PDA

View Full Version : hoe "testament" aanslaan ?



Steven.
23 maart 2006, 21:25
Hello, ik heb nogmaals een vraagje, ik ben opzoek naar eenvoudige liedjes om met gewone hoofdakkoorden te spelen. Het is veel leuker om akkoorden te leren aan de hand van bekende liedjes...

Nu vond ik "testament" van 'boudewijn de groot' wel leuk om te leren spelen, ik heb ondertussen de eenvoudige tabversie van dit nummer gevonden, dus met vooral 'D'-'A'-'G' akkoorden. Ik kan dit wel spelen, maar ik sla de snaren verkeerd aan met m'n rechterhand, dus ik neem een akkoord en ga dan met men duim van de bovenste snaar (die bij het akkoord hoort) naar de onderste snaar.. de snaren van het akkoord worden dan één voor één van boven naar beneden geraakt, maar dat is dus niet zoals het op cd klinkt...

Nu is mijn vraag : Kan iemand is naar het nummer luisteren en me proberen uit te leggen hoe 'boudewijn' de snaren aanslaat, het lijkt alsof hij ze één voor één in een bepaalde volgorde speelt, maar ik begrijp niet goed hoe ik het moet aanpakken...

In ieder geval al hartelijk dank,
Met vriendelijke groeten
Steven ;)

hoofd
23 maart 2006, 22:40
Dit kan je 't best onder speeltechnieken/theorie gooien, maar een mod kan het misschien wel verplaatsen.

Probeer eens te tokkelen met meerdere vingers, je duim voor de bovenste snaren en je wijs- en middelvinger voor de onderste snaren. Sla dan eerst een paar bovenste snaren aan met je duim, en daarna met je ringvinger de onderste snaar en met je wijsvinger de snaar daarboven...en daar dan een beetje op gevoel en gehoor in variëren, dat klinkt denk ik al een stuk aannemelijker ;).

Steven.
24 maart 2006, 18:28
Bedankt voor de reactie, ik heb het enkele keren geprobeert, en inderdaad hoor ik gelijkenis, maar ik vind het voorlopig toch wel verschrikkelijk moeilijk om 'akkoorden' en 'tokkelen met verschillende vingers' te combineren.

Ik vroeg me af hoe jullie zoiets doen? ik bedoel naar waar kijken jullie eigelijk, houden jullie dan je rechterhand in de gaten en doen jullie dit alles puur op ervaring en gevoel ofzo ?

Groetjes
Steven

hoofd
24 maart 2006, 18:40
Ik vroeg me af hoe jullie zoiets doen? ik bedoel naar waar kijken jullie eigelijk, houden jullie dan je rechterhand in de gaten en doen jullie dit alles puur op ervaring en gevoel ofzo ?

Als ik gewoon akkoorden tokkel kijk ik eigenlijk nergens naar, dan luister ik alleen ;). Als ik een fout maak hoor ik dat en kan ik dat later corrigeren...daar heb je wel wat ervaring en gevoel voor nodig. Op een gegeven moment kan je de meeste akkoorden zonder te kijken spelen, en weet je op gevoel welke snaar waar zit.

Ik raad je wel aan om te oefenen met tokkelen met meerdere vingers. Het maakt je gitaarspel een stuk gevariëerder, ook al kan je maar een paar akkoorden spelen. De "regel" is min of meer dat je je duim gebruikt voor de bassnaren (E-A-D, dus bovenste 3) en je wijsvinger voor de G-snaar, middelvinger B-snaar en ringvinger e-snaar. Het is in het begin erg lastig, maar als je 't op een gegeven moment door hebt is het erg gaaf om te doen, vind ik.

MichielM
26 maart 2006, 01:45
Beste Steven,

Ik speel Testament ook wel eens, en ik doe het op de volgende manier. Niet helemaal zoals op de cd, maar het lijkt er wel op. ;) 't is niet zo'n moeilijk picking-patroon en goed om mee te oefenen.

Je speelt voor elke akkoord het volgende: de bassnaar - de g-snaar - de b-snaar - de g-snaar (dus voor D: D (bassnaar) - A (g-snaar) - D (b-snaar) - A (g-snaar).

De eerste regel in tablatuur is dan zo (als intro twee of vier keer de het D-akkoord spelen):
D D A A D A
------------------------------
---3----3----2----2----3----2-
--2-2--2-2--2-2--2-2--2-2--2-2
-0----0--------------0--------
-----------0----0---------0---
------------------------------
Na 25... leven -ment jeugd

Steven.
26 maart 2006, 11:09
Hoi, bedankt voor de reacties, ik zal het binnekort meteen testen, maar voorlopig zit ik met een gesprongen snaar dus zal het even duren voor ik aan een nieuwe kan geraken..

In iedergeval hartelijk bedankt ;)
Groetjes
Steven

thijs88
29 maart 2006, 10:59
Als je alleen de akkoorden speelt, zal het altijd anders klinken dan het liedje, omdat het eigenlijk getokkeld moet worden.

Hier staat een tab van de aanslag van het Testament van Boudewijn de Groot, nog best pittig, maar ik denk dat je er wel uit komt.

Succes!


Tab Testament (http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=6336)

[Wil je het echt helemaal hetzelfde als op de cd laten klinken,dan moet je een capo op het 2e vakje van je gitaar klemmen]