PDA

View Full Version : 12 - 6



Wimvdb
24 maart 2006, 18:16
Hey , beetje mysterieuze tittel ?

Ok , ik heb het mischien al duidelijk gemaakt, maar ik heb dus een Jack and danny 12 string.
Hij speelt goed en heeft een lage actie , toch ben ik mischien niet echt aangelegd om 12 snarig te spelen ( te veel fouten ), nu zit ik met de vraag :

Kan ik overschakelen van 12 snaren naar 6 snaren zonder gevolgen voor de neck ? Zal de afstand van de snaren dan overdreven groot zijn ? zouden de niet gebruike tuners eronder lijden ?

gertdm
24 maart 2006, 19:11
Een 12string is een andere gitaar dan een 6 string. Waarom denk je niet geschikt te zijn voor 12 string?
Er zijn gewoon een aantal basisdingen die je moet weten en dan ligt het meestal al anders.
Bijvoorbeeld dat een 12string standaard een toon lager gestemd moet worden.
Dat niet alle nummers geschikt zijn voor 12string en andersom.
Dat je veel met de muis van je rechterhand moet werken om teveel tonen te voorkomen (doseren dus). Bij plectrumspel ligt het weer anders.

Er is best wel wat over 12string spelen te weten te komen. Zie ook ander topic. Daar had iemand net een lesboek besteld.

Zelf speel ik al vanaf mijn 12e op een 12string (haha) en ik zou niet zonder kunnen.
6 enn 12 string naast elkaar kunnen spelen verrijkt je gitaristiese gevoel en kijk op componeren.

De meesten geven de moed al te snel op als t om n 12string gaat.

IK vind een 12string met 6 snaren ook iets triests hebben.....niet doen dus!!

Als ik je ergens mee kan helpen op 12string gebied, mail me dan even via mijn website. Ik heb nog wel wat lesmateriaal voor je.

groeten

Harald
24 maart 2006, 19:58
Een neef van me wisselde vroeger af met zijn 12 string. Soms 6 soms 12 snaren. Hoe hij op die gitaar kon spelen is mij een raadsel. Zelfs als frietsnijder kon je daar alleen Omafriet mee snijden... Als hij op mijn elektrische gitaar speelde duwde hij ook steevast de snaren te hard in, waardoor het vals was.

En die Yamaha was volgens mij helemaal geen slecht gitaartje verder. Maar er is natuurlijk wel een spanningsverschil tussen een 6 en 12 snarige bespanning. Beter gewoon een 6 snarige gitaar erbij.

}{Metalmaster}{
24 maart 2006, 23:52
mee eens. Het lijkt me ook heel onhandig. Telkens je snaren eraf halen.. En al wil je weer even met 12 snaren, moet je ze er weer opzetten.. En dan weer blijven stemmen als of het nieuwe snaren zijn.
mja.. je moet het verder zelf weten.. het is jouw gitaar ;p

Greetz

MetalMaster

Wimvdb
26 maart 2006, 10:27
sorry mensen , kheb het toch gedaan

De afstand tussen de snaren in evengroot als bij mijn archtop, hoewel de neck 4 mm dikker is

urezna
28 maart 2006, 16:49
Bijvoorbeeld dat een 12string standaard een toon lager gestemd moet worden.


Oh?

ik heb weliswaar een electrische 12-string, maar gewoon in EADGBE, met de laagste 4 snaren een octaaf hoger. Ik zie geen reden waarom ik lager gestemd zou moeten staan? maakt het alleen maar moeilijk om te combineren met een 2e gitaar die wel in normale stemming staat...

gertdm
28 maart 2006, 17:09
Als je geen reden ziet om lager te stemmen, moet je dat vooral niet doen.
Ik geef mijn ervaring en kennis op t gebied van (acoustic) 12string spelen door, en zie maar wat je ermee doet. Niets moet he ?

Overigens is n electrische 12string wel anders dan een akoestiese, waar soms weer andere wetten gelden. Het gaat op dit stukje van t forum dan ook over akoestiese 12strings en niet over electrische. Dan moet je bij electrische gitaren zijn.
Voor de wetenswaardigheid: de 12strings Rickenbackers van de Byrds stonden ook een toon lager gestemd....

Capo dastro's ( vooral de Schupp's) helpen trouwens ook als je in een band speelt.

Veel succes :)

Flipkoos
28 maart 2006, 23:22
Ik ken iemand die al zijn snaren een toon lager heeft gestemd en vervolgens eeuwig met een capo op de tweede positie speelt. Het was mij nooit helemaal duidelijk waarom...

gertdm
29 maart 2006, 08:22
Als die persoon met anderen speelt? Maar misschien thuis de capo eraf? Of had hij ooit in een 12string boek gelezen dat hij een toon lager moet stemmen en vervolgens de capo erop om de normale pitch te hebben? ...In ieder geval geldt voor een akoestiese 12string, standaard een toon lager stemmen. Dat komt de gitaar en het geluid wel ten goede.
Er zijn inderdaad ook veel gitaristen die dat maar lastig vinden en die dus een lichte set op de 12string zetten en op normale pitch stemmen.

Ik geef alleen maar aan dat lager stemmen op n 12string beter is....persoonlijk (maar ik speel zelden met anderen) sta ik meestal in een open C gestemd, waarvan de pitch Bes is.