PDA

View Full Version : Nylon maar niet klassiek



wimh
24 maart 2006, 21:54
Ik ben al enige tijd vergeefs op zoek naar een gitaar die voldoet aan de volgende specificaties:
-nylon snaren
-cutaway
-een hals die je tegenkomt bij de staalsnarigen en dan bedoel ik een breedte
van zo'n 45 tot 48 mm een een gewelfde toets, dus geen klassieke platte
hals want dat kunnen mijn oudere en wat stramme handen niet meer aan
-geen ingebouwde elektronica

Op internet heb ik van alles afgestruind, maar in ieder geval bij de nederlandse
winkels niets kunnen vinden.
Het meest in de buurt komen m.i. de Taylor NS serie, maar daar zitten
Fishman pick-ups ingebouwd.
Wie heeft er een suggestie?
En dan meteen maar de tweede vraag. Is het zinvol/mogelijk een akoestische
staalsnaar om te bouwen naar een nylonsnarige gitaar. Dat zou de mogelijkheden mischien wat verruimen.

Harald
25 maart 2006, 08:34
Mocht je hem wel met elektronica kunnen vinden, wat is daar dan het bezwaar tegen? Staalsnarig om laten bouwen lijkt me niet handig, die is op een heel andere snaarspanning gebouwd. Nylon en staal schelen echt heel veel.

Je noemt geen budget. Ken de nylonsnarige Godins niet, maar daar zou wel eens wat bij kunnen zitten. Die zijn dan wel speciaal voor versterking. Richard Smith had het vorig jaar in zijn workshop in Raalte over het verschil tussen de klassieke en bolle hals. Kirk Sands richt zich met zijn gitaren specifiek op elektrische gitaristen volgens hem. Het model van Richard heeft gewoon ook een klankkast. Goedkoop zijn ze echter niet echt. (dacht zo rond de 5000 dollar) En standaard met elektronica, maar dat zou op aanvraag misschien wel aan te passen zijn. De cutaway was trouwens erg mooi uitgevoerd bij die gitaar. Je kon echt heel goed bij de hoge posities.

Bij een bouwer laten bouwen is waarschijnlijk de enige optie. Ik vermoed dat bij alle nylonsnarige modellen waarvan de hals de feel van een steelstring heeft, men zich op de elektrische gitarist richt (of de Chet Atkins liefhebbers) en die zullen juist die elektronica erin willen.

Flipkoos
25 maart 2006, 09:07
Ik las in de Gitarist een kort stukje over de nieuwe La Patrie Hybrid CW: "met cutaway en meer gericht op het poppubliek dan op de traditonele klassieke gitarist. Naast de sunburst lak heeft de compacte gitaar een toets met ronding. Erg comfortabel, dus."

Is dat niet net wat voor jou/u?
Ik kon geen plaatje op internet ng vinden dus heb ik maar even één ingescand.
http://hyves.net/showImage.php/13438849_5_Xsdo.jpeg

Ik weet trouwens niet of die echt een smalle toets heeft zoals een staalsnaar zie ik nu...

wimh
25 maart 2006, 09:35
Met deze reakties kan ik zeker weer verder. Bedankt.
En Harald, ik heb meteen je website bezocht. Prachtige demo's, ook helemaal mijn smaak.
De La Patrie van Flipkoos zou in mijn plaatje kunnen passen. Ik zal daar eens naar kijken. Alleen de hals is inderdaad een vraagteken als ik zo de foto bekijk.

Dan nog even een aanvulling. Het budget is inderdaad belangrijk.
Ik denk aan max 1500 euro.
De gitaar is nl. alleen voor thuis bedoeld, vandaar dat ik ook geen behoefte aan versterking heb. Ik wil gewoon af en toe een gitaar kunnen oppakken om nog wat te spelen. M'n spulletjes heb ik jaren geleden al verkocht (op een Godin LGX en een versterkertje na).

Scali
25 maart 2006, 11:38
De nylon modellen van Ovation hebben ook een behoorlijk smalle toets en lage actie.
Helemaal even smal als een staalsnaar kan de hals niet zijn, denk ik, omdat de snaarspanning anders is, en nylonsnaren meer bewegingsruimte nodig hebben.
Maar toch vond ik die Ovations meer aanvoelen als een western dan als een klassieke gitaar.
Die zijn er alleen niet zonder elektronica.

gertdm
25 maart 2006, 14:10
Washburn heeft een goeie nylonstring gitaar ( NV100C ) 950 dollar....elec / akoesties

http://www.washburn.com/products/acoustics/nv/index.aspx


smallere hals :)

kornelius
25 maart 2006, 18:59
De nylon modellen van Ovation hebben ook een behoorlijk smalle toets en lage actie.
Helemaal even smal als een staalsnaar kan de hals niet zijn, denk ik, omdat de snaarspanning anders is, en nylonsnaren meer bewegingsruimte nodig hebben.
Maar toch vond ik die Ovations meer aanvoelen als een western dan als een klassieke gitaar.
Die zijn er alleen niet zonder elektronica.

mijn nylonstring ovation heeft een vrij standaard (platte) klassieke hals, met wel erg lage actie inderdaad. 48mm breed, net gemeten (zie het post-je-beauties topic voor fotos).

Picker
25 maart 2006, 23:54
Lowden heeft een "Jazz" model. Cutaway, nylon, radius in de toets en niet te breed, zij het wel een paar mm breder dan gewoon steel string. Maar dat moet ook want die nylon snaren zijn enorm dik. Prachtgitaar.

http://www.monmouth.com/~benhan/lowden/jazz.html

wimh
26 maart 2006, 10:49
Dat zijn voldoende suggesties om mee aan de slag te gaan.
Ik zal eens wat proefritjes gaan maken bij de bekende dealers met veel
akoestische gitaren.
In ieder geval is me ook duidelijk geworden dat een nylon acoustic zonder electronica, die aan mijn wensen voldoet, moeilijk te vinden zal zijn.
Ik ga maar overstag en neem de gitaren met ingebouwde elementen mee in mijn zoektocht. Wie weet ga ik het nog gebruiken ook. Dan maar een akoestische versterker erbij. Maar daar is wel wat over te vinden in dit forum dacht ik.

Picker
26 maart 2006, 11:32
Electronica in je gitaar is leuk hoor! Vergroot je mogelijkheden. En je hebt er toch geen last van als je het niet gebruikt?

evilpompie
26 maart 2006, 21:41
Lakewood heeft ook een nylonstring die hier wel aan voldoet volgens mij

JanB
26 maart 2006, 22:19
Lowden heeft een "Jazz" model. Cutaway, nylon, radius in de toets en niet te breed, zij het wel een paar mm breder dan gewoon steel string. Maar dat moet ook want die nylon snaren zijn enorm dik. Prachtgitaar.


Ik kan het helemaal met je eens zijn, prachtige gitaar. Mijn lievelings gitaar op dit moment.

Het hebben van electronica kan wel grote nadelen hebben, om op je latere opmerking in te gaan, aangezien een gitaar die wordt gemaakt om te worden versterkt, nogal eens stugger wordt "gevoiced" (om feedback te verminderen) wat m.n. het acoustische geluid niet ten goede komt. Met de Jazz lowdens is dat goed te merken. De nieuwe Jazz lowdens (sinds januari jl.) zijn veel beter om akoestisch te spelen, en worden trouwens standaard ook zonder element geleverd. Prijs is wel meer dan de genoemde 1500 euro (3100), maar dan heb je ook wel een topper.

Jan