PDA

View Full Version : 7025, de 'Fender'-buis



Scali
23 maart 2006, 13:32
Ik had laatst een 7025 besteld bij Tubetown (http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p1172_TT-7025-Black-Plate.html), voor de grap.
Ik had ergens gelezen dat ie misschien als V1 in het lead-kanaal goed zou werken.

Eerst maar eens kijken hoe die buis op zich klinkt, dus heb ik em eerst even in m'n clean-kanaal geprobeerd.

Daar heb ik een opname van gemaakt: http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=436524&songID=3682973

Dat klinkt inderdaad best Fender-achtig, niet? Dat blikkerige geluid, vooral met single-coils, en heel helder in het hoog.
Het geluid komt toch echt uit een Marshall versterker :)

ziggie
23 maart 2006, 16:45
Hoi Scali, enig idee wie de fabrikant van deze buis is?

Ik ben regelmatig op zoek naar goede 7025 buizen. Tot nu toe haal ik de beste sound uit mijn oude RCA 7025 buizen, maar die zijn niet of nauwelijks te vinden. En ooit zullen ze op zijn....

Ben erg benieuwd naar dit buisje.

Scali
23 maart 2006, 17:06
Nee, ik heb geen idee...
Hij zat in een blanco doosje, en alleen het Tubetown-logo staat erop gedrukt.
De ECC83s en EL34s van Tubetown zijn van Chinese afkomst, ik vermoed dat deze ook uit China komen.
Ze zijn iig nieuw, dat moet haast wel voor die prijs (8,90e).

Ik kan je alleen maar aanraden om er een zooi te bestellen, zolang ze verkrijgbaar zijn :)
Ik heb nu m'n 7025 in de V1-positie van crunch/lead geprikt, en daar doet ie het ook heel goed.
Dus nu baal ik dat ik maar 1 7025 had besteld, want het clean-kanaal is echt een stuk minder levendig met die JJ erin.

Heb je zelf ooit wel eens een 7025 in de 6101 geprobeerd? Waarschijnlijk niet, anders had je nu die Fenders niet, denk ik ;)
We hebben iig meer gemeen dan we eerst dachten... Niet alleen de 6101, maar ook de voorkeur voor 7025 buisjes.
Ik had nooit gedacht dat ik 'Fender'-buisjes goed zou vinden, maar de sound en feel is gewoon super. Je hebt behoorlijk wat compressie, net als bij de JJ, maar omdat het geluid wat helderder en meer 'open' is, krijg je geen zompig gevoel, maar speelt het juist heel lekker.

Jammer, voor 1 buisje ga ik geen nieuwe bestelling maken... Het kost me 5e extra om het geld over te maken naar Duitsland, en de verzendkosten liggen ook rond de 8e. Dan wordt 1 zo'n buisje alsnog duur.

Juup
23 maart 2006, 19:25
Klopt. Ik heb een Fender Performer en daar zat de org. 12ax7A Fender-buis in. Deze heb ik vervangen voor een RCA 7025 en het verschil is duidelijk hoorbaar. Vooral het clean is nog transparanter geworden. Helaas heb ik maar een RCA-exemplaar, maar er gaat ook maar 1 buis in de Fender. Ik hoop maar dat het buisje lang meegaat.....
Greetzzz Juup

nicoverduin
23 maart 2006, 19:59
Zijn inderdaad chinese shuguang buizen.

Firebird
23 maart 2006, 20:11
TAD (Tube Amp Doctor) verkoopt ook 7025 buisjes, zijn geloof ik wel rond de 15 euro.
Grappig is dat in mn Fender 75 uit de begin jaren 80 nog echte 'Fender' 7025 buisjes zitten... en volgens mij zitten die dingen er al errrrug lang in... goeie buisjes!!
Volgens mij (net als hun speakers) maken ze die zelf niet, iemand een idee waar Fender die buisjes vandaan haalde??

nicoverduin
23 maart 2006, 20:24
waarschijnlijk ook chinese buizen.

drap
23 maart 2006, 21:19
Die shuguang buizen, dr Tube verkoopt ze ook. Heb ik een erg goeie ervaring mee met deze man. www.drtube.nl

Scali
23 maart 2006, 21:49
Dit is trouwens wel een aardige pagina, met een lijstje van welke fabrieken er nog buizen maken, en wat gerelabeld wordt, en door wie: http://bellsouthpwp.net/r/i/ricjohns/Tube%20Resources.htm

Daar wordt ook inderdaad China genoemd die met een 7025-kloon bezig zou zijn. Kennelijk is die er nu, en heb ik die zojuist in m'n Marshall gestopt. Werelds, ik zeg: meer van dat!

ziggie
23 maart 2006, 23:46
Toch wel bijzonder, jij met een Fender buizengeluid! Ik meende dat je daar een bloedhekel aan had. Nu nog wachten tot je een Strat koopt....

Mocht het ooit zover komen, mijn 40th Anniversary Strat komt wellicht te koop als ik een mooie en goedklinkende Eric Johnson Strat heb gevonden.

En, als je echt durft......, wellicht komt mijn silverface Deluxe Reverb ook nog eens in de verkoop. Mijn blackface doet het nl helemaal super.

Je weet me te vinden Scali, als je overgaat op Fender :))

Scali
24 maart 2006, 09:25
Het Fender-clean vind ik op zich wel leuk...
Nadeel aan Fender-apparatuur vind ik dat dat eigenlijk het enige is dat je ermee kunt.
Een Strat kan leuke clean-geluidjes produceren, maar voor een dik hi-gain/metalgeluid heb je toch humbuckers nodig, en liefst ook ander hout.
Met mijn RG heb ik ook leuke clean-geluidjes, maar dan ook een goede scheur, of zelfs een jazzy geluid met de halshumbucker (nou ja, je hebt die RG zelf ook gehoord).

En met hun versterkers is het hetzelfde verhaal. Als ik m'n Les Paul inplug is het bij de meeste Fenders sowieso al niet clean, maar zit er een behoorlijke crunch op. En de crunch van Fender vind ik gewoon niet mooi. Om over hi-gain/metalgeluiden maar te zwijgen, dat klinkt echt niet. Zal ook wel aan de speakers en het hout liggen, denk ik... de bas gaat heel erg resoneren, en het hoog is enorm schel, met een wah krijg je bijna een gehoorbeschadiging :)

De Marshall heeft die problemen niet. Speaker is fantastisch, en het clean is ook clean als ik de Les Paul gebruik. Verder is de Marshall-crunch ongeevenaard natuurlijk, en ook het lead-kanaal begint er steeds meer op te lijken.
Maar de feel van die 7025 is gewoon geweldig. Alles lijkt heel makkelijk uit je versterker te rollen, en het is heel helder. Met die ECC83 buisjes die ik geprobeerd heb, is de feel gewoon minder, en moet je hard werken.
Met mijn Zoom 8080 rolde ook alles er zonder moeite uit, en dan kun je lekker op je gemak shredden. Dat kan nu met die 7025 ook :)

Natuurlijk mag uiteindelijk een Strat niet ontbreken in de verzameling... en misschien funkt dat nog wat beter dan m'n RG. Maar veel meer zal ik er niet mee doen, denk ik.
Fender versterker weet ik nog niet. Ik heb nog nooit over zo'n Silverface-combo gespeeld. Ik weet niet echt wat ik kan verwachten, behalve waarschijnlijk een prima clean met single-coils, en die 'makkelijke' feel van de 7025 buisjes.

johantipker
24 maart 2006, 09:35
En zo zijn we allemaal anders........ik heb het juist helemaal met Fender achtige amps........ :gitarist: .....maarre de 7025 buis heeft toch zo'n beetje dezelfde specs als de 12ax7? 8-)

nicoverduin
24 maart 2006, 09:46
Zelfde specs, icm met de enorme productie variatie van tegenwoordig. De NOS versies zijn veel betrouwbaarder en veel stabieler mbt. metingen.

Nico

Scali
24 maart 2006, 09:47
Ja, de 7025 is in feite een low-noise versie van de 12AX7, die Fender ergens in de jaren 50 is gaan gebruiken.
Je kunt hem dus zo in iedere versterker prikken die 12AX7/ECC83 gebruikt.
Maar het is een ander ontwerp, en daarom heeft ie dus ook een andere klank. Een beetje een dun geluid, weinig midden, en veel hoog. En dus veel compressie. Als je naar je gitaar kijkt, dan speelt ie al. Eigenlijk dat typische karakter dat ik met Fender-versterkers associeerde, maar dat dus voor een deel in dit buisje zelf zit, en ook in mijn Marshall tot uiting komt.
Je moet het maar eens proberen :)
Sowieso ontkracht mijn clipje wel de mythe dat Marshalls geen goed clean hebben, denk ik ;)

ziggie
24 maart 2006, 16:08
Zelfde specs, icm met de enorme productie variatie van tegenwoordig. De NOS versies zijn veel betrouwbaarder en veel stabieler mbt. metingen.

Nico

Maar waar haal je NOS 7025 buisjes vandaan? Ik zou er graag wat kopen.

Negative K3 fan
24 maart 2006, 16:09
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=nos+7025&meta=

nicoverduin
24 maart 2006, 17:07
Maar waar haal je NOS 7025 buisjes vandaan? Ik zou er graag wat kopen.goed zoeken en genoeg geld meenemen.

Scali
24 maart 2006, 17:11
Ja ach... als ik die prijzen zo zie...
Voor iets van 2 a 3 NOS 7025s heb je een stuk of 10 Chineesjes.
Als je toch veel geld uit wilt geven, kun je misschien beter een zooi Chineesjes kopen, en daar de beste uit zoeken.

Ik zie dat Groove Tubes ook weer 7025 verkoopt, trouwens: http://www.groovetubes.com/product.cfm?Product_ID=1939
(Misschien ook Chinees?).

Rewind
24 maart 2006, 17:31
I'm inpressed!!!! Wat een mooi clean geluid! En dat uit een marshall :P

ziggie
24 maart 2006, 20:03
Ja ach... als ik die prijzen zo zie...
Voor iets van 2 a 3 NOS 7025s heb je een stuk of 10 Chineesjes.
Als je toch veel geld uit wilt geven, kun je misschien beter een zooi Chineesjes kopen, en daar de beste uit zoeken.

Ik zie dat Groove Tubes ook weer 7025 verkoopt, trouwens: http://www.groovetubes.com/product.cfm?Product_ID=1939
(Misschien ook Chinees?).

Ik heb ook zo'n Groove Tube 7025 in mijn Blackface Deluxe Reverb zitten. Een zg. NOS versie nog wel. Die zou helemaal volgens de oude specs en met de oude materialen gemaakt zijn. Forget it!!!

Dat ding klinkt zoveel minder goed dan de General Electrics en de RCA's die ik heb. En die hebben er heel wat meer draaiuren op zitten.

Scali
24 maart 2006, 20:14
Wie weet hoe goed we die Groove Tubes vinden over een jaar of 30, 40 :)

nicoverduin
24 maart 2006, 20:19
Ik heb ook zo'n Groove Tube 7025 in mijn Blackface Deluxe Reverb zitten. Een zg. NOS versie nog wel. Die zou helemaal volgens de oude specs en met de oude materialen gemaakt zijn. Forget it!!!

Dat ding klinkt zoveel minder goed dan de General Electrics en de RCA's die ik heb. En die hebben er heel wat meer draaiuren op zitten.Als de metingen redelijk constant zijn, wil dat nog niet zeggen dat ze allemaal hetzelfde klinken. t is maar net de vraag waar ze ze vandaan hebben. Ik betwijfel dat het en van DE MERKEN is. Die hadden ze vast wel via andere kanalen verkocht.
Verder is helaas ook veel relabeling te vinden. Zgn. oude buizen maar niet echt. EN tenslotte hebben we nog het fenomeen van het opkopen van de oude labels. Om het nog complexer te maken.

Maar uiteindelijk bepaalt het "oor" welke buis het beste is.