PDA

View Full Version : Snaren op een Ovation



Aimé
23 maart 2006, 23:57
Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik heb dringend eens nieuwe snaren nodig. Welke kan ik het best kopen voor op een Ovation electro-akoustische? En kan het veel kwaad als ik er iets lichtere neem? Het speelt echt heel, heel zwaar...en zo
Dank

kornelius
24 maart 2006, 10:28
lichtere snaren kan minder kwaad dan zwaardere snaren, in het ergste geval gaat de hals iets rechter staan waardoor de snaren wat dichter bij de frets komen.
qua merk maakt het niet zo uit. hangt van je smaak af of je bronze, fosfor bronze, of gecoate snaren wilt proberen.

guitarGirlie
24 maart 2006, 13:10
Verschillende merken snaren maken wel heel veel uit ... maar ook op welke gitaar je ze zet. Gewoon diverse merken en types uitproberen dus!
Als je lichtere snaren zoekt zou je bv Thomastik Plectrum is moeten proberen, deze zijn ook goed voor electro ak. gitaren (je hebt geen last van bijgeluiden omdat de A,D,G flat-wound zijn ). Ze klinken 'smooth' en spelen soepel. Of als je meer heldere snaren zoekt; Martin SP, Dean Markley ....
succes met je zoektocht.

gertdm
24 maart 2006, 13:21
Ik zou beginnen met Martin SP 011. Simpel , soepel en goed.
Dáddario en de Martin Eric Clapton zijn stug.
Tomastik is een handgesponnen snaar...erg mooi, soepel en blijven lang goed klinken.

Elixer's zijn 'nepsnaren' , geen mooi hoog, ...sorry...maar dat vind ik....

Aimé
24 maart 2006, 13:55
Njah het is maar dat men ovation sowieso wat scheller klinkt dan een gewone akoustische gitaar (wat ik wel degelijk wist bij aankoop en wat me dus ook niet stoort, maar waarmee ik wel rekening moet houden)
Ik ga in ieder geval eens gaan kijken naar die Thomasdingen :) of zien wat ze me in de winkel aanraden, we'll see..
Thanks!

Edit: ohjah ben altijd al de essentie van men vraag vergeten: ze zouden licht bespeelbaar moeten zijn, maar toch nog een warm geluid hebben..

Scali
24 maart 2006, 14:17
Ik gebruik gewoon .012 op m'n Ovation. Speelt nog steeds licht, omdat ie goed (vlak) is afgesteld.
Kijk eens of er bij de brug nog van die strookjes onder zitten. Die kun je ertussenuit halen zodat de actie wat lager wordt. Verder zou je de brug ook nog wat kunnen afvijlen, of de topkam wat in (laten) vijlen, zodat ie soepeler speelt. Dan speelt ie ook met dikke snaren soepel, en dikke snaren geven een veel voller, warmer en donkerder geluid. Vooral op een Ovation geen overbodige luxe.
Meestal doe ik er gewoon goedkoop spul op. Nu zit er California op, en straks een setje Darco.
Als het brons is, is de tone toch binnen een paar dagen helemaal verdwenen, dus zonde om steeds dure snaren te kopen.
Als je er vaak op speelt, en langer met je snaren wil doen, zou ik fosforbrons aanraden. Dan liefst van D'Addario, die hebben het uitgevonden, en die vind ik erg fijn spelen en klinken.