PDA

View Full Version : Nieuwe pickups in een Charvel



bert k
23 maart 2006, 14:49
Ik heb het er al over gehad in een paar andere topics: wat klinkt lekker in een Charvel model 4 uit '86?
Ik denk nu aan een Seymour Duncan JB in de brug en een Cool Rails in de neck. Nog geen idee voor het midden.
Stijl: van clean via bluesrock naar redelijk heftig, punk, geen modern metalgeluid, dat nou ook weer niet. Het mag best volvet klinken, maar ik wil geen hoge tonen kwijt.

Dick Wolkendeck
23 maart 2006, 15:51
JB is erg fijn. Ik heb er eens eentje gehoord in zo'n idiote synthgitaar van Roland (met zo'n debiele stabilisatiestang tussen kop en body). Het element klonk erg goed; gedefinieerd en heftig zonder modder.

Ik denk dat DiMarzio (ToneZone of minder heftige varianten, denk ook eens aan zo'n goede ouwe PAF Pro) ook een goede keus is. De body is licht en resonant en is niet bass-heavy.

Ik heb 2 Charvels 4 van rond 1986, daar zitten nog de originele elementen (Jackson, met een actief circuit) in. Dat klinkt erg fijn, vind ik. Waarom wil je ze vervangen?

Ik zal even een mooie anekdote ophoesten: ik was aan het oefenen met mijn mod 4 over een sansamp classic pedaal (toen het nog geen classic heette) en een London City stack (jaren '70) toen er een "ervaren rot" even zijn hoofd om de hoek stak om te zien waar die mooie Fender sound toch vandaan kwam :).

Met de originele pubs heb je wel wat moois en qua geluid vrij unieks in handen, vind ik. Echt brute metal wordt het niet, maar daar heb ik wel wat anders voor. Als je er een ToneZone in zet, klink hij misschien wel als een soort Ibanez. Maar hee daar vroeg je niet om, ik was gewoon benieuwd wat je niet beviel aan de oude pickups.

bert k
23 maart 2006, 16:22
Nou, ze bevallen me best, om eerlijk te zijn, ik heb er al 20 jaar plezier van. Echt de meest veelzijdige gitaar die ik ken. In mijn geval heeft iemand hem al eens voor een Gretsch aangezien :) .
Maar ik vind de brugpup net wat te dun voor een humbucker, ik wil ietsje vetter zonder mijn presence te verliezen.
Wat het halselement betreft, dat bevalt wel, misschien blijft dat gewoon zitten.
Het middenelement bevalt me niet, ik doe er weinig mee, behalve als alle drie de elementen aanstaan, dat klinkt uniek! Misschien iets met net wat meer bite..

Het actieve circuitje kan gewoon blijven zitten.

Het is ook een expiriment, als het nix is staat die JB zo weer op Gitaarmarkt...

Outrage
23 maart 2006, 19:03
Is de body van alder? Ik heb een soloist met alder body, en in de brug heb ik een JB, en dat klinkt echt enorm goed. Natuurlijk hangt je geluid ook af van de constructie van je gitaar, ik weet nog dat ik hem bij de gitaartechnicus binnenstak en hij zei dat hij die JB aan de hals zou steken en een zware Dimarzio (x2n, tone zone,...) aan de brug (hij had al vaker soloists in zijn handen gehad). Maar nadat hij ze afgesteld had zei hij dat die JB echt wel goed klonk aan de brug.

Negative K3 fan
23 maart 2006, 19:13
Het is ook een expiriment, als het nix is staat die JB zo weer op Gitaarmarkt...

dan zou ik gewoon op gitaarmarkt naar kijken of er wat leuks staat of voorbij komt, lekker experimenteren zonder er te veel geld aan kwijt te zijn...

bert k
23 maart 2006, 19:20
Ja, ik kijk er al, maar zie maar eens aan een JB Trembucker te komen. Maar als ik zaterdag naar Vox ga, kan ik hem zo meenemen.

@Outrage: Hij is van lindehout ofwel basswood. Dat klinkt toch wel alder-achtig?

Negative K3 fan
23 maart 2006, 19:29
JB trembucker... ik weet niet meer waar ik laatst was, maar toen kon ik niet anders vinden....... check anders eens ebay.de, daar gaan een stuk meer pickups rond voor iets minder nederlandsachtige 2e hands prijzen

bert k
25 maart 2006, 12:28
Goeie tip, maar op ebay.de vond ik maar 1 trembucker, en die loser wilde er 100 euro voor hebben...
Ik ga straks lekker naar Vox Humana, eentje testen, en als het klinkt, is hij mijn! Fuck dat extra tientje...

vester86
25 maart 2006, 12:48
je hebt niet per se een trembucker te nodig om het uit te testen, cosmetisch is het wel het mooiste, maar qua klank scheelt het niks.
mocht het bevallen dan kun je altijd nog de trembucker variant nemen..

bert k
25 maart 2006, 12:54
Ja, dat had ik al begrepen. Volgens mij heeft Vox een gitaar met een JB staan, en dan zal het me worst wezen of het een trembucker is of een gewone.

bert k
25 maart 2006, 19:14
Zo, hij zit erin, de JB! :rockon: Wat een lekker element! Klank is voller, rijker, vetter. En een hoop dynamiek, je kan echt heel zacht spelen, en bijna geen vervorming horen, en alleen door wat harder aan te slaan helemaal door naar het randje.
Op clean is hij ok, maar hij breekt snel op. Enkelspoels klinkt hij erg fijn, mooi bruikbaar fel geluid.
Nou viel me toch wel op dat het originele Jacksonelement ook zeker niet kut klonk, daar verzin ik nog wel een mooie bestemming voor. De twee single's die nog in mijn gitaar zitten mogen voorlopig blijven, eigenlijk heb ik daar helemaal geen problemen mee.

Dick Wolkendeck
28 maart 2006, 09:36
Gefeliciteerd!