PDA

View Full Version : Ben ik vandaag nu armer of rijker geworden?



piezo
24 maart 2006, 21:43
N.a.v. het Indie topic van een maand of 2 terug.
Vandaag zo'n 12 snarige Rick kloon aangeschaft.
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/Indie-12str.JPG

nielsduursma
24 maart 2006, 21:48
rijker rijker rijker rijker :o

ik ben zeer benieuwd wat je er van vindt, ik zit ook een beetje te kijken naar die dingen (alleen dan de 6 snarige variant). is ie een beetje te pruimen??

Veekeren
24 maart 2006, 21:55
N.a.v. het Indie topic van een maand of 2 terug.
Vandaag zo'n 12 snarige Rick kloon aangeschaft.
http://home.hetnet.nl/%7Ed-artagnan/PLAATJESMAP/Indie-12str.JPG

Heb wel eens bij Feedback op zo'n 6 snaar gespeeld. Was wel onversterkt, dus kan niet helemaal een geweldig oordeel geven. Maar kwam wel oke over. Werd er niet compleet warm van, maar mocht ik nog eens afstuderen en een dik inkomen hebben (of aan het rentenieren zijn zoals jij :D) dan lijkt het me wel leuk om er bij te hebben :D

Maar wat vind je er zelf van?

VooDoo
24 maart 2006, 23:06
Heb wel eens bij Feedback op zo'n 6 snaar gespeeld. Was wel onversterkt, dus kan niet helemaal een geweldig oordeel geven. Maar kwam wel oke over. Werd er niet compleet warm van, maar mocht ik nog eens afstuderen en een dik inkomen hebben (of aan het rentenieren zijn zoals jij :D) dan lijkt het me wel leuk om er bij te hebben :D

Maar wat vind je er zelf van?



Dan koop je toch meteen een echte Rickbacker :|

Veekeren
24 maart 2006, 23:18
Dan koop je toch meteen een echte Rickbaker :|

Ja eigenlijk wel he :D

piezo
24 maart 2006, 23:22
Eerlijk gezegd is die Indie voor mij een beetje een 2e keusje. Ik wilde al een behoorlijk tijdje een 12-snarige elektrische. Alleen kwam ik er al snel achter dat bij 12-strings de hals bij de topkam niet breder is dan bij een 6-snarige. Bij een Rick is de breedte daar zelfs maar nèt 41 mm (44 is normaal). Da vin ik nie fijn nie.
Toen ontdekte ik een 12-string Epiphone Les Paul Classic. Die is maar liefst 48 mm bij de topkam. Klonk en speelde als een droom. Helaas door een wrede snoodaard gekocht, voordat ik hetzelfde had besloten. En er zijn er maar 6 van geïmporteerd..... De Indie is 46 mm bij de topkam en is dus een redelijk compromis.

Moet nog leren er het beste er uit te halen natuurlijk, maar de eerste indruk:
- Tikje kopzwaar, maar dat is bij 12 strings al gauw een beetje. Bij de Epi overigens niet. Bij zittend spelen willen gewone LP's wel eens naar de kont toe wegzakken, de Epi was zowel bij zittend als staand spelen mooi in balans. Rickenbackers en dus ook deze Indie hebben ook nog eens een 24 frets hals, wat natuurlijk volstrekt onzinnig is op een 12-string en slecht voor de balans bovendien.
- Die slimme om-en-om mechanieken van Rickenbacker 12-strings waren vast gewoon bedacht omdat ze dan dezelfde halzen konden gebruiken als bij de 6-strings maar het reduceert natuurlijk ook de kopzwaarte een beetje. De Indie heeft wel een gewone 12-string kop. Ik vind dat toch fijner omdat snaren wisselen dan een stuk eenvoudiger is.
- Het staartstuk is helaas niet zo mooi als bij een Rickenbacker maar wel beter geschikt voor snaren wisselen.
- Afwerking, bindingen, hals en fretwerk zijn subliem. Fors aanvoelende eéndelige hals van redelijk non-figured maple met toets van goed rosewood, achterblad gelamineerd maple?, de 4-delige body lijkt iets anders te zijn, maar ik weet niet wat dan. Het bovenste slagplaatje (2 verdiepingen, zeg maar) is niet mooi strak uitgesneden, maar dat kan ik zelf bijwerken of het ding weglaten.
- Brug is gelukkig een gewone tune-o-matic op goede dikke pootjes en niet zo'n Rickenbacker onding. Redelijke standaard oliebad mechanieken, Gotoh-kloon, maar iets stroever lopend, ongeveer even goed als Schallers. Topkam knerpt een beetje, hoewel ie wel van carbonaat lijkt te zijn.
- Geluid: akoestisch lijkt ie me iets donkerder dan een Rickenbacker maar dat is natuurlijk moeilijk te beoordelen. Het brugelement is prikkelend, halselement donker, in de middenstand overheerst het halselement lichtjes, wat die stand mooi mild maakt. Ik heb hem in standaard stemming staan, misschien is 2 halfjes lager beter, want ik moet nu redelijk hard drukken. De klank zou dan wat ronder kunnen worden.

piezo
24 maart 2006, 23:33
Dan koop je toch meteen een echte Rickbaker :|

Ja eigenlijk wel he :D

Lees mijn verhaal over topkambreedte maar eens. Ik zou om die reden nóóóóóit een échte Rickenbacker willen.

Toen ik onze bassist (en Rickenbacker liefhebber) attendeerde op de Indie Rick-klonen, was zijn enige reactie: "Geen echte". Ik denk dat ik dit ding onder zijn neus ga drukken a.s. maandag, maar hem verbiedt er op te spelen, "Nee, hoef jij niet, want het is tòch geen echte!" :D

Veekeren
24 maart 2006, 23:47
Lees mijn verhaal over topkambreedte maar eens. Ik zou om die reden nóóóóóit een échte Rickenbacker willen.

Toen ik onze bassist (en Rickenbacker liefhebber) attendeerde op de Indie Rick-klonen, was zijn enige reactie: "Geen echte". Ik denk dat ik dit ding onder zijn neus ga drukken a.s. maandag, maar hem verbiedt er op te spelen, "Nee, hoef jij niet, want het is tòch geen echte!" :D

Ja maar jij snapt er ook helemaal niks van he. Het gaat me niet om hoe ie speelt. Het gaat me om de heb. Spelen kan ik toch niet :D

Maar even wat serieuzer, ik weet te weinig van Rickenbackers om te kunnen zeggen wat ik zou willen. Ik weet alleen dat ik ze 1 cool vind en 2 goed vind kunnen klinken.

piezo
24 maart 2006, 23:58
Ja maar jij snapt er ook helemaal niks van he. Het gaat me niet om hoe ie speelt. Het gaat me om de heb. Spelen kan ik toch niet :D
.
Maar als je dan een Class5 LP "HEB", dan moet ie weer weg. Ik zal mensen wel nooit leren begrijpen.
Nu had ik mezelf bezworen:"Als ik nu wéér een gitaar koop moet er ook één weg, want ik heb maar 2 handjes. En nu ook nog eens een standaard te weinig. Wat zal ik es weg doen .......... , misschien mijn ....... offe ........
offe ............ offe .........
'93 LP Studio kopen, Jeroen?

Veekeren
25 maart 2006, 00:06
Maar als je dan een Class5 LP "HEB", dan moet ie weer weg. Ik zal mensen wel nooit leren begrijpen.


Niks moet :D Ik zal de laatste zijn mijn wispelturigheid te ontkennen. Er is zoveel wat ik graag (een keer) wil hebben. Maar de class5 lijkt nog wel (een tijd...) te blijven hoor. En mn opmerking was trouwens voor de duidelijkheid licht cynisch ;)

Ben alleen dus wel op zoek naar een "iets" goedkopere gitaar om totaal zorgeloos in duistere donkere kelders mee op te kunnen treden :D Dus wellicht ;)...

}{Metalmaster}{
25 maart 2006, 01:06
Epiphone.. slijm slijm :p
gibson slijm slijm :p

mmm ik blijf het vinden.. ik vind dat een beetje een raar model.. net zon speelgoed gitaartje.. maarja ik ben weer is niet helemaal lekker in me hoofd geloof ik :p

iwamoto
25 maart 2006, 01:13
Epiphone.. slijm slijm :p
gibson slijm slijm :p

mmm ik blijf het vinden.. ik vind dat een beetje een raar model.. net zon speelgoed gitaartje.. maarja ik ben weer is niet helemaal lekker in me hoofd geloof ik :p

nee, dit vind ik een speelgoed gitaartje
http://www.humanshield.co.uk/images/post-5-1111836169small.jpg
met ook nog een vrolijke bespeler, ja ja

VooDoo
25 maart 2006, 08:32
Ja maar jij snapt er ook helemaal niks van he. Het gaat me niet om hoe ie speelt. Het gaat me om de heb. Spelen kan ik toch niet :D




Ja precies! :p jij snapt em :X

ik speel ook niet voor niets op zo n dure gitaar :p:D

episua
25 maart 2006, 16:29
Vet gitaartje hoor! Hoe houdt ie zich staande op hogere volumes, met name met distortion dan? Mijn Rick kopie is dan vreselijk, kan je buiten een cleane sound echt niks mee. Hoe is dat met die Indie?

Ganjaman
25 maart 2006, 16:34
Vet gitaartje hoor! Hoe houdt ie zich staande op hogere volumes, met name met distortion dan? Mijn Rick kopie is dan vreselijk, kan je buiten een cleane sound echt niks mee. Hoe is dat met die Indie?
dat is gewoon constructiegebonden (met een hollowbody zal je dat altijd wel hebben)


Maar mooie gitaar, toch ook deels dankzij mij ;)

piezo
25 maart 2006, 20:14
Vet gitaartje hoor! Hoe houdt ie zich staande op hogere volumes, met name met distortion dan? Mijn Rick kopie is dan vreselijk, kan je buiten een cleane sound echt niks mee. Hoe is dat met die Indie?

In de eerste plaats is de mijne een 12-string en die speel je al helemaal nooit met distortion. Dat wordt een verschrikkelijke brij omdat je altijd een lichte ontstemming en veel teveel harmonischen hebt. Een licht aanslagrandje eindversterker oversturing kan nog nèt.

Ook van 6-string Rickenbackers kan ik zo gauw geen "distortion" voorbeelden uit mijn geheugen opdiepen, maar lekkere echte rauwe eindversterkervervorming wel. Luister maar naar Creedence platen, daarop hoor je òf een Les Paul Custom òf een Rickenbacker van die lekkere rauwe leads spelen. George Harrison soms ook.

Enne ... @ Ganjaman. Heb je al andere Indies "outgechecked"??
Ik zou ook nog wel eens willen flirten met zo'n goldtop LP of zo'n dikke jazzbak.


EDIT: Ik had het helemaal mis toen ik zei dat 12-snarig met distortion een brei zou worden. Met distortion klinkt ie juist vèèèèt!

piezo
25 maart 2006, 22:13
Aanvulling op mijn eerdere beschrijving/recensie:

Voor de verbinding tussen de snarenhouder en het staartplaatje is dat laatste in een haakvorm gebogen. (De 6-snarige versie heeft een andere snarenhouder) Die haak raakt de body net genoeg om aan de baskant de lak te kunnen beschadigen. Op andere exemplaren is het ook zo.
De haak een beetje dichtbuigen tussen de kaken van een Workmate (= hout, beter voor het chroom) heeft wel iets geholpen maar nog niet genoeg. Ik ga hem nog ietsje meer dichtbuigen, maar als het dan nog niet voldoende is, zal ik maar iets ter bescherming tussen haak en body klemmen.

Er zit nu zo te zien een 12-string 009 setje op. De dikke E gaat dan bij 2 halfies lager stemmen wel een beetje flubberen. 010 setje of standaard stemming wordt het dus.

Jay75
2 december 2008, 01:42
Ik ga deze vandeweek eens proberen bij de feedback als ie er hangt!

macwilliams
2 december 2008, 07:25
Nou, ik ben benieuwd of hij er nog hangt na bijna drie jaar:D:D:D:D

edje kadetje
2 december 2008, 09:19
EDIT: Ik had het helemaal mis toen ik zei dat 12-snarig met distortion een brei zou worden. Met distortion klinkt ie juist vèèèèt!


Inderdaad.
Ik zeg maar een woord: Alex Lifeson (nou ja dat zijn er twee).

Jay75
2 december 2008, 11:52
Nou, ik ben benieuwd of hij er nog hangt na bijna drie jaar:D:D:D:D

Ze staan nu weer in de folder en op de webshite ;)