PDA

View Full Version : EMG 60 in de brug.



RedBuell
23 maart 2006, 17:22
Vandaag ff bij Dirk Witte langs geweest en diverse LTD's getest, LTD EC400AT met SD's JB/59 en de EC 400 met EMG 81/60 en de Truckster met EMG 81/60.

Ten eerste de EC 400 met 81/60: Die 81 vond ik \zowel clean als met distortion niet lekker klinken, kan de DSL 401 zijn geweest waar over ik op op laag geluidsniveau speelde. De 60 in de hals klonk clean erg goed een mooi warm geluid en met distortion voor de leads klonk hij ook goed.
De 81 in de brug klonk clean alsof je over het crunch kanaal speelde en met overdrive klonk hij best schel moet ik zeggen, mischien dat na wat getweak hij wat beter zou klinken maar moet toch zeggen dat het in 1e instantie niet helemaal het geluid was waar ik naar op zoek ben.

De EC400 AT met de SD JB in de brug en de 59 in de hals positie (of is het andersom): Eerste indruk was dat ik gelijk veel meer gitaar in mijn handen had, een stuk zwaarder dan de gewone ec400. Clean konk het brug element gewoon goed, het brug element klonk clean ook erg goed, niet beter of slechter dan de EMG 60 in de halspositie van de gewone ec400, maar iets anders. Het brug element vond ik veel beter klinken dan de EMG 81 in de ec400 zowel clean als met overdrive, veel meer bas maar wel iets minder ouput ik moest het volume iets opendraaien om het zelfde geluidsniveau te krijgen als die van die EMG 81. Clean klonk hij dus goed, op het OD2 (overdrive + boost) kanaal klonk hij ook erg lekker maar het gewone od kanaal vond ik niet echt lekker klinken, Gewone akkoorden aanslaan of wat tokkellen werd het geluid wat rommeliger dan die 81 (wat dan eigenlijk het enigste + punt is tegen over die SD)

Ook die LTD truckster even bespeeld (vind hem niet mooi maar was ff voor het verschil). Deze heeft sprezel locking tuners tegen over die ander grovers.
Ook hier zat een EMG 81/60 setje in en ook deze vond ik best schel klinken, tone podje zat los en heeft 2 schakelaren waarvan 1 (onderste tussen de pods) duidelijk de elementen wisseld maar de bovenste (op de normale LP plaats) doet volgens mij niks, trouwens ook volgens de verkoper.

Nu ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met een EMG 60 of 60A in de brug positie. Mischien geeft dat voller geluid met overdrive.

Zou het ook kunnen komen dat de dsl 401 op wel erg laag volume stond en daarom bijvoorbeeld die 81 zo iel/schel klonk

liq
23 maart 2006, 17:47
ik heb zelf een ec-400 met emg 60 in de brug.

Ik gebruik hem met clean meestal wel, maar dat is puur omdat ik de 81 niet echt mooi vindt daarmee.

Ik vindt hem gewoon goed klinken.

Hettfield speelt geloof ik met emg 60 in de brug.

RedBuell
23 maart 2006, 17:50
ik heb zelf een ec-400 met emg 60 in de brug.

Ik gebruik hem met clean meestal wel, maar dat is puur omdat ik de 81 niet echt mooi vindt daarmee.

Ik vindt hem gewoon goed klinken.

Hettfield speelt geloof ik met emg 60 in de brug.


Hoe klinkt hij met overdrive tegenover de 81 in de brug (vond hem nogal iel/schel).

Philippe
23 maart 2006, 18:00
Hetfield speelt met de 81 in de brug en de 60 in de hals.

Ikzelf heb een EMG 60 in de brug van mijn Ibanez sz520.
Ik prefereer deze pickup boven de 81, want mijn geluid wordt er iets donkerder, voller van. Het klinkt naar mijn mening niet zo dood als de 81. Je moet wel van lekker laag houden om deze pickup in de brugpositie te rammen. Ook is het niet een typisch "metal-element". Ikzelf kan er alles mee spelen. Van Iron Maiden en Metallica tot Pink Floyd.
Ik heb trouwens in de nekpositie wél een 81, want daar klinkt ie dan weer wel goed imo.