PDA

View Full Version : Wie kan me meer vertellen over een Marquis



gerwin
24 maart 2006, 09:11
Ik heb via via een 4 kanaals Marquis gekregen (model 3100av).
Heeft iemand een idee hoe oud zoiets kan zijn? Hij heeft 4x EL34 en 4x ecc83 buizen. Ik ben al eens even op google aan het zoeken geweest maar kan er eigenlijk niks van vinden. Is dit een kopie van een marshall ofzo? En wat is zo'n ding vandaag de dag nog waard?

keef
24 maart 2006, 12:46
Als ik me goed herinner zijn dit Duitse Marshall kopieën. Constructie en onderdelen zijn (op de paar amps en boxen die ik gezien heb) inferieur. Niet gezocht door verzamelaars. Dateren wsch van eind 60er, begin 70er jaren.

Maar iemand hier weet vast meer...

Negative K3 fan
24 maart 2006, 16:04
ideale mod bakken :D

gerwin
25 maart 2006, 16:19
Ik ben vanmiddag eens even met de Marquis aan het stoeien geweest en ik moet echt zeggen hij klinkt super. Ik speel normaal gesproken op een Koch twintone top met 2 marshall 1936 cabinets, maar de marquis is toch veel warmer ook als ik met 2 EL34 minder speel.
Die twintone heeft net nieuwe buizen maar er zitten 12ax7's in en in die marquis ecc83, zit daar dan het verschil in? De eind buizen zijn beide EL34's
Maar nu heb ik nog een vraag, ik wil eigenlijk op 2 kanalen gaan spelen nu wil ik eigenlijk een schakeling maken (een soort wisselschakeling) met 1 keer een input en 2 keer een uitgang, kan dit zomaar? Die Marquis is 4 kanaals dus wil ik kanaal 1 als normaal kanaal gebruiken en kanaal 2 een klein tikkie harder dus als een soort boost.

jacky
25 maart 2006, 19:15
Kan met een A/B switch bv lehle Dual maar ook andere merken hebben mooie oplossingen.

Geluid verschillend tja appels en peren buizen kunnen anders klinken maar vooral ook trafos en condensatoren.

12ax7 en ecc83 zijn in principe gelijk kunnen wel iets anders klinken

Succes

gerwin
26 maart 2006, 05:33
Met wat voor type marshall is zo'n marquis te vergelijken (als het een marshall copie is)?

Agent_Smith
26 maart 2006, 11:55
Met wat voor type marshall is zo'n marquis te vergelijken (als het een marshall copie is)?

1959 denk ik. Zoals de meeste clones.

andy
31 maart 2006, 21:22
Klopt.
Maar vergelijk Marquis maar met London City.
Klinkt gewoon goed, zoals je zelf al constateerde. Maar er werden goedkope onderdelen voor gebruikt. Maar de amps die nu nog draaien zullen wel betere onderdelen hebben, of tig keer gereviseerd.

Ik heb ooit bijna een Marquis full stack gekocht in de jaren 80. Maar door een financiele tegenvaller kreeg ik de duizend piek niet bij elkaar. :)

robert-gitarist
31 maart 2006, 21:51
ideale mod bakken :D

He intresant.
Wat kun je zoal aan die bakken modden?
Ik wil na de zomervakantie(ff sparen eerst)een London City of dus een Marquis kopen(weet nog niet welke,lijken me beiden wel goeie amps).

Negative K3 fan
1 april 2006, 13:02
He intresant.
Wat kun je zoal aan die bakken modden?
Ik wil na de zomervakantie(ff sparen eerst)een London City of dus een Marquis kopen(weet nog niet welke,lijken me beiden wel goeie amps).

wat je eraan kunt modden hangt af van je eigen creativiteit inspiratie, heb ik zelf meestal niet zo'n moeite mee :)

goeie amps zijn het niet echt helemaal; schrok me dood toen ik de london city van almar openhaalde (maar dat is ook exemplarisch), maar ze zijn zeker bruikbaar!!

gerwin
2 april 2006, 22:55
Afgelopen weekend weer even met de marquis opgetreden bij het laatste nummer hield hij er mee op was ook giga warm echt niet meer normaal, en gaf een brom door de speakers wat kan er mis mee zijn? De lampen die er in zitten zijn wel zeer oud en heb inmiddels nieuwe besteld, maar weet dus niet of dit het probleem was. Is er iemand die hier iets van weet?

nicoverduin
2 april 2006, 23:03
Klinkt als een rotte eindbuis. De kathode is zgn. vergifitigd. DE stroom gaat toenemen ondanks de neg. bias. De eindbuis (zen) gaa(n/t) rood opgloeien. IN dat geval tijd voor vervangen.

Nico

Al
3 april 2006, 12:23
Afgelopen weekend weer even met de marquis opgetreden bij het laatste nummer hield hij er mee op was ook giga warm echt niet meer normaal, en gaf een brom door de speakers wat kan er mis mee zijn? De lampen die er in zitten zijn wel zeer oud en heb inmiddels nieuwe besteld, maar weet dus niet of dit het probleem was. Is er iemand die hier iets van weet?

Wat nico zegt, mogelijk een wat lekkende koppelcap of net over het randje ingesteld, moet even gecheckt worden. Oude buizen wil niet zeggen slecht.

Al

Al
3 april 2006, 12:23
Afgelopen weekend weer even met de marquis opgetreden bij het laatste nummer hield hij er mee op was ook giga warm echt niet meer normaal, en gaf een brom door de speakers wat kan er mis mee zijn? De lampen die er in zitten zijn wel zeer oud en heb inmiddels nieuwe besteld, maar weet dus niet of dit het probleem was. Is er iemand die hier iets van weet?

PS. Weet je welk merk buizen er in zit?

Al

gerwin
3 april 2006, 20:16
Ik heb hem vandaag even open gemaakt, en 1 buis is gesprongen (el34) en een andere is zwart, en de twee andere zien er goed uit ( maar dat waren mijn oude lampen van m'n koch twintone die heb ik een half jaar geleden laten vervangen en toen ik die marquis kreeg zaten er maar twee el 34's in). De voor versterker buizen zijn ook oude uit m'n koch, en nog 1 ecc83 (die zat in de marquis) die andere drie ecc83's waren ook zwart waarvan 1, als je de amp aanzette heel vel oplichte, en nu met de 12ax7's ging dat wel goed. Ik heb de buizen gewoon over gezet en verder niets aan biassen ofzo gedaan.
Nu is het zo dat de versterker het nog wel doet met 2 maal el34's (zitten aan de buitenkanten) maar hij speelt heel zacht gaat gauw in de oversturing. Terwijl toen ik hem kreeg dus ook met twee el34's hij wel veel harder en beter ging dus er is iets loos aan het ding.
Als het goed is komen er morgen 4 nieuwe voor en 4 nieuwe eindbuizen van Electro Harmonics kan ik die er nu gewoon inzetten of zou er meer aan de hand zijn?

Al
3 april 2006, 20:31
die andere drie ecc83's waren ook zwart waarvan 1, als je de amp aanzette heel vel oplichte

Bij bepaalde ECC83 (oude Philips familie) is dat oplichten normaal.


Ik heb de buizen gewoon over gezet en verder niets aan biassen ofzo gedaan. (..) Als het goed is komen er morgen 4 nieuwe voor en 4 nieuwe eindbuizen van Electro Harmonics kan ik die er nu gewoon inzetten of zou er meer aan de hand zijn?

In de regel kan je preampbuizen zo er in zetten. Als er echter meerdere zwart verbrand zijn lijkt me mogelijk wat aan de hand. Soms is het magnesium van binnen wat zwart uitgeslagen (Sovtek bv) maar dat is niet erg in ligt niet aan de amp. Op afstand is het allemaal wat moeilijk in te schatten.

De eindbuizen MOET je biassen, anders fikt de boel weer op. Misschien is er door de foute instelling al wat meer gebeurt. Check de zekering ook maar even om zeker te weten of een leukerd er ooit geen 15A in heeft gehangen.

Al

nicoverduin
3 april 2006, 20:31
zowieso bios erin.als het blijft zal er wel iets met de voeding zijn

gerwin
3 april 2006, 23:44
Mensen alvast bedankt voor de vele reacties. Ik houd jullie verder op de hoogte

Frits van Mourik
4 april 2006, 00:25
zowieso bios erin.als het blijft zal er wel iets met de voeding zijn

Sorry, maar als eenvoudige boerenlul is mij dit ìets te cryptisch.
Gaarne enige uitleg...

F.

jacky
4 april 2006, 19:00
Dat valt me nou tegen frits het is toch simpel

zon markies heeft een flash bios en nu zijn alle settings weg en waarschijnlijk ook de bias bios zodoende

gerwin
5 april 2006, 16:44
Nou ik ben inmiddels weer iets verder ben gisteren even bij iemand geweest. De eind trafo is goed, er is bij buisvoet 3 een weerstand opgebrand en die andere 3 zien er ook niet helmaal goed meer uit. Als ik die ander 3 weerstanden meet kom ik op 880 ohm uit. De rest lijkt wel goed, maar is er ook iemand die nog een schema van dat ding heeft of weet waar ik die vandaan kan halen?

nicoverduin
5 april 2006, 17:34
Ik zou die G2 weerstanden (op de buisvoet) gelijk allemaal in een keer vernieuwen. Schema op www.schematicheaven.com (http://www.schematicheaven.com)?

gerwin
6 april 2006, 15:39
Nou ik het het ding aan de gang 4 nieuwe weerstanden erin en hij speelt weer dat wil zeggen alleen met de buitenste el34's als ik die andere 2 erin zet gaat er 1 helemaal rood opgloeien en komt die brom ook weer terug, maar met twee buizen gaat het goed, alleen de twee binnenste gaat ook niet goed dus daar zit ergens het probleem maar alles ziet er verder wel goed uit. Weet iemand meer?

nicoverduin
6 april 2006, 15:54
Meet effe zonder die 2 buizen erin de spanning op pin 5. Vermoedelijk geen negatieve bias. Als er een weerstand op zit, meet dan even aan beide kantenvan die weerstand. Als er weleen negatieve spanning opstaat en die is voor alle 4 de buizen redelijk gelijk, dan is de buisvoet vermoedelijk rot. In dat gevsl kijk of je de kontakten kan vernauwen. Anders gewoon een nieuwe voet erin zetten.

Mocht je geen negatieve spanning meten op pin 5, dan via de draden terug meten om te kijken waar er nog wel een negatieve spanning zit.

De spanning die je moet meten, moet richting de -30 to -50 V meestal zitten.
Nico

gerwin
6 april 2006, 16:10
Hey Nico
Ik heb net ff gemeten en inderdaad ik meet -37 volt op de beide buisvoeten dus dat lijkt dan wel goed. Hij staat nu even af te koelen en dan zal ik even proberen om de kontakten wat te vernouwen. Alvast bedankt voor je advies

gerwin
6 april 2006, 17:13
Ik heb de kontakten vernouwd, maar het blijft het zelfde. Het vreemde is wanneer ik met de buitenste twee speel gaat het goed doe ik die andere twee erin gaat de eerste buis ( als ik achter de versterker zit de meest rechtse) rood opgloeien en komt die brom ook weer. Maar dus alleen met de twee meest rechts en meest links gaat het wel goed.

nicoverduin
7 april 2006, 11:09
Gerwin,

Als je de buizen verwisseld links en rechts van die twee waar je problemen mee hebt, gloeit ie dan ook nog op? Zo ja dan is die buis rot. Vervangen dus.