PDA

View Full Version : Groot stem probleem!



Markie!
23 maart 2006, 00:13
Zoals jullie misschien in vorige topics hebben kunnen lezen heb ik sinds kort een nieuwe gitaar.
Omdat ik vorige week met enig getouwtrek een nieuw setje snaren erop gelegd had stoorde het me dat ik een klein beetje fretbuzz had.
Omdat ik toch zelf wat meer kennis wil opdoen over "de gitaar" had ik besloten dit maar zelf proberen op te lossen.
Als het dure les paul was geweest zou ik er nooit zijn aangekomen, maar ik dacht laat maar gaan het maar een squier affinity strat.
Na wat topics te zijn doorgebladerd ben ik aan de slag gegaan met de imbussleutel om het een en ander te verstellen. (kom ff niet meer op de naam, maar in ieder geval daar bij dat gaatje in de headstock)
Ik kreeg de fretbuzz niet geheel weg, dus ik dacht voor dat ik meer kapot ga maken laat het maar zoals het is.
Toen ik mijn gitaar daarna op mijn stemapparaat aansloot werd ik helemaal gek!!!
De tuner kende geen enkele snaar meer of gaf ze verkeerd aan. (de hoge E was volgens mijn stemmer de lage E, en nog allemaal rare dingen)
Ik heb zo'n gevoel dat ik nu met een probleem zit, of valt dit wel mee?

In ieder geval ik stel alle hulp en tips die jullie me kunnen bieden heel erg op prijs.

Ik hoop zo snel mogelijk op een reactie!

Bram+
23 maart 2006, 00:17
Ik weet niet wat voor een tuner je hebt, maar die geven meestal maar een heel beperkt gebied aan rond de juiste toon. Als ze echt veel te laag gestemd zijn nu, zou je dat ook kunnen merken aan het feit dat ze dan superslap hangen. Dat wordt even zoeken naar ongeveer de juiste toon dus. Zie het als een goede oefening.

JvD.
23 maart 2006, 00:25
als ik een gitaar afstel, is aan de neck komen echt het laatste wat ik doe, helemaal met een strat, je kunt zo veel sleutelen aan de brug.

Bram+
23 maart 2006, 00:28
als ik een gitaar afstel, is aan de neck komen echt het laatste wat ik doe, helemaal met een strat, je kunt zo veel sleutelen aan de brug.
Ja, en je nek gaan verdraaien als je snaren nog niet helemaal strak staan (en dat doen ze niet als je ze er pas op hebt zitten) is dan ook niet heel handig.

Markie!
23 maart 2006, 00:45
Dankjewel voor de snelle reacties, maar ik denk dat ik er al uit ben.
Ik stem mijn gitaar altijd via de pc, en dat gaat perfect moet ik zeggen.
Maar vanmiddag wou ik een lekker nummer van The Verve(niet dat dat er iets toe doet) opzetten en kreeg ik al een heel zacht en krakend geluid uit mijn boxen.
Dus ik heb zo'n idee dat mijn geluidskaart het na een aantal jaren begeven heeft.

vibro
23 maart 2006, 10:59
Heb je daar ook aan zitten draaien?

Basseytje
23 maart 2006, 11:45
daar zou het best aan kunnen liggen maaar kraken je boxen alleen of kraakt t + dat er geluid uit komt?? en mss zou je het eens moeten over wegen ff een demo cdtje te pakken en dan ff stemmen op geluid of met keyboard e.d. veel betrouwbaarder