PDA

View Full Version : Verschil tussen epiphones les paul



marcelca
23 maart 2006, 11:03
Hallo

Ik speel nu ruim een half jaar gitaar ( akoustisch en elektrisch ) ik besteed hier gemiddeld toch wel minimaal 1,5 uur per dag aan en van het begin af aan speel ik 1 x in de week samen met iemand die verder als ik ben ( heb het idee dat ik her heel erg veel van leer, vooral het luisteren naar elkaar en samen muziek maken )


heb een yamaha akoutisch gitaar en een london city spitfire II strat....

Ik zou graag een type als een les paul erbij willen kopen, als ik het goed begrijp geeft dit een wat dikker voller geluid ....., wilde eerst zelf bouwen ( ben niet onhandig ) maar denk toch dat dat te hoog voor mij gegrepen is....

Nu was ik gister bij nederland muziek om gitaar steunen voor aan de wand te halen en zag ik dus bijvoorbeeld epiphone staan, schitterend om te zien moet ik eerlijk zeggen, maar ik als leek weet niet echt wat goed is....

als ik op hun site kijk dan zie ik verschillende les paul epiphones staan

de classic VS

de classic HS

de studio

de standaard

wie kan mij uitleggen wat het verschil ertussen is of heeft het alleen te maken met het geluid en is dit dus een kwestie van smaak....


Als ik iets ga kopen is het uiterste bedrag wat ik kan uitgeven 450 euro

anders krijg ik een bijl in mijn nek van mijn vrouw

almarvk
23 maart 2006, 11:20
Ga voor een tweedehands Epiphone Custom.

Basseytje
23 maart 2006, 11:42
ik zou het verschil je niet kunnen vertellen maar ik zou eilk ook voor een 2e handse les paul custom gaan. klinkt lekker vol als je geluk hebt heeft de vorige eigenaar er nog leuke elementen in gezet.

marcelca
23 maart 2006, 12:35
begrijp ik dus uit jullie antwoorden dat een wat oudere epiphone beter klinkt als een nieuwe of begrijp ik dat nu verkeerd..

of is een custom gewoon een betere gitaar kwa houtsoort en elementen ?

Scali
23 maart 2006, 12:43
De Custom wordt (voornamelijk?) in Korea gemaakt, en is mede daarom van hogere kwaliteit dan de goedkopere Chinese modellen.
Een aantal jaren geleden werden alle Les Pauls in Korea gemaakt, en vooral die uit de Samick-fabriek (herkenbaar aan een serienummer beginnend met 'S') staan erg hoog aangeschreven.

De Studio is een model met een iets simpelere afwerking om de prijs te drukken (geen binding rond de body en toets bv). Als ik het goed zie, heeft de Epiphone-versie ook geen esdoorn top erop, maar is ie gewoon plat. Dus zal ie wel anders klinken ook.

Waar zie je die Classic HS en VS? Op www.epiphone.com zie ik ze niet staan.

Voor een goede Les Paul-kopie 'voor weinig' kun je ook naar Richwood of Samick (Greg Bennett) kijken. Die heb je voor nog geen 200e. Van het geld dat je overhoudt, zou je er topkwaliteit elementen (Gibson, Seymour Duncan, DiMarzio, etc) in kunnen zetten, en heb je een heerlijk gitaartje.

marcelca
23 maart 2006, 13:25
dat classic HS en VS zie ik staan op de site van nederland muziek....


het leuke is dat ik door de bomen het bos niet meer zie, ik nijg eerlijk gezegd wel liever naar iets te kopen wat nieuw is ( ik begrijp dat je 2 de hands meer waar voor je geld hebt ) maar ja dat is nu eenmaal een gevoel...

Worden richwood en sammick ook ergens iin de buurt van almere verkocht, en dan vooral bij een winkel die ervaring heeft dus ook met afstellen ed...

ik heb mijn strat gekocht in monnickendan en die was echt helemaal top afgesteld dus hier hecht ik wel wat waarde aan

bedankt alvast voor de antwoorden

drap
23 maart 2006, 18:15
Een redelijk lange tijd terug (pak 'm beet een jaar) stond er een artikel in de Gitarist over Epi Les Pauls met ook enkele recenties van een paar exemplaren. Daarin stond juist dat de nieuwere modelen kwalitatief enorm zijn verbetert. Ik zelf kan nooit warm worden van de elementen in de Epi's. Ik heb ze dan zelf ook vervangen voor Seymour Duncans

Aron Maiden
23 maart 2006, 22:07
Ga voor een tweedehands Epiphone Custom.

+1,
Heb ik ook gedaan..
Geweldige gitaar geweldige sound..

ik heb de lp custom plus voor 495 plus koffer,
dus mischien 2e hands zonder koffer wel 450,
oke mischien wil je geen 2e hands, maar denk er eens over na.
serieus waar voor je geld...:)