PDA

View Full Version : Fingerstyle basis voor Morning Has Broken



Merc Wiersma
24 maart 2006, 19:16
Beste mensen. Ik tokkel veel en speel bestaande Fingerpickingstukken. Ik ben nu echter bezig met Morning Has Broken (Cat Stevens). Ik heb de Akkoorden hiervan (staat in 9/4, soms zie ik het ook in 3/4 staan). Een tokkel bedenken is geen probleem. De melodie spelen ook niet. Maar een goede basis bedenken waarbinnen je Akkoorden en Melodie combineert dat wil maar niet lukken. De eerste van elke drie tellen De bas en een melodi booit plikken en vervolgens nog 2 tellen melodie plukken kan maar is erg kaal. Op elke tel een bas mee plukken en de melodie haalt de melodie m.i. onderuit. Graag jullie advies hoe dit aan ta pakken.
C Dm G F C
Morning has broken, like the first morning
Em Am D7sus D G
Blackbird has spoken, like the first bird
C F C Am D
Praise for the singing, praise for the morning
G C F G7 C
Praise for them springing fresh from the world

gertdm
24 maart 2006, 20:09
Ik zou in de meeste passages kiezen voor een tokkel: duim / duim / Wijsvinger en/ of middelvinger. Voor de dynamiek later hier en daar een slagpartijtje

Voorbeeld tokkel:


D
___________2___________________________--
________3__________________3____________
_____2__________________0_______________
__0__________________0__________________
______________0________________________
___________________3____________________

d d w m d d d w m

d= duim
w= wijsv
m midv

marcelca
25 maart 2006, 08:26
ik heb een wel in een boekje saan die bij een dvd hoort over fingerstyle

dit zijn gewoon de akkoorden maar dan als fingerstyle gespeeld, dus de grondtoon met je duim en de rest tokkelen met je vingers


maar ben bang dat jij de versie zoekt waar je een leadpartij speelt of zie ik dat verkeerd

gertdm
25 maart 2006, 09:21
De tokkel die ik heb aangegeven is een basistokkel voor dit liedje.
Vandaaruit kun je varieren en ook een solo bedenken....luister bv maar eens naar de akoestiese uitvoering van ' Rocket Launcher' van Bruce Cockburn.

Je kunt bv met duim de bassen van de akkoorden blijven spelen, terwijl je met wijs / middelvinger een solo speelt. Simpel.

Merc Wiersma
25 maart 2006, 11:56
Precies de aanwijzing doe ik zocht Gert. Met deze basis kom ik er wel uit.
Bedankt!

gertdm
25 maart 2006, 12:22
we zijn op de wereld om elkaar te helpen , nietwaar? haha....als ik nou voor dat liedje maar geen tokkel moet bedenken :)