PDA

View Full Version : Exotische superstrat



G.G.
23 maart 2006, 13:25
Heb de smaak van het bouwen een beetje te pakken en wil binnenkort (zomervakantie komt eraan) wat nieuws maken.

Ik heb een aantal eisen, maar kan ook wel jullie goede ideeën/suggesties gebruiken.

Ben vandaag naar de houthandel geweest en heb ontdekt dat er heel veel mooie soorten zijn die een mooie klank opleveren (kon er alleen tegen tikken terwijl de blokjes aan een touwtje hingen. Is niet alles, maar wel een redelijke indicatie). Veel van die soorten kosten echt geen drol als je ze ruw koopt. Moet je wel redelijk wat schaven, maar ik heb de tijd. :)

Mijn eisen:

1 Het model van de Washburn N4 (vind het gewoon een mooi model met een lekkere kleine body.
2 Body moet een redelijk dikke plak worden.
3 Doorlopende hals
4 Floyd Rose en twee humbuckers, 1 3 stands schakelaar en 1 volumepot (push/pull als spliter).

Ik zat eraan te denken om hem in lagen op te bouwen (kan je mooi/gemakkelijk de bekabeling wegwerken). Ook de doorlopende hals zal uit verschillende lagen opgebouwd worden zodat je aan de achterkant en op de kop strepen ziet.

Ik weet dat het schaaf en lijmproces gruwelijk veel tijd gaat kosten. Maar hij hoeft niet in een week af.

Ik weet dat de exacte klank moeilijk te voorspellen is. Maar met elementen kun je een hoop experimenteren en tot een goed resultaat komen.

Heeft er iemand goeie ideeën die afwijken van het standaard gebeuren?

B_2_the_a
23 maart 2006, 13:52
probeer een 5 standen superswitch?
welke houtsoorten heb je geprobeerd? veel zijn niet intressant voor instrumenten...

als je de laagjes stuk voor stuk gaat maken en aanpassen naar de bekabeling is dit een enorme klus waar veel fout kan gaan, beter is gewoon de body te maken en daar kan veel fout gaan... je kan beter de body helemaal maken en dan alles gaan uitfresen en uitboren(moet je wel lange boortjes hebben).

denk er goed over na en vertel ons wat je plan is zodat wij misschien kunnen helpen op het forum?

G.G.
23 maart 2006, 15:16
probeer een 5 standen superswitch?
welke houtsoorten heb je geprobeerd? veel zijn niet intressant voor instrumenten...


Ik hou niet van 5 standen schakelaars. Ik gebruik er eigenlijk toch maar 3. Heel incidenteel gebruik ik single coils, en daar heb je dan de push/pullpotmeter voor.

Heb ik het verleden met elzen, essen, esdoorn palisander en ebben gewerkt. Heel recent heb ik met iroko gewerkt.


als je de laagjes stuk voor stuk gaat maken en aanpassen naar de bekabeling is dit een enorme klus waar veel fout kan gaan, beter is gewoon de body te maken en daar kan veel fout gaan... je kan beter de body helemaal maken en dan alles gaan uitfresen en uitboren(moet je wel lange boortjes hebben).


Zat te denken om de body (2 helften naast de dooropende hals) uit een aantal lagen op te bouwen van houtsoorten met een zeer verschillende kleur. Steeds met dezelfde mal frezen en in de middleste plak dan de kanalen te frezen voor de bekabeling. Daarna alle lagen op elkaar verlijmen en dan de gaten voor tremelo, elementen te frezen.

De zijkant van de gitaar ziet er dan gestapelt uit (multiplexachtig maar dan natuurlijk veel dikkere plakken)

Zit te denken aan 1 achterblad, in het midden de doorlopende hals en bovenop 2 helften die tegen de hals aan zitten zodat als je tegen het bovenblad aan kijkt je de hals ziet doorlopen.

De hals zelf (die helemaal doorloopt) zou ik willen opbouwen uit verschillende strips hout, met een groot kleurverschil. Doordat de hals helemaal doorloopt tot in de romp kan ik de laatste frets heel erg toegankelijk maken.

Ik heb niet echt een plaatje als voorbeeld en hoop dat iemand dat wel voor me heeft.

Ook hoop ik dat iemand goeie suggesties heeft van mooie houtsoortcombinaties (qua kleur en evt. qua geluid)

Liefst zo lowbudget mogelijk, dat is namelijk het leukste. Ben een echte marktplaatsspeurneus voor onderdelen.



denk er goed over na en vertel ons wat je plan is zodat wij misschien kunnen helpen op het forum?

Nou, dat is zo'n beetje het plan. Hoop dat het zo iets duidelijker is.