PDA

View Full Version : Fender Telecaster : Hals vraagje!!!



Neals
23 maart 2006, 13:38
Zoals sommigen weten ben ik een Tele freak, en na lang zoeken heb ik dus eindelijk een Telecaster in mijn bezit waarvan ik vindt dat deze DE telesound heeft! En zoals Schizo al in het Les Paul topic opmerkte is er een wezenlijk verschil tussen de exemplaren die er te krijgen zijn, en is niet elk exemplaar aan een persoon besteedt.

Zoals velen van jullie ook weten is een Fender een gitaar welke out-of-the-box vaak verre van perfect is, en hoewel mijn Telecaster aardig in de buurt komt van deze perfectie, kreeg in onlangs de tip om mijn Telecaster in perfecte staat te krijgen.

Het verhaal wat ik dus hoorde is dat de meeste tele's de hals-body verbinding niet helemaal optimaal is, en er met een beetje freeswerk je behalve een goedspelende Tele ook nog eens een beter klinkende Tele krijgt.

Mijn vragen:

Zijn er mensen die ervaring hebben met een degelijke modificatie?
Zijn er mensen die weten wat dit gaat kosten?

Mattia
23 maart 2006, 13:49
Sorry, maar wat wilde je gaan wegfrezen? En waarom?

Lijkt mij nogal onzinnig, qua verhaal. Als al is het kwestie van de verbinding opschonen (lak oneffenheden wegwerken, overtollige lak in de pocket weghalen, zorgen dat alles strak op z'n plek zit) en goed vastzetten die handel. Spul wegfrezen...nee.

Neals
23 maart 2006, 14:18
Het gaat om de neck-joint, en idd het opschonen van de verbinding zodat de snaren iets beter bereikbaar zijn.

Echt zomaar er in frezen is niet de bedoeling idd.

Eko
24 maart 2006, 01:02
Hehe , nog iemand die lang heeft moeten zoeken naar een goede tele. Ik vond hem in de vorm van een japanse Squier. Hals als een trapleuning en reteversleten toets. De achterkant komt er door heen zo ongeveer.
Maar waarom nog gefreesd aan een goedklinkend instrument?

Mattia
24 maart 2006, 16:32
Kijk, als er niks mis mee is, laten zitten. Dat 'opschonen van de verbinding' is IMO grotendeels pure voodoo onzin. Als je dat echt wil doen, gewoon een schraapstaaltje/single-edged razorblade pakken, en vorozichtig, met de hals eraf, de neck pocket schoonschrapen, en wel zorgen dat je de randen/lakovergang niet beschadigd. Of het verschil nou hoorbaar is....

vibro
24 maart 2006, 19:12
Niets aan doen!
De kans dat je de neckpocket te ruim maakt is groot en door dat deze lekker strak is heb je zo'n goede klank.
Je gaat er heus niet beter van spelen, geloof me.
Kortom, allemaal gelul, niet doen dus.

Neals
31 maart 2006, 16:12
Bedankt voor de reacties allemaal!

Het dit onderwerp eventjes laten bezinken, een tijdje express op een goed afgestelde gitaar(ibanez SZ320) en heb voor mezelf de volgende conclusies getrokken:

De Ibanez is met afstand een lekkerdere player! PERIOD!
De Telecaster klinkt zoals een Telecaster moet klinken! PERIOD!

Evengoed zullen ze beide nooit klinken/spelen.

Maar in een fruitmand zie je toch vaak een Appel, een Kiwi, een Banaan en Bessen.

Bessen moet ik niet, maar een Appel of een Kiwi gaat er goed in!

@eko: Dat heb ik dus ook, deze gitaar wordt JUIST gesierd door zijn imperfectie! Dat is waarom Fenders in mijn optiek gitaren zijn waar je echt naar moet zoeken.

Eko
31 maart 2006, 16:21
Neals,
Inderdaad, Fenders moet je naar zoeken. Alleen heb ik de neiging om ze te kopen als ik ze zie.( zie handtekening ).

Neals
31 maart 2006, 17:20
Ik niet, daarom gaat mijn volgende gitaar ook een LP worden ;)