PDA

View Full Version : 7-snarige gitaar



rammi
22 maart 2006, 19:44
Hallo allemaal

Ik ben aan het denken een nieuwe gitaar te gaan kopen.
En dacht ik dat het wel handig zou zijn om dan een 7 - snarige gitaar
te kopen, want dan kun je ook lekker af en toe lekker laag gaan zonder
je stemming van de gitaar te veranderen naar drop D of wat dan ook.
Je hebt dan altijd de beschikking over lekker LOW!

Maar kan me iemand vertellen hoe het is om op een gitaar te spelen met
7 snaren. Gaat dat lekker, ook in verband met solo's.
Laat me duidelijk zijn, ik heb nog nooit op een gitaar gespeeld met meer dan
6 snaren.

Alvast van harte bedankt voor al jullie positieve en negatieve geluiden.
Ik Groet U!

Philippe
22 maart 2006, 20:08
Het is even wennen. De hals wordt door die extra snaar ook iets breder. Maar als je een tijdje hebt gespeeld wen je er wel aan.

Kaïn
22 maart 2006, 20:31
Het is simpel zat. Je doet er ongeveer 5 minuutjes aan om te wennen. Dat gaat echt heel snel. Gewoon een lekkere extra B erbij.

JesseBeau
22 maart 2006, 20:32
Solo's gaan bijna hetzelfde als op een 6-snarige gitaar. Je moet alleen iets verder rijken om bij die B-snaar te komen, maar voor je het weet ben je eraan gewend :)

piezo
22 maart 2006, 20:35
Sterker nog, de leadgitarist van mijn band heeft een 7-snarige Petrucci en toen we een tijdje terug ergens zaten te jammen, kon hij niet meer goed overweg met een 6-snarige. Dus blijf 6- en 7-snarig wel naast elkaar gebruiken. :)

Nickname
22 maart 2006, 22:02
van 6 naar 7 snaren is echt geen probleem.. terug is wel iets moeilijker maar als je er eenmaal 7 hebt ben je die zo gewend

Davidian
22 maart 2006, 22:34
Ik had een 7 snaar maar ik vond het wisselen tussen 7 en 6 snaar kut. Ik kon er geen balans tussen vinden.

Heb toch maar voor 6 snaar gekozen soms heb ik spijt van en soms andersom

Nickname
23 maart 2006, 12:50
Ik had een 7 snaar maar ik vond het wisselen tussen 7 en 6 snaar kut. Ik kon er geen balans tussen vinden.

Heb toch maar voor 6 snaar gekozen soms heb ik spijt van en soms andersom

Dat is wel een punt ja.. als je 7 koopt dan is het bijna ondoenlijk om steeds te wisselen....

Geronimo
23 maart 2006, 12:54
Je went eraan idd. Duurde bij mij een paar weekies en nu vind ik het zelfs vaak lekkerder dan mijn zessnaar. Die voelt opeens raar dun aan... En die B is echt vet, ik ben er echt verliefd op.

Flipkoos
23 maart 2006, 23:07
Kijk een 7-snaar. Hendrik Jan de Jong heeft er niet zoveel problemen mee:

http://www.nemesea.com/video.php?id=109

RedBuell
23 maart 2006, 23:36
Kijk een 7-snaar. Hendrik Jan de Jong heeft er niet zoveel problemen mee:

http://www.nemesea.com/video.php?id=109

Het lijkt gewoon makkelijk zo ontspannen als hij dat doet.

ruezzz
24 maart 2006, 00:25
Mijn god, wat kan die gast spelen. Respect.
Je moet er van houden, maar het is hoe dan ook technisch erg knap.
Ik ben zelf van het 'minder is meer', maar ik zou het graag kunnen.
Waar moet je in hemelsnaam beginnen als je iets wil leren wat er ook maar een beetje in de buurt komt...?

paulusdeBKB
24 maart 2006, 01:57
Kvind het ook razend knap maar mijn ding is het niet, dus om daar nou maanden op te gaan studeren...

Overigens vind ik het filmpje nou niet echt die lage B benadrukken. Het lijkt wel alsof er alleen maar gemetalled wordt met 7 snaren. Ik ben veel meer benieuwd naar hoe je gebruik kunt maken van die 7e snaar bij het begeleiden van (pop)liedjes. Heeft iemand daar ervaringen mee? Hoe ga je om met open akkoorden etc?

Anders Destium
24 maart 2006, 09:51
7-snarige gitaren zijn al een paar decennia terug gebruikt bij jazz, het is dus zeker niet alleen voor metal. Een groot voordeel met spelen (ook bij pop of wat dan ook) is dat je de lage B ook makkelijk kunt gebruiken bij zaken die in normale stemming staan. Ik speel zelf het liefst tussen de 5e en 12e fret, bij een 7-snarige gitaar heb je daarvoor wat meer opties!

guhlenn
24 maart 2006, 11:04
vooral akoord werk word makkelijker, meer keuzes zeg maar. Voor die 5 halve tonen meer moet je het imho niet doen. En die MC-7 klinkt echt heel fijn. alleen die nek breedte is een beperking, maaar daar wen je snel genoeg aan lijkt me...

lennartengel
24 maart 2006, 13:25
Heb zelf een jaar geleden mijn eerste 7 string gekocht. Speel in een coverband en onze zanger had wat moeite met het bereik van een aantal nummers. Wij zijn toen een deel van de set in d gaan spelen. Ik voelde er niet veel voor om met meerdere gitaren op pad te gaan en heb toen een 7 snaar gekocht om te zien of dat zou werken voor mij.

Nu een jaar later heb ik nog maar een 6 snaar, mijn eerste gitaar, die gaat natuurlijk nooit weg. Inmiddels twee 7string ibanezsjes, en op dit moment laat ik een custom 7string bouwen. Dat is wel iets om te overwegen. Ik vind dat er weinig keuze is in high-end 7strings.

Spelen op een 7 went snel, maar wisselen tussen 6&7 gaat mij niet goed af.
Voordelen van 7 snaar: Bv guns n roses spelen zonder om te stemmen (evenals veel overige rock dingen in eb of lager) Meer bereik voor arpeggio's en speedlicks. Nieuwe vocings en walking bass lines.
Nadelen: Het is moeilijk tot onmogelijk om akkoorden met je duim te spelen, en.... iedereen denkt meteen dat je korn fan bent :-[

Om het tegendeel te bewijzen van menigeens voordelen, http://www.live365.com/stations/320558 er kan meer gedaan worden met een gitaar met uitgebreid register...

Wouter J
24 maart 2006, 19:53
Okee even voor de duidelijkheid, het was niet Steve Vai die de zeven snarige gitaar uitvond en het was ook niet Uli Jon Roth die daar de eer voor op mag strijken.

De zeven snarige gitaar werd uitgevonden door Jazz gitarist George van Eps die baslijnen op de lage A snaar (hij stemde zijn gitaar een halve toon lager, precies the dezelfe stemming die de heren van Korn ook gebruiken) kon spelen en tegelijk gitaar lijntjes kon doen, ga maar eens opzoek naar muziek van hem je zal versteld staan.

George Van Eps is ook de eerste die aankwam zetten met een zeven string Signature gitaar, gemaakt door Gretsch.
http://www.gruhn.com/features/vaneps/EG2974ang.jpg

Eeen andere vroege gebruiker van een zeven snarige gitaar was Country jazz Gitarist Lenny Breau. Hier is een filmpje van hem, zie hoe hij ingewikkelde accorden pakt op een solid Body met een extra hoge snaar.
http://www.youtube.com/watch?v=fRbkjxOTl7E&search=lenny%20breau