PDA

View Full Version : hoe vervang ik een condensator



gijsbreghtgitaar
25 maart 2006, 09:12
Hallo,
Ik heb een tweede handsversterker gekocht.
Het geluid zakt steeds meer in. Volgens de verkoper moeten er nieuwe condensatoren in. Dat zouden de ronden "bussen"op de foto zijn.
Kan iemand me vertellen of dit verhaal klopt.
Graag wil ik dan ook weten of deze dingen makkelijk te vervangen zijn.
Zitten ze "ingeplugd", net zoals de buizen. Of zit er ook intern soldeerwerk bij.
En uiteraard de vraag, waar koop ik deze condensatoren het beste.

Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken.

De foto's staan op deze link

http://members.home.nl/gijsbreght/

zx81
25 maart 2006, 09:30
Het enige zinnige advies dat ik kan geven: Pas op! Sommige onderdelen (zoals condensatoren) houden spanning vast, ook als de versterker weken niet aangestaan heeft. De :blast: die je daarvan krijgt is niet leuk. Als je weinig of geen ervaring hebt met solderen dan is het misschien verstandiger om 'm naar een goeie technicus te brengen.
Aan de andere kant: er is genoeg informatie op internet te vinden over versterkers e.d. http://www.ax84.com is een goed startpunt.

DarknessAwaits
25 maart 2006, 09:56
Ik krijg van die foto's het idee dat jij denkt dat die twee linkse cilinders de condensators zijn, maar daar zitten waarschijnlijk je voorversterkingsbuizen. De condensatoren zitten écht binnen in, dus zal je de versterker uit zijn behuizing moeten halen.

birt
25 maart 2006, 09:56
zoals je zelf kan zien zitten ze in klemmen vastgeschroefd.
binnenin zijn ze gesoldeerd dus je moet wel kunnen solderen. je moet ook enige notie hebben van wat een condensator doet om geen fouten te maken. je moet bijvoorbeeld weten welke waardes ze hebben (dit is gewoon af te lezen, maar niet altijd even makkelijk te zien), je moet weten dat ze gepolariseerd zijn en je de + en - dus niet omgekeerd aansluit en bovenal moet je HEEEL goed weten dat condensators spanning kunnen "ophouden" terwijl de amp uit staat. je moet ze dus eerst ontladen met een dikke weerstand naar aarding.

birt
25 maart 2006, 09:58
Ik krijg van die foto's het idee dat jij denkt dat die twee linkse cilinders de condensators zijn, maar daar zitten waarschijnlijk je voorversterkingsbuizen. De condensatoren zitten écht binnen in, dus zal je de versterker uit zijn behuizing moeten halen.

buisjes zitten heus niet in plastic verpakt en vastgeschroefd :D

DarknessAwaits
25 maart 2006, 10:18
buisjes zitten heus niet in plastic verpakt en vastgeschroefd :D

Ik dacht dat het metalen kapjes waren, maar ok... dan ben ik nog meer n00b dan ik dacht. ;)

nicoverduin
25 maart 2006, 11:00
Die elco's zijn inderdaad die linkse cylinders. Maar er kunnen er nog meer zijn. Ook van binnen. Grote kans dat ze op zijn. Maar er kan nog meer aan mankeren. Anode weerstanden willen nog wel eens verlopen En de buizen kunnen op zijn.

Het geijkte is meestal elco's die op zijn.
Nico

DarknessAwaits
25 maart 2006, 11:08
Is er eigenlijk een manier om te testen of een elco 'op' is? Als hij los is bedoel ik dan.

Agent_Smith
25 maart 2006, 11:31
Die grijze bussen zijn idd de hoogspannigs elcos. Ik zou m openschroeven, de meeste condesatoren (en dus ook die elcos) vervangen en idd, zoals nico zei, bepaalde weerstanden.
Dan biassen en spelen maar!
Pas dan heb je denk ik weer een betrouwbare versterker.

BVD
25 maart 2006, 11:38
Staan die ELK's ook niet bekend om hun onderberekende PT's?

gijsbreghtgitaar
25 maart 2006, 11:39
Okee, dit zijn snelle reacties.
Ik denk dat het voor mij het beste is om een goede reparateur te zoeken.
Dit gaat me allemaal niet lukken zelf.

In een ander topic zie ik een adres in zwolle. Dus dat is perfect.

Bedankt .