PDA

View Full Version : Marshall 1936



Marshallover
2 november 2002, 11:46
Ik heb sinds enige tijd een Marshall 1936 2x12" cabinet

Ik ben er achter gekomen dat de mono optie die normaal zou moeten werken bij dit cabinet niet werkt. Beide speakers werken echter wel !!!

Het zit zo:

Ik trek een kabel van mijn mono uitgang van de versterker naar de mono-ingang van het cabinet, de linker speaker werkt.

Trek ik een kabel van de mono uitgang van de versterker naar de, normaal gesproken, stereo ingang dan werkt de rechter speaker.

Allebei tegelijk in stereo werken ze wel, heel mooi dus, maar mono werkt dus 1 speaker niet.

Ik heb het cabinet losgehaald en ik kwam tot de conclusie dat er twee draden lopen van zowel de linker input naar de linker speaker als van de rechter input naar de rechter speaker.
Er is alleen geen verbinding tussen beide inputs, waardoor er dus altijd twee inputs van het cabinet, en dus stereo, gebruikt moeten worden om allebei de speakers op het zelfde moment te laten werken.

Heb ik het verkeerd als ik zich dat er nog twee draadjes in het cabinet moeten lopen van de linker mono input naar de rechter input ???
Ik denk zelf dat dit niet werkt als ik toch de stereo optie op lange termijn ga gebruiken. Maar mono werkt volgens mij dan wel.

Ik vindt het erg vervelend dat het niet werkt, want mono gebruik ik eigenlijk alleen maar tijdens het spelen.

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben

Rectifier
2 november 2002, 16:06
Ehm, hebben we't hier al eens eerder over gehad???

Ik heb hem zelf ook gehad.
Elke speaker is 16 ohm, en stereo werken ze dus beide aan 16 ohm.
Wil je mono, dan moet je je amp op 8 ohm zetten want dan zijn beide speakers dus in serie op elkaar aangesloten.

Je kan niet met een mono-amp de box stereo aansluiten.

Als jij je marshall top speakeruitgang aansluit op de mono input (8 ohm) zouden beide speakers tegelijk moeten werken.
Als je hetzelfde zou doen, maar dan de speaker uitgang in de andere ingang van de speakerkast aansluiten, dan jas je dus 8 ohm in een 16 ohm speaker.
Lijkt me niet helemaal fijn.
Andersom zou't geen probleem zijn, dus 16 ohm uitgang in een 8 ohm speaker klinkt alleen maar zachter.

Marshallover
2 november 2002, 16:23
Klopt ja, we hebben het er al eerder over gehad, maar ik wou weer ff onder de aandacht brengen, sorry

In ieder geval bedankt !!!

Soulman
3 november 2002, 12:16
.....?

Marshallover
9 november 2002, 12:52
Zit er dus een schakelaar in de mono-input van de 1936 die, als je er een kabel in doet, een schakeling maakt tussen beide speakers, waardoor ze beiden gaan werken ???