PDA

View Full Version : Fretten polijsten



Bloodline
25 maart 2006, 12:28
ik was natuurlijk weer zo slim om met een nagelvijl over de 12de fret te schuren omdat ik d8 dat hij "smoother" zou worden.
dus verneukt.

maar weet iemand hier hoe je fretten moet polijsten ?

zx81
25 maart 2006, 14:43
Met heel fijn staalwol kun je de ergste schade verhelpen. Polijsten doe ik met een dremel met vilten opzet en een beetje poetsmiddel. Plak eerst je fretboard af met tape, zodat je dat niet beschadigt. Let op dat je niet teveel van de fret weghaalt.

Bloodline
25 maart 2006, 15:11
aah ok bedankt !! dus staalwol kan het wel verhelpen :D

DarknessAwaits
26 maart 2006, 01:46
Wel heet allerfijnste staalwol nemen: 0000. En je fretboard afplakken inderdaad.

piezo
26 maart 2006, 03:04
In plaats van je fretboard af te plakken kun je ook een dun metalen plaatje gebruiken met een spleet voor de fret erin. Zijn te koop bij VoxHumana. Ook gemakkelijk om af en toe je frets eens een polijstbeurt met staalwol te geven.
Wat je wèl moet afplakken/inpakken, zijn je elementen. Van staalwol komt bij het poetsen nogal wat "staalstof" vrij dat dan door de magneten wordt verzameld. Als dat scherpe roestdeeltjes worden, kunnen die schade en mogelijk kortsluiting aan je wikkeldraad veroorzaken.

Bloodline
26 maart 2006, 22:47
In plaats van je fretboard af te plakken kun je ook een dun metalen plaatje gebruiken met een spleet voor de fret erin. Zijn te koop bij VoxHumana. Ook gemakkelijk om af en toe je frets eens een polijstbeurt met staalwol te geven.
Wat je wèl moet afplakken/inpakken, zijn je elementen. Van staalwol komt bij het poetsen nogal wat "staalstof" vrij dat dan door de magneten wordt verzameld. Als dat scherpe roestdeeltjes worden, kunnen die schade en mogelijk kortsluiting aan je wikkeldraad veroorzaken.


gozer !!! bedankt dat je dt ff gemeld had !! ( dat laatst )
dus ook al gebruik ik gewoon staalwol, toch de hals afdekken met tape ?

piezo
27 maart 2006, 11:44
Of je zo'n polijstplaatje gebruikt of de toets afplakt moet je zelf weten.
Voor wat betreft het afdekken van de magneten: als je alleen die ene fret gaat bewerken is het genoeg om alleen het halselement af te plakken met een stuk papier met Gaffatape of Scotchtape langs de rand. Scotchtape laat nauwelijks lijmresten na maar je moet het wel voorzichtig verwijderen om te voorkomen dat je nog een tijdlang kleine stukjes moet lospeuteren. Het afplakken gaat soms gemakkelijker als je vóór het afplakken je element een stuk naar beneden draait.

Als ik alle frets moet polijsten of vlakken, verpak ik de hele body meestal in zo'n grote plastic tas, waar ik een uitsparing in knip voor het deel van de toets dat over de body loopt. Ik begin dan met die uitsparing netjes langs toets en halselement op de body vast te tapen. Maak die uitsparing zo lang dat dat je daarna de openingsranden van de zak om de body heen kunt vouwen en vasttapen.
Bij lang afgetaped van de toets zijn kunnen moeilijk verwijderbare lijmresten achterblijven, afhankelijk van de gebruikte tape. Dus bij een grote fretbeurt alle werkzaamheden aaneengesloten uitvoeren en niet halverwege de boel een paar dagen laten liggen.

Bloodline
28 maart 2006, 20:19
wat bedoel je precies met uitsparing ?
heb je toevallig ook plaatjes ofzow :D ?

bram123
29 maart 2006, 00:51
tja dit is dus het instapmodel plastic zak met uitsparing. ze komen echter in allerlei soorten en maten.
klik hier voor het plaatje:

http://www.theinsanedomain.com/images/Articles/bags/DSC00055.JPG

als je nog een beginner bent in de wereld van plastic zakken en meer wilt leren dan is dit artikel (www.theinsanedomain.com/ Articles/plasticbags.htm) misschien een goede plaats om te beginnen. succes!

Bloodline
29 maart 2006, 18:08
tja dit is dus het instapmodel plastic zak met uitsparing. ze komen echter in allerlei soorten en maten.
klik hier voor het plaatje:

http://www.theinsanedomain.com/images/Articles/bags/DSC00055.JPG

als je nog een beginner bent in de wereld van plastic zakken en meer wilt leren dan is dit artikel (www.theinsanedomain.com/ Articles/plasticbags.htm) misschien een goede plaats om te beginnen. succes!

beide linken werken niet :( !!

piezo
30 maart 2006, 11:12
Beste Bloodline, ik vermoed dat je het sarcasme van Bram123 niet helemaal begrijpt.

Bloodline
30 maart 2006, 18:30
klopt :D

het fretten polijsten is btw helemaal mislukt.
alle frets zijn helemaal glad en helder.
alleen dat ding is nu echt niet meer te bespelen.
al ik een bend doe, gaat de noot helemaal weg hoor je niks meer dan een valse toon.
alleen als ik me actie op 1 cm zet is ie wel te bepelen . . . . kutzooi

Dick Wolkendeck
31 maart 2006, 09:40
Heerenveen? Breng hem dan naar bijvoorbeeld meneer Galama (of Galema?), ik weet alleen niet waar hij zit (Wel dat het in Friesland is) en of hij nog een bedrijf heeft. Hij maakt(e?) echt mooie gitaren en zou je dus kunnen helpen met de frets.

Verder weet in in het Noord'n alleen nog Rikkers in stad Groningen.

http://www.rikkersgitaarbouw.nl/reparatieprijzen.htm



Frets vlakken, ronden en afstellen, incl. onderhoudsbeurt
€ 110,-



Succes!

wietse
31 maart 2006, 10:03
Heerenveen? Breng hem dan naar bijvoorbeeld meneer Galama (of Galema?), ik weet alleen niet waar hij zit (Wel dat het in Friesland is) en of hij nog een bedrijf heeft. Hij maakt(e?) echt mooie gitaren en zou je dus kunnen helpen met de frets.

Verder weet in in het Noord'n alleen nog Rikkers in stad Groningen.

http://www.rikkersgitaarbouw.nl/reparatieprijzen.htm


Succes!


je vergeet de trots van friesland, gitaarbouwer heins in sneek.

Dick Wolkendeck
31 maart 2006, 10:17
Inderdaad. Mea Culpa.

Bloodline
31 maart 2006, 10:38
bedankt gozers !!!!

piezo
31 maart 2006, 11:38
Anno Galama is volgens mij al 15 jaar niet meer actief in de bouw, customizing en reparatie van gitaren.

Dick Wolkendeck
31 maart 2006, 11:49
ja wat dat betreft ben ik niet bij de tijd.:sssh: