart 2006, 21:41
huh?! ik vind het niet echt lijken op merbau. Dat heeft toch vaak een beetje een gelige/oranje tint?

Euh, nee, da's gele Meranti, een verzamelnaam voor de wat zachtere Shorea's. Merbau is meestal wat donkerder dan Meranti, ook een wat rossige tint.

G.G.: ik weet niks van klank eigenschappen voor Merbau of Meranti, helaas. Heb her en der met een paar stukjes gespeeld/gewerkt, maar heb er nooit wat mee gebouwd.

Keesz
26 maart 2006, 21:55
dus we hebben een pionier!

wietse
26 maart 2006, 22:03
dus we hebben een pionier!
niet echt, er was een tijd geleden ook al iemand die een gitaar van meranti had gebouwd (op harmony central als ik het goed heb) , hij vond het erg moeilijk te bewerken, splinterde snel.
kwa klank erg helder, maar ook een erg zware gitaar, hij had die van hem deels uitgehold om het gewicht nog wat te beperken.
gitaartje van een kilo of 7 is geen pretje.
maar ik denk dat je voor nederland wel een primeur hebt.

no 1 hops
27 maart 2006, 06:20
zover ik mij nog herriner is merbau een zwetende houtsoort.
maaktje er een deur van dan kon je hem het eerste half jaar niet lakken.
en daarvoor moest je dan ook nog speciale lak hebben anders werkte het hout het eraf.

maar omdat dit hout al als tafel is gebruikt zal het zweet proces alwel over zijn.
neem anders even een gezaagt reststuk mee naar een goede houthandel.
die hebben wel eens stalen liggen van diverse houtsoorten om te vergelijken.

heb van restanten ooit een vier stukken aan elkaar gelijmt met pu lijm en daarna er een klophamertje van gedraait juist vanwege het hoge gewicht en de hardheid

ruezzz
27 maart 2006, 10:20
Heb ooit een Rhandy Roads model gemaakt van Meranti (voor onze zanger - hij speelt er nooit op hoor...) en die klonk erg goed. Hals erin uit een goedkope Kramer en 1 Bill Lawrence Humbucker. Ding zaagt als een gek!

G.G.
27 maart 2006, 18:27
Het kunststof geleidertje van de bovenfrees besloot contact te zoeken met het freesje. Resultaat: 1cm diepe goot dwars door het bovenblad. Gauw een schaaf gekocht en 1 cm van het geheel afgeschaafd. Gelukkig is de plank 6 cm dik (nu nog maar 5 cm).

@Ruezzz:

Moet inderdaad een scheurgitaartje worden.

G.G.
28 maart 2006, 12:22
Zoals al duidelijk was heeft mijn gereedschap mij een beetje in de steek gelaten. Dan maar op de ouderwetse manier.

Frees op 1 cm diep ingestelt en maar willekeurig banen gaan trekken aan de achterkant. daarna met een beitel afsteken en schaven.

Gaten geboord (lekker ruim) en met een decoupeerzaag de grove vorm uitzagen. Later deze week met een slijptol iets meer model aanbrengen op de holle gedeeltes en met een schaaf op de bolle gedeeltes. Blad van de decoupeerzaag wil nog weleens scheef gaan, vandaar dat het allemaal wat ruim moet.

Is wel meer werk dan noodzakelijk, maar wel erg leuk.

http://img462.imageshack.us/img462/9720/image000676ps.jpg

G.G.
28 maart 2006, 20:24
Vandaag voor een prikkie een esdoorn hals met esdoorn toets, lockingnut en stemmechanieken gescoord.

Weet iemand hoe je het beste een toets van een hals kan verwijderen?

Ga namelijk de toets, lockingnut en halspen recyclen.

Boosh
28 maart 2006, 22:19
Weet iemand hoe je het beste een toets van een hals kan verwijderen?




Kijk hier eens : klik hier (http://www.projectguitar.com/tut/removal.htm)

G.G.
29 maart 2006, 07:51
Boosh, bedankt, die link is perfect. Dat ga ik volgende week maar eens doen als de hals binnen is.

G.G.
29 maart 2006, 12:38
Korte update (nadat ik klaar ben met voor mezelf werken en nu helaas voor mijn baas moet gaan werken :mad: )

http://img93.imageshack.us/img93/5574/image000693gd.jpg

http://img93.imageshack.us/img93/9040/image000713kt.jpg

Aan de achterkant zie je een oud freesongelukje. Gelukkig valt hier het plaatje van de tremelo overheen.

Dat freesongelukje was ook de reden dat ik overgestapt ben op het handgereedschap.

Eerst gaten rondom geboord, daarna heel grof uitgezaagd met de decoupeerzaag. (balk was toen nog op veel plekken 6 cm dik)

Daarna schaven, schaven en nog eens schaven tot het geheel ongeveer 5 cm dik was.

Vervolgens heb ik een zaag gepakt en heb aan de achterkant van de als sleuven gezaagd om de 5 cm. Hierdoor kan je minder snel fouten maken met beitelen. Vervolgens met een beitel allemaal stukken van de hals afgeslagen en het zelfde principe bij de kop toegepast.

Weet nog steeds niet of het merbau of meranti is, maar als ik de posts lees hier lijkt het me eerder merbau.

Ik kan zeggen over het materiaal dat het goed te vijlen en te schaven is. Met een beitel is het heellijk werken. Maar het hout splintert wel heel gauw, dus heel goed opletten bij de randen met een vijl.

Het gewicht valt me heel erg mee (en er moet nog behoorlijk wat hout verwijderd worden)

Ik denk dat ik er maar 1 humbucker (met hele hoge output) op ga plaatsen met alleen een volume knop (pushpull (serie, parallel)). Moet dus echt een racemonstertje worden :rockon:

G.G.
11 april 2006, 15:51
Vandaag heel ff verder geklust. Ziet er best nog verrassend mooi uit dat meranti.

http://img118.imageshack.us/img118/9287/image000754oe.jpg

http://img137.imageshack.us/img137/5426/image000760dh.jpg

Ik laat dit projectje ff voor wat het is tot ik tegen een extreem cheapo toets aan loop. Wil proberen de allergoedkoopste zelfbouw te maken (die ook nog een beetje fatsoenlijk is (wordt een beetje een sport nu.

Ga ondertussen plannen voor een ander projectje. Het idee is een strathals te kopen en een oude gare body. Die body frees ik af totdat ie ongeveer 3,7 - 4 cm dik is en dan een hele mooie top erop van een houtsoort die eigenlijk nooit gebruikt wordt (waarom? weet ik niet, gewoon voor de fun). De top is gelijk ook een mooi uitgangspunt om de slagplaat kwijt te raken en humbuckers te plaatsen.

Iemand een leuke houtsuggestie voor de top?

Dirk W
11 april 2006, 15:58
Ja, ok. Maar vorige keer had je 90% van je spullen nog liggen. Ga je dit keer alles wel kopen? Het zou wel vet zijn. Een goede gitaar kan best goedkoop zijn. Dan heb je uiteraard geen Quilted maple 3000A+ top oid, maar een gitaar die mooi is door zijn eenvoud. Dat vind ik vaak nog de mooiste.

G.G.
11 april 2006, 16:06
@ Dirk:

Als je bedoelt voor die strat, dan moet ik inderdaad wel alles nog kopen. Maar ik ben het met je eens dat een goeie gitaar niet veel hoeft te kosten.

Body kan een gare squire zijn voor een paar tientjes.
Top ook een paar tientjes.
Hals is ongeveer 100 euro
Floyd (een rotfloyd aanpassen op kogellagers (zoals charlotte gedaan heeft (weet niet of dat een rot floyd of een goie was) maakt hem gelijk heel bruikbaar) en elementen haal ik wel uit een tweedehandje. (als je goed zoek op marktplaats etc kan je voor een heel leuk bedrag wel een geschikte donor vinden). Er zijn genoeg gitaren met goeie element te koop als je weet wat je zoekt

In principe moet je voor €300 helemaal klaar kunnen zijn

OJJVZ
28 november 2006, 21:37
Euh, nee, da's gele Meranti, een verzamelnaam voor de wat zachtere Shorea's. Merbau is meestal wat donkerder dan Meranti, ook een wat rossige tint.

G.G.: ik weet niks van klank eigenschappen voor Merbau of Meranti, helaas. Heb her en der met een paar stukjes gespeeld/gewerkt, maar heb er nooit wat mee gebouwd.

als k niet beter zou weten zou k denken dat het een hout-forum was :P