PDA

View Full Version : die brug moet eraf maar hoe?



no 1 hops
25 maart 2006, 08:43
heb hier een columbus western gitaar waar de brug, die gespleten is, met bruislijm is vastgeplakt en absoluut niet netjes.
iemand enige ervaring van oplossen, cq verwijderen van bruislijm?

ernieman
25 maart 2006, 08:58
Bruislijm? PU bedoel je? (Poly urethaan?)
Ik denk dat dat wel een van de lastigste lijmsoorten is. Als die brug er toch helemaal af moet (en je dus een nieuwe gaat zetten?) dan kun je best wat uitproberen. Alcohol, Aceton, warmte,... En anders schaaf je hem er toch af. Dat lijkt me nog het gemakkelijkste Heb je ook geen gevaar dat je stukken uit je bovenblad meetrekt.

EJ

piezo
25 maart 2006, 10:30
Ik heb ook al eens een dergelijke "reparatie" mogen herstellen. :angry:

De moeilijkheid is dat de meeste middelen waarmee je die lijm zou kunnen oplossen ook je lak aantasten en dan meestal op een ongewenste en te grote plaats. Voorzichtig mechanisch verwijderen van de brug is in dit geval inderdaad de beste werkwijze, waarbij je dan nergens de nog goede lak beschadigt. Maak vervolgens de overgangen van lak naar brug c.q. oude lijm c.q. kaal hout mooi scherp overeenkomstig de vorm van de nieuwe - liefst wat grotere - brug. Dan hoef je waarschijnlijk alleen de hoekjes/randjes met een penseeltje met blanke lak een paar keer te sealen, uiteraard nadat de nieuwe lijm goed uitgehard is.
Voor een beter advies hebben we goede (macro-) fotoos nodig.

Gitaarbouwer
25 maart 2006, 10:35
Nog een methode om de complete brug te verwijderen.

Frees de gehele brug eraf:

Steeds van bovenaf een "plakje" ter dikte van een mm eraf frezen totdat je op de body komt. De laatste kwart mm steek je er gemakkelijk met een beitel vanaf, incl. de lijmresten. Hier wel eerst met een scherp mesje de verbinding tussen lak en brug lossnijden zodat je de lak niet meetrekt. Opschuren en de body is weer klaar voor een nieuwe brug :)
Je moet wel even een malletje maken om de bovenfrees op te plaatsen. Gewoon een plaat MDF, waar je een gat ter grootte van de brug in maakt. Deze plaats je op de body. I.v.m. de radius van de top moet je de mal onderop ondersteunen met wat latjes o.i.d. En frezen maar.....
Zo heb ik ook eens een brug verwijderd. Echt een perfecte methode. Geen gedoe met verhitten e.d..

Mattia
25 maart 2006, 17:54
Ik wilde net voorstellen om 'm eraf te frezen. Geeft nog minder 'trekkrachten' dan een schaaf als je het stukje voor stukje doet. Je zal wel een nieuwe brug moeten bouwen, maargoed, stukkie palissander kost bijna niks. Laatste stuk kun je wellicht met hitte doen (is sneller/schoner dan met een beitel, veelal), maar ik weet echt niet of PU wel week genoeg wordt...

piezo
25 maart 2006, 19:28
Ik zou hem er zelf ook af frezen, maar de meeste mensen (en mogelijk de topicstarter ook) bezitten geen bovenfrees of het technisch vernuft om de mallen-truukjes te bedenken.

Waar we nog even niet aan gedacht hebben: de nieuwe brug moet er ook nog opgelijmd en dus geklemd worden. Zijn er voor de topicstarter nog alternatieven voor het kopen van dure C-klemmen?
Ik heb het zelf in het verleden wel eens gedaan met 6 dunne schroeven op de plaats van de toekomstige snaarpennetjes, vastgeschroefd in een passend blokje hout onder het bovenblad. Maar ik wil altijd graag iets nieuws leren.

Gitaarbouwer
25 maart 2006, 21:08
de nieuwe brug moet er ook nog opgelijmd en dus geklemd worden. Zijn er voor de topicstarter nog alternatieven voor het kopen van dure C-klemmen?

Dit is mijn methode:
http://www.xs4all.nl/~renegade/29/build_a_guitar_1/photos/rsz_63.jpg

Stukje hout op de brug plaatsen met aan beide uiteindes een extra stukje hout eronder vastgemaakt, zodanig dat het stukje hout IN HET MIDDEN ongeveer 2,5 mm boven de brug ligt. Als je dan de klem erop draait en het stukje hout dus 2,5 mm indrukt, zal er aan de uiteindes van het stukje hout een extra kracht ontstaan waardoor ook daar de hechting tussen brug en body voldoende zal zijn.

Mattia
25 maart 2006, 23:49
Nou, als ie geen frees heeft, is er waarschijnlijk ook geen degelijke schaaf in huis, en de nodige kennis om dat ding te gebruiken.

Verder, qua klemmen gebruik ik 'gewoon' 3 of 4 Klemmsia klemmen (houten 'cam clamps', zijn niet zo gek duur, en werken perfect).

piezo
26 maart 2006, 01:51
Stukje hout op de brug plaatsen met aan beide uiteindes een extra stukje hout eronder vastgemaakt, zodanig dat het stukje hout IN HET MIDDEN ongeveer 2,5 mm boven de brug ligt. Als je dan de klem erop draait en het stukje hout dus 2,5 mm indrukt, zal er aan de uiteindes van het stukje hout een extra kracht ontstaan waardoor ook daar de hechting tussen brug en body voldoende zal zijn.

Tof, maakt het veel uit wat voor hout je daarvoor gebruikt? Stijfheid e.d.?

no 1 hops
26 maart 2006, 14:24
hier wat foto's
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/columbus.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/brugdetail.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/brug.jpg

jammer genoeg niet zo duidelijk

Gitaarbouwer
26 maart 2006, 14:40
Piezo: ik gebruik gewoon een paar stukjes triplex. Is redelijk flexibel. Die 2,5 mm is "ongeveer" en kan dus ook meer of minder zijn. Dat moet je een beetje op het gevoel doen. Overigens heb ik pas "twee gitaren" ervaring in deze methode, dus ik kan niet garanderen of de hechting tussen brug en body echt altijd voldoende is.

No 1 hops: die brug is op het meest kritieke punt gebarsten: namelijk ter hoogte van het zadel, waar de krachten die het zadel overbrengt op de brug het grootst zijn. Dit is m.i. niet meer te repareren (althans, het risico op een nieuwe breuk lijkt mij levensgroot als ie gelijmd is), dus vervangen die brug. Het is wel een speciaal model brug, die ik nog nergens te koop heb zien staan, dus toch maar zelf een brug maken??....

Gitaarbouwer
26 maart 2006, 14:46
Nog een methode om de complete brug te verwijderen.

Frees de gehele brug eraf:

Steeds van bovenaf een "plakje" ter dikte van een mm eraf frezen totdat je op de body komt. De laatste kwart mm steek je er gemakkelijk met een beitel vanaf, incl. de lijmresten. Hier wel eerst met een scherp mesje de verbinding tussen lak en brug lossnijden zodat je de lak niet meetrekt. Opschuren en de body is weer klaar voor een nieuwe brug :)

Voor het opschuren eerst nog de 6 gaatjes opvullen met stukjes rondhout (Gamma/Praxis) van dezelfde diameter.

no 1 hops
27 maart 2006, 06:11
No 1 hops: die brug is op het meest kritieke punt gebarsten: namelijk ter hoogte van het zadel, waar de krachten die het zadel overbrengt op de brug het grootst zijn. Dit is m.i. niet meer te repareren (althans, het risico op een nieuwe breuk lijkt mij levensgroot als ie gelijmd is), dus vervangen die brug. Het is wel een speciaal model brug, die ik nog nergens te koop heb zien staan, dus toch maar zelf een brug maken??....
zoals je misschien kunt zien is die opening voor het brugzadel erg groot.
waarschijnlijk heeft daar een soort van u balkje in gelegen die met wieltjes verdraait kon worden.
zo' n brugzadel heb ik 1 keer gezien.
zat eraan te denken die hele sleuf op tevullen met 1 massief stuk hout en deze compleet te verlijmen met de brug, in dat stuk hout van te voren al een sleuf maken voor een normaal zadel en dan pas op het bovenblad lijmen.

wat het loshalen betreft, ik weet jammer genoeg niet of deze lijm reageert op hitte, zo ja dan de top afplakken en dmv geslepen plamuurmessen en die verhitten met een soldeerbout of strijkbout proberen ertussen te krijgen en los te halen.
maar de andere tips, zoals wegfrezen zijn ook heel goed.
klopt ik heb geen bovenfrees, maar die kan ik evt wel lenen, maar dan zit je dus met die speciale vorm van de oude brug die moeilijk of helemaal niet te krijgen zal zijn

Gitaarbouwer
29 maart 2006, 14:21
zat eraan te denken die hele sleuf op tevullen met 1 massief stuk hout en deze compleet te verlijmen met de brug, in dat stuk hout van te voren al een sleuf maken voor een normaal zadel en dan pas op het bovenblad lijmen.

Ik heb dat bij een ebben brug wel eens gedaan (sleuf opvullen). Als je een beetje dezelfde kleur vindt en de vorm goed pas maakt, dan zie je er na gladschuren he-le-maal niets meer van. Daarna heb ik er met de bovenfrees een nieuwe sleuf ingefreest.
Bij mijn volgende (nieuwbouw)gitaar weet ik trouwens zeker dat ik de sleuf pas infrees NADAT de brug geplaatst is. Dat is m.i. de beste methode om de mensuur precies goed te krijgen. Je hebt nl. zo lang mogelijk de vrijheid om eerder gemaakte fouten in metingen/berekeningen te compenseren.

no 1 hops
26 april 2006, 06:35
het heeft even geduurt maar ben toch maar aan de slag geweest.
uiteindelijk gekozen om de omtrek van de brug, die nog op de goede plaats zat met een afbreekmes wat los te maken en daarna met een gewone beitel en heel voorzichtig tikkend langs de hele omtrek hem los te krijgen.
het afgebroken stuk liet zo maar los, het groter deel uiteindelijk ook en alleen een kleine chip onder de brug kwam mee.
nu moet ik nog zien hoe ik die oude lijmresten netjes van het bovenblad afkrijg en de brug weer repareren