PDA

View Full Version : Project aangeschaft: Laney VH100R



DarknessAwaits
24 maart 2006, 10:39
Gisteren heb ik de versterker gekocht waarvan ik 2 jaar geleden al dacht dat ik hem zou kopen... de Laney VH100R.

Ongeveer 1 geleden zou ik hem overnemen van de winkel en toen heb ik hem naar dr. Tube gebracht voor een set nieuwe eindbuizen, toen dat eenmaal gedaan was bleek dat de fuse er enkele malen uitknalde en er flink wat ruis was op het 4e kanaal.

Toen heb ik 'm dus niet gekocht, maar nu kon ik hem wel voor een heel schappelijke prijs meegenomen dus heb ik het maar gedaan. Ik kan 'm altijd nog gebruiken als gesimuleerd haardvuurtje.

Gisteravond heb ik 'm even uitgeprobeerd voordat we gingen oefenen:

Het eerste half uur kreeg ik er met geen mogelijkheid geluid uit. Ik balen... de leds en powerswitch lichtte wel op en ook alle schakelaars leken het te doen, maar geen geluid - zelfs geen ruis.

Na een tijdje te hebben gerommeld en de wanhoop nabij heb ik maar even gekeken of de fuse kapot was. Nou... sterker nog: bij een van de 2 zat er helemaal geen zekering in. Erin gedraaid en tadaaaaaaaa: GELUID!

Kanaal 1 klinkt erg karakteristiek met erg veel hoog, heel glasachtig geluid. Dat zou best wel minder mogen op zich.

Kanaal 2 en 3 klinken wel aardig, die heb ik niet echt goed getest.

Maar kanaal 4 kán denk ik heel lekker klinken, het enige punt is de hoeveelheid ruis. Die is bovenproportioneel.

Nu is dat een van de dingen die ik wil opsproren bij de versterker. Ik heb het idee dat het van de voorversterker af komt, dus zou ik een paar voorversterkingsbuizen bestellen en wisselen?

Ander punt is de reverb; die zorgt ook voor een flinke ruis dus die ga ik proberen eraf te halen en kijken of dat wat uitmaakt.

Ik heb nog niet erg veel ervaring (lees: geen) met de inhoud van buizenversterkers, maar zou het raadzaam zijn om de binnenkant na te lopen? Alle elco's en weerstanden proberen door te meten o.i.d.?

alle hulp is welkom, alvast bedank!

DarknessAwaits
24 maart 2006, 10:40
Oh, en als iemand de footswitch heeft zou ik graag willen weten hoe deze precies werkt... dus een schema of een foto zou fantastisch zijn.

bert k
24 maart 2006, 10:52
Waarom denk je dat het de voorversterker is?

DarknessAwaits
24 maart 2006, 11:07
Omdat ik toen ik mijn Laney (jaja, merkverslaafde :satisfie:) TF700, een transistortop, op de line in (poweramp in) aansloot van de VH100R er weinig ruis was. In ieder geval een stuk minder.


En als je de gain van het vierde kanaal terugdraait wordt de ruis ook alsmaar minder. Dat is natuurlijk logisch, maar ik gok erop dat het sneller gaat dan normaal.

DarknessAwaits
24 maart 2006, 11:31
Ik heb het schema gevonden, al weet ik niet of ik er veel profijt van zal hebben, 't is nml. vrij lastig.

http://www.schematicheaven.com/newamps/laney_vh100.pdf

DarknessAwaits
24 maart 2006, 15:11
En een fototje om een beetje de spirit erin te krijgen:

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/Img_1673.jpg

Negative K3 fan
24 maart 2006, 16:18
lekkere amp heb je gekozen als eerste buizen project :rockon: :stop: :sssh:

hoop datje niet te veel ontmoedigd raakt

hadv
24 maart 2006, 16:19
Ik heb het schema gevonden, al weet ik niet of ik er veel profijt van zal hebben, 't is nml. vrij lastig.


is zeker niet simpel, maar de functionele blokken zijn wel heel goed te herkennen.
de torren en ic's die ik in het schema zie zijn redelijk ruisarme types (in normale staat). het zouden dus idd best je buizen kunnen zijn.
wellicht de buizen van de verschillende kanalen eens verwisselen en kijken of dat verschil maakt.
en een overdrive kanaal zorgt natuurlijk altijd voor ruis (dat had je zelf ook al opgemerkt). het feit dat je eindtrap niet lijkt te ruisen (gezien je test) is in ieder geval aanleiding om idd naar je voortrap te kijken

DarknessAwaits
25 maart 2006, 00:39
lekkere amp heb je gekozen als eerste buizen project :rockon: :stop: :sssh:

hoop datje niet te veel ontmoedigd raakt

Hahahaha... tsja, dat had ik zelf ook al bedacht ;). Naja, ik heb echt enkele jaren zitten dubben over deze amp en nu kan ik tenminste zeggen dat ik dezelfde top heb als Opeth gebruikt.


s zeker niet simpel, maar de functionele blokken zijn wel heel goed te herkennen.
de torren en ic's die ik in het schema zie zijn redelijk ruisarme types (in normale staat). het zouden dus idd best je buizen kunnen zijn.
wellicht de buizen van de verschillende kanalen eens verwisselen en kijken of dat verschil maakt.
en een overdrive kanaal zorgt natuurlijk altijd voor ruis (dat had je zelf ook al opgemerkt). het feit dat je eindtrap niet lijkt te ruisen (gezien je test) is in ieder geval aanleiding om idd naar je voortrap te kijken

Dat zal ik eens als eerste gaan proberen zodra ik 'm open heb.

Negative K3 fan
25 maart 2006, 11:48
opeth 0wnt, maar ze houden zich niet veel bezig met gear en hun live toon is ten eerste niet eens zo geweldig en ten tweede wordt die vooral bepaald door de GT8/GT6s... in de studio gebruiken ze ongeveer alles :)

DarknessAwaits
25 maart 2006, 13:11
Ik weet dat ze live echt op z'n zachts gezegd een behoorlijk slecht geluid hebben, in ieder geval toen ik ze zag. Maar de muziek maakt alles weer goed.

Ik heb een paar clipjes gemaakt om een idee te geven hoe de versterker ruist bij welke kanalen. Op de opnames valt de hoeveelheid ruis helaas (?) tegen maar het is overduidelijk bij het vierde kanaal behoorlijk en ook de reverb is merkbaar storend.

Clip 1 - 1e kanaal / Clean (http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/Ch1.mp3)

Clip 2 - 1e kanaal / Clean w/reverb (http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/Ch1r.mp3)

Clip 3 - 2e kanaal (http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/Ch2.mp3)

Clip 4 - 3e kanaal (http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/Ch3.mp3)

Clip 5 - 4e kanaal (http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/Ch4.mp3)

Clips zijn opgenomen met:

Fender MIM Stratocaster, Dimarzio Fasttrack in de brug en Kinmans in midden en hals.
Zelfbouw 2x12 (V30s)
Laptop met ingebouwd micje.

Oh, en het volume stond op '1' ongeveer.

DarknessAwaits
26 maart 2006, 15:04
*bump*

Heeft niemand er iets over te zeggen?

Squier4ever
26 maart 2006, 17:33
valt toch wel mee volgens mij
alleen kanaal 4 ist beetje overduidelijke ruis

DarknessAwaits
26 maart 2006, 19:31
Het gaat dan eigenlijk ook alleen om het 4e kanaal. Die ruis lijkt met gewoon luisteren overigens veel harder dan op de opname, vreemd genoeg.

bert k
26 maart 2006, 23:42
Ja, ik hoor niet zo veel geks. Vette overdrivekanalen willen wel ruisen.

Orpheo
27 maart 2006, 00:58
ik hoor ook niet heel veel rare dingen. wel goeie tone btw!

DarknessAwaits
28 maart 2006, 23:43
@Orpheo: thnx

Vanavond heb ik even een footswitch gesoldeerd, en die werkt ook nog eens!

Maar toen ik aan het luisteren was hoorde ik op het cleane kanaal naast de ruis ook een soort fluiten/piepjes. Nu snap ik dat de kans klein is dat iemand weet wat ik bedoel, maar zou dat kunnen wijzen op een specifiek onderdeel?

DarknessAwaits
2 juli 2011, 21:57
Wat is het toch grappig om een topic van jezelf van 5 jaar geleden terug te lezen. Inmiddels is er veel veranderd, band bestaat al enige tijd niet meer, een eigen huis, etc.

De versterker heb ik echter nog steeds. Hij heeft een tijdje trouw dienst gedaan als eindversterker voor de andere gitarist in m'n band maar is nu uiteindelijk in m'n 'muziek/hobby/studeerkamer' terecht gekomen. Uiteraard is het absolute overkill zo'n 100 Watt top voor in een apartement, daarom wil ik 'm graag nog wat opknappen en mag 'ie de deur uit voor een klein prijsje (grote kans dat er een bandje is wat er meer mee kan dan ik, zoals bijv. voorbij standje 0.5 draaien :sssh:).

Het eerste wat ik merkte toen ik 'm weer eens had aangezet is hoeveel ruis de reverb veroorzaakt. Logischerwijs dacht ik: als ik nou de reverb loshaal, dan moet ik het verschil goed kunnen merken. Nou, dat was ook zo... er kwam nml. bijna geen geluid meer uit de versterker.

In mijn gedachte kun zou dit toch gewoon moeten kunnen? Uiteraard wel met de reverbknop op het frontpaneel dicht. Of zit ik er nu helemaal naast en moet je de tulpstekker die op de reverb wordt aangesloten doorverbinden o.i.d.? Alle hulp is zoals van ouds van harte welkom :ok:

Heynis
3 juli 2011, 00:38
Die tulpstekkers horen aan de reverbtank. Als je ze aan elkaar hangt heb je afhankelijk van hoe de reverbdriver in elkaar zit een vrij reëele kans dat je ergens iets gaat slopen.

DarknessAwaits
3 juli 2011, 00:56
Hoe zou het dan moeten? Gewoon loskoppelen werkte in ieder geval niet...

tommus42
5 juli 2011, 20:52
Merkwaardig, ook niet als je de reverb op 0 zet?

Frits van Mourik
6 juli 2011, 00:27
Dus: als je de tulpjes van je galmveer lostrekt, heb je (bijna) geen geluid meer uit Ch4?
En dan nog wel uit Ch 1-3? Of ook niet meer?